Vi Bilägares forum

Finalisterna till Årets Bil 2024: Modellerna som går vidare

Finalisterna till Årets Bil 2024: Modellerna som går vidare

Konkurrensen är hård när 28 nominerade bilmodeller till Årets Bil 2024 ska bli till sju finalister. Volvos nykomling är en av modellerna som går vidare.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-11-27 09:00

Kommentarer

EX30 och EV9 är väl de bilar som borde få vinsten. Volvo kanske mer då den är prisvärd om något.

Uppdaterat: 2023-11-27 09:08

Med dessa finalister känns "Årets bil" som nåt som generellt är tämligen ointressant för de flesta köpare. Kanske dags att skrota detta evenemang...

Uppdaterat: 2023-11-27 09:25

Med det finalfälten skulle det inte förvåna mig om Renault Scenic tar hem vinsten. EX30 kan ligga bra till med tanke på pris på instegsmodellen.

Uppdaterat: 2023-11-27 09:41
Pi skrev:

Med dessa finalister känns "Årets bil" som nåt som generellt är tämligen ointressant för de flesta köpare. Kanske dags att skrota detta evenemang...

Skulle vara intressant att höra från Pi vilka bilmodeller som saknas, för att det skulle vara en intressant tävling?

Uppdaterat: 2023-11-27 09:43

Ja du Henrik - det är lätt att vara ironisk när man har en arbetsgivare som står för sin bil. Jag har varit med såpass länge att jag upplevt att Årets Bil-kandidaterna i många fall var just bilar som de flesta bilköpare skulle kunna överväga men så är det inte riktigt längre. Dessutom hade man nån form av krav på "nytänkande" men numera är ju väldigt många nya bilar stöpta i samma form.
Jag efterlyser ingen speciell modell utan tror helt enkelt att denna "tävling" har spelat ut sin roll och passerat sitt "bäst-före datum".
Sen betackar jag mig för dina fantasier om att jag skulle vara en ICE-bil älskare och "stofil" som inte uppskattar nymodigheter. Jag har trots allt genomlevt ett helt arbetsliv inom IT-branschen i stora, globala företag med en enorm utveckling som varit oerhört inspirerande.

Uppdaterat: 2023-11-27 10:26
Pi skrev:

Med dessa finalister känns "Årets bil" som nåt som generellt är tämligen ointressant för de flesta köpare. Kanske dags att skrota detta evenemang...

Vad är det för fel på dessa finalister?
Att det saknas en modell från VW? Eller kan du förklara lite närmare varför det urvalet av nylanserade bilar 2024 är så ointressant för dig så att du tycker det skall skrotas?

Sjölv tycker jag det visar på den bredd so finns i paletten av nylanserade bilar. Jag tror att Peugeoten kan komma ut med guldplaketten

Uppdaterat: 2023-11-27 10:27

Den enda som jag personligen tycker är intressant av finalisterna är 5-serien.

Uppdaterat: 2023-11-27 10:27

Man kanske ska räkna bort de bilar som kostar över halvmiljonen och som mest leasat ut som företagsbilar och istället fundera på de som är överkomliga som privatbilar för de flesta löntagare.
De flesta elbilar här hör ju fortfarande till första generationen (i modern tid) och kommer därför ganska snabbt att bli bedagade, men det kanske inte hindrar en finalplats ändå.

Jag tror det är fel att räkna bort de fossildrivna bilarna helt, vissa av dem kan ha en chans , speciellt hybrider och i sydeuropeiska länder är inte alla så tända på elbilar ännu även om det går åt det hållet.

Men några av de senaste elbilarna, speciellt de mindre, kan nog ligga bra till, kanske även de kinesiska men där tror jag det blir ett visst motstånd.

Uppdaterat: 2023-11-27 10:57
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Pi skrev:

Med dessa finalister känns "Årets bil" som nåt som generellt är tämligen ointressant för de flesta köpare. Kanske dags att skrota detta evenemang...

Årets bil -utmärkelsen ser mer ut att vara en belastning... Jeep Avenger har sålt hela 0 st till privatpersoner (0 st reggade på privatpersoner, totalt 20 st reggade)

De som utser årets bil bör nog vidga sina vyer. T ex inse att vi har inflation, höga räntor, dyra matpriser som minskar folks möjligheter & lust att betala överpriser för bilen.

Uppdaterat: 2023-11-27 10:49

Skall en bilmodell få priset för att instegspriset är lågt? Hmm.. det låter helt sjukt i min värld. Jag tror BYD Seal blir svår att slå. EX30 skulle jag nog ranka sist av dessa modellerna, det är för många missar med den modellen. Gång på gång har Volvo visat att man inte bryr sig om sina kunder, högre priser och sedan allt mer opraktiska modeller. EX30 snålade man verkligen in på saker som borde vara självklara att ha, dessutom är bilmodellen minst 20 cm för kort.

Uppdaterat: 2023-11-27 10:54
Axa skrev:

Den enda som jag personligen tycker är intressant av finalisterna är 5-serien.

Ja där ser man hur olika man kan tycka, det är den jag anser absolut minst intressant.
Råkade se den i verkligheten med häromdagen, var riktigt hemsk faktiskt.

Uppdaterat: 2023-11-27 11:15

Henrik - om du anser mig vara "bakåtsträvare" så innebär bara detta att du inte har den minst aning om vem jag är. Den som har erfarenhet av livet vet att man inte måste applådera allt nytt bara för att det är nytt utan man bör nog kunna tänka lite själv också - vilket uppenbarligen inte alla kan.

Uppdaterat: 2023-11-27 11:19

Gammal är äldst, jag kan bara säga att idag är det få som ifrågasätter saker och ting. Jag menar, hade jag jobbat på Volvo så hade jag högljutt låtit cheferna veta att man inte kan komma ut med en modell som tex EX30 med de brister som den nu har. Samma sak är det med journalister idag, det har gått så långt att folk inte längre vågar säga sin mening. Man blir tystad och förskjuten. Bakåtsträvare är nog vad vi behöver mer idag, de som ifrågasätter saker och ting för jag upplever oftast att allt idag bara blir sämre. Jag har sett lite videos EX30 och de som kört review på modellen, visst de tycker inte vissa saker är bra.. men det är liksom inget märkvärdigt känns det som. EX30 hade fått betyg 1 stjärna om jag varit granskande journalist. Dessa missar skall inte finnas på ett "premium" märke, och inte vid de prisnivåerna vi snackar om.

Uppdaterat: 2023-11-27 11:31

Gaston
Ska påpekas att det är i5 som jag tycker verkar intressant. Men det kanske var underförstått.

Uppdaterat: 2023-11-27 11:38

Måste påpeka att trådarna här är inte till för att nedvärdera andra eller försöka få dem att känna sig mindre värda, vi är här för att diskutera artikeln. Inlägg som inte har med artikeln att göra kommer att raderas eller redigeras.

Uppdaterat: 2023-11-27 11:59
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
hx30 skrev:

Skall en bilmodell få priset för att instegspriset är lågt? Hmm.. det låter helt sjukt i min värld.

Nu var det jag som skrev det, kriterierna för Årets Bil är bl.a Köregenskaper, Säkerhet, Miljötänkande samt Ekonomi

Ett samlat intryck av EX30 kan säkerligen ekonomipunkten väga tungt i ett avgörande. Ingen av de andra är väl i närheten av ett ekonomitänk i alla fall.

Uppdaterat: 2023-11-27 12:27

@Pi, nu har du skrivit 4 inlägg utan att kunnat säga en enda modell som du tycker ska vara med i omröstningen. Hur ska någon kunna avgöra om du är bakåtsträvare eller vad som helst när du inte kan klämma ur dig en endaste bilmodell?

Uppdaterat: 2023-11-27 12:34
Gaston skrev:

Axa skrev:
Den enda som jag personligen tycker är intressant av finalisterna är 5-serien.

Ja där ser man hur olika man kan tycka, det är den jag anser absolut minst intressant.
Råkade se den i verkligheten med häromdagen, var riktigt hemsk faktiskt.

Ja väldigt olika. Också sett en irl och tyckte den var väldigt snygg. Aldrig suttit i en men av bilderna att döma ser även interiören ut att bli en fullträff.

Däremot är det ett under att XM tog sig vidare. Grotesk, otroligt dyr och i sin prisklass medioker körmässigt.

Uppdaterat: 2023-11-27 13:58

"Värde för pengarna," var förr (?) var en av punkterna för röstningen till Årets Bil. Det vägde nog tungt för de sydeuropeiska jurydeltagarna, och deras val blev ofta småbilar.

Tror att en del forummedlemmar ser detta kriterium som föga av intresse...

Uppdaterat: 2023-11-27 12:56

Jag tror att Renault Scenic har en stor chans, dels är det ju en av de modernaste bilarna med en del ny teknik, dels ser den trevlig ut och dels kommer den från Europa och det är nog en fördel för vissa motorjournalister, speciellt de från sydliga nejder.
Det finns en fånig snutt på tuben där man presenterar bilen på ett ganska taffligt sätt: https://www.youtube.com/watch?v=3S2mxRjAAO4

Uppdaterat: 2023-11-27 13:06
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag tror också Scenic faller många sydeuropéer i smaken, det som den kan falla på är priset. Har inte sett något pris ännu men kollar man på Megane E-tech så är den inte billig precis, springer snabbt upp i pris. Så på ekonomipunkten kan Scenic få det tufft.

Uppdaterat: 2023-11-27 13:17
Hackenbush skrev:

Måste påpeka att trådarna här är inte till för att nedvärdera andra eller försöka få dem att känna sig mindre värda, vi är här för att diskutera artikeln. Inlägg som inte har med artikeln att göra kommer att raderas eller redigeras.

Tyvärr blir vissa inlägg direkt obegripliga på grund av detta raderande, hela tiden.
Men IngvarS får skriva vilken skit som helst utan raderande. Konstigt och ologiskt.

Uppdaterat: 2023-11-27 14:03

Den enda som lockar mig (och min plånbok) av de sju finalisterna är BYD Seal.

Uppdaterat: 2023-11-27 14:27

gmogmo - då får jag väl citera mig själv så att det blir helt klart - "Jag efterlyser ingen speciell modell utan tror helt enkelt att denna "tävling" har spelat ut sin roll och passerat sitt "bäst-före datum".

Uppdaterat: 2023-11-27 15:01
Pi skrev:

gmogmo - då får jag väl citera mig själv så att det blir helt klart - "Jag efterlyser ingen speciell modell utan tror helt enkelt att denna "tävling" har spelat ut sin roll och passerat sitt "bäst-före datum".

Varför läser du då artikeln?
Genom att läsa artikeln så har du bevisat att den inte spelat ut sin roll, då du visat tävlingen ditt intresse.

Personligen läser jag aldrig Vi Bilägares konsumentköpsindex eller vad den heter om vad folk tycker om sin bilförsäljare - totalt ointressant!

Uppdaterat: 2023-11-27 15:49

Volvo EX30 kommer säkert få höga poäng av de svenska journalisterna. I övrigt tror jag både Peugeot 3008 och Renault Scenic hamnar i toppen. Och båda har fler fysiska reglage än Volvo, det såg man inte komma för 10 år sedan.

Sen så är det lite fel skriva ”finns även som elbil” om Peugeot 3008. Det borde skrivas ”finns även med förbränningsmotor”. Den har STLA-Medium plattformen, som från början är framtagen för elbilar. Sen har Stellantis gjort en version av den för hybrider. Det är alltså en elbilsplattform konverterad till hybrid-drivlina, inte tvärtom.

Både 3008 och Scenic är familjebilar i lagom storlek, båda är rymligare än Volvo EX30. 3008:an har mer utstuderad yttre och inre design vilket kan ge den segern över Scenic. Scenic kontrar med en ljudsignatur komponerad av det franska synth-geniet Jean-Michel Jarre.

Om några månader vet vi vinnaren.

Övriga finalister tycker jag känns tämligen ointressanta.

Uppdaterat: 2023-11-27 16:02

Gmogmo, det går väl utmärkt att läsa artiklar som man inte direkt är intresserad av men ändå har en åsikt om.
Ingen av de här nominerade bilarna passar mig, jag skulle inte köpa vinnaren oavsett pris, men jag tar mig ändå rätten att läsa och skriva vad jag tycker!

Uppdaterat: 2023-11-27 16:06
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Gmogmo, det går väl utmärkt att läsa artiklar som man inte direkt är intresserad av men ändå har en åsikt om.
Ingen av de här nominerade bilarna passar mig, jag skulle inte köpa vinnaren oavsett pris, men jag tar mig ändå rätten att läsa och skriva vad jag tycker!

Nu missförstod du!
- Pi anser att hela tävling är ointressant i sig.
- Du anser bilarna som är med i år inte passar dig.
Totalt olika infallsvinklar.

Uppdaterat: 2023-11-27 16:36

Finalister, med min gissningar
BMW 5-serie - för dyr och konverterad fossilbil
BYD Seal - för lik Tesla 3, inget nytt. Ok då bladebatteriet. Men inte vinner väl en Kinabil?
Kia EV9 - för dyr o stor, inget nytt
Peugeot 3008/e-3008 - sydeuropeisk och därmed top 3, och modern design inne/ute. 50-70mil.
Renault Scenic - sydeuropeisk och därmed top 3, men taffligt byggd. Öppna motorhuven och se själv på röran. Samma inne och även i skuffen.
Toyota C-HR - inget nytt
Volvo EX30 - tilltalande och ganska prisvärd för att vara elbil, top 3

Vinnare: Peugeot 3008/e-3008. Ny plattform och modern design. Och från sydeuropa

Utslagna:
BMW XM
BYD Atto 3
BYD Dolphin
BYD Han
Fiat 600e
Ford Bronco
Honda CR-V
Honda e:Ny1
Honda ZR-V
Hyundai Ioniq 6
Hyundai Kona
Jeep Grand Cherokee
Lexus RZ
Lucid Air
Mercedes E-klass
Mercedes EQE SUV
Nio ET7
Renault Espace
Smart #1
Toyota Prius
Volkswagen ID.7

Uppdaterat: 2023-11-27 18:25
Gillar kurvor och rondeller

Nästa år kommer Citroen e-C3 att sopa banan med konkurrenterna i omröstningen. Frågor på det?

Uppdaterat: 2023-11-27 19:00
Hackenbush skrev:

Måste påpeka att trådarna här är inte till för att nedvärdera andra eller försöka få dem att känna sig mindre värda, vi är här för att diskutera artikeln. Inlägg som inte har med artikeln att göra kommer att raderas eller redigeras.

Bra påpekat! +100

Uppdaterat: 2023-11-27 19:19

Mitt stalltips är Peugeot 3008 årets bil den här omgången, och Renault 5 nästa omgång. Tror nostalgiska journalister väljer 5:an före C3. Och ett tröstpris för att Renault inte vinner den här omgången.

Uppdaterat: 2023-11-27 21:28
Raphael skrev:

Mitt stalltips är Peugeot 3008 årets bil den här omgången, och Renault 5 nästa omgång. Tror nostalgiska journalister väljer 5:an före C3. Och ett tröstpris för att Renault inte vinner den här omgången.

R5, rimligt

Uppdaterat: 2023-11-27 22:11
Gillar kurvor och rondeller

Jag måste ändra mina åsikter som jag skrev tidigare, jag läste artikeln alltför slarvigt.
Det är nog bara 3008 och Scenic som har en chans och det blir nog som flera här är inne på att det blir 3008.
Men jag tycker den är överdesignad på gränsen till effektsökeri.

Uppdaterat: 2023-11-27 22:37
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det blir en kines, i majoritet på listan.

Uppdaterat: 2023-11-28 06:11

Peugeot e-3008 med 77/73 kWh batteri (brutto/netto) kostar från 48 000 euro listpris. Detta är instegsversionen. Den kommer även med ett större 98 kWh batteri.

Renault Scenic har inget pris än, men Renault-chefen har pratat om ca 40 000 - 42 000 euro för instegsversionen med 63/60 kWh. (brutto/netto). Så den blir billigare, men batteriet har lägre kapacitet. Nu kommer inte 60 kWh versionen till Sverige, iaf inte till en början. I Sverige lanseras Scenic med det större batteriet på 87 kWh.

Det kan noteras att Scenic EV har en tjänstevikt på 1750 kg med 60 kWh och 1842 kg med 87 kWh. e-3008 med 73 kWh batteri väger ca 2100 kg. Så Scenic är lättare.

Det är lite synd de inte vågar ta in 60 kWh Scenic, jag tror den skulle räcka utmärkt för många (ca 42 mil blandad körning WLTP) men i Sverige finns ju en tanke om ju större batteri desto bättre.

