Vi Bilägares forum

Mercedes E-klass ny långtestbil: Dyr trots snikutrustning

Mercedes E-klass ny långtestbil: Dyr trots snikutrustning

Med en hög prislapp och relativt påver utrustning anländer Mercedes instegsmodell E200 till långteststallet. Hur klarar den årets utmaningar?

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-12-31 06:40

Kommentarer

Och där var årets europe officiellt med.

Får väl hoppas att den är bättre ihopskruvad än den B-klass de hade härom året.

Kul att det inte är en VAG eller Renault. Fortfarande märkligt att de inte haft en enda bil från Stellantis de senaste åren (2017 senast?). Förvisso brukar jag tänka på dem som Förlorarnas klubb, tydligen stämmer det på mer än ett sätt.

Sen tycker jag att flosklerna kring olika framdrivning är enbart tröttsam från redaktionen. Var är framåtandan?

Uppdaterat: 2023-12-31 08:55

Kul köp, ska bli mycket intressant att följa!

Uppdaterat: 2023-12-31 09:40

Jag. tycker det är intressant just med en E-klass, det är en bil många skulle vilja ha, men drar sig för att köpa även om de skulle ha råd.
En allmän uppfattning är nog att det finns billigare alternativ som väl uppfyller egna krav.
Att det sedan är en bensindriven bil kommer säkert de elbilsfrälsta att ha åsikter om, men man måste ha klart för sig att det finns många som av olika anledningar inte har möjlighet till att bli eldrivna.

Ska man säga något om just den här modellen så är jag lite besviken över den vulgära grillen, jag hade själv MB på den tiden den hade ett enkelt sofistikerat utförande med stjärnan på huven och det var snyggare.
Men det ser man ju inte från förarplatsen förstås 🤨.

Uppdaterat: 2023-12-31 10:05
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hade en 230S en gång i tiden, en härlig bil att ratta och åka i.

Uppdaterat: 2023-12-31 10:12
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
saabnisse skrev:

Jag. tycker det är intressant just med en E-klass, det är en bil många skulle vilja ha, men drar sig för att köpa även om de skulle ha råd.

Alltså, helt ärligt, är det några andra än Taxichaufförer som drömmer om E-klass?

Stora kombibilar är ju en utrotningshotad art. Så det kan inte vara många i alla fall.

Uppdaterat: 2023-12-31 10:17

Gmgmo, det var inte Mercedes E-klass som blev Årets bil i Europa, dvs ”årets europé”, det var Jeep Avenger.

Jag har svårt att se att det finns ett marknadsintresse för en vanlig bil med vanlig bensinmotor som kostar 600 000 kr. Tror att har man de pengarna så är det en elbil eller hybrid man köper.

Uppdaterat: 2023-12-31 10:18

ViB ville hålla extrautrustningen nere, men varför behövdes tonade bakrutor för 5350 kr? Vinterhjul för 32 500 kr, här är det premium!

Uppdaterat: 2023-12-31 10:43

Med tanke på att en Honda kostar drygt 500kkr så är knappt 100kkr mer för en premium MB E-klass riktigt prisvärt.

Uppdaterat: 2023-12-31 10:46
Raphael skrev:

Gmgmo, det var inte Mercedes E-klass som blev Årets bil i Europa, dvs ”årets europé”, det var Jeep Avenger.
Jag har svårt att se att det finns ett marknadsintresse för en vanlig bil med vanlig bensinmotor som kostar 600 000 kr. Tror att har man de pengarna så är det en elbil eller hybrid man köper.

Jag håller helt med. Jeep Avenger hade varit 100 gånger mer intressant. Dock behöver redaktionen en dragbil varje år och årets asiatiska val är undermåliga på den fronten.

Uppdaterat: 2023-12-31 10:55

Jag har läst att efter att suv-trenden snart är över kommer kombibilens renässans.

Att det inte säljs och finns fler praktiska kombibilar är för mig en gåta.

Bilar i kombiutförande finns i stort sett och knappt det bara från Volvo, Mercedes, VAG och snackar vi stora rejäla kombis är det väl bara Volvo, Audi, BMW och Mercedes som gäller men så ska det vara kombi ska de vara praktiska och rejäla.

Uppdaterat: 2023-12-31 11:18

VW ID.7 hade varit det riktiga valet i denna prisklass.

