Vi Bilägares forum

Hyundai i10: Klarar Sveriges billigaste bil långtestet?

Hyundai i10: Klarar Sveriges billigaste bil långtestet?

Först ut i långteststallet 2024 är Sveriges billigaste bil, Hyundai i10. De 67 hästkrafterna skickas ut till 14-tumhjulen via en femväxlad manuell låda.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-12-27 06:30

Kommentarer

Det har blivit många kronor som går åt för att få en ny bil.

Uppdaterat: 2023-12-27 08:34

Eller få kronor om man nöjer sig med en skruttbil.

Uppdaterat: 2023-12-27 10:08

Eller kanske snarare färre kronor men knappast få kronor...
Detta är givetvis ingen s k familjebil men färdas man mest i tätorter och inte så många årliga mil så fungerar den säkert bra - öm man kan avvara mycket av det som höjer priset avsevärt. Trevligt att ViB också plockar in billigare bilar i sitt långtest-stall - alla har ju inte möjlighet att köpa t ex en ny XC60. Och knappast heller behovet i många fall.

Uppdaterat: 2023-12-27 10:14

Man klarar sig säkert med en sån bil i många lägen, men seriöst, hur kul är det? Hur säkert? Hur bekvämt?
Jag hade ju personligen mycket hellre köpt en lätt begagnad större bil om min budget var fastlåst vid vad denna kostar.

Uppdaterat: 2023-12-27 10:11

Jag håller med, många pengar är det för en liten bil, men 67 hk är ändå dubbelt så mycket som var vanligt för sextio år sedan.

Uppdaterat: 2023-12-27 10:12
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Den är förvånansvärt lätt för att vara en nyproducerad bil. Fast för 60 år sen var Volvo B18 en vanlig motor i Sverige och den hade i princip lika mycket effekt. Taunus 17m var väl i samma härad också. Så sent var det väl nästan bara SAAB som inte hade tagit sig över 40hk-strecket?

Uppdaterat: 2023-12-27 11:00

Jag är inte alls förvånad över priset. Mer förvånad över kommentarerna. Vad tycker ni den borde kosta?

Uppdaterat: 2023-12-27 11:27

10 kSEK i tillägg för att få automatisk A/C, alu-fälgar, backkamera, p-sensorer, elfönsterhissar, kurvljus med mera känns prisvärt. Men då blir det inte Sveriges billigaste bil längre.

Uppdaterat: 2023-12-27 11:36
Power to the people

Grosser - fast kanske ändå Sveriges billigaste med den utrustnings-nivån ? Dacia brukar ju inte direkt strössla med utrustning i sina billiga modeller.

Uppdaterat: 2023-12-27 12:08

Pi - precis med den utrustningen blir det ju en annan prisbild, å andra sidan är ju Sandero numret större än i10, så helt rättvis blir kanske inte jämförelsen.

Uppdaterat: 2023-12-27 12:30
Power to the people

Absolut att Sandero ät större men kvalitetsmässigt kan jag nog sätta en femma på Hyundai'en i den jämförelsen. I alla fall långsiktigt.

Uppdaterat: 2023-12-27 13:09
Axa skrev:

Jag är inte alls förvånad över priset. Mer förvånad över kommentarerna. Vad tycker ni den borde kosta?

För att jag ska lockas av den ska den vara extremt billig, men min första kommentar var mest en reaktion på att det allmänna prisläget är så högt. Det där priset är vad jag tycker att en Toyota Corolla ska kosta. En i10 borde landa på 85-90 kkr.
Jag lever uppenbarligen kvar i det förgångna.

Uppdaterat: 2023-12-27 13:15
Axa skrev:

Jag är inte alls förvånad över priset. Mer förvånad över kommentarerna. Vad tycker ni den borde kosta?

Andra tekniktunga produkter blir billigare men bilar verkar gå åt motsatt håll.
Vänta på billiga elbilar, 2-3år, så kommer du ser ett massivt prisrally även på fossilbilar.