Uppdaterat: 2023-11-28 07:30
Raphael skrev:

Peugeot e-3008 med 77/73 kWh batteri (brutto/netto) kostar från 48 000 euro listpris. Detta är instegsversionen. Den kommer även med ett större 98 kWh batteri.
Renault Scenic har inget pris än, men Renault-chefen har pratat om ca 40 000 - 42 000 euro för instegsversionen med 63/60 kWh. (brutto/netto). Så den blir billigare, men batteriet har lägre kapacitet. Nu kommer inte 60 kWh versionen till Sverige, iaf inte till en början. I Sverige lanseras Scenic med det större batteriet på 87 kWh.
Det kan noteras att Scenic EV har en tjänstevikt på 1750 kg med 60 kWh och 1842 kg med 87 kWh. e-3008 med 73 kWh batteri väger ca 2100 kg. Så Scenic är lättare.
Det är lite synd de inte vågar ta in 60 kWh Scenic, jag tror den skulle räcka utmärkt för många (ca 42 mil blandad körning WLTP) men i Sverige finns ju en tanke om ju större batteri desto bättre.

För att det är bättre upp till en viss gräns och 87 kWh är inte på något sätt extremt.

Uppdaterat: 2023-11-28 09:40

Apex, "För att det är bättre upp till en viss gräns och 87 kWh är inte på något sätt extremt."
Men nackdelarna är att priset och vikten ökar och det är något som de flesta skulle slippa för som Raphael skriver skulle nog de flesta klara sig bra med mindre batteri.

Uppdaterat: 2023-11-28 10:05
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Oavsett vad man tycker om Tesla så tror jag att dessa diskuterade franska kandidater kommer att få svårt på marknaden mot t ex Model Y. Främst beroende på risken att de blir alltför dyra vs vad de ger köparen. Men vi får väl se..

Uppdaterat: 2023-11-28 10:49

Tesla Y kostar från ca 45 000 euro med räckvidd på 45 mil. Scenic med 60 kWh batteri har en räckvidd på 42 mil, dvs marginellt kortare, men kommer vara ca 5 000 euro billigare. Plus att Scenic har fler fysiska reglage vilket kan uppskattas av en del.
Jag tycker det är konkurrenskraftigt.
87 kWh versionen har jag ingen prisuppgift på men räckvidden är 62 mil.

Peugeot e-3008 med 73 kWh (netto, uppger även netto för Scenic) för 48 000 euro har en räckvidd på 52 mil. Dvs något mer än Tesla Y. 98 kWh (netto) har en räckvidd på 73 mil. Har ingen prisuppgift på 98 kWh versionen.

Men jag tror väl att Scenic 87 kWh kommer prismässigt ligga strax över e-3008 med 73 kWh , men dyrast blir e-3008 med 98 kWh.

Tesla Y och VW ID.4 är de närmaste konkurrenterna.

Vi bör tänka på här att Tesla Y som kommit hit i år tillverkades i Kina för Europa. Renault och Peugeots modeller tillverkas i Europa, vilket även VW ID.4 gör.
Nu är dock produktionen av Tesla Y igång i Tyskland, det kan eventuellt påverka priset på Tesla Y framöver. Det är billigare tillverka i Kina. Återstår att se hur Tesla gör med prissättningen. Om de accepterar en lägre marginal för Tyskland-bilarna för att ha samma lågpris som de Kina-tillverkade.

Uppdaterat: 2023-11-28 11:17

Nu är väl de svenska priserna mest aktuella för oss som bor här och dessa finns väl inte ännu för dessa nya, franska modeller. Och i Sverige känns det som att det blir svårt för dessa nya modeller - i alla fall om man skall dra några slutsatser av prissättningen på dessa företags tidigare elbilar. Men som vanligt - den som lever får se..:)

Uppdaterat: 2023-11-28 11:28

Med ett pris på 40 000 euro hamnar Scenic 60 kWh på samma pris som Mégane 60 kWh, men då har Mégane den kraftigare 220hk motorn och Scenic har 167 hk. Men för en familjebil räcker 167 hk. 87 kWh får den starkare motorn.

I Sverige kostar Mégane 60 kWh 480 000 kr, så ett pris för Scenic 60 kWh på 480 000 - 500 000 kr är inte orimligt. Tesla Model Y kostar 575 000 kr.

Nu kommer inte Scenic 60 kWh hit, iaf inte till en början. Jag har inte sett en prisindikation på 87 kWh versionen.

Tesla Model Y kostar alltså 45 000 euro i Europa och 575 000 kr i Sverige. Om vi utgår från det och lägger på lite så skulle jag gissa att Scenic 87 kWh landar på säg 50 000 euro, i Sverige 640 000 kr.

Tesla Model Y long range (55 mil) kostar 670 000 kr, då har den dual-motor så fyrhjulsdriven. Jag skulle
ändå säga att Scenic 87 kWh är konkurrenskraftig mot Tesla Model Y. Scenic 87 kWh har 62 mils räckvidd dvs mer än Tesla Model Y, oavsett version.

