Vi Bilägares forum

Stellantis om förbränningsförbud: ”Kan bli uppror”

Stellantis om förbränningsförbud: ”Kan bli uppror”

Trots att Stellantis storsatsar på elbilar varnar koncernchefen Carlos Tavares för ”enorma” konsekvenser.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-11-28 10:10

Kommentarer

Han träffar ju huvudet på spiken. Fria viljan är ett tungt argument.

Uppdaterat: 2023-11-28 11:31
lsoderlund skrev:

Han träffar ju huvudet på spiken. Fria viljan är ett tungt argument.

Visst. Det fanns de som blev upprörda när glödlamporna förbjöds också (bland annat jag). Det blev också sämre först, men idag är det nog få som längtar tillbaka till de klassiska glödlamporna med wolframtråd.

Uppdaterat: 2023-11-28 11:35

Isoderlund
Vad innebär "Fria viljan" för dig?

Uppdaterat: 2023-11-28 12:23

Så länge det kommer elbilar i de prisklasser som Citroen har talat om och även Tesla och några till, så finns inget jättebra skäl till varför folk ska ha rätt att köpa nya bilar som släpper ut.

Jag förstår dock de som t.ex. med sina dieselbilar blir blockade från att köra i centrala delar av vissa städer, som Köpenhamn, men det handlar om en bra kvalitet på luften i våra städer. Måste man absolut köra där så får man antingen byta bil eller eller ta buss, taxi, spårvagn, tunnelbana osv.

Uppdaterat: 2023-11-28 13:59
- Peugeot e-208 GT 2022

Problemet är väl snarare att försäljningen kommer att minska med 60 %.
Alla talar om att de ska sälja 3-5 miljoner elbilar 2030, vilket skulle ge en årlig marknad på upp mot 30 miljoner elbilar, förefaller totalt hämtat från fantasierna.
VW skröt för några år sedan om hur många elbilar de skulle sälja i dag, nu visar det sig att de knappt säljer någonting, slutsiffran kanske hamnar på max 170 000 för hela året, rena konkurssiffror.

Uppdaterat: 2023-11-28 14:13

Inte så konstigt N-iklas. Många traditionella biltillverkare skalar ner produktionen eller minskar takten på ökandet av elbilar av olika anledningar. Vissa för att de varit för sent ute när det kommer till att boka upp tillräckligt med leveranser av batterier, så de faktiskt inte kan producera så många de önskat.

Andra skalar ner för att de inte säljer så mycket som de hade trott. Inte så konstigt dock. Bilarna är i många fall på tok för dyra för att sälja mycket och detta i en tid som ekonomin världen över är sämre än på mycket länge.
Kan också delvis handla om att de inte erbjuder tillräckligt lockande produkter jämfört med pris.

Tesla känner så klart också av det ekonomiska läget, men fortsätter ändå att sälja mer och mer bilar. Detta troligtvis för att de jämfört med de andra, har batterier eller råvaror för batterier så det räcker, samtidigt som de säljer produkter som ses som prisvärda kontra vad man får för pengarna.

Skulle Stellantis, Ford, Volkswagen eller vilka som helst ha alla batterier de behöver samt sälja en produkt till ett pris som folk faktiskt skulle vilja köpa, så skulle de inte heller ha några problem.

Uppdaterat: 2023-11-28 14:37
- Peugeot e-208 GT 2022

Ett tillägg också på det innan: Vissa kanske inte vill skala upp heller för att de redan förlorar så mycket pengar på varje såld elbil, att de då är rädda för att förlora mycket mer om de säljer fler bilar, men kruxet i det är ju att för att få ner priserna, så måste man skala upp produktionen rejält, men de vågar dom inte eller har inte råd till.

Uppdaterat: 2023-11-28 14:39
- Peugeot e-208 GT 2022

Om VD:ar för biltillverkare står och säger att elbilar och fossilbilar kommer mer eller mindre kosta lika mycket, på kort sikt. Det verkar inte handla om billigare elbilar när de säger det, det är istället fossilbilarna som går upp i pris och elbilar kanske sjunker lite i pris. Har man råd att köpa den nya fossil Passaten som i sin enklaste version kostar 487000kr, som med lite tillbehör lätt hamnar på 500.000kr. Då har man råd att köpa en elbil, så vad är kruxet?
Visst, jag förstår att en hel del länder inte ännu har utbyggd laddinfrastruktur, kanske inte ens en infrastruktur för el att förlita sig på. Då förstår jag att i dessa länder är det fortfarande fossilt som gäller en del år framåt i tiden. Men för I-länderna finns det inte så mycket skylla på, där kan vi enkelt gå över till e-mobilitet.

Uppdaterat: 2023-11-28 14:56
Optimus skrev:

Om VD:ar för biltillverkare står och säger att elbilar och fossilbilar kommer mer eller mindre kosta lika mycket, på kort sikt. Det verkar inte handla om billigare elbilar när de säger det, det är istället fossilbilarna som går upp i pris och elbilar kanske sjunker lite i pris. Har man råd att köpa den nya fossil Passaten som i sin enklaste version kostar 487000kr, som med lite tillbehör lätt hamnar på 500.000kr. Då har man råd att köpa en elbil, så vad är kruxet?
Visst, jag förstår att en hel del länder inte ännu har utbyggd laddinfrastruktur, kanske inte ens en infrastruktur för el att förlita sig på. Då förstår jag att i dessa länder är det fortfarande fossilt som gäller en del år framåt i tiden. Men för I-länderna finns det inte så mycket skylla på, där kan vi enkelt gå över till e-mobilitet.

För de som vill ha en ny bil, men inte har så mycket pengar så kunde man i alla fall för några år sedan köpa en småbil med klen motor och ingen extrautrustning för 200 000 kr eller kanske lägre?

Visst, det var inget man körde iväg snabbt med, men för att ta sig fram både korta och långa sträckor så funkade det, för även om bilen var liten, så kunde man köra 50+ mil på en tank och fylla upp på några få minuter.

Men även de billigaste elbilarna idag är mycket dyrare och räknar man in bilar som inte ens kommit till Sverige, som vissa billiga kinesiska elbilar, så har de dock ofta både mycket begränsad räckvidd, hastighet och laddhastighet och därmed gjorda mest bara för stadskörning.

För att kunna få över folk som köpt nya billiga och enkla bensinbilar och har den bilen som sin enda bil där man både kör korta och långa sträckor med den, så måste priset ner samtidigt som man antingen har rätt bra räckvidd eller om den har kortare räckvidd, ändå går att ladda riktigt snabbt.

Tyvärr går ju batteristorlek och laddhastighet idag hand i hand, så att se en bil med säg 20 kWh batteri ladda med 150 kW kommer vi inte se så länge vi har den batteriteknik vi har idag.

Uppdaterat: 2023-11-28 15:37
- Peugeot e-208 GT 2022

I senaste ViB testas tre små. - Test: Hyundai i10, Skoda Fabia och Toyota Aygo X (2023). Kostar 180000 213000 233000.
Hyundaien Sveriges billigaste nya bil enligt artikeln. - "För 169 900 kronor får man trådlös spegling av mobiltelefonen, elvärmda backspeglar och rattvärme, farthållare, utökad filhållningsassistent samt digital instrumentering." Nu fick de inte tag på den utan testade en versionen för plus 10 000 kr - "som även ger lättmetallfälgar, skivbromsar bak, automatisk klimatanläggning, backkamera och parkeringsvarnare samt elektriskt infällbara backspeglar."

Påkostad ny "skrytbil". Jämfört med gamla, Renault 4.. :)

Uppdaterat: 2023-11-28 16:43
Villevalle

Ja se där, det går alltså fortfarande få en billig duglig bensinbil för samma pengar som för några år sedan som om man vill går att använda både för långa och korta sträckor.

Några sådana elbilar finns ju dock inte och det är där problemet är idag. Ingen tillverkare kan heller göra en elbil för 200 000 som även går att köra långt med utan stora bekymmer och samtidigt tjäna pengar på dem.

