Vi Bilägares forum

Varför rycker min Subaru när jag tankar E85?

Varför rycker min Subaru när jag tankar E85?

Vi Bilägare svarar.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-11-28 05:00

Kommentarer

Man kan prova med att ändra bränslet och blandtanka, börja med 70% E75 och 30% B90 för att se om besvären försvinner, sedan kan man prova med att minska alt. öka bensininblandningen till motorn går jämnt.
Som ViB skriver lyckas vissa märken bättre än andra med etanolkonvertering, men många med problem går utmärkt med lite ökad bensininblandning.
Jag har provat flera bilar som inte varit konverterade för etanoldrift och de flesta går utmärkt mad blandtankning, men det gäller att hitta rätt förhållande.
Det här är ju något som liknar lättbentylen från 1950-talet med 25% spritinblandning.
Men som ViB skriver gäller tätare oljebyten och är det en motor som gått många mil på bensin kan det bli läckage.

Historiskt har det ju experimenterats med olika bränslen. Etanol var t.ex. väldigt vanligt i början av 1900-talet och i mitten av seklet var det vanligt att köra på fotogen, med en starttank för bensin.
Det krävdes ofta även här en konvertering, men ännu mer krävdes av föraren som måste anpassa sitt körsätt efter bränslet och komma ihåg att skifta till bensin i god tid innan motorn stoppades för att inte fotogen skulle vara kvar i förgasaren.

Uppdaterat: 2023-11-28 10:00
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det är väl så enkelt att den där sk. Etanolkonverteringen enkom är för att sänka Malusen. Bilen går tydligen inte att köra på bränslet den är ”konverterad” till.

Uppdaterat: 2023-11-29 08:24
Mr Snoid skrev:

Det är väl så enkelt att den där sk. Etanolkonverteringen enkom är för att sänka Malusen. Bilen går tydligen inte att köra på bränslet den är ”konverterad” till.

Nästan alla bilar går att köra på E85 om den blandas med en viss mängd B90. men det gäller att hitta blandningsförhållandet.
Men visst har du rätt, konverteringen av den här bilen är nog enbart till för skattesänkningen, den har ju en väldigt gammal motorkonstruktion och bilen hade nog varit svårsåld annars.

Uppdaterat: 2023-11-29 08:56
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Mr Snoid skrev:
Det är väl så enkelt att den där sk. Etanolkonverteringen enkom är för att sänka Malusen. Bilen går tydligen inte att köra på bränslet den är ”konverterad” till.

Nästan alla bilar går att köra på E85 om den blandas med en viss mängd B90. men det gäller att hitta blandningsförhållandet.
Men visst har du rätt, konverteringen av den här bilen är nog enbart till för skattesänkningen, den har ju en väldigt gammal motorkonstruktion och bilen hade nog varit svårsåld annars.

Jo jag vet att det funkar att blandtanka. Men nu är det en bil som skall kunna köras på E85. Viket den bevisligen inte klarar. Dvs det är endast en skatteteknisk manöver som genomförts. För bilen är väl även konverterad i Sverige.
Skatteflykt påkommen av Subaru Sverige för att över huvud taget kunna få sälja några bilar.

Uppdaterat: 2023-11-29 09:15

När denna modell kom som E85 har jag för mig att de som köpte den versionen sparade drygt 12.000 kr/år i skatt så rätt uppenbart vad orsaken varit. Samma gäller väl en del amerikanske pickup-modeller där köparen säkert tjänar ännu mera på denna skenmanöver. Vilket indirekt drabbar modeller som inte "E85-konverterats" - t ex vanliga, bensindrivna småbilar som har en avsevärt högre årlig skatt än dessa märkliga konverteringar utan praktiskt behov. De är uteslutande "skatteflyktingar" i mina ögon.

Uppdaterat: 2023-11-29 09:30

Tycker det är en lika stor skatteflykt att sälja en suv på nästan 3 ton men betala 360kr i årsskatt bara för att den går på el.

Uppdaterat: 2023-11-29 12:36

Absolut, Apex ! Dags att återinföra skatt relaterat till bilvikt kanske...

Uppdaterat: 2023-11-29 09:52
Pi skrev:

Absolut, Apex ! Dags att återinföra skatt relaterat till bilvikt kanske...

Inte kanske!
Det är ett vettigt krav och en skatt på körd km!
Det är ju under utredning, men det går tydligen väldigt långsamt.

Uppdaterat: 2023-11-29 10:15
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Fast skatt/km har vi ju i praktiken via drivmedel-beskattningen både för fossila bränslen och eldriften. Det är nog helt enkelt svårt att införa och vi har ju dessutom haft detta för dieseldrivna fordon en gång i tiden och det var ju ingen succé. Men viktbaserad skall borde ju vara enklare att införa.

Uppdaterat: 2023-11-29 10:27