Flera ändringar som påverkar bilägarna träder i kraft vid årsskiftet. Den viktigaste rör priserna på bensin och diesel.
Nyheterna som väntar bilägarna: Blir bränslepriserna lägre?
Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-12-28 19:10
Kommentarer
Nya bensinblandningen blir ju dyrare.
BF95 nu 18,44 litern mot E85 13.39. Så varför ny blandning där?
Hur nya dieselblandningen blir verkar väldigt oklart. Dieselskatten går upp! Enda som är klart är 75 öre mindre i skatt o moms på bensinen, vid pumpen. Fast där kommer själva blandningen att bli dyrare.
Blir allt en fingertutt?
:)
Det minsta jag bryr mig om.
Förövrigt så skall väl inte annat än lastbilar, jordbruks- och entreprenadmaskiner drivas med diesel 🤣😉
Snoid och Gaston bör bannas från denna tråd, haha!
Hur mycket sänker de elskatten med för att kompensera oss med dyra bilar?
Sorry, det blir en höjning. 3,6 öre plus moms, alltså 4,5 öre per kWh upp.
Skatten ska in säger Bettan... upp 4,5 öre till 53,5 öre/kWh (42,8 öre/kWh ex. moms), alltså +9,2%.
Nu blir jag ju tvungen att köpa en dieselbil för att ha råd att arbeta.
Elskatt räknas upp med inflationen.
Diesel bör bli ca 2,50 billigare och bensin 60 öre billigare om man väger in alla faktorer.
Haha, jag har inte ens kommenterat och du lägger sån kommentar? Tack för den....
Men jag förstår vad du menar, men om du inte märkt det är det väldigt många fler än mig och Snoid som kör på el här nuförtiden! :)
Sen som du märkt på Pi så verkar det vara helt fritt här att ha åsikter om allt och alla oavsett om man har nån som helst beröring eller kunskap eller erfarenhet av ämnet. ;)
Oh, the irony.
Henrik/Gaston gillar uppenbart inte mig för han gör allt han kan för att baktala mig och mina kunskaper och erfarenheter - om vilka han som vanligt inte har den minsta aning. Är det verkligen OK att helt utan anledning gång på gång komma med sådana här påståenden om mig som person, saabnisse ?
Men ge dig Pi! :) Kan du inte ta nånting? Blev jag sur eller stött när 40-talisten kastade upp mitt namn oprovocerat i en tråd för lite gliring? Nej, såklart inte! :) Men du blir stött som en liten 5-årig flicka så fort nån skriver nåt liiiitet som du tar åt dig av....
Skärp dig och ta det för vad det är. :) Gott nytt år på dig gubben!
Henrik - när det gäller dig så är detta ett återkommande angrepp på mig och mina kunskaper och erfarenheter och som du fullständigt saknar all vetskap om. Men det kanske trots allt är nån form av mindervärdes-komplex som tar sig detta uttryck - vad vet jag ?
Efter att ha accepterat detta under lång tid så har jag helt enkelt tröttnat på ditt skitsnack ! Trodde vi kunde diskutera sakfrågor och inte personfrågor !
Inte prata om detaljer om personlig. Får man veta vad dom köpt bilmärken.
Jag vet Pi har en VW Sportsvan, ingen vet om årsmodell, ingen vet om Manuel eller DSG och ingen vet om den byt annan bil eller fortfarande samma bil länge.
Jag, vi och ni nyfiken om bilar äger, omdöme och så vidare?!
Sluta gnabbas småpojkar!
Hoppa ut ur sandlådan
Prisa gud, skatteåterbäringen! Nu kanske man kan börja nöjesköra med sin MB diesel igen, men det har alltid varit ett nöje att köra den.
Nej den Volkswagen Golf är bortbytt mot en ännu hemligare, mest troligt Volkswagen, jag har länge gissar på en Passat sedan.
Men en Passat Sedan är ju större än C-segmentet? Jag tror på ett snäppet mindre koncernsyskon.
