Vi Bilägares forum

Frias efter dödsolycka – på grund av touchknapp: ”Det sa bara pang”

Frias efter dödsolycka – på grund av touchknapp: ”Det sa bara pang”

En kvinna i Växjö frias i tingsrätten efter en dödsolycka på en parkeringsplats. Anledningen är att kvinnan kan ha kommit åt en pekkänslig knapp som styr farthållaren på ratten – och att bilen därför ”accelererade av sig själv”.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-12-18 18:40

Kommentarer

Nog för att det är världens sämsta rattknappar och att man ofta ändrar kanaler på radion eller får på farthållaren av misstag, men det räcker ju att nudda bromsen för att farthållaren ska kopplas ifrån, så lyckas man inte få stopp på bilen tror jag nog att man inte ska köra bil mer...

Uppdaterat: 2023-12-18 21:22

Att bilen plötsligt sticker iväg av sig själv kan komma så överraskande att man tas helt oförberedd och inte hinner reagera, alla är inte "revolvermän" bakom ratten med giftiga... reaktioner.

Uppdaterat: 2023-12-18 21:59

Om det inte var något tekniskt fel på bilen borde föraren hållas ansvarig för händelsen. Det är inte alls bra om en förare kan frias för att han eller hon inte kan hantera bilens funktioner. Den som kör har ansvaret-inte bilen.

Uppdaterat: 2023-12-18 22:00
Stefan Eriksson skrev:

Om det inte var något tekniskt fel på bilen borde föraren hållas ansvarig för händelsen. Det är inte alls bra om en förare kan frias för att han eller hon inte kan hantera bilens funktioner. Den som kör har ansvaret-inte bilen.

Med stor sannolikhet kommer ett överklagande och då tror jag att du får rätt i din åsikt.

Uppdaterat: 2023-12-18 22:27
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Synd att det inte var en Tesla. DET hade varit en viral succé. Pun intended!

Uppdaterat: 2023-12-19 08:17

Min gamla id.3 larmade när man närmade sig någonting för fort då slogs också farthållaren av samt att bilen auto-bromsade.
Jag har dock aldrig provat om farthållaren accelererande iväg hastigt om inget var ivägen framför.
Den adaptiva funktionen höll annars bilen "lugn" I kö-körning.
Men det klart, denna bil kanske det var fel på??

Uppdaterat: 2023-12-19 11:22
McTar skrev:

Min gamla id.3 larmade när man närmade sig någonting för fort då slogs också farthållaren av samt att bilen auto-bromsade.
Jag har dock aldrig provat om farthållaren accelererande iväg hastigt om inget var ivägen framför.
Den adaptiva funktionen höll annars bilen "lugn" I kö-körning.
Men det klart, denna bil kanske det var fel på??

Ja, id3/4 har väl autobroms som känner igen gående? Det är något som inte stämmer här.

Uppdaterat: 2023-12-19 11:58

Gissar att autobromsen behöver några meter eller nån enstaka sekund på sig för att reagera - dessutom stod ju bilen initialt still (gissar jag) eftersom det talades om att föraren lagt in fel läge (D/R). Frågan är vad som händer med dessa bilar om man aktiverar farthållaren när bilen står stilla... Svårt att spekulera och det blir som sagt bara spekulationer.

Uppdaterat: 2023-12-19 12:48

ID.3 är väl inte kända för att vara problemfria direkt. Kan mycket väl varit något som gjorde den problematisk att manövrera. Jag ska lämna tillbaka min i mellandagarna och jag tror inte att jag någonsin mer kommer att köpa en tysk bil. ID.3:an har fått mig att bli väldigt skeptisk till alla tyska bilar!😏

Uppdaterat: 2023-12-19 12:48

Anders - vad blir det då istället ? Intressant att höra ifrån dig som kört en VW elbil nåt år.

Uppdaterat: 2023-12-19 12:54
Pi skrev:

Anders - vad blir det då istället ? Intressant att höra ifrån dig som kört en VW elbil nåt år.

Tre år/9300 mil har jag åkt i skräpet.🤓 Den är bra att åka i. Pigg, bra väghållning, rymlig, men det är usel kvalitet på den och så blir jag galen på att man måste pilla på en oduglig pekskärm och världens sämsta rattknappar varenda gång man åker i den.
Jag bokade en MG4:a när det var bra kampanj på dem. Jag har gått med i en MG4-grupp på Facebook och jag är tyvärr orolig att jag går från askan in i elden. Det verkar vara ännu mer problem med MG än ID!😳

Uppdaterat: 2023-12-19 13:04

Anders - tråkigt med dina VW-erfarenheter. Har själv haft rätt många VW-bilar men frånsett min Passat -97 så har dom fungerat bra. Den hade en hel del barnsjukdomar men samtidigt tog VW sitt ansvar på ett bra sätt så det blev en ny VW även efter den - som fungerade bra.
Men ett tufft val att välja en ny MG...:) Tveksamt om jag skulle vågat mig på det.

