Vi Bilägares forum

Tesla skyllde kända kvalitetsbrister på ägarna

Tesla skyllde kända kvalitetsbrister på ägarna

Nya uppgifter till Reuters pekar mot att anställda på Tesla länge känt till kvalitetsproblem – men skyllt dem på ägarna.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-12-21 08:56

Kommentarer

Ur artikeln:
"Problem med bärarmar har tidigare fått Tesla att gå ut med en återkallelse i Kina efter påtryckningar från myndigheterna, men inte i Europa eller USA."

Varför?
Ett sådant allvarlig fel kan ju inte sopas under mattan, om det stämmer borde det ju leda till ett generellt körförbud för alla fordon som inte blivit kontrollerade och åtgärdade.

Uppdaterat: 2023-12-21 09:09
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Teslas modus operandi, accepterar bara myndighetskrav, men annars är fel alltid orsakat av bilägarna. Teslas kunder och anställda ska vara nöjda och lyda Elon...

Uppdaterat: 2023-12-21 09:19
40-talisten skrev:

Teslas modus operandi, accepterar bara myndighetskrav, men annars är fel alltid orsakat av bilägarna. Teslas kunder och anställda ska vara nöjda och lyda Elon...

Just därför tycker jag det blir underligt med myndigheternas slapphet i detta fall.
Om det stämmer att hjulupphängningen kan brista är det ju ett så allvarligt fel att myndigheterna måste ta sitt ansvar!

Uppdaterat: 2023-12-21 09:25
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Helt rätt, saabnisse !

Uppdaterat: 2023-12-21 09:29

Pi
Eller hur. Vad sitter Teslas mekaniker på för hemligheter? Att det är undermålig kvalitet eller konstruktion?

Uppdaterat: 2023-12-21 09:30

Varför kommer jag att tänka på H C Andersens saga ”kejsarens nya kläder” när jag hör Elon Musk och Tesla?

Uppdaterat: 2023-12-21 09:40
Togga

Att hjulupphängningarna är dåliga på modell tre är ingen nyhet. Det räcker med att söka efter en begagnad på blocket så framgår det att en stor del av dem fått sina bärarmar bytta eller modifierade.

Inte särskilt bra kvalitet således.

Vilket också bekräftats hos den tyska bilprovningen där Tesla tillhör de sämre, eller i linje med de franska och italienska plåtschabraken (PSA/Fiat/Renault)

Och det är ju dåligt med tanke på vad en Tesla kostar

MVH AL

Uppdaterat: 2023-12-21 09:59
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Jag tror att Reuters är styrda av sossarna. Och facket. 😁

Uppdaterat: 2023-12-21 10:39
Peter E skrev:

Jag tror att Reuters är styrda av sossarna. Och facket. 😁

Och kineserna ….😅

Uppdaterat: 2023-12-21 10:41
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Ja det måste vara Metalls fel. Det skall vara frivilligt att byta dåliga bärarmar.

Uppdaterat: 2023-12-21 10:48

Tesla beskylls för allt möjligt när de inte vill skriva på ett kollektivavtal. Litar mer på Tesla än media och facket.

Uppdaterat: 2023-12-21 11:05
Sorsorino

🎤"I min lilla lilla värld av bl.. Teslor...." 🎵

Uppdaterat: 2023-12-21 11:12

Vad bra att det kommit två nya Teslatrådar där lägren kan kasta skit på varandra 🤣
Skapar betydligt mer engagemang än tråkiga artiklar om bilar….

Uppdaterat: 2023-12-21 11:44

Då får jag återgälda med "Där har du helt rätt", Guran...:)

Uppdaterat: 2023-12-21 11:47

Varför tror du ViB lägger ut så många trådar om just Tesla, kontra andra bilmärken? Som det om gruvorna, varför just Teslas namn i rubriken?
För det är det som säljer såklart.....
En artikel om att Subaru har problem med glapp i bakrutetorkaren är inte lika upphetsande direkt kanske.

