Vi Bilägares forum

Japanska ”kei-bilar” på väg till Europa?

Japanska ”kei-bilar” på väg till Europa?

Organisationen Acea vill sänka skatten för extra små och billiga bilar.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-12-19 08:50

Kommentarer

Vi behöver inte fler mopedbilar på vägarna. Snarare tvärt om. Kei-Car är ju i princip mopedbilar, marginellt större och så går det tex 100-130km/h som snabbast. Åkt flera sådana bilar, sitter nog hellre i en Kia Pride från 1999 än i en ny Kei-Car.

Vore bättre om vi fick billigare bilar som faktiskt gemene man kan köpa. Förr var ju privatmarknaden för bilhandlarna extremt viktig, idag är det enbart företagsförsäljning som intresserar handlarna. Ta Volvo tex. Strax över 80% är företagsförsäljning.

Kia och Toyota är väl de enda som idag har en ganska hög %-andel privatköpare.

Uppdaterat: 2023-12-19 09:40
lsoderlund skrev:

Vi behöver inte fler mopedbilar på vägarna. Snarare tvärt om. Kei-Car är ju i princip mopedbilar, marginellt större och så går det tex 100-130km/h som snabbast. Åkt flera sådana bilar, sitter nog hellre i en Kia Pride från 1999 än i en ny Kei-Car.
Vore bättre om vi fick billigare bilar som faktiskt gemene man kan köpa. Förr var ju privatmarknaden för bilhandlarna extremt viktig, idag är det enbart företagsförsäljning som intresserar handlarna. Ta Volvo tex. Strax över 80% är företagsförsäljning.
Kia och Toyota är väl de enda som idag har en ganska hög %-andel privatköpare.

Med risk för att låta tokig, men jag tror att elbilarnas prisutveckling kommer att gå samma väg som färg-tv. En bra TV kostar, och har, sedan 1973, alltid kostat 8000 kr. Det som kan ställa till det är EU som går bananas kring säkerhetssystem. Då blir framtiden i värsta fall som fritidsbåtar - att ingen köper nya för de gamla är för bra.

Uppdaterat: 2023-12-19 10:21

Går elbilarna samma utveckling till mötes som TV-apparaterna så kan vi t ex glömma att kunna reparera våra bilar när ett fel uppstår - då är det skroten och sen köpa en ny... Och de tillverkningsmetoder som Tesla är föregångare med är ju helt klart ett steg i den riktningen , tyvärr...

Uppdaterat: 2023-12-19 11:35
Pi skrev:

Går elbilarna samma utveckling till mötes som TV-apparaterna så kan vi t ex glömma att kunna reparera våra bilar när ett fel uppstår - då är det skroten och sen köpa en ny... Och de tillverkningsmetoder som Tesla är föregångare med är ju helt klart ett steg i den riktningen , tyvärr...

Ja, troligen rör vi oss åt det hållet.

Uppdaterat: 2023-12-19 12:02

Dock en viss skillnad att köpa en ny TV för nån tusenlapp och ett köpa en ny bil för typ en halv miljon. Så frågan är om detta verkligen är rätt väg att gå när man inom andra områden strävar efter att vi skall börja reparera trasiga produkter igen - t ex mobiltelefoner... Bl a EU strävar väl efter detta har jag för mig.

Uppdaterat: 2023-12-19 12:51

För mig skulle en Keijidōsha vara perfekt för pendling. En Copen hade inte varit så dum eller kanske skulle Carice TC2 klassa in?

Uppdaterat: 2023-12-19 14:00
Pi skrev:

Dock en viss skillnad att köpa en ny TV för nån tusenlapp och ett köpa en ny bil för typ en halv miljon. Så frågan är om detta verkligen är rätt väg att gå när man inom andra områden strävar efter att vi skall börja reparera trasiga produkter igen - t ex mobiltelefoner... Bl a EU strävar väl efter detta har jag för mig.