Konsumentprisindex har ökat ca 30% på 10år, då fick man en BRA småbil för 100k.
120-140k vore därmed rimligt.
Jag köpte min VW Up med all utrustning, vinterdäck för 120k.
De billiga aseatbilarna gick då på 80-90k mins jag...

Uppdaterat: 2023-12-27 14:28
Gillar kurvor och rondeller

Jag gav 271 kkr för min VW Up 2014...
2015 köpte jag en Dacia Logan MCV för 125 kkr. En sån borde inte kosta mer idag.
Priset på Octavian var 218 kkr 2018, specar jag en motsvarande idag räcker inte 300 i konfiguratorn.

Uppdaterat: 2023-12-27 14:42
L. Mäkinen skrev:

Jag gav 271 kkr för min VW Up 2014...
2015 köpte jag en Dacia Logan MCV för 125 kkr. En sån borde inte kosta mer idag.
Priset på Octavian var 218 kkr 2018, specar jag en motsvarande idag räcker inte 300 i konfiguratorn.

Stämmer detta VW e-up?

Uppdaterat: 2023-12-27 14:54
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Chefen har snedtänt igen och tycker vi ska ha mindre bilar nästa gång och inte Ford.
Vad ska vi ha då, frågade jag.
En Caddy kanske svarade han.
Jag kollade för kul skull vad en Caddy kostar.
En naken bil, korta karossen med manuell AC, manuell låda, minsta motorn (diesel) kostar 333.000 + moms !!!
Vi pratar om en bil som förutom 2 stolar och en ratt, innehåller luft (skåpbil)

I ämnet så åker bekanta Atos sen många år (systerbil till I10) De har inga krav alls, bara bilen går dit den ska, takboxen de använder till fjällresorna är längre än bilen. De hade först 2 st -99or, men när den ena gått 25" mil byttes den mot en -06 Atos Prime med AC, servo, c-lås och elhissar. ACn pajade i somras, men det var ingen stor grej "Vi kan ju hissa ner fönsterna"
Så, jo, det finns folk som kan åka i vad som helst även idag.

Uppdaterat: 2023-12-27 16:20
Rikard skrev:

I ämnet så åker bekanta Atos sen många år (systerbil till I10) De har inga krav alls, bara bilen går dit den ska, takboxen de använder till fjällresorna är längre än bilen. De hade först 2 st -99or, men när den ena gått 25" mil byttes den mot en -06 Atos Prime med AC, servo, c-lås och elhissar. ACn pajade i somras, men det var ingen stor grej "Vi kan ju hissa ner fönsterna"
Så, jo, det finns folk som kan åka i vad som helst även idag.

Så mycket pengar man skulle kunna ha kvar, om man inte var så jäkla bilintresserad...

Uppdaterat: 2023-12-27 16:42

Eller annars vore du död om olyckan vore framme i en sådan liten skitbil, kanske.

Uppdaterat: 2023-12-27 17:58
GF skrev:

Stämmer detta VW e-up?

Ja, det var några kronor extra för metalliclack.

Uppdaterat: 2023-12-27 17:58

Skulle av egen erfarenhet rekommendera Mitsubishi Space Star istället, betydligt piggare motor som är lite varvvillig och mer soilid känsla kvalitetskänsla, känns inte burkig. Den har även ovanlgt bekväm fjädring som har lite följsamhet. Kul att köra med manuell växellåda också. Befirande enkel och garanterat driftsäker också. En bil som överraskade mig positivt faktiskt.

Uppdaterat: 2023-12-27 18:01

Fast Space Star är väl den modell som blivit allra mest sågad av motorpressen såvitt jag läst.
Åker man mest i stan så är nog en bil typ XC60 mera till förfång än nytta, Christer. Då uppskattar man mindre bilar. Bil efter behov kan man nog säga.

Uppdaterat: 2023-12-27 18:30
Christer skrev:

Eller annars vore du död om olyckan vore framme i en sådan liten skitbil, kanske.

Det är bara en Dacia är sämst krocksäkerhet.