Uppdaterat: 2023-11-28 16:53
- Peugeot e-208 GT 2022

bejje - skillnaden är att för nåt år sen fick du en hygglig småbil i B-segmentet för samma eller ännu mindre pengar jfr en i10 som ligger i A-segmentet. Sen kanske folk kan ha råd men dom tycker ändå att bilen börjar ta alltför stort utrymme i den totala budgeten. Nån stans finns helt enkelt en gräns och den har nog passerats för många nybilsköpare idag.

Uppdaterat: 2023-11-28 17:10

Det är inte så mycket värt vad en gammelbiltillverkare säger, han pratar i egen sak och vill konservera fossilmotorn så länge han kan.

Uppdaterat: 2023-11-28 18:46
Pi skrev:

bejje - skillnaden är att för nåt år sen fick du en hygglig småbil i B-segmentet för samma eller ännu mindre pengar jfr en i10 som ligger i A-segmentet. Sen kanske folk kan ha råd men dom tycker ändå att bilen börjar ta alltför stort utrymme i den totala budgeten. Nån stans finns helt enkelt en gräns och den har nog passerats för många nybilsköpare idag.

Så är det.
Och att andra inte säljer elbilar är pga kostanden. De är för dyra givet det man får. Ofta väljer köparen då Tesla.
'
Egentligen ofattbart att Tesla lyckas öka försäljningen trots sina dyra bilar.
Men Musk fattar att snart är den marknaden mättad, och utan billiga Tesla kommer det stagnera. Därför satsar Tesla på en billig elbil.

Uppdaterat: 2023-11-28 19:00
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Så är det.
Och att andra inte säljer elbilar är pga kostanden. De är för dyra givet det man får. Ofta väljer köparen då Tesla.
'
Egentligen ofattbart att Tesla lyckas öka försäljningen trots sina dyra bilar.
Men Musk fattar att snart är den marknaden mättad, och utan billiga Tesla kommer det stagnera. Därför satsar Tesla på en billig elbil.

Men det gäller att Tesla är snabb den här gången. Tidigare har det funkat att visa upp något och sen inte tillverka det på flera år.

Det kommer inte funka nu när andra redan är på gång med billiga elbilar.

Här gäller det att de visar den snart och börjar leverera kanske redan i slutet av nästa år.

Uppdaterat: 2023-11-28 19:13
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

motorcykelentusiasten skrev:
Så är det.
Och att andra inte säljer elbilar är pga kostanden. De är för dyra givet det man får. Ofta väljer köparen då Tesla.
'
Egentligen ofattbart att Tesla lyckas öka försäljningen trots sina dyra bilar.
Men Musk fattar att snart är den marknaden mättad, och utan billiga Tesla kommer det stagnera. Därför satsar Tesla på en billig elbil.

Men det gäller att Tesla är snabb den här gången. Tidigare har det funkat att visa upp något och sen inte tillverka det på flera år.
Det kommer inte funka nu när andra redan är på gång med billiga elbilar.
Här gäller det att de visar den snart och börjar leverera kanske redan i slutet av nästa år.

Är andra som ska vara snabba.
Snabba på att kunna leverera dyra bilar som går att sälja med vinst. Vilken bara Tesla kan...

Uppdaterat: 2023-11-28 19:47
Gillar kurvor och rondeller

Nu tänkte jag bara på billiga bilar. Huruvida konkurrenter till Tesla säljer "billiga" elbilar och går med vinst eller inte spelar ingen roll till att börja med, om Tesla drar ut på tiden med sin kommande billigare bil och flera andra börjar sälja sina och börjar få ut ryktet eller annonser och kan leverera mycket.

De billigare mindre bilarna kräver stora volymer för att ge mycket vinst, så då är det viktigt att Tesla inte släpar fötterna efter sig utan kommer ut med den bilen snabbt.

Uppdaterat: 2023-11-28 19:53
- Peugeot e-208 GT 2022