Vi Bilägares forum

Frankrike inför stenhårda bonuskrav för elbilar

Frankrike inför stenhårda bonuskrav för elbilar

Vissa franska hushåll kan snart leasa en ny elbil för 1 100 kr/mån. Men bonusreglerna är några av världens tuffaste. Kinabyggda bilar blir helt utan.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-12-17 19:20

Kommentarer

Verkar som om fransmännen tänkt till lite och gynnar producenter i Europa.

Maxtak för att bonusen skall gälla är också bra.

Börjar bli dags att slopa förmånsreduktionen på förmånsbilar i Sverige, inför detta istället och du har öppnat upp för alla. Priserna kommer bli mer humana och fler kommer få tillgång till lite större elbilar är golfklassen för under 530kkr.

Prisreduktionen på förmånsvärdet är bara pinsamt.

Uppdaterat: 2023-12-17 20:02

Den här typen av förbättrat och riktat regelverk borde ha införts i Sverige med, istället för den tvära kapningen över en natt.

Uppdaterat: 2023-12-17 20:39
Power to the people

1000 euro motsvarar 1100 SEK?
En dröm för euro-anhängare?

Uppdaterat: 2023-12-17 20:51

Bra...
Fast nu glömde man av lätt förståeliga skäl, Opel Mokka som också tillverkas i Frankrike och Opelversionen av e c3, sannolikt nämnd "Frontera".

Uppdaterat: 2023-12-17 22:24

Så när som på ett visst mått av protektionism är förslaget ändå intressant i stora delar, men tyvärr är gränsen på 2,4 ton helt uppåt väggarna för högt satt. Att elbilarna sedan inte blir den klimaträddare som en del tror, är en annan diskussion. Olika varianter av hybrider - särskilt i kombination med bensindrift - är precis lika snåla vad gäller utsläppen.

Och i vilken bil vill man bli sittande i tio timmar i en iskall snöstorm: En elbil eller en fossilbil? Det räcker med tio liter bensin i tanken för att bilen ska hålla värmen i typ 16 timmar. 60 liter i tanken och man klarar sig i 100 timmar, alltså drygt fyra dygn. =) (Och självklart har man vattenflaskor och något ätbart med sig när det är vinter eller om man vet att det kan vankas otrevligt väder på vintern.)

Uppdaterat: 2023-12-18 02:36
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Måste krävas en enorm byråkrati för att gå in och detaljstyra ekonomin på det sättet.

Uppdaterat: 2023-12-18 06:05
bgl skrev:

1000 euro motsvarar 1100 SEK?
En dröm för euro-anhängare?

1000 euro är 11201 svensk krona för bonus. 100 euro är 1120 svensk krona för leasing varje månad.

Uppdaterat: 2023-12-18 08:29
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
SnookerPro skrev:

Olika varianter av hybrider - särskilt i kombination med bensindrift - är precis lika snåla vad gäller utsläppen.

Med tanke på att hybrider när de går på ren el drar mer el per körd sträcka än rena elbilar så sitter du på revolutionerande kunskaper!

Här har vi perpetuum mobiles uppfinnare - SnookerPro! Nobelpriset i fysik 2024! Ni läste det här först!

Uppdaterat: 2023-12-18 09:36

Ja dessa fransmän.

De är beredda att gå över lik för att hålla kvar undermåliga produkter på marknaden.

Varför inte bara riva av plåstret en gång för alla och acceptera att plåtschabraken blivit utkonkurrerade sedan länge?

De är inte konkurrenskraftiga nog.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-12-18 11:20
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Ja dessa fransmän.
De är beredda att gå över lik för att hålla kvar undermåliga produkter på marknaden.
Varför inte bara riva av plåstret en gång för alla och acceptera att plåtschabraken blivit utkonkurrerade sedan länge?
De är inte konkurrenskraftiga nog.
MVH AL

Vilka plåtschabrak är inte konkurrenskraftiga nog?
Europas mest sålda 2023, Peugeot 208/Opel Corsa?

Uppdaterat: 2023-12-18 11:46
gmogmo skrev:

SnookerPro skrev:
Olika varianter av hybrider - särskilt i kombination med bensindrift - är precis lika snåla vad gäller utsläppen.

