Vi Bilägares forum

Finalisterna till Årets Bil 2024: Modellerna som går vidare

Finalisterna till Årets Bil 2024: Modellerna som går vidare

Konkurrensen är hård när 28 nominerade bilmodeller till Årets Bil 2024 ska bli till sju finalister. Volvos nykomling är en av modellerna som går vidare.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-11-27 09:00

Kommentarer

motorcykelentusiasten skrev:

Tror som många andra att dessa frassar får svårt mot Tesla.
Tänk på att Tesla Y kommer i en uppgraderad version under 2024, om det som sägs stämmer.
Tesla 3 har blivit klart trevligare, ja förutom spaken som de sparade in på...

Problemet är väl bara att det är att modell Y är rejält ful och det dräller av dom och efter att gått med i FB gruppen för modell Y så blir då jag inte övertygad om att Tesla skulle vara nått enastående, snarare en massa retsamma fel och kvalitetsbrister. Förvisso är det en grupp med ca 15.000 medlemmar och det är oftast fel som avhandlas.
Men det stämmer inte alls med de lovord som sprids i denna lilla dikussionsgruppen.

Uppdaterat: 2023-11-28 20:24

Motorcyklisten, jag håller inte med om att 42 mils räckvidd sommaren skulle innebära att räckvidden på vintern är för dålig. Om 42 mil är för dåligt då är även Teslas 45 mil för dåligt. Skillnaden är ju marginell.
Plus att Scenic med 60 kWh är klart billigare.
Den är ett starkt erbjudande med en praktisk form och goda utrymmen. Alla vill inte ha en bil utan några knappar och reglage. Trenden är ju nu att återinföra knappar. Tesla hänger inte med. Interiörer utan reglage och knappar känns så 2010. Det är 2024 snart.

Men det är ju roligt att du argumenterar emot Scenic för den enligt dig har för kort räckvidd på vintern, och du argumenterar för Tesla Model Y fast både 45 och 55 mils versionerna har kortare räckvidd än Scenic 87 kWh som har 62 mil och Peugeot e-3008 som har 73 mil som mest i 98 kWh version.

Uppdaterat: 2023-11-28 21:00

Tesla ligger ju dessutom sämst till i besiktningar pga. fel på bromsar och hjulupphängningar. Och det kan vara roligt att notera att Scenic E-Tech är 100-200 kg lättare (beroende på version) än Tesla Model Y.

Uppdaterat: 2023-11-28 20:57
motorcykelentusiasten skrev:

Raphael skrev:
Personligen skulle jag vara intresserad av Scenic 60 kWh, och det är synd den inte kommer tas in. Men den kommer förhoppningsvis senare då.

Tror det då blir för kort räckvidd i kalla sverige

Nej då, det kommer vara fullt tillräckligt för de allra flesta. 42 mil WLTP. Inga problem att nå det sommartid och borde ge drygt 30 mil vintertid.
Ungefär som min Ioniq 5 som jag nu klarat mig med i drygt 6000 mil på två år.
Så tillåt mig att påstå att ditt antagande basera du på dina behov och saknad erfarenhet av att använda elbilen till vardags.

Uppdaterat: 2023-11-28 21:06
Mr Snoid skrev:

motorcykelentusiasten skrev:
Tror som många andra att dessa frassar får svårt mot Tesla.
Tänk på att Tesla Y kommer i en uppgraderad version under 2024, om det som sägs stämmer.
Tesla 3 har blivit klart trevligare, ja förutom spaken som de sparade in på...

Problemet är väl bara att det är att modell Y är rejält ful och det dräller av dom och efter att gått med i FB gruppen för modell Y så blir då jag inte övertygad om att Tesla skulle vara nått enastående, snarare en massa retsamma fel och kvalitetsbrister. Förvisso är det en grupp med ca 15.000 medlemmar och det är oftast fel som avhandlas.
Men det stämmer inte alls med de lovord som sprids i denna lilla dikussionsgruppen.

Ja Tesla har problem som alla andra.

Uppdaterat: 2023-11-28 21:07
Gillar kurvor och rondeller
Mr Snoid skrev:

motorcykelentusiasten skrev:
Raphael skrev:
Personligen skulle jag vara intresserad av Scenic 60 kWh, och det är synd den inte kommer tas in. Men den kommer förhoppningsvis senare då.
Tror det då blir för kort räckvidd i kalla sverige

Nej då, det kommer vara fullt tillräckligt för de allra flesta. 42 mil WLTP. Inga problem att nå det sommartid och borde ge drygt 30 mil vintertid.
Ungefär som min Ioniq 5 som jag nu klarat mig med i drygt 6000 mil på två år.
Så tillåt mig att påstå att ditt antagande basera du på dina behov och saknad erfarenhet av att använda elbilen till vardags.

Skulle rekommendera att du besöker handlare och frågar vilken batteristorlek som säljer, och även tittar på de undersökningar som gjorts över detta.