Uppdaterat: 2023-12-19 13:10
Anders Egermo skrev:

Pi skrev:
Anders - vad blir det då istället ? Intressant att höra ifrån dig som kört en VW elbil nåt år.

Tre år/9300 mil har jag åkt i skräpet.🤓 Den är bra att åka i. Pigg, bra väghållning, rymlig, men det är usel kvalitet på den och så blir jag galen på att man måste pilla på en oduglig pekskärm och världens sämsta rattknappar varenda gång man åker i den.
Jag bokade en MG4:a när det var bra kampanj på dem. Jag har gått med i en MG4-grupp på Facebook och jag är tyvärr orolig att jag går från askan in i elden. Det verkar vara ännu mer problem med MG än ID!😳

Ja det tror jag bestämt att du gjort, men blir ofta så när endast kostanden får styra....
Var väl samm med den tidiga ID3:an som drogs med en mängd mjukvarufel mm. och hivades ut på marknaden till subventionerat pris.

Uppdaterat: 2023-12-19 13:36

Jag har kommit åt knappen till att åter koppla in farthållaren i ett parkeringshus nyligen, men det var en sån som sticker ut från ratten. Även de kan reagera om fingrarna eller handflatan är för nära.
Jag hade "tur" och hann stänga av innan jag körde ihjäl någon.

Uppdaterat: 2023-12-19 13:49

Anders
Var inte den nya ID3 ett alternativ? Betydligt bättre mjukvara och uppdaterad interiör. Iofs med samma kassa rattknappar.

Uppdaterat: 2023-12-19 15:13

HCI/UX-området växte fram efter att piloter i stridsflygplan gjorde för många ödesdigra misstag.
Piloter borde kunna flyga, tycker man… men bra designers/utvecklare vet att man inte kan designa för perfekta människor i optimala förhållanden.

Även om vi kan tycka att ”föraren borde bromsat” så är det här på samma sätt en lärdom om att rattknappar som aktiveras bara av beröring är en usel idé.
Det kanske funkar på en mikro eller en smartphone där du har full uppmärksamhet, men en bil är något annat. Det är en säkerhetsfråga helt enkelt.

Uppdaterat: 2023-12-19 15:19

Det finns många exempel på nätet om skenande bilar där föraren blivit helt överrumplad och passiv i för lång tid.
Helt klart är att det inte är en helt lyckad konstruktion i det här fallet när en sådan här olycka kan ske genom en knapp på ratten.
Sista ordet är nog inte sagt i det här domstolsutslaget, det kommer säkert att föras vidare, men kommer det att medföra en förändring som förhindrar en eventuell upprepning av olyckan?

Uppdaterat: 2023-12-19 16:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vänta nu! Nollställs inte senaste satta hastighet då bilen varit avstängd? Det har jag i alla fall för mig att Golfen med samma "usla" knappar gjorde. Vet i alla fall att mina 4 senaste bilar har fungerat så, och att de tre senaste dessutom kräver dubbeltryckning om bilen läst eller har en GPS hastighet. Hur som så känns inte resonemanget riktigt rätt, men det finns ju andra här som åker ID.4 som kanske kan upplysa på den punkten, om det är så att bilen verkligen lagrar hastigheten efter avstängning. Samtidigt så är ju artikel lite lätt luddig sällan händelseförloppet, om det är före eller efter bilen varit parkerad/avstängd.

Uppdaterat: 2023-12-19 17:52
Samny skrev:

HCI/UX-området växte fram efter att piloter i stridsflygplan gjorde för många ödesdigra misstag.
Piloter borde kunna flyga, tycker man… men bra designers/utvecklare vet att man inte kan designa för perfekta människor i optimala förhållanden.
Även om vi kan tycka att ”föraren borde bromsat” så är det här på samma sätt en lärdom om att rattknappar som aktiveras bara av beröring är en usel idé.
Det kanske funkar på en mikro eller en smartphone där du har full uppmärksamhet, men en bil är något annat. Det är en säkerhetsfråga helt enkelt.

Därför kan inte farthållaren aktiveras eller åter aktiveras i MB med touch, man måste trycka på knapparna även om de ser ut som touch knappar.

Uppdaterat: 2023-12-19 17:54
EasyMan skrev:

Vänta nu! Nollställs inte senaste satta hastighet då bilen varit avstängd? Det har jag i alla fall för mig att Golfen med samma "usla" knappar gjorde. Vet i alla fall att mina 4 senaste bilar har fungerat så, och att de tre senaste dessutom kräver dubbeltryckning om bilen läst eller har en GPS hastighet. Hur som så känns inte resonemanget riktigt rätt, men det finns ju andra här som åker ID.4 som kanske kan upplysa på den punkten, om det är så att bilen verkligen lagrar hastigheten efter avstängning. Samtidigt så är ju artikel lite lätt luddig sällan händelseförloppet, om det är före eller efter bilen varit parkerad/avstängd.

Trycker man RES (reset) så hämtar den ur minnet (som sätts av SET) och finns det inget minne (varit avstängd) så blir funktionen samma som SET.
Var bilen nystartad så är det en omöjlighet om inget fel finns i den bilen. I annat fall så måste bilen har körts innan med en hastighet inställd och inte stängts av. Det, och att inga sensorer känt av varken buskar, hinder eller människor.
Inte omöjligt, men osannolikt.

Uppdaterat: 2023-12-19 19:32
McTar skrev:

EasyMan skrev:
Vänta nu! Nollställs inte senaste satta hastighet då bilen varit avstängd? Det har jag i alla fall för mig att Golfen med samma "usla" knappar gjorde. Vet i alla fall att mina 4 senaste bilar har fungerat så, och att de tre senaste dessutom kräver dubbeltryckning om bilen läst eller har en GPS hastighet. Hur som så känns inte resonemanget riktigt rätt, men det finns ju andra här som åker ID.4 som kanske kan upplysa på den punkten, om det är så att bilen verkligen lagrar hastigheten efter avstängning. Samtidigt så är ju artikel lite lätt luddig sällan händelseförloppet, om det är före eller efter bilen varit parkerad/avstängd.

Trycker man RES (reset) så hämtar den ur minnet (som sätts av SET) och finns det inget minne (varit avstängd) så blir funktionen samma som SET.
Var bilen nystartad så är det en omöjlighet om inget fel finns i den bilen. I annat fall så måste bilen har körts innan med en hastighet inställd och inte stängts av. Det, och att inga sensorer känt av varken buskar, hinder eller människor.
Inte omöjligt, men osannolikt.

Tack! Då är vi på samma våglängd, man skulle med andra ord kunna säga att rättens tekniska kunnande är bristfälligt. Eller så får vi inte all information i artikeln.

Uppdaterat: 2023-12-19 19:41

I min icke elbil med automat kan man aktivera den adaptiva farthållaren bara jag har fått rull på bilen men då ställs den till den lägsta hastigheten - 30 km/t i mitt fall. Även om jag bara krypkör. Men det räcker ju bra för att skada en oskyddad trafikant ordentligt.

Uppdaterat: 2023-12-19 19:50
Pi skrev:

I min icke elbil med automat kan man aktivera den adaptiva farthållaren bara jag har fått rull på bilen men då ställs den till den lägsta hastigheten - 30 km/t i mitt fall. Även om jag bara krypkör. Men det räcker ju bra för att skada en oskyddad trafikant ordentligt.

Här skulle det varit frågan om att RES använts, vilket skulle motsvara SET i det fall du beskriver. Man anser att en re-set av hastigheten skall ha fått bilen att accelerera utan kontroll, vilket inte borde kunna skek i din beskrivning då det krävs att du uppnått hastigheten innan den kan låsas.

Uppdaterat: 2023-12-19 20:05

EasyMan - ahh, gick bort mig lite och du har helt rätt. Jag trycker ju på Set helt klart. Men även om jag knappt rullar så aktiveras farthållaren till 30 km/t. Fast Res står väl för Resume = återställ/Återuppta även om effekten blir densamma.

Uppdaterat: 2023-12-19 20:15
Pi skrev:

EasyMan - ahh, gick bort mig lite och du har helt rätt. Jag trycker ju på Set helt klart. Men även om jag knappt rullar så aktiveras farthållaren till 30 km/t. Fast Res står väl för Resume = återställ/Återuppta även om effekten blir densamma.

Lite lost här också, Resume skall det vara, det är riktigt.