Med tanke på att hybrider när de går på ren el drar mer el per körd sträcka än rena elbilar så sitter du på revolutionerande kunskaper!
Här har vi perpetuum mobiles uppfinnare - SnookerPro! Nobelpriset i fysik 2024! Ni läste det här först!

Det var tyska ingenjörer som räknade ut att hybrider med bensinmotor var lika "rena" som elbilar som laddades med smutsig el. Stod att läsa här på ViBilägare. Jag lämnar med varm hand Nobelpriset vidare!

Uppdaterat: 2023-12-18 14:17
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Den svenska elen är grön. Även norsk och finsk el har hög grön nivå. Snooker kanske tänker sig bli stående i 10 timmar i en snöstorm i Polen.

Uppdaterat: 2023-12-18 16:52

Att nya Scenic E-Tech, ë-C3 och nya 3008 skulle vara utkonkurrerade innan bilarna ens har börjat levereras till kunderna, ja AL må drömma om det.
Men Frankrikes bonuslösning är utmärkt då de tar ett helhetsgrepp. Jag hade gärna sett motsvarande lösning i Sverige, en gemensam bonuslösning för hela EU.

Uppdaterat: 2023-12-18 16:55
Raphael skrev:

Den svenska elen är grön. Även norsk och finsk el har hög grön nivå. Snooker kanske tänker sig bli stående i 10 timmar i en snöstorm i Polen.

Vad har elens ursprung att göra med att elen snabbt tar slut i en elbil som sitter fast i en snöstorm? Det är ju just fossilbilens uthållighet med en förbrukning på 0,6 liter i timmen som var min poäng. Jag trodde faktiskt att du fattade bättre.

Så igen: I vilken bil vill man bli sittande i tio timmar i en iskall snöstorm: En elbil eller en fossilbil? Det räcker med tio liter bensin i tanken för att bilen ska hålla värmen i typ 16 timmar. 60 liter i tanken och man klarar sig i 100 timmar, alltså drygt fyra dygn. =) (Och självklart har man vattenflaskor och något ätbart med sig när det är vinter eller om man vet att det kan vankas otrevligt väder på vintern.)

Uppdaterat: 2023-12-18 17:18
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Snooker, du argumenterar ju för att hybrider är bättre än elbilar för du menar att elen är ”smutsig”. Och sen frågar du mig vad elens ursprung har med det att göra. Jojo…

Du älskar uppenbarligen din fossilbil eftersom du skulle vilja bo i den i fyra dygn. Men jag är tveksam till din uppgift om 0,6 l/h.
Tech ingredients testade fyra bensinbilar och kom fram till 0,83 - 2,2 l/h.
De testade bilarna var Mazda 3, Ford F150 XL Triton, Subaru Outback XT och Ford Mustang - årsmodeller 2019-2022.
Men ingen människa sitter i en bil i 10 timmar. Utom Snooker som har toalett och dusch i sin bil. Och kräver 100 mil räckvidd på vintern med en 2,5 ton husvagn.
Nu har ju Cop23 kommit fram till att man ska röra sig bort från fossila bränslen.
Sen får man inte ha en bil stående på tomgång hursomhelst. Det finns regler. Något som heter Miljöbalken.
Tomgångskörning inom detaljplanelagt område är tillåtet under högst en minut.
1 minut Snooker. Inte 10 timmar. Inte ens 10 minuter.
Undantag görs för särskilda fordon som måste gå på tomgång ibland t.ex. sophämtningsbilar.
Men nu vet vi att Snooker gärna bryter mot lagen.
Det finns dock inget förbud för att ha värmen i en elbil på. För elbilar går inte på tomgång och behöver inte ha en motor igång för att få värme.
Det du Snooker. Det hade du inte tänkt på.
Så din idé förutsätter lagbrott.
Fossilbilar släpper ut farliga utsläpp, det är därför som det finns lagstiftning mot tomgångskörning.