Uppdaterat: 2023-12-31 11:33
Mr Snoid skrev:

Med tanke på att en Honda kostar drygt 500kkr så är knappt 100kkr mer för en premium MB E-klass riktigt prisvärt.

+1

Uppdaterat: 2023-12-31 14:33

Utan tvekan den bästa bilen i det här gänget. För 600kkr är den ett fynd när man ser priset på en Avenger tex.

Uppdaterat: 2023-12-31 14:37
gmogmo skrev:

saabnisse skrev:
Jag. tycker det är intressant just med en E-klass, det är en bil många skulle vilja ha, men drar sig för att köpa även om de skulle ha råd.

Alltså, helt ärligt, är det några andra än Taxichaufförer som drömmer om E-klass?
Stora kombibilar är ju en utrotningshotad art. Så det kan inte vara många i alla fall.

Jag som ägt en välspecad E-klass under 4år kan bara säga att den är underbar.
Men det krävs utrustning för halva nypriset för att få den till ”MB-klass” enl mig.
AMG-chassi, AMG-inredning, Burmester och den extra ljuddämpningen tex.

Uppdaterat: 2023-12-31 15:25
Gillar kurvor och rondeller

En bensinbil hade varit relevant i långtestet 2014, men nu är det 2024. En ny bensinbils höga driftskostnader, höga Co2 utsläpp, höga utsläpp av partiklar (trots partikelfilter) och cancerogena ämnen m.m. känns väldigt fel.
Tycker motorpressen behöver vara föredömen i omställningen och har man över 600 tkr att spendera finns ingen ursäkt att fortsätta med bensinbilar.

Uppdaterat: 2023-12-31 15:32

Mr:
Helt rätt att Mercedes som bara kostar 100 000 mer än en honda är prisvärd.

Uppdaterat: 2023-12-31 15:33

Lite annorlunda val kan man ju lugnt hävda att Vib har gjort denna säsong men blir intressant att se hur de kinesiska åken klarar uppgiften.

Uppdaterat: 2023-12-31 15:35

Ja alla test bilar gav rabalder från olika håll, yänk om de bara valt 5 helt vanliga bilar....vad tråkigt.
Själv har jag bara ägt en MB en eftermiddag,fick så ont i ryggen av stolen, så jag sålde bilen igen när jag kom hem.
Me det skulle vara kul att prova en nyare och se om stolarna blivit bättre.

Uppdaterat: 2023-12-31 15:47

Mercedesen verkar rejäl på flera sätt men vem är egentligen målgruppen ? Ett flertal företag har krav på enbart elbilar vid personal/förmånsbilsköp.

Uppdaterat: 2023-12-31 16:00

Bensinbil för 600 000 kr, och skatten 9 406 kr. Elbil för samma kostnad, skatt 360 kr...

Uppdaterat: 2023-12-31 16:09
40-talisten skrev:

Bensinbil för 600 000 kr, och skatten 9 406 kr. Elbil för samma kostnad, skatt 360 kr...

Som om skatten skulle ha en avgörande betydelse när bilens värde sjunker med MINST 100 000 kr första året.

Uppdaterat: 2023-12-31 21:14

Christer
Förvisso. Men värdeminskningen märks inte av förrän man säljer bilen. Skatt, försäkring, drivmedel, etc märks direkt i plånboken.

Uppdaterat: 2023-12-31 23:01

Axa:
Även om värdeminskningen / kostnaden är av dold typ intill försäljningstidpunkten är den likväl en reell kostnad som bör beaktas, precis som Christer så klokt påpekar.

Värdeminskningen kan du se som en avskrivning i en fullödig K/I analys.

Uppdaterat: 2023-12-31 23:31

Detta var ju en spännande karamell. Ska bli intressant att följa den och Mg4 tycker jag i 2024 års långtest.

Gillar E-klassen rejält och senaste generationen är ju extra allt. Jag hade dock hellre sett dieseln, en 220d eller 200d för bensindrivna versionen av E200.

Eklassen bjuder på det de andra saknar, komfort, bekvämlighet, generösa utrymmen och enormt bagage.

Är nog fler som suktar efter en E-klass än en Renault eller Jeep-Elbil. För 600kkr, om än mycket pengar så får man ju väldigt mycket bil. Fortfarande billigare än en v90 när allt är likvärdigt.