Uppdaterat: 2023-12-19 20:19

Det verkar som att gammelbilindustrin har lite att jobba med, alla knappar till trots.

Uppdaterat: 2023-12-19 20:48
Axa skrev:

Anders
Var inte den nya ID3 ett alternativ? Betydligt bättre mjukvara och uppdaterad interiör. Iofs med samma kassa rattknappar.

Definitivt inte! Hade den kostat ungefär lika mycket hade jag kunnat tänka mig den, men den har blivit betydligt dyrare. Jag har fyra andra bilar som jag använder när jag ska åka långt eller åka för nöjes skull, så jag har inte råd med högre månadskostnad för att ta mig till o från jobbet.😊

Uppdaterat: 2023-12-19 21:16
EasyMan skrev:

Pi skrev:
EasyMan - ahh, gick bort mig lite och du har helt rätt. Jag trycker ju på Set helt klart. Men även om jag knappt rullar så aktiveras farthållaren till 30 km/t. Fast Res står väl för Resume = återställ/Återuppta även om effekten blir densamma.

Lite lost här också, Resume skall det vara, det är riktigt.

Korrekt, my bad.

Uppdaterat: 2023-12-19 21:52

Det märkliga är att kvinnan yrkat på att hon är van bilförare efter 40 års bilpendling. Ändå så fattade hon inte att trampa på bromsen. Det är väl det man instinktivt gör ifall en bil börjar röra sig från stillastående utan att man vill det själv? Hon lyckades köra ihjäl en människa fortsätta genom en häck, över en väg och in i en lyktstolpe…
Hoppas det överklagas. Borde ju kunna gå att se i bilens svarta låda vad som hänt.

Uppdaterat: 2023-12-19 22:58

En nyfiken fråga har ID3 skyltavläsning för inläsning av hastighet till farthållaren ? Tyvärr är det den mänskliga faktorn med samverkande olyckliga omständigheter som lett fram till förloppet. Tråkigt för de inblandade.

Uppdaterat: 2023-12-20 06:13

Ja, det har den, men som tur är går det stänga av, och det förblir avstängt tills man går in och aktiverar det igen.

Uppdaterat: 2023-12-20 06:26
J.L skrev:

En nyfiken fråga har ID3 skyltavläsning för inläsning av hastighet till farthållaren ? Tyvärr är det den mänskliga faktorn med samverkande olyckliga omständigheter som lett fram till förloppet. Tråkigt för de inblandade.

Ja det har den, men man kan stänga av funktionen om man vill.

Uppdaterat: 2023-12-20 06:27

En instinktiv reaktion för (många) kvinnor i paniksituationer, är att slå händerna för ansiktet och bli handlingsförlamade.

Uppdaterat: 2023-12-20 09:07
40-talisten skrev:

En instinktiv reaktion för (många) kvinnor i paniksituationer, är att slå händerna för ansiktet och bli handlingsförlamade.

Nu låter du väldigt sexistisk.

Uppdaterat: 2023-12-20 09:09
40-talisten skrev:

En instinktiv reaktion för (många) kvinnor i paniksituationer, är att slå händerna för ansiktet och bli handlingsförlamade.

Det är en myt!
Men oavsett det så bör och kommer det här fallet att föras till en högre instans där det nog finns större möjligheter till teknisk utvärdering av vad som hänt och varför.

Uppdaterat: 2023-12-20 09:14
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Mytoman och sexistisk, kanske det. Men jag har sett det själv...

Uppdaterat: 2023-12-20 09:21

Det tror jag säkert och det har faktiskt jag också gjort, men det kommer inte att vara någon ursäkt, enbart en ifrågasatt förklaring-.

Uppdaterat: 2023-12-20 09:29
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja, det är lätt att tänka logiskt när man sitter framför tangentbordet och skriver inlägg i lugn och ro men blir man överraskad av att bilen till synes gör nåt man inte räknat med så kan man säkert bli lite paralyserad - alla är liksom inte lika perfekta som vi som sitter och skriver här tror att vi är.

Uppdaterat: 2023-12-20 10:38
Pi skrev:

Ja, det är lätt att tänka logiskt när man sitter framför tangentbordet och skriver inlägg i lugn och ro men blir man överraskad av att bilen till synes gör nåt man inte räknat med så kan man säkert bli lite paralyserad - alla är liksom inte lika perfekta som vi som sitter och skriver här tror att vi är.