Uppdaterat: 2023-12-18 18:17
SnookerPro skrev:

Och i vilken bil vill man bli sittande i tio timmar i en iskall snöstorm: En elbil eller en fossilbil? Det räcker med tio liter bensin i tanken för att bilen ska hålla värmen i typ 16 timmar. 60 liter i tanken och man klarar sig i 100 timmar, alltså drygt fyra dygn. =) (Och självklart har man vattenflaskor och något ätbart med sig när det är vinter eller om man vet att det kan vankas otrevligt väder på vintern.)

I 25 minusgrader behöver en normal elbil ca 2 kWh/h att hålla kupén varm för behaglig "sovtemperatur", kring nollan ca 0,8-1 kWh/h. Skruva ner värmen någon grad så blir uthålligheten längre därtill.
Att räkna på det blir ju som frågan "hur långt är ett snöre", men ta ett exempel från en normal elbil med 70 kWh batteri som blir "strandad" med 40% batteri (28 kWh) - den har ändå en uthållighet på ett dygn vid temperaturer strax under nollan.

Uppdaterat: 2023-12-18 18:49
Power to the people

Kör aldrig på tomgång nån längre stund men en tidigare bensinare rapporterade 0,6 l/t när motorn var uppvärmd och den stod på tomgång.

Uppdaterat: 2023-12-18 19:08
Raphael skrev:

Snooker, du argumenterar ju för att hybrider är bättre än elbilar för du menar att elen är ”smutsig”. Och sen frågar du mig vad elens ursprung har med det att göra. Jojo…
Du älskar uppenbarligen din fossilbil eftersom du skulle vilja bo i den i fyra dygn. Men jag är tveksam till din uppgift om 0,6 l/h.
Tech ingredients testade fyra bensinbilar och kom fram till 0,83 - 2,2 l/h.
De testade bilarna var Mazda 3, Ford F150 XL Triton, Subaru Outback XT och Ford Mustang - årsmodeller 2019-2022.
Men ingen människa sitter i en bil i 10 timmar. Utom Snooker som har toalett och dusch i sin bil. Och kräver 100 mil räckvidd på vintern med en 2,5 ton husvagn.
Nu har ju Cop23 kommit fram till att man ska röra sig bort från fossila bränslen.
Sen får man inte ha en bil stående på tomgång hursomhelst. Det finns regler. Något som heter Miljöbalken.
Tomgångskörning inom detaljplanelagt område är tillåtet under högst en minut.
1 minut Snooker. Inte 10 timmar. Inte ens 10 minuter.
Undantag görs för särskilda fordon som måste gå på tomgång ibland t.ex. sophämtningsbilar.
Men nu vet vi att Snooker gärna bryter mot lagen.
Det finns dock inget förbud för att ha värmen i en elbil på. För elbilar går inte på tomgång och behöver inte ha en motor igång för att få värme.
Det du Snooker. Det hade du inte tänkt på.
Så din idé förutsätter lagbrott.
Fossilbilar släpper ut farliga utsläpp, det är därför som det finns lagstiftning mot tomgångskörning.

Är du dum eller gör du dig dum? Frågan handlade om i vilken bil man vill bli sittande i tio timmar i en snöstorm. Då spelar det ingen roll varifrån elen kom: Du sitter ju där du sitter!

0,6 liter i timman är högst normalt för en fyrcylindrig bensinbil. Men du jämför ju som vanligt äpplen och päron genom att blanda in bilar med stora, törstiga motorer.

Jo, man kan sitta i en bil i tio timmar - i en snöstorm.

Vad lagen säger om tomgångskörning skiter varenda kotte i om nöden kräver. Jag lovar att ingen kommer att bli bötfälld i en nödsituation.

Bara lägg ner.

Uppdaterat: 2023-12-19 01:32
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Tråden handlar om att Frankrike inför stenhårda bonuskrav för elbilar, inte om att överleva i en bil i snöstorm.
Öppna en ny tråd om ni är intresserade av det.
Nu tycker jag att vi ska återgå till trådens ämne!

Uppdaterat: 2023-12-19 09:04
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Snooker
Om du läser lite längre upp så inser du att det går lika bra att sitta i en snöstorm med en elbil. Så ditt argument kring bäst bil i snöstorm blev överflödig.