Bara att googla. Tex denna https://www.dagensps.se/motor/9-av-10-vill-ha-langre-rackvidd-i-sin-elbil/

Och dessa
https://www.nationalreview.com/corner/electric-vehicles-consumer-hesitation/

https://press.spglobal.com/2023-11-08-S-P-Global-Mobility-Survey-Finds-EV-Affordability-tops-Charging-and-Range-Concerns-in-Slowing-EV-Demand

https://www.motorbiscuit.com/top-3-reasons-americans-hesitate-to-buy-evs/

Uppdaterat: 2023-11-28 21:15
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Mr Snoid skrev:
motorcykelentusiasten skrev:
Raphael skrev:
Personligen skulle jag vara intresserad av Scenic 60 kWh, och det är synd den inte kommer tas in. Men den kommer förhoppningsvis senare då.
Tror det då blir för kort räckvidd i kalla sverige
Nej då, det kommer vara fullt tillräckligt för de allra flesta. 42 mil WLTP. Inga problem att nå det sommartid och borde ge drygt 30 mil vintertid.
Ungefär som min Ioniq 5 som jag nu klarat mig med i drygt 6000 mil på två år.
Så tillåt mig att påstå att ditt antagande basera du på dina behov och saknad erfarenhet av att använda elbilen till vardags.

Skulle rekommendera att du besöker handlare och frågar vilken batteristorlek som säljer, och även tittar på de undersökningar som gjorts över detta.
Bara att googla. Tex denna https://www.dagensps.se/motor/9-av-10-vill-ha-langre-rackvidd-i-sin-elbil/
Och dessa
https://www.nationalreview.com/corner/electric-vehicles-consumer-hesitation/
https://press.spglobal.com/2023-11-08-S-P-Global-Mobility-Survey-Finds-EV-Affordability-tops-Charging-and-Range-Concerns-in-Slowing-EV-Demand
https://www.motorbiscuit.com/top-3-reasons-americans-hesitate-to-buy-evs/

Du kan väl kolla hur fördelningen är på ID3 med 58/77 kWh batteri.
Sedan är det skillnad på vad man VILL ha och vad man sedan köper då bilen skall betalas.
Och jag vill påstå att det är fullt tillräckligt med 42 mils räckvidd, men så klart skulle 62 mil vara trevligt att ha.
Men tyvärr så lär ägandekostnaden påverkas rejält.
Så jag ids inte ens att läsa vad Amerikanerna tycker.
Med nuvarande batteriteknologi och kostnad/kWh så är det tillfyllest med 60kWh batteri på den lilla bilen.

Uppdaterat: 2023-11-28 21:26

Hur bilen förbrukar är minst lika intressant. 60 kWh kan räcka gott och väl med låg förbrukning.

Uppdaterat: 2023-11-28 22:30
Mr Snoid skrev:

motorcykelentusiasten skrev:
Mr Snoid skrev:
motorcykelentusiasten skrev:
Raphael skrev:
Personligen skulle jag vara intresserad av Scenic 60 kWh, och det är synd den inte kommer tas in. Men den kommer förhoppningsvis senare då.
Tror det då blir för kort räckvidd i kalla sverige
Nej då, det kommer vara fullt tillräckligt för de allra flesta. 42 mil WLTP. Inga problem att nå det sommartid och borde ge drygt 30 mil vintertid.
Ungefär som min Ioniq 5 som jag nu klarat mig med i drygt 6000 mil på två år.
Så tillåt mig att påstå att ditt antagande basera du på dina behov och saknad erfarenhet av att använda elbilen till vardags.
Skulle rekommendera att du besöker handlare och frågar vilken batteristorlek som säljer, och även tittar på de undersökningar som gjorts över detta.
Bara att googla. Tex denna https://www.dagensps.se/motor/9-av-10-vill-ha-langre-rackvidd-i-sin-elbil/
Och dessa
https://www.nationalreview.com/corner/electric-vehicles-consumer-hesitation/
https://press.spglobal.com/2023-11-08-S-P-Global-Mobility-Survey-Finds-EV-Affordability-tops-Charging-and-Range-Concerns-in-Slowing-EV-Demand
https://www.motorbiscuit.com/top-3-reasons-americans-hesitate-to-buy-evs/

Du kan väl kolla hur fördelningen är på ID3 med 58/77 kWh batteri.
Sedan är det skillnad på vad man VILL ha och vad man sedan köper då bilen skall betalas.
Och jag vill påstå att det är fullt tillräckligt med 42 mils räckvidd, men så klart skulle 62 mil vara trevligt att ha.
Men tyvärr så lär ägandekostnaden påverkas rejält.
Så jag ids inte ens att läsa vad Amerikanerna tycker.
Med nuvarande batteriteknologi och kostnad/kWh så är det tillfyllest med 60kWh batteri på den lilla bilen.

Fast det var du som skrev "ditt antagande basera du på dina behov och saknad erfarenhet av att använda elbilen till vardags"
Men uppenbart är just räckvidden är bland top-3 utmaningar, i flertalet undersökningar.

Uppdaterat: 2023-11-28 23:27
Gillar kurvor och rondeller
Axa skrev:

Hur bilen förbrukar är minst lika intressant. 60 kWh kan räcka gott och väl med låg förbrukning.