Uppdaterat: 2023-12-27 18:36
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Rikard skrev:

Chefen har snedtänt igen och tycker vi ska ha mindre bilar nästa gång och inte Ford.
Vad ska vi ha då, frågade jag.
En Caddy kanske svarade han.
Jag kollade för kul skull vad en Caddy kostar.
En naken bil, korta karossen med manuell AC, manuell låda, minsta motorn (diesel) kostar 333.000 + moms !!!
Vi pratar om en bil som förutom 2 stolar och en ratt, innehåller luft (skåpbil)
I ämnet så åker bekanta Atos sen många år (systerbil till I10) De har inga krav alls, bara bilen går dit den ska, takboxen de använder till fjällresorna är längre än bilen. De hade först 2 st -99or, men när den ena gått 25" mil byttes den mot en -06 Atos Prime med AC, servo, c-lås och elhissar. ACn pajade i somras, men det var ingen stor grej "Vi kan ju hissa ner fönsterna"
Så, jo, det finns folk som kan åka i vad som helst även idag.

Atos är väl ändå inte syster till I10. Möjligen en anfader.

Uppdaterat: 2023-12-27 19:11
Mr Snoid skrev:

Rikard skrev:
Chefen har snedtänt igen och tycker vi ska ha mindre bilar nästa gång och inte Ford.
Vad ska vi ha då, frågade jag.
En Caddy kanske svarade han.
Jag kollade för kul skull vad en Caddy kostar.
En naken bil, korta karossen med manuell AC, manuell låda, minsta motorn (diesel) kostar 333.000 + moms !!!
Vi pratar om en bil som förutom 2 stolar och en ratt, innehåller luft (skåpbil)
I ämnet så åker bekanta Atos sen många år (systerbil till I10) De har inga krav alls, bara bilen går dit den ska, takboxen de använder till fjällresorna är längre än bilen. De hade först 2 st -99or, men när den ena gått 25" mil byttes den mot en -06 Atos Prime med AC, servo, c-lås och elhissar. ACn pajade i somras, men det var ingen stor grej "Vi kan ju hissa ner fönsterna"
Så, jo, det finns folk som kan åka i vad som helst även idag.

Atos är väl ändå inte syster till I10. Möjligen en anfader.

Okej då, liten bil från KIA/Hyundai koncernen.

Uppdaterat: 2023-12-27 19:35

Guran har helt rätt - Atos var det tidigare namnet på Hyundais lilla bil. Kias motsvarighet till i10 heter Picanto.

Uppdaterat: 2023-12-27 19:41

Första i10 kom som årsmodell 2009 och ersatte Atos Prime.

Uppdaterat: 2023-12-27 20:01
Power to the people
L. Mäkinen skrev:

Den är förvånansvärt lätt för att vara en nyproducerad bil. Fast för 60 år sen var Volvo B18 en vanlig motor i Sverige och den hade i princip lika mycket effekt. Taunus 17m var väl i samma härad också. Så sent var det väl nästan bara SAAB som inte hade tagit sig över 40hk-strecket?

Har du glömt VW typ 1 som var mest sålda bil under väldigt många år.
Det dröjde innan den passerade 49 hi, men det gick bra ändå!

Men jag håller med Gaston, hellre en beg. lite större bil för de pengarna.
Men nu är det ju ViB som ska testa och det ska bli intressant att se omdömet.

Uppdaterat: 2023-12-27 20:36
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

En ny bil blir ju lite äldre och billigare och det gäller även en i10 och liknande. Så det kan ju vara intressant för de som kollar en beg om några år att se hur den presterade i ett långtesr 2024...😀

Uppdaterat: 2023-12-27 22:34

Känns som att jag prickade oväntat rätt när jag gissade att en av bilarna i 2024 års stall skulle vara "något billigt".

Uppdaterat: 2023-12-27 22:50
Christer skrev:

Eller annars vore du död om olyckan vore framme i en sådan liten skitbil, kanske.

Stryk kanske

Uppdaterat: 2023-12-28 08:35
Gillar kurvor och rondeller

Med tanke på säkerhetsnivån även på en så liten bil som I10 så borde folk dött som flugor när dom färdades i sina bilar för 30 år sedan. Men bevisligen har många överlevt även den tiden. Om inte annat skvallrar detta forums skribenter om att så är fallet.
En ypperlig liten stadsbil för den som så önskar

Uppdaterat: 2023-12-28 11:06

Mr Snoid, du har så rätt!