Uppdaterat: 2023-12-19 10:38
Axa skrev:

Snooker
Om du läser lite längre upp så inser du att det går lika bra att sitta i en snöstorm med en elbil. Så ditt argument kring bäst bil i snöstorm blev överflödig.

Snarare är risken att sitta i en snöstorm och dö av kolmonoxidförgiftning i en ICE bil betydligt högre än att frysa ihjäl.
Men det har heller ingen inverkan på Frankrikes hårda krav för elbilsbonus 🫣

Uppdaterat: 2023-12-19 11:20

Nu kommer jag inte ihåg vad den drog men Teslabjörn roade ju sig med att sova i sin Tesla Model X för ett par år sen i -35 grader, på en helnatt med värme på så hade den dragit förbluffande lite ändå.
Jag har bara sovit i mina Teslor under de behagligare månaderna men då har värme/ventilation knappt dragit nåt alls.

Uppdaterat: 2023-12-19 15:41

Gaston
Precis och därför tror jag det är ett ickeproblem. Såtillvida man inte har väldigt lite kvar i batteriet. Men detsamma gäller ju för fossilbil, dvs att man har lite kvar i tanken.

Uppdaterat: 2023-12-19 15:57

Och när det nu inte verkar vara någpt problem med övernattning i en elbil vintertid så är den delen av diskussionen avslutad!

Vi går tillbaka till trådens ämne.
Är det rätt med Frankrikes hårda bonusregler?
Skulle det passa även i Sverige, eller är vi för fega för att införa något som kan verka protektionistiskt?

Uppdaterat: 2023-12-19 16:30
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Är det rätt med Frankrikes hårda bonusregler?
Skulle det passa även i Sverige, eller är vi för fega för att införa något som kan verka protektionistiskt?

I praktiken inför Frankrike importförbud för kinabilar. Kina lär väl svara på det, och kanske ett handelskrig kommer att utbryta. Historiskt sett gynnar inte handelskrig någon part i längden. Sverige lär inte införa motsvarande strafftullar. Vilka svenska elbilar skulle gynnas med liknande franska bonusreglerna?

Uppdaterat: 2023-12-19 16:42

40-talisten, det är nog riktigt och vi i Sverige är ju inte kända för att gå ut med för hårda handskar, speciellt inte om det kan drabba handelsutbyten.
Några svenska elbilar skulle ju inte kunna gynnas eftersom det knappast finns några.

Uppdaterat: 2023-12-19 16:51
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Har inte EU redan strafftullar för asiatiska/kinesiska bilar? Blir det dubbel bestraffning om Frankrike inför den här typen av bonussystem?
Det finns risk att EU-kommissionen tycker till om stödet.

Uppdaterat: 2023-12-19 18:09

Det är ju inget straff för kinesiska bilar utan upplagt så att det finns krav på energisystemet i landet bilen byggs. Då är det ett mer genomtänkt system än att bara kräva inhemsk produktion som i USA.

Uppdaterat: 2023-12-19 19:18

Den franska bonusen är utformad för att gynna de franska plåtschabraken då dessa ligger illa till på grund av konkurrenterna från öst.

Det finns inte utrymme på marknaden för så här många aktörer. Helt i linje med ekonomisk teori blir det därför de med sämre lösningar som stupar först.

Och då åker PSA ut, jämte en del andra.

Köparna är nämligen på väg att upptäcka att de kinesiska alternativen är bättre.

Därför genomför den franska staten nu en ny räddningsaktion för de inhemska producenterna. Det blir en av många.

Vilka tjänar på protektionism?

Jo, aktieägarna.

Vilka förlorar?
Jo, bilköparna och samhällsmedborgarna i stort. Det är inte gratis att bekosta folks bilinköp.

Just nu ligger den franska statsskulden på 112% av BNP, bland den högsta i EU.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-12-20 05:47
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Det pågår en protektionistisk strid driven av Metall och ytterst Metalls avdelning på VolvoCars i Göteborg. Detta sker i tron att rädda jobb i Göteborg och i hoppet om att få bort Tesla från Sverige.