Pi har ingen skyldighet att redovisa sitt bilinnehav på detta forum. Det är mest roande över Snoids med fleras nyfikenhet och surhet över att inte få veta...
Självklart, var och en får bära sitt ok. :-)
Jag tror Pi har en klok och vettig Octavia hartzback och därför är han så nöjd 😄.
Och han vill inte bli tråkad för Skoda emblemet på huven.
Därför all hemlighet 😂😊
Men Pi kommenterar gärna och ofta andras bilval och det känns lite störande , tycker jag.
Konstigt att ha åsikter om andras bilval och själv vara hemlig om sitt eget bilval.
Ursäkta att jag svor i kyrkan, 40-talisten.
Hihi jag tycker ändå Pi har ganska sunda åsikter angående bilarna.
Annars är vi väl lite till mans lite snarstuckna och har egna orubbliga värderingar i en biljäkel. 😂😊.
För egen del så hatar jag min egen 22års riskokaren som inte ens har en upphängnings krok i bagaget.
Skodan hade fyra utfällbara krokar sedan 10 år tillbaka.
Gott nytt år på er alla 😂😊👍
Ja men nu kör han ett större schabrak än sitt vanliga bilval. Det kan du väl inte missat? Så jag vidhåller Passat.
Surhet ? Jag tycker bara det är lite befängt att ha så mycket synpunkter med sedan inte ”våga” ens redovisa ett eget bilinnehav.
Vågar man inte ens redovisa det för att ge en plattform för sina synpunkter så minskar trovärdigheten i övriga kommentarer.
Men det må så vara….
Efter mina år med ID.3 så kan jag inte förstå hur någon åker VW och tycker att det är bra bilar. Sämre skräp kan ju inte finnas!🤓
Hämtade min MG4 idag, och den känns betydligt bättre kvalitetsmässigt och har en helt annan charm som tilltalar mig! Dock verkar det finnas en del mjukvarubuggar som måste fixas!😏
Jag provkörde ID3 förra året och det var en bil jag aldrig skulle köpt.
Men att generalisera och säga VAG gruppen är skräp då fattar man inget.
Likadant att folk går in in i närmaste bilaffären och köper något för 500 tusen som säljaren pratar sig varm för utan nån nämnvärd provkörning är i min värld obegripligt.
Hoppas att Pi svar snart?!
Om det är Passat eller Octavia som ni tror Pi äger.
Han svarar inte. Ni får fortsätta att undra och gnissla tänder, Snoid, Christer och GF... :)
Personligen tror jag att Pi har någon form av plåtschabrak från Skoda. Detta då han ofta blir väldigt indignerad när man kritiserar skrället till bil - ty ett skrälle är vad det är.
Men men, det är bara min gissning.
Visst är det ändå lite intressant med folk som har åsikter utan att själva dela sina erfarenheter.
Måhända att Pi är som det före detta trafikborgarådet i Stockholm, tokstollen Karin Smith, som inte ens hade körkort?
Hon satt och tog beslut om alla möjliga saker utan att förstå vad en bil är, eller ett trafiksystem för den delen.
Hoppas Pi har ett körkort i alla fall😜😁
Gott nytt år!
MVH AL
Och varför njuter du av det 40-talisten? Jobbat som försvarsadvokat?
Knappast 😁😂😅
MVH AL
Gillar när man visar integritet, och inte måste följa flockens krav. Pi gör sin grej, skadar ingen annan med det, och det får ni nöja er med. Sitt bilinnehav väljer han att ha privat, så ge upp med att tjata.
Jag tycker inte jag tjatar som du påstår, men om man har så mycket tyckande om bilval och andras bilval, då borde man kunna stå för sitt eget bilval. För det är väl ingen statshemlighet vilket bilmärke och modell man kör? Löjligt tycker jag.
Där håller jag med dig till fullo.
Även om jag inte är överens i allt du skriver så vet jag att du nu åker XC60 med starkaste diselmotorn och dubbdäck och baserar dina synpunkter och inlägg på det.
Inget hymlande eller smygande och att våga ståupp för sina val, oavsett omdefiniera är val av bil eller behov av kollektivavtal, det gillar jag.
Varför har du en dyr bil, då?
För att jag har råd.
Jag tror ändå på att alla bör få likvärdiga skattenivåer.
Och för alla er som undrar så blir priserna efter nyår lägre än före nyår. Allt annat lika ger högre priser (på grund av den idiotiska reduktionsplikten) än utan.
Att vissa herrar här i tråden som uppenbarligen lider av dyskalkyli sedan inte förstår det vittnar snarare om deras inkompetens.
Alltså;
Produktionspris
+skatt+moms
Så enkelt räknar man ut saken.
Reduktionspliktsidiotin ökar produktionspriset då vi medverkar till skövling av regnskog och importerar huvuddelen av bränslet från andra länder. Något forskningen visar ökar koncentrationen av växthusgaser snarare än vad tokstollarna påstår.
Så med dumheterna som lyckligtvis nu tas bort blir priserna högre samtidigt som klimatpåverkan förstärks.
Som vanligt lika dumt och korkat i tokstollarnas värld alltså…🙄
MVH AL
Jag klipper åter in en träffsäker artikel i ämnet.
”Om övriga världen skulle bete sig som Sverige hade det inte funnits någon regnskog kvar”, säger forskaren Stefan Wirsenius.”
Även om det är som att tala för döva öron.
Ideologin går ju alltid före fakta här i trådarna.
https://www.tn.se/naringsliv/28056/miljoforskare-reduktionsplikten-forsamrar-klimatet/
MVH AL
Det är hög tid att Sverige får en miljöpolitik, som styr från fossilt till elektriskt oavsett reduktionsplikt eller inte. Att ett fåtal har behov av dragvikter över 1600 kg kommer lösa sig. Det viktiga är att massan kör med hög verkningsgrad, vilket är lika med el. Diesel och bensin ska vara dyrt, likaså tunga bilar ska vara dyra att äga oavsett om de går på el.
Inte ens på det här århundrandet kommer fossildriften att vara borta. Faktum är att den aldrig kommer att försvinna! Oavsett regering.
Snooker jag är tyvärr beredd att hålla med dig. 🥺🥺
Funderar på att köpa en stor Merca-SUV.
Bara för att… ;-)
Patetiskt. Du skrävlar om att du minsann har råd med en dyr bil, sedan gnäller du över några sketna kronor mer i kostnader. Det är som att höra en miljardär på Östermalm klaga på höjt pris på hummer.
Bra infallsvinkel SnookerPro
Plus ++ på det Snooker.
Nja;
Det där gäller enbart i den perfekta kommuniststaten 🥸
Hade du skrivit "produktpris" talar vi mera rätt språk --- Apropå tokskallar och inkompetens 🤠
Lille vän; Du blandar ihop avskaffandet av den privata äganderätten med produktionen.
Inom de nationella räkenskaperna kan man dock lära sig mer om både produktionspris och annat som är relevant för resonemanget. Se SCB för mer information.
Hur ägandet ser ut är inte det🙄😅.
MVH AL
Nix min vän, Det finns fortfarande inget stöd i Engels eller Marx tankar om äganderätten för ditt påstående ovan. Det har du nog snarare fabricerat ihop själv🙄
Bränsleskatterna och särskilt koldioxidfaktorn är fiskal, glöm inte det. Den skall därför inte räknas in på det sättet som du sannolikt tänker dig (och även då skall momsen inte vara med)
Se ASEK;s underlag i i frågan så blir det lättare med förståelsen.
MVH AL
Jo läst på är ju precis vad jag har gjort. Men visa gärna var Marx eller Engels har skrivit det du påstod tidigare.
Att det sedan finns olika sätt att se på hur saker och ting skall beräknas tycks tydligen ha gått dig förbi.
Känner du ens till den debatten?
MVH AL
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.