Uppdaterat: 2023-12-21 11:48

Att främre bärarmar har varit, och kanske är, ett problem är väl känt.
Jag upplevde missljud i höger bärarm i min tidigare M3. Tesla erkände felet och bytte båda bärarmarna till en modifierad typ på garanti. Därefter inga problem.
Sedan är det, som Gaston skriver, populärt att sätta "Tesla" som rubrik på nästan vad som helst.
Men sedan är det som tidigare SAS-Chef Carlsson sa: "skrivs det ingenting om SAS på arlanda, positivt eller negativt, finns det snart inga SAS på arlanda.
Samma sak med Tesla. Man behöver ingen reklam, allt som skrivs om Tesla ökar försäljningen.

Uppdaterat: 2023-12-21 12:02
Boxer skrev:

Att främre bärarmar har varit, och kanske är, ett problem är väl känt.
Jag upplevde missljud i höger bärarm i min tidigare M3. Tesla erkände felet och bytte båda bärarmarna till en modifierad typ på garanti. Därefter inga problem.
Sedan är det, som Gaston skriver, populärt att sätta "Tesla" som rubrik på nästan vad som helst.
Men sedan är det som tidigare SAS-Chef Carlsson sa: "skrivs det ingenting om SAS på arlanda, positivt eller negativt, finns det snart inga SAS på arlanda.
Samma sak med Tesla. Man behöver ingen reklam, allt som skrivs om Tesla ökar försäljningen.

Om din teori är rätt, att skriverier om Tesla ökar försäljningen, kan man ju undra varför alla Teslafanboys här på forumet gnäller?

Uppdaterat: 2023-12-21 12:41

Vilka gnäller? Bara ett konstaterande att ViB hellre ser klick och inkomst än ger så bred och blandad tillgång till artiklar och information som möjligt spridd jämnt över hela spektrat av bilmärken för alla olika grupper av bilköpare. (Vilket de väl ändå lite utger sig för att vilja göra.)

Uppdaterat: 2023-12-21 12:45

[quote=Boxer]
"Men sedan är det som tidigare SAS-Chef Carlsson sa: "skrivs det ingenting om SAS på arlanda, positivt eller negativt, finns det snart inga SAS på arlanda":
Så är ju talesättet och jag har inget generellt emot Tesla men som det är nu hade det inte varit kul att vara Teslaägare!

Uppdaterat: 2023-12-21 13:23

Fast det är väl inte helt ologiskt att man skriver lite mera om Tesla eftersom detta märke trots allt säljer rätt bra i vårt land - ännu så länge i alla fall. Och ViB är ju inte ensamma om dessa prioriteringar.

Uppdaterat: 2023-12-21 13:23
Pi skrev:

Fast det är väl inte helt ologiskt att man skriver lite mera om Tesla eftersom detta märke trots allt säljer rätt bra i vårt land - ännu så länge i alla fall. Och ViB är ju inte ensamma om dessa prioriteringar.

Såklart ViB inte är ensamma om det, de andra medierna säljer med på klick. :)
Och ja Tesla säljer bra, och kommer troligtvis fortsätta göra det även om just du tror annorlunda, men du får nog erkänna att antalet artiklar om Tesla kontra antalet artiklar om t.ex. VW, Volvo, Kia inte riktigt står i proportion till respektive märkes marknadsandel.

Uppdaterat: 2023-12-21 13:27

Fast kommer Tesla sälja bra när det är svårt att få dem reparerade?

Det tror inte jag. Jag tror tvärtom att man just nu förlorar i försäljning till konkurrenterna, d.v.s man tappar marknadsandelar

MVH AL

Uppdaterat: 2023-12-21 14:00
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Nå, faktum kvarstår. Tesla MY är ju den klart mest sålda bilen i Sverige med över 1000 registreringar bara hittills under december. Och detta utan att göra någonsomhelst reklam, något alla andra tillverkare lägger miljoner och åter miljoner på. Och detta trots, eller kanske tack vare, alla negativa pressartiklar. Och trots, eller igen kanske tack vare, IF Metalls gerillakrigföring.

Uppdaterat: 2023-12-21 15:18

Boxer
Är det för att den är bra eller för att den är billigare än konkurrenterna? Vad tror du?

Uppdaterat: 2023-12-21 15:20

Men det är ju myndigheternas brist på engagemang som ska ifrågasättas.
Om det här är riktigt behöver det ju inte gälla enbart Tesla, alla fordon som har allvarliga fel måste ju åtgärdas och det faller på myndigheter i respektive land att se till att så sker.
Och det oavsett märke och tillverkningsland.