Uppdaterat: 2023-12-20 05:58

Men J.L
Nu kokar du väl ihop en egen konspirationsteori.
Mig veterligen bygger inte Tesla några bilar i Sverige, är väl bara några hundra mekaniker på Tesla.
Men hur detta kan påverka de Franska bonuskraven är mig en gåta.
Du får väl starta en ny pajkastningstråd om du vill fortsätta älta Tesla-Metall

Uppdaterat: 2023-12-20 08:46

Ja den där bevisföringen skickar vi direkt till papperskorgen.

Om nu Tesla värdesätter den svenska marknaden så lär man skriva på avtalet.

Om inte drar man sig ur och låter övriga tillverkare fylla tomrummet. Att det gynnar Volvo är nog sant, men den svenska marknadens betydelse för Volvo är inte tillräcklig för att möta konkurrensen från Tesla.

Ett faktum som stod klart redan på 60- och 70-talet , både på Hisingen och i Trollhättan.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-12-20 09:32
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Snoid
Bra där. Tydligen försöker vissa få all världens elände att härledas ur Tesla-konflikten.

Uppdaterat: 2023-12-20 09:33
Axa skrev:

Snoid
Bra där. Tydligen försöker vissa få all världens elände att härledas ur Tesla-konflikten.

Ja jag hörde att kriget i Ukraina har sin grund i konflikten om att dom inte vill ingå kollektivavtal med Ryssland. Eller om det var Metall 🤣

Uppdaterat: 2023-12-20 10:00

Måste vi starta om tjatet om Tesla-konflikten igen ? Det var så skönt att slippa ändlösa, upprepande inlägg i det ämnet.

Uppdaterat: 2023-12-20 10:46
Mr Snoid skrev:

Men J.L
Nu kokar du väl ihop en egen konspirationsteori.
Mig veterligen bygger inte Tesla några bilar i Sverige, är väl bara några hundra mekaniker på Tesla.
Men hur detta kan påverka de Franska bonuskraven är mig en gåta.
Du får väl starta en ny pajkastningstråd om du vill fortsätta älta Tesla-Metall

+ 100 på detta inlägg Mr Snoid

Uppdaterat: 2023-12-20 10:50
Pi skrev:

Måste vi starta om tjatet om Tesla-konflikten igen ? Det var så skönt att slippa ändlösa, upprepande inlägg i det ämnet.

Nej, J.L kan ju starta en egen tråd för det

Uppdaterat: 2023-12-20 11:15

Ja är det inte IngvarS så är det J.L

Uppdaterat: 2023-12-20 12:17
Pi skrev:

Måste vi starta om tjatet om Tesla-konflikten igen ? Det var så skönt att slippa ändlösa, upprepande inlägg i det ämnet.

Medhåll

Uppdaterat: 2023-12-20 18:34
Gillar kurvor och rondeller

Nej, det behöver inte bli någon upprepning.
Nu har vi moderatorer fått stärkta muskler så att vi kan stänga en tråd som spårar ur.
Men det sker endast i undantagsfall och efter allmän begäran och jag hoppas att de övriga två musketörerna delar min åsikt.

Uppdaterat: 2023-12-20 21:13
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Volvo har ju redan meddelat att nya EX30 ska byggas även i Gent (Belgien) för den Europeiska marknaden, jag tror dessa bilar får säkert fransk miljöbonus.

Uppdaterat: 2023-12-22 10:09
Axa skrev:

Snooker
Om du läser lite längre upp så inser du att det går lika bra att sitta i en snöstorm med en elbil. Så ditt argument kring bäst bil i snöstorm blev överflödig.

Tja, cirka en minut och tio sekunder in i videon ...

https://www.expressen.se/tv/nyheter/sverige/bargarens-varning-till-elbilsagare-alla-ar-inte-vana/

Uppdaterat: 2023-12-23 02:47
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

SnookerPro, anser du att det var en vetenskapligt underbyggd åsikt som framfördes i videon?
Har man dåligt med energi kvar i bilen så blir det kallt så småningom, men det är inget som är specifikt för elbilar.

För övrigt har det inget att göra med Frankrikes inställning i bonusfrågan som tråden handlar om.

Uppdaterat: 2023-12-23 10:35
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre