Hoppas bara att det inte kommer att ta lika lång tid att få det här batteriet fordonsanpassat som det tog för att ersätta Pb och NiFe i de första elbilarna till Li-batterierna i våra nutida elbilar.
Uppdaterat: 2023-11-21 08:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Det tar alltid tid att anpassa ny batteri-kemi till fordonsdrift eftersom denna applikation är så oerhört krävande och tillverkarna knappast vågar chansa. Till detta frågan om energi-densiteten.
Dunder, nuvarande är väl helt lysande till bilbruk.
Det har gett mig glädje och låga driftskostnader i två års tid/ 6000 mil.
Så jag ser ingen grund till att klaga på batteriets prestanda.
Men såklart finner du som vanligt en anledning till att tycka att batteribilar är ren och skär skit 😜
Det säljs redan bilar i Kina med denna typ av batteri!
BYD håller på att bygga ytterligare en fabrik för detta batteri för 30GWh per år, de brukar få igång en fabrik på ett halvår.
V8 - är du helt 100 % säker på att det är just denna typ eller snarare nån hybrid-variant av befintlig kemi.... Man är ibland duktig att leka med ord för att få det att se ut som nåt helt nytt men att det inte nödvändigtvis är riktigt så. Jag skulle bli väldigt förvånad om en ny batterityp letar sig ut i våra elbilar så snabbt.
Både JAC (e10) och BYD (Seagull) var avsedda att säljas innan 2023 års utgång med sodium (Natrium) batterier. Fallande priset på litium mm har eventuellt fördröjt detta lite grand.
Northvolt är första företaget utanför Kina som fått fram dessa batterier med tillräcklig energitäthet.
Kommentarer
Hoppas bara att det inte kommer att ta lika lång tid att få det här batteriet fordonsanpassat som det tog för att ersätta Pb och NiFe i de första elbilarna till Li-batterierna i våra nutida elbilar.
Det tar alltid tid att anpassa ny batteri-kemi till fordonsdrift eftersom denna applikation är så oerhört krävande och tillverkarna knappast vågar chansa. Till detta frågan om energi-densiteten.
Pi, javisst det var det jag menade.
Faktum är ju att det är en lucka på ca 100 år mellan den första elbilsboomen och den nuvarande.
Lyckligtvis är det något fler ingenjörer som lägger energi på batteriteknik än under snittet av de hundra åren.
Säkert och motivationen är nog betydligt större.
Den som fanns då dämpades säkert en hel del när Henry stadigt sänkte priset på modell T.
"Energitätheten är än så länge inte tillräckligt hög för att batteritypen ska fungera bra i bilar"
Nuvarande batterier är ju redan de usla för bilbruk. Så det kunde bli sämre då alltså?
Dunder, nuvarande är väl helt lysande till bilbruk.
Det har gett mig glädje och låga driftskostnader i två års tid/ 6000 mil.
Så jag ser ingen grund till att klaga på batteriets prestanda.
Men såklart finner du som vanligt en anledning till att tycka att batteribilar är ren och skär skit 😜
Northvolt är "stora" på stationära batterilager och celler med, detta verkar vara en utmärkt första applikation för en sådan här ny batterikemi.
Det säljs redan bilar i Kina med denna typ av batteri!
BYD håller på att bygga ytterligare en fabrik för detta batteri för 30GWh per år, de brukar få igång en fabrik på ett halvår.
V8 - är du helt 100 % säker på att det är just denna typ eller snarare nån hybrid-variant av befintlig kemi.... Man är ibland duktig att leka med ord för att få det att se ut som nåt helt nytt men att det inte nödvändigtvis är riktigt så. Jag skulle bli väldigt förvånad om en ny batterityp letar sig ut i våra elbilar så snabbt.
Natriumjonbatteri = sodiumbatteri
Sodium is a chemical element; it has symbol Na (from Latin natrium) and atomic number 11.
https://carnewschina.com/2023/11/20/sodium-ion-batteries-are-real-in-china-byd-to-build-30-gwh-sodium-battery-plant/
https://www.thebrighterside.news/post/the-world-s-first-sodium-ion-battery-powered-electric-