Vi Bilägares forum

Provkörning: Volkswagen ID.7 (2023)

Provkörning: Volkswagen ID.7 (2023)

Volkswagens nya kombikupé är ett exempel på att bilar numera byggs som en utdragbar skateboard. Med ny motor, finjusterad mjukvara och påkostade detaljer ska ID.7 vara märkets flaggskepp. Vi har provkört.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-01-01 15:20

Kommentarer

Säkert intressant för många barnfamiljer, men för mig(jag o min fru) ointressant. Bilen är för stor helt enkelt.
Finns inte många mellanklassbilar(sedanmodell) i elbilsutförande, typ Volvo S/V60. Antingen är alla SUV eller så Kinesbilar som konkurrerar med Tesla likt utseende(blir trött jag bara ser dem). Kan ju hoppas på bättre utbud om något år eller två.

Uppdaterat: 2024-01-01 18:10

Zeeks 001 är som en Tesla 3. Och BYD Dolfin är samma storlek. Där har du tre i mellanklassen.
Finns fler.

Uppdaterat: 2024-01-01 19:39
Gillar kurvor och rondeller

665 000:- för en Folkvagn? Glöm det!

Uppdaterat: 2024-01-01 21:06
Lars_A skrev:

665 000:- för en Folkvagn? Glöm det!

Volkswagen Typ 1, Folkvagnen, slutade tillverkas i Tyskland för 50 år sen .

Uppdaterat: 2024-01-01 21:17
motorcykelentusiasten skrev:

Zeeks 001 är som en Tesla 3. Och BYD Dolfin är samma storlek. Där har du tre i mellanklassen.
Finns fler.

Nu skriver jag sedanmodell, så Dolphin åker bort direkt. Tesla 3, visst men jag är ingen vän av Teslas modeller. Zeek 001, då måste jag gå upp ca 200.000kr från bilen jag har nu. Inte aktuellt.
Så återigen, en vanlig hederlig sedanmodell, eller hatchback kan funka. Typ nya Astra elbilsmodell. Men inga fantasisummor i pris, det är helt ute. Där åker nog biltillverkarna på en rejäl smäll snart med sina fantasipriser.

Uppdaterat: 2024-01-01 22:02

Såg nyligen ett brittiskt test med jämförelse mellan ID.7, Tesla 3 och BYD Seal. I den trion var Folkan klart törstigast, vilket förvånade mig en hel del. Den har ju sålts in som att den ska vara relativt "snål" på elektronerna.

Uppdaterat: 2024-01-01 22:14
Power to the people
Grosser skrev:

Såg nyligen ett brittiskt test med jämförelse mellan ID.7, Tesla 3 och BYD Seal. I den trion var Folkan klart törstigast, vilket förvånade mig en hel del. Den har ju sålts in som att den ska vara relativt "snål" på elektronerna.

VAG har väl ingen elbil som är snål på elektronerna.
Är väl samma fantasisiffror som BZ4X såldes in med. Funkar om man man vill ha en iglo i kupén.
Samma med Ioniq 6 som inte är så mycket snålare på elektronerna än Ioniq 5 vid landsvägslunk. Är först när det är högre hastigheter på motorväg som karossformen kommer till sin rätt och ger klart lägre förbrukning.
Är helt säkert det samma för ID.7

Uppdaterat: 2024-01-01 22:28

För stor och dyr...de skulle gjort ID4 som en vanlig personbil likt en mellanklass modell med vanliga hjul (16-17 tum), 60 kWh batteri och vanlig markfrigång (14-15 cm) och höjd på ca 1,5 meter. Hade denna vägt max 1800 kg hade det varit en succee..

Uppdaterat: 2024-01-01 23:15

Nåja, jag tycker den verkar riktigt intressant. Bra storlek på en sedan för de med större barn. Man får väl vänta in några fler förbrukningstest bara.

Uppdaterat: 2024-01-01 23:37
hx30 skrev:

För stor och dyr...de skulle gjort ID4 som en vanlig personbil likt en mellanklass modell med vanliga hjul (16-17 tum), 60 kWh batteri och vanlig markfrigång (14-15 cm) och höjd på ca 1,5 meter. Hade denna vägt max 1800 kg hade det varit en succee..

Banta bort 400kg, dvs ca20% är omöjligt för VW som ligger hopplöst efter Tesla och BYD i förmåga.
Men "mannen på gatan" bryr sig bara om pris och finesser.

Uppdaterat: 2024-01-01 23:39
Gillar kurvor och rondeller

Mc
Du vet att den är ca 5 meter lång. Vad väger en Tesla S? Eller en BYD Seal?

Uppdaterat: 2024-01-02 00:11
Axa skrev:

Mc
Du vet att den är ca 5 meter lång. Vad väger en Tesla S? Eller en BYD Seal?

Den fyrhjulsdrivna är 15 cm kortare och väger ungefär lika mycket.

Uppdaterat: 2024-01-02 11:35