Uppdaterat: 2023-12-21 15:34
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag vet inte om den är bra Axa, har bara kört Tesla i fyra år. Men att de är bättre än mina tidigare bilar är helt klart. Och Subaru, som jag körde under 20 år, anses väl inta vara direkt dåliga bilar.

Uppdaterat: 2023-12-21 16:15

Minnet är uppenbarligen kort även på yngre skribenter här... Kan bara påminna om den s k Dieselgate och allt som skrevs, mest negativt, om VAG vid den tiden. Var tid har sina diskussionsämnen.

Uppdaterat: 2023-12-21 16:31
Pi skrev:

Minnet är uppenbarligen kort även på yngre skribenter här... Kan bara påminna om den s k Dieselgate och allt som skrevs, mest negativt, om VAG vid den tiden. Var tid har sina diskussionsämnen.

Var väl inget konstigt att det skrevs då, de hade ju gjort grova fel, även rättsligt. Tesla gör inget rättsligt fel som inte vill skriva på kollektivavtal.

Uppdaterat: 2023-12-21 16:36

Självfallet är det sossarna och fackets fel att Tesla har dåliga bärarmar. Det är även sossarna och fackets fel att Tesla får underbetyg för bromsarna hos tysk bilprovning. Och ägaren som fick en faktura på 150 000 kr för att reparera Teslan, blev lurad av sossarna och facket.
Det var nämligen inget som helst fel på bilen, för det sa Tesla och allt som Tesla säger är sant. Media ljuger för de är styrda av sossarna. Det är aldrig fel på Teslas bilar. De går aldrig sönder, behöver aldrig servas eller repareras. Och skottarna som efter regnväder fick fel på Tesla-batterier ljuger. Det var inget fel på bilen, inget fel på batteriet.
De Tesla-ägare som hävdar fel på sina bilar är köpta av sossarna.

Uppdaterat: 2023-12-21 16:37

Boxer
Min poäng är att ifall Teslorna hade kostat som konkurrenterna kanske de inte hade sålt lika många. Men det är ju bara spekulationer från min sida.

Uppdaterat: 2023-12-21 16:38
Axa skrev:

Boxer
Min poäng är att ifall Teslorna hade kostat som konkurrenterna kanske de inte hade sålt lika många. Men det är ju bara spekulationer från min sida.

Ska jag ge min åsikt så tror jag att förutom att de är prisvärda så tror jag många tilltalas av att de är så otroligt lätta att ta till sig, att använda, vi läser i dessa trådar hur många förfasas över en djungel av laddkort, brickor, trasiga stolpar m.m, men med en Tesla så bara fungerar det, du behöver inga kort, inga brickor, inga abbonemang, du kör, laddar, kör vidare och det dras på ditt kort utan att behöva fingra på skumma skärmar på konstiga stolpar etc. De erbjuder en helheltslösning av laddning, rymlig, bra bil, enkelt ägande med rangers, klassledande drivlina etc.
Där tror jag lika mycket ligger i framgången som prislappen.

Uppdaterat: 2023-12-21 16:42

Model S har problem med bakre länkarmarna. På besiktningen så änvänder dom luftkuddar under bakvagnen för att den inte ska gå sönder vid lyftet. Det är hålet till bussningarna som oxiderar av saltet tills det blir sånt tryck på bussningen att det spricker. För tunt aluminium material runt hålet. Korrigerades på senare modeller. Tesla verkstaden Gruffman gjorde en berömd video som togs ner efter påtryckningar från Teslas advokater. Det här sånt här som gör att man tillslut kastar in handduken och byter bil.

Uppdaterat: 2023-12-21 19:07

https://www.nyteknik.se/fordon/teslas-advokater-hotar-svensk-bilverkstad-for-filmpublicering/399884

Uppdaterat: 2023-12-21 19:21
V8-Power skrev:

https://www.nyteknik.se/fordon/teslas-advokater-hotar-svensk-bilverkstad-for-filmpublicering/399884

Ojj! Tack för den informationen. Inget som Tesla har gått ut med själva alltså?
Hemligt, hemligt..

Uppdaterat: 2023-12-21 19:27
Villevalle

Är det verkligen ingen mer än jag som undrar över Myndigheternas bristande intresse?