Kommer att bli tråkiga försäkringar om den utvecklingen fullföljs, och inte särskilt rätt när det gäller miljö tänk ;(

Uppdaterat: 2023-12-19 18:03
lsoderlund skrev:

Vi behöver inte fler mopedbilar på vägarna. Snarare tvärt om. Kei-Car är ju i princip mopedbilar, marginellt större och så går det tex 100-130km/h som snabbast. Åkt flera sådana bilar, sitter nog hellre i en Kia Pride från 1999 än i en ny Kei-Car.
Vore bättre om vi fick billigare bilar som faktiskt gemene man kan köpa.

Har en Kei-Car elbil. Längd 3475 mm, höjd på 1608 mm, bredd på 1475 mm utan ytterbackspeglar och 1792 millimeter med ovikta speglar. Fick 4 stjärnor i Euro NCAP när den testades 2011, vilket visserligen då hade lägre krav än idag, men någon mopedbil är den inte och betydligt säkrare än en Kia Pride från 1999 då den t.ex. har krockgardiner och sidokrockkuddar. Dess maxfart på 130 km/h räcker gott för oss eftersom räckvidden gör att vi ändå inte kommer att ta den till Tyskland. Till sådana utflykter har vi en andra, större elbil. Men denna Citroën C-Zero är helt klart den bästa, roligaste och mest ekonomiska bil vi har haft. Just det ja, den kostade 71 000 kr med 1800 mil på mätaren, så vi gemena individer kunde till och med köpa den. :-)

Uppdaterat: 2023-12-19 18:53
Argumentera inte med idioter. De drar ned dig till sin egen nivå och slår dig med sin erfarenhet.
L. Mäkinen skrev:

För mig skulle en Keijidōsha vara perfekt för pendling. En Copen hade inte varit så dum eller kanske skulle Carice TC2 klassa in?

Honda S660 är inte så dum den heller!

Uppdaterat: 2023-12-19 19:00
Pi skrev:

Dock en viss skillnad att köpa en ny TV för nån tusenlapp och ett köpa en ny bil för typ en halv miljon. Så frågan är om detta verkligen är rätt väg att gå när man inom andra områden strävar efter att vi skall börja reparera trasiga produkter igen - t ex mobiltelefoner... Bl a EU strävar väl efter detta har jag för mig.

Poängen är att 1973 kostade en ny TV 8000 kr och ny Volvo 142 Basic 21300 kr. Idag kostar en ny TV 8000 kr och en ny Volvo XC40 B3 Core 428 000 kr! (Fuck vad dyr! Inte längs sedan den kostade under 300 kkr!).
Med elbilar så finns möjligheten för samma prisresa för bilen.

Uppdaterat: 2023-12-19 21:05

gmogmo - tyvärr tror jag inte på den prisresan för elbilar för det är trots allt bilar med mängder av mekaniska komponenter som i stort sett helt saknas i jämförelseobjektet TV-apparater.

Uppdaterat: 2023-12-20 10:22
Pi skrev:

gmogmo - tyvärr tror jag inte på den prisresan för elbilar för det är trots allt bilar med mängder av mekaniska komponenter som i stort sett helt saknas i jämförelseobjektet TV-apparater.

Nej, kanske inte samma prisresa, priset för världsmarknadspriset för stål står för en alltför stor del av bilens pris.
Elbilarna skapar dock möjligheten att börja en ny effktiviseringsresa som vi bara sett början av. Gissningsvis så kommer motorer och styrning flytta hela vägen ut till hjulet/hjulupphängningen så att all mekanik är samlad i en driv/styr/fjädringsenhet och resten är bara en batterilåda med plats för de åkande. Blir bilarna dessutom självkörande (fan trot, men på 50 år, kanske?) så behöver ju inte säten vara justerbara (vem har en justerbar soffa hemma?), osv.

Uppdaterat: 2023-12-20 11:51
gmogmo skrev:

(vem har en justerbar soffa hemma?), osv.

Det har väl ändå ganska många? Till och med min mamma har det...

Uppdaterat: 2023-12-20 15:34