+1

Uppdaterat: 2023-12-20 11:08
Power to the people

Pi
Jo jag kan förstå det men jag tänkte mest utifrån domstolsprövningen och vad kvinnan själv yrkat på och något åklagaren kunnat med lätthet argumentera mot. Det kanske iofs gjordes.

Uppdaterat: 2023-12-20 12:14

Jag säger inte att hon bör frias - bara att det är en enorm skillnad att sitta bakom tangentbordet och filosofera och att råka ut för nåt plötsligt och oförutsett i trafiken.

Uppdaterat: 2023-12-20 12:52

Pi
Nåja, jag har inte sagt något om min egen erfarenhet. Jag kanske har varit med om något liknande…

Uppdaterat: 2023-12-20 13:40

Nu har jag ingen ID4 eller liknande, men tidigare har farthållare inte gått att använda under 25-30 km/h. Även om man tryckt "Resume" så har det inte fungerat under 25 km/h. Så att få en bil att accelerera från stillastående genom att trycka på "Resume" är inte möjligt.

Uppdaterat: 2023-12-25 16:34

HjalleK - det har nog gällt dina bilar men jag har definitivt kört automatväxlade bilar där man bara genom att aktivera Resume (direkt efter start) i mycket låg hastighet ställer in farthållaren på den lägsta hastighet den klarar - inte sällan 30 km/t.

Uppdaterat: 2023-12-25 16:47
40-talisten skrev:

Mytoman och sexistisk, kanske det. Men jag har sett det själv...

Jag med.
Jag mötte en cykel på cykelbanan, som kom på fel sida. Det var kanske 75-100m mellan oss så gott om tid.
Jag styrde höger, tjejen styrde vänster...va fan...jag styrde ännu mer till höger ut på gräset, varvid hon satte händerna för ansiktet och då jag hade bockstyre fick hennes armbågar rakt in i huvudet.
PANG!
Vaknade upp på sjukhuset.

Har aldrig sett detta bland pojkar/män i pressande situationer (10 år i försvarsmakten, där hände det en del...) men flera gånger bland kvinnor.
Dock ska man veta att män gör andra (värre) saker under press som kvinnor INTE gör.
Reser sig upp då de blir beskjutna tex. Klart obra!

Uppdaterat: 2023-12-25 17:34
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

40-talisten skrev:
Mytoman och sexistisk, kanske det. Men jag har sett det själv...

Jag med.
Jag mötte en cykel på cykelbanan, som kom på fel sida. Det var kanske 75-100m mellan oss så gott om tid.
Jag styrde höger, tjejen styrde vänster...va fan...jag styrde ännu mer till höger ut på gräset, varvid hon satte händerna för ansiktet och då jag hade bockstyre fick hennes armbågar rakt in i huvudet.
PANG!
Vaknade upp på sjukhuset.
Har aldrig sett detta bland pojkar/män i pressande situationer (10 år i försvarsmakten, där hände det en del...) men flera gånger bland kvinnor.
Dock ska man veta att män gör andra (värre) saker under press som kvinnor INTE gör.
Reser sig upp då de blir beskjutna tex. Klart obra!

Statistiskt fel ..
Du har nog haft världens otur MC .. eller kanske lite hitta på-kväll för dig 😉

Uppdaterat: 2023-12-26 01:01

Inser man inte att det är skillnad mellan män o kvinnor på många sätt har man problem.
Det finns hundratals filmer på nätet med skenande bilar, alltså bilar som far iväg från stillastående eller låg fart, större delen med en kvinna bakom ratten.
Män som kommer farande och ställer till med saker har för hög fart från början.

Själv ändrar jag ofta menyn på färdatorn eller byter radiokanal för jag kommer åt knapparna på ratten, även slagit av farthållaren nån gång, men resume knappen har ett annat utförande och är inget man bara kommer åt.

Uppdaterat: 2023-12-26 12:00
Zyn skrev:

Du har nog haft världens otur MC .. eller kanske lite hitta på-kväll för dig 😉

Är du alltid lika oförskämd?
Records finns på Akademiska (för de som inte har koll är det ett sjukhus i Uppsala)

Uppdaterat: 2023-12-26 13:06
Gillar kurvor och rondeller

Mycket konstigt att farthållaren kan aktiveras i så låga hastigheter som på en parkering. I mina bilar har det alltid varit minst 30km/h (eller kanske t o m 40!) för att farthållaren kan användas...

Uppdaterat: 2023-12-28 13:06
JKi

JKi - så var det i mina manuellt växlade bilar men inte i de automatväxlade.

Uppdaterat: 2023-12-28 13:11