Uppdaterat: 2023-12-21 20:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Pi skrev:

Då får jag återgälda med "Där har du helt rätt", Guran...:)

Saknas ett inlägg tror jag🤔

Uppdaterat: 2023-12-21 20:22
Christer skrev:

Ja det måste vara Metalls fel. Det skall vara frivilligt att byta dåliga bärarmar.

👍
🤣

Uppdaterat: 2023-12-21 20:24

Saabnisse
Du får ta det med politikerna. Nuvarande regering är ju mest intresserade av andra frågor vilket påverkar budget och medel.

Uppdaterat: 2023-12-21 20:34
Zyn skrev:

Pi skrev:
Då får jag återgälda med "Där har du helt rätt", Guran...:)

Saknas ett inlägg tror jag🤔

Nej då, återfinns i en annan tråd.

Uppdaterat: 2023-12-21 20:34
Axa skrev:

Saabnisse
Du får ta det med politikerna. Nuvarande regering är ju mest intresserade av andra frågor vilket påverkar budget och medel.

Men det gäller ju inte bara Sverige, enligt artikeln är det bara kinesiska myndigheter som agerat.
Varför?
Är det bara i Kina som problemen är farliga?

Uppdaterat: 2023-12-21 20:40
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Axa skrev:
Saabnisse
Du får ta det med politikerna. Nuvarande regering är ju mest intresserade av andra frågor vilket påverkar budget och medel.

Men det gäller ju inte bara Sverige, enligt artikeln är det bara kinesiska myndigheter som agerat.
Varför?
Är det bara i Kina som problemen är farliga?

Men då kan man inte gnälla över nuvarande regeringen 🤣😂

Uppdaterat: 2023-12-21 20:43
Mr Snoid skrev:

Zyn skrev:
Pi skrev:
Då får jag återgälda med "Där har du helt rätt", Guran...:)
Saknas ett inlägg tror jag🤔

Nej då, återfinns i en annan tråd.

Tror jag inte på 🥸

Uppdaterat: 2023-12-21 20:46
Zyn skrev:

Mr Snoid skrev:
Zyn skrev:
Pi skrev:
Då får jag återgälda med "Där har du helt rätt", Guran...:)
Saknas ett inlägg tror jag🤔
Nej då, återfinns i en annan tråd.

Tror jag inte på 🥸

Då får du leta eller fråga Pi. För så är fallet

Uppdaterat: 2023-12-21 21:15

Saabnisse.
Håller med.
Ska mycket till innan våra myndigheter agerar, gjord väl inget under VAG skandalen(dieselgate) heller.

Uppdaterat: 2023-12-21 21:32
Gaston skrev:

Axa skrev:
Boxer
Min poäng är att ifall Teslorna hade kostat som konkurrenterna kanske de inte hade sålt lika många. Men det är ju bara spekulationer från min sida.

Ska jag ge min åsikt så tror jag att förutom att de är prisvärda så tror jag många tilltalas av att de är så otroligt lätta att ta till sig, att använda, vi läser i dessa trådar hur många förfasas över en djungel av laddkort, brickor, trasiga stolpar m.m, men med en Tesla så bara fungerar det, du behöver inga kort, inga brickor, inga abbonemang, du kör, laddar, kör vidare och det dras på ditt kort utan att behöva fingra på skumma skärmar på konstiga stolpar etc. De erbjuder en helheltslösning av laddning, rymlig, bra bil, enkelt ägande med rangers, klassledande drivlina etc.
Där tror jag lika mycket ligger i framgången som prislappen.

+100

Uppdaterat: 2023-12-21 21:48

Men, det där med "bra bil" är ju en åsiktsfråga som kan, milt sagt... diskuteras...
Att det frostiga dagar med föregående fukt kan behövas uppåt en halvtimmes arbete för att få tillgång till ett dörrhandtag och ta sig in i bilen... är normalt sett inget som anses vara "bra"... Teslaägare däremot... tycker det bara är kul att få lite underhållning... och se vilket handtag som först börjar fungera...