Uppdaterat: 2023-12-28 11:13
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kan inte annat än att hålla med Guran !
Och möter man t ex en lastbil så är det nog godnatt oavsett vilken personbil man än sitter i, tyvärr.

Uppdaterat: 2023-12-28 11:14
Mr Snoid skrev:

Med tanke på säkerhetsnivån även på en så liten bil som I10 så borde folk dött som flugor när dom färdades i sina bilar för 30 år sedan. Men bevisligen har många överlevt även den tiden. Om inte annat skvallrar detta forums skribenter om att så är fallet.
En ypperlig liten stadsbil för den som så önskar

Stadsbilarna har en förmåga att köra även utanför staden och då är dom inte speciellt säkra. Och dö som flugor? Kolla hur antalet döda minskat de sista 30-50 sista åren. Ja inte är det dessa små skitbilars förtjänst utan snarare att svenskarna har hållit sig till större Volvo, Saab och tyska premiummärken.

Uppdaterat: 2023-12-28 12:33

Christer, du glömde alla de millioner som Trafikverket satsat på trafiksäkerhetshöjande åtgärder.
Och du bommade tydligen att denna lilla bil troligen är betydligt säkrare än de bilar du körde för 30 år sedan.
Lätt att sitta på ett forum och proklamera för sitt val av en onödigt stor och tung bil utifrån att de skulle vara så extremt viktigt ur ett säkerhetsperspektiv.
Edit:
Glömde de stora lyften som gjorts på bilarna de senaste 30 åren.
ABS-bromsar och antisladdsystem, dom har större inverkan på trafiksäkerheten än en stor tung Volvo. Dom gör så att många olyckor undviks så det tillsammans med alla mötesseparerade vägar, säkrades sidoområden och sänkta hastigheter ligger framförallt bakom det minskade antalet fatala olyckor i trafiken.

Uppdaterat: 2023-12-28 13:38

Håller också med Guran. Alla dessa säkerhetsknarkare är bara tröttsamt. Betänk alla de människor som åker omkring i en tung Volvo som generellt har högre förbrukning pga av sin höga vikt jämfört med konkurrenterna. Detta kanske har orsakat fler dödsfall (pga avgaserna) än de som åkt i mindre bil med lägre utsläpp!

Uppdaterat: 2023-12-28 13:19

Antalet olyckor med allvarligare personskador med småbil bör väl sättas i relation till hur många som är i trafik/utfört trafikarbete. Detsamma med större bilar. Då kanske man kan jämföra risker.

Uppdaterat: 2023-12-28 15:52
Mr Snoid skrev:

Christer, du glömde alla de millioner som Trafikverket satsat på trafiksäkerhetshöjande åtgärder.
Och du bommade tydligen att denna lilla bil troligen är betydligt säkrare än de bilar du körde för 30 år sedan.
Lätt att sitta på ett forum och proklamera för sitt val av en onödigt stor och tung bil utifrån att de skulle vara så extremt viktigt ur ett säkerhetsperspektiv.
Edit:
Glömde de stora lyften som gjorts på bilarna de senaste 30 åren.
ABS-bromsar och antisladdsystem, dom har större inverkan på trafiksäkerheten än en stor tung Volvo. Dom gör så att många olyckor undviks så det tillsammans med alla mötesseparerade vägar, säkrades sidoområden och sänkta hastigheter ligger framförallt bakom det minskade antalet fatala olyckor i trafiken.

Men fortfarande är en större bil säkrare än en liten skitbil typ Toyota Yaris. Alla förbättringar på bilar som du räknar upp har ju också skett på stora bilar också, så fortfarande är en liten bil osäkrare, vad du än påstår. Och förbättrade vägar med mötesseparering gynnar ju också stora bilar och inte bara småbilar. En mellanstor SUV är alltid säkrare än en småbil, det är odiskutabelt och sunt förnuft enligt mig.