Uppdaterat: 2024-01-01 11:51

Swenssons
Ja, och det är inget jag invänder mot. Men psykologiskt är det mer kännbart med de löpande utgifter jämfört med framtida okända kostnader.

Uppdaterat: 2024-01-01 12:34

Hur menar du nu Axa
Endera:
leasar du din bil = fast månadskostnad
Lånar på bilen med en antagen restskuld = fast månadskostnad
Betalar cash = blir dyrt med en gång och kostar dig både lägre likviditet och räntekostnade minus restvärdet den dagen du säljer bilen.

Så vet inte vilken framtida okända kostnad du avser.

Uppdaterat: 2024-01-01 12:51
lsoderlund skrev:

Är nog fler som suktar efter en E-klass än en Renault eller Jeep-Elbil. För 600kkr, om än mycket pengar så får man ju väldigt mycket bil. Fortfarande billigare än en v90 när allt är likvärdigt.

Ska långtesterna handla om bilar vi suktar efter? Drömbilar?

Uppdaterat: 2024-01-01 13:14

Snoid
Om man äger bilen så är andrahandsvärdet en framtida kostnad som man inte märker av. Man kan heller inte med exakt precision förutspå andrahandsvärdet. Någon eller några procents diff i prognosen kan ge åtskilliga tusenlappar i skillnad.
Löpande kostnader har du här och nu och är lättare att förstå och kalkylera utifrån.

Uppdaterat: 2024-01-01 20:41
Axa skrev:

Snoid
Om man äger bilen så är andrahandsvärdet en framtida kostnad som man inte märker av. Man kan heller inte med exakt precision förutspå andrahandsvärdet. Någon eller några procents diff i prognosen kan ge åtskilliga tusenlappar i skillnad.
Löpande kostnader har du här och nu och är lättare att förstå och kalkylera utifrån.

Ja men hur finansierar du bilen?
Den kan du väl ändå kalkylera med. Och som jag skrev endera leasing, lön eller cash. Men du kanske betalad din bil cash och inte ser nån löpande kostnad för bilens finansiering?
Annars så kan du budgetera för en avskrivningskostnad som ett företag gör för en investering som avskrivs på en given tid.
Men du kanske finansierat med SMS-lån 🤣😂

Uppdaterat: 2024-01-01 21:21

Snoid
Fortfarande. Oavsett hur finansiering går till kan du inte med klarhet säga vad andrahandsvärdet blir efter 3 år, eller än värre 5 år.
Så, jag tar hellre kostnader jag kan ha koll på än att spekulera kring vad bilen är värd efter x antal år.
Hur länge man behåller en privatägd bil har med andra saker att göra än avskrivningstid.

Uppdaterat: 2024-01-02 00:21

Värdefallet är fortstås svårt att värdera i realtid och i exakta termer. Så långt förstår jag vad du menar Axa.

Men därmed är knappast kostnaden per år noll.

Tvärtom är den (förutsatt att man köper en ny bil) med högsta möjliga säkerhet den största posten under de tre första åren.

Bara när man kör ut genom bilhallen sjunker värdet som en sten vilket också kommer att balanseras på tillgångssidan, och där värdefallet utgör kostnaden.

Något som både försäkrings-som leasingbolag är fullt medvetna om;-)

MVH AL

Uppdaterat: 2024-01-02 05:41
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Värdefallet är fortstås svårt att värdera i realtid och i exakta termer. Så långt förstår jag vad du menar Axa.
Men därmed är knappast kostnaden per år noll.
Tvärtom är den (förutsatt att man köper en ny bil) med högsta möjliga säkerhet den största posten under de tre första åren.
Bara när man kör ut genom bilhallen sjunker värdet som en sten vilket också kommer att balanseras på tillgångssidan, och där värdefallet utgör kostnaden.
Något som både försäkrings-som leasingbolag är fullt medvetna om;-)
MVH AL

+100

Uppdaterat: 2024-01-02 08:41

Jag såg att Harry Metcalf hade redogjort för vad hans bilar kostat under 2023. Han lägger mer pengar på det än jag.
https://youtu.be/NflUxwqt-nE?si=_yyVPP3s3zQEK1UF

Uppdaterat: 2024-01-02 09:54

Sen kan man väl generellt förmoda att dyrare bilar = högre värdeminskning. Givetvis med en del undantag men generellt nog rätt nära sanningen.