Om vi använder liknande priskonversion för Peugeot e-3008 73 kWh för 48 000 euro skulle den hamna på säg 615 000 kr i Sverige för 52 mil. Även det konkurrenskraftigt. 98 kWh varianten med 73 mil skulle jag tippa på närmare 700 000 kr. Kanske 690 000 kr. Versionen med 73 kWh kommer även som dual-motor och starkare (320 hk mot 210 hk) finns även uppgifter om att 98 kWh versionen gör det.

Uppdaterat: 2023-11-28 16:16

Nu pratar jag instegsversioner, man vill nog gärna i Sverige ha mer utrustning så lägg på ca 30 000 - 50 000 kr för det.

Uppdaterat: 2023-11-28 15:43

Raphael: Väldigt underhållande att läsa hur du jämför med Model Y.
Glöm inte att Model Y kommer fullutrustad, medans du verkar jämföra med instegspriserna på de franska. Vad kommer de att hamna på med motsvarande utrustning?
Sen om du väljer Teslan får de deras lägre pris på SuC, bara det kan vara värt en hel del för dem som kör en del.
Så nej, av rent ekonomiska skäl tror jag ingen väljer fransmännen före Model Y. Däremot finns det såklart andra aspekter man väljer bil efter med, så fransmännen kommer såklart finna köpare även om de blir dyrare. Främst tror jag de modellerna väljs av märkestrogna dock.

Uppdaterat: 2023-11-28 15:46
Raphael skrev:

Nu pratar jag instegsversioner, man vill nog gärna i Sverige ha mer utrustning så lägg på ca 30 000 - 50 000 kr för det.

Tror inte 30-50 000 kr räcker för att komma ifatt utrustningen i Model Y som du jämför med.
Utan att ha full koll tror jag du får lägga på närmre 100 kkr för att komma ifatt. Vet att jag jämförde med ID.4 nångång och då fick man lägga på runt 150 000 kr i utrustning för att komma ifatt. Och då blev den långt mycket dyrare för en bil med sämre räckvidd och sämre prestanda, laddhastighet, infotainment m.m.

Uppdaterat: 2023-11-28 15:49

Gaston
Tror skillnaden är mindre idag. Den uppfattningen fick jag när jag nyligen byggde ihop en Enyaq. Mer standardutrustning idag än tidigare. Men jag har inte gjort någon grundligare jämförelse.

Uppdaterat: 2023-11-28 17:57

Gaston, officiella utrustningslistor finns inte tillgängliga än men om vi tittar på Mégane så erbjuds den i tre nivåer, och prisskillnaden mellan stegen är 30 000 kr. Jag ser ingen anledning att tro att Scenic skulle vara annorlunda.

VW är kända för att snåla med utrustning och ha dyr extrautrustning, det är inte något som Renault är kända för. Tvärtom är Renault kända för välutrustade bilar. Så att jämföra med VW är inte rätt.

Scenic är i mångt och mycket en förstorad och förlängd Mégane, det är samma plattform (används även av Nissan Ariya), men uppgraderad med snabbare laddning, ny batterikemi osv.

Talar vi räckvidd så har både Scenic och e-3008 en konkurrenskraftig räckvidd och faktum är att deras long range versioner har längre räckvidd än Tesla Model Y. Peugeot har 18 mil längre räckvidd än Tesla Model Y:s längsta räckvidd.

Uppdaterat: 2023-11-28 16:23

Personligen skulle jag vara intresserad av Scenic 60 kWh, och det är synd den inte kommer tas in. Men den kommer förhoppningsvis senare då.

Uppdaterat: 2023-11-28 16:47

Tror som många andra att dessa frassar får svårt mot Tesla.
Tänk på att Tesla Y kommer i en uppgraderad version under 2024, om det som sägs stämmer.
Tesla 3 har blivit klart trevligare, ja förutom spaken som de sparade in på...

Uppdaterat: 2023-11-28 18:48
Gillar kurvor och rondeller
Raphael skrev:

Personligen skulle jag vara intresserad av Scenic 60 kWh, och det är synd den inte kommer tas in. Men den kommer förhoppningsvis senare då.

Tror det då blir för kort räckvidd i kalla sverige

Uppdaterat: 2023-11-28 19:39
Gillar kurvor och rondeller