Uppdaterat: 2023-12-28 16:51

Christer - köper du bil med den övertygelsen att du kommer att frontalkrocka med en mindre bil ?

Uppdaterat: 2023-12-28 17:09

Självklart är det säkrare med en större bil och en stridsvagn är säkrare än en mellanstor SUV.
Men har man inte behovet av en stridsvagn utan en mindre bensinsnål stadsbil med bra garantier. Varför skall man då lägga pengarna på en stor Volvo, eller så klart planerar man att frontalkrocka så behöver man väl det.
Men om det är sunt förnuft vete tusan, snarare nått annat.
Och det var inte att större bilar inte skulle förbättrats som var mitt påpekande, snarare var det dom dyrare premiumbilarna som drivit utvecklingen. En utveckling i fråga om säkerhetssystem mm som även småbilar tagit del av.
Så att påstå att det är en lite skitbil visar väl mer på din egen färgade åsikt som Volvoägare 😉
Defakto får du minst tre nya I10 till priset av en XC60. Och den fraktar dig från A-B till låga kostnader för försäkring, skatt och drivmedel.

Uppdaterat: 2023-12-28 17:26

Mr Snoid, ja han verkar inte speciellt mogen (när man använder ord som skitbil). Så uttrycker sig generellt ungdomar eller människor med dåligt ordförråd 😉

Uppdaterat: 2023-12-28 17:46

Håller med om att man inte skall förringa andras bilval genom sådana tillmälen om den aktuella bilen. Bil efter behov och möjligheter kan utmynna i annat än en XC60.

Uppdaterat: 2023-12-28 17:52
Pi skrev:

Christer - köper du bil med den övertygelsen att du kommer att frontalkrocka med en mindre bil ?

Nää! Men jag vill överleva om det värsta händer. Men det vill tydligen inte du?
Och flera med dig! Som den mogne Corgie med sitt stora ordförråd.
Problem med uttrycket skitbil? Men själva uttrycker man sig med ordet säkerhetsknarkare, som jag tar som ett beröm.

Uppdaterat: 2023-12-28 18:20

Defakto får du minst tre nya I10 till priset av en XC60. Och den fraktar dig från A-B till låga kostnader för försäkring, skatt och drivmedel.

Vad har jag för nytta av det om jag dör efter den första I10:n?

Uppdaterat: 2023-12-28 18:25

Du må ha din åsikt Christer och det är helt Ok men rent statistiskt så är det ju trots allt inte så många som dör i bilkollisioner - och kolliderar du med din XC60 med en lastbil (en inte ovanlig situation i dödsolyckor) så ligger du nog lika illa till som den som sitter i en i10. Pratar vi om singel-olyckor så har ju även nyare småbilar riktigt hyggligt skydd så risken att drabbas av en dödlig bilolycka är nog inte alltför stor. Och det finns många saker i livet som medför livsfara men många av dessa är vi inte lika medvetna om. F ö kör jag en bil med ungefär samma yttermått som din (men ingen tung SUV). Men vi har en mindre "skitbil" i familjen också men den rullar mest i stadsmiljön. Vi har ju möjligheten att välja den större av våra bilar vid turer utanför staden och det gör vi men främst för dess högre komfort. Men jag har kört C-segment bilar under nästan hela mitt liv och det tvekar jag inte att göra igen. De ger för mig en rimlig balans mellan storlek, pris, säkerhet och komfort.

Uppdaterat: 2023-12-28 18:44

Pi, mycket bra och sunt skrivit, inkluderat fint avvägt språkbruk!

Uppdaterat: 2023-12-28 19:16

Jösses vad ni tjafsar grabbar.
Gnabbar om ordens betydelse och får intrycket att ni letar saker att attackera ”andra sidan” med.

Uppdaterat: 2023-12-28 21:28
Gillar kurvor och rondeller
Corgie skrev:

Pi, mycket bra och sunt skrivit, inkluderat fint avvägt språkbruk!

Sa han som kallar de som prioriterar säkerhet för säkerhetsknarkare.

Uppdaterat: 2023-12-29 03:41