(Naturligtvis kommer det att hävdas att det där med handtagen bara är "snack" och "en myt" men det finns åtskilligt bevis för den saken, Björn i Norge som alla elbliskännare känner till har demonstrerat det och det finns många andra exempel
2021 skev Swedish Firefighters "Teslas nya dörrhandtag – supersnygga men pekas ut som dödsfälla".
Tesla har satsat miljoner på en ny typ av supersnygga handtag som är infällda inne i dörren. Det är bara ett stort problem: De går inte att öppna vid en olycka.

Den amerikanska elbilsjätten Tesla är stämda i Florida efter en dödsolycka våren 2019.
Den 48-årige läkaren Omar Awan överlevde kraschen när han körde rakt in i ett träd. Men batterierna började brinna och fyllde interiören med rök.
Trots att både vittnen och polis var på plats inom några sekunder så kunde man inte få ut föraren.
Anledningen? Man kunde helt enkelt inte kunde öppna bildörren- Teslas nya dörrhandtag gick inte att öppna.
Läkaren avled av rökförgiftning medan flera personer stod utanför fordonet.
– Det här berodde på att Model S har otillgängliga dörrhandtag, säger anhöriga till den döde 48-åringen i sin stämningsansökan.
– Det fanns inga andra sätt att öppna dörren och en oerhört stor brandrisk.
Bilen som kraschade var en Tesla Model S som har en ny typ av design på dörrhandtagen.
De är infällda i dörren och fälls automatiskt ut när bilens fjärrkontroll närmar sig bilen.
Nu kritiserar en av de främsta säkerhetsexperterna i Washington elbilsjätten.
– Vid det här laget borde Tesla ha lärt sig att bilar fattar eld, säger Jason Levine, vd på Center for Auto Safety.
– De borde ha lärt sig att räddningsarbetare måste ha möjlighet att få ut offer från brinnande fordon, även om det innebär att de måste tillverka dörrhandtag som alltid är tillgängliga.
Enligt Teslas guide till räddningsarbetare så ska dörrhandtagen i Model S öppnas automatiskt vid en olycka.
Enligt den amerikanska konsumentorganisationen Consumer Reports så gäller de flesta klagomålen för den aktuella modellen just handtagen.
Ett stort antal ägare har klagat eftersom de inte kunnat komma in i sina bilar när handtaget täckts med snö eller is.)

Sen är image också ett problem, att tillhöra en "massa" indikerar att man inte är speciellt individualistisk, saknar egen stil, m.m.

Och glöm inte hur det började...
Bilen som kunde överträffa vilken Ferrari som helst i acceleration, nog har DET varit en rejäl orsak bakom försäljningsframgången och orsaken till att så gott som alla elbilstilverkare, utom Stellantis, proppar in massor av "hk" i sina bilar.

Om det istället varit 0-100 på 11 sek... hade Tesla inte fått ens... hälften... så mycket publicitet och rubriker... som man fick när allt började, och därmed inte heller sålt ens häften så många och med tanke på den urusla ekonomin är det möjligt att man inte ens överlevt.

Publicitet och rubriker är hemligheten bakom att sälja massor, den som är osynlig, säljer ingenting, oavsett hur bra bilen i själva verket än är.

Uppdaterat: 2023-12-21 23:38

Jag har haft tre olika Teslabilar under 4 olika vintrar N-iklas och aldrig haft fastfrysna handtag.
Hade däremot en 240 för många år sen med metallhandtag man själv höll på att frysa fadt i när man öppnade om man inte var snustorr om handen.....bättre?

Uppdaterat: 2023-12-21 23:31

Däremot har du helrätt i att stor del av framgången var att få media att skriva och folk att prata. Det hade de inte gjort med en blek tråkbil....

Uppdaterat: 2023-12-21 23:33
Gaston skrev:

Däremot har du helrätt i att stor del av framgången var att få media att skriva och folk att prata. Det hade de inte gjort med en blek tråkbil....

Ja, milt sagt... sedan laddnätverket, var liksom bara ännu ett "plus i kanten" eller liknande.
Jag vet ju när Opel var Europas mest sålda bil på 90-talet, Opel var med och syntes överallt, sedan blev man osynliga... och då rasade försäljningen, som en sten...

Uppdaterat: 2023-12-21 23:49

N-iklas, du vet om att väldigt många fler än Tesla har samma eller liknande lösning på dörrhandtagen? Varför lyfter du inte fram dem också?

Uppdaterat: 2023-12-22 00:23