Jepp, elbilar blir allt mer effektiva. bra

Uppdaterat: 2023-11-28 23:28
Gillar kurvor och rondeller

Nu säljs varken Renault eller Peugeot i USA så en amerikansk undersökning för att argumentera emot bilar för Europa känns tämligen ointressant. Men igen: Både Scenic 87 kWh och e-3008 98 kWh har längre räckvidd än Tesla Model Y.

Jag kan dock konstatera att den amerikanska undersökningen motsägs av att Dacia Spring, med 16 mils räckvidd, är en av Europas mest sålda elbilar. I Frankrike är den marknadsledande, nr.1.

Uppdaterat: 2023-11-29 07:51

Scenic 60 kWh har en förbrukning på 14,3 kWh/100 km, eller 1,43 kWh/mil. Blandad körning enligt WLTP.

Uppdaterat: 2023-11-29 07:54

Raphael
Det ska dock blir intressant att se ifall den kan hålla WLTP i verklig körning.
Enyaq drar förfärligt mycket vintertid, särskilt kortkörningar. Men det bekymrar mig inte då jag får ut 30 mil laddat till 80%. Det räcker gott och väl för mig. Blir att man behöver plugga in lite oftare i hemmaladdaren.

Uppdaterat: 2023-11-29 08:34

Jag tycker att 60kWh är en sweetspot för batteristorlek. Med en dåligt utformad bil är det 30 mil på en laddning och efter den sträckan kan jag tänka mig en bensträckare. Problemet är möjligen att mindre batterier inte kan ta laddning lika fort så man får en "kort" räckvidd parad med långsam laddning.

Min fördomsfulla uppfattning är att de flesta som önskar gigantiska batterier är förare som inte provat att leva med en elbil och vill gardera sig innan de byter. Har man haft elbil ett tag och sett hur stor del av kapaciteten man utnyttjar och får prisskillnaden förklarad för sig tror jag man tänker en gång till.

Uppdaterat: 2023-11-29 11:02

Utan att ha varit elbilsägare så tror jag ändå att du har helt rätt, Mäkinen. Men bilen i sig bör vara snål och alltså ingen hög tungviktare för att ge rätt förutsättningar.

Uppdaterat: 2023-11-29 11:14

Aa jo i en rätt utformad bil med hyfsat snabb laddning kommer man ganska långt med 60 kWh. Men jag tycker inte heller att 70-80 kWh är ett ”gigantiskt” batteri. Det är nog något sånt jag kommer sikta på när jag köper elbil igen.

Uppdaterat: 2023-11-29 13:02
motorcykelentusiasten skrev:

Mr Snoid skrev:
motorcykelentusiasten skrev:
Mr Snoid skrev:
motorcykelentusiasten skrev:
Raphael skrev:
Personligen skulle jag vara intresserad av Scenic 60 kWh, och det är synd den inte kommer tas in. Men den kommer förhoppningsvis senare då.
Tror det då blir för kort räckvidd i kalla sverige
Nej då, det kommer vara fullt tillräckligt för de allra flesta. 42 mil WLTP. Inga problem att nå det sommartid och borde ge drygt 30 mil vintertid.
Ungefär som min Ioniq 5 som jag nu klarat mig med i drygt 6000 mil på två år.
Så tillåt mig att påstå att ditt antagande basera du på dina behov och saknad erfarenhet av att använda elbilen till vardags.
Skulle rekommendera att du besöker handlare och frågar vilken batteristorlek som säljer, och även tittar på de undersökningar som gjorts över detta.
Bara att googla. Tex denna https://www.dagensps.se/motor/9-av-10-vill-ha-langre-rackvidd-i-sin-elbil/
Och dessa
https://www.nationalreview.com/corner/electric-vehicles-consumer-hesitation/
https://press.spglobal.com/2023-11-08-S-P-Global-Mobility-Survey-Finds-EV-Affordability-tops-Charging-and-Range-Concerns-in-Slowing-EV-Demand
https://www.motorbiscuit.com/top-3-reasons-americans-hesitate-to-buy-evs/
Du kan väl kolla hur fördelningen är på ID3 med 58/77 kWh batteri.
Sedan är det skillnad på vad man VILL ha och vad man sedan köper då bilen skall betalas.
Och jag vill påstå att det är fullt tillräckligt med 42 mils räckvidd, men så klart skulle 62 mil vara trevligt att ha.
Men tyvärr så lär ägandekostnaden påverkas rejält.
Så jag ids inte ens att läsa vad Amerikanerna tycker.
Med nuvarande batteriteknologi och kostnad/kWh så är det tillfyllest med 60kWh batteri på den lilla bilen.

Fast det var du som skrev "ditt antagande basera du på dina behov och saknad erfarenhet av att använda elbilen till vardags"
Men uppenbart är just räckvidden är bland top-3 utmaningar, i flertalet undersökningar.

Vilka har svarat i dessa undersökningar, elbilsägare eller icke elbilsägare. Jag tror faktiskt svaret varierar ganska stort mellan dessa två kategorier.
Jag ids inte läsa de där undersökningrana, men du kanske kan komma med källfakta då du i alla fall orkat leta upp dom som stöd för din tes.

Uppdaterat: 2023-11-29 16:00