Uppdaterat: 2024-01-02 10:28

AL
Vill bara påpeka att jag aldrig påstått att värdeminskningen är noll.
Det enda jag menar är att det är lättare att handskas med utgifter som du har här och nu än okända framtida kostnader.

Men oavsett den faktiska värdeminskningen så är vi överens om att alla bilar minskar i värde. Det är gemensamt för alla bilar.
För två bilar med likvärdigt inköpspris väljer iallafall jag hellre en bil med låga löpande kostnader.

Uppdaterat: 2024-01-02 13:08
L. Mäkinen skrev:

Jag såg att Harry Metcalf hade redogjort för vad hans bilar kostat under 2023. Han lägger mer pengar på det än jag.
https://youtu.be/NflUxwqt-nE?si=_yyVPP3s3zQEK1UF

Han har dock ett väldigt trevligt garage med många bilar man gärna hade ägt. Dreglar varje gång Espadan är framme t.ex....

Uppdaterat: 2024-01-02 13:09

Och jag ville bara påpeka att nästan 10 000 kr i skatt per år är peanuts mot värdeminskningen på minst 100 000 kr per år.

Uppdaterat: 2024-01-02 13:11

Christer
Men om värdeminskningen blir lika så spelar ju övriga kostnader större roll.

Uppdaterat: 2024-01-02 13:31

Nåja, ViBs billigaste långtestbil har nog inte en värdeminskning ens i närheten av de siffror Christer nämner - så bilvalet har helt klart en stor betydelse. Dyra bilar = hög årlig värdeminskning.

Uppdaterat: 2024-01-02 13:35
Axa skrev:

AL
Vill bara påpeka att jag aldrig påstått att värdeminskningen är noll.
Det enda jag menar är att det är lättare att handskas med utgifter som du har här och nu än okända framtida kostnader.
Men oavsett den faktiska värdeminskningen så är vi överens om att alla bilar minskar i värde. Det är gemensamt för alla bilar.
För två bilar med likvärdigt inköpspris väljer iallafall jag hellre en bil med låga löpande kostnader.

Ja fast kostnaden ligger inte i framtiden utan uppstår direkt när du kör ut genom bilhallen. Du förlorar ju värdet på en tillgång på ungefär samma sätt som om dina aktier sjunker i värde.

Sätter du in 300 000 i en bil och den sedan har tappat 100 000 i värde har du ju bara 200 000 kvar, eller hur? Den kostnaden uppstår direkt (genom att din tillgång i form av en bil sjunker i värde).

Där har du kostnaden.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-01-02 13:42
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL
Hur och när märker du av den kostnaden?

Uppdaterat: 2024-01-02 13:46

Alla inser nog att värdeminskningen påbörjas så fort man satt sig i sin nya bil men den blir inte konkret och exakt förrän den dag man på nåt sätt avyttrat bilen.

Uppdaterat: 2024-01-02 14:17

Har man den tillräckligt länge blir den en klassiker och återfår sitt värde.

Uppdaterat: 2024-01-02 15:14
Med två eller fyra hjul rullar livet lättare

Axel
Haha, ja det kan man ju alltid hoppas på.

Uppdaterat: 2024-01-02 15:16
Axa skrev:

AL
Hur och när märker du av den kostnaden?

Den uttrycks ganska direkt via värdet på dina realiserbara tillgångar. De där 300 000 som du tidigare kunde visa för banken när du skulle förhandla om lån är idag borta i en bil - vars värde har sjunkit med (låt säga) 100 000. Det gör att dina tillgångar sjunkit i värde och du har tappat i kreditvärdighet.

Men jag förstår ändå ditt resonemang då du inte upplever någon direkt förlust före att du säljer bilen.

Men det är alltså inte riktigt sant.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-01-02 15:20
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
40-talisten skrev:

lsoderlund skrev:
Är nog fler som suktar efter en E-klass än en Renault eller Jeep-Elbil. För 600kkr, om än mycket pengar så får man ju väldigt mycket bil. Fortfarande billigare än en v90 när allt är likvärdigt.

Ska långtesterna handla om bilar vi suktar efter? Drömbilar?

Kanske bättre att testa bilar som läsarna faktiskt kan tänka sig att köpa/äga än något som knappt säljs. Hur många Jeep Avenger tror du kommer säljas?

Uppdaterat: 2024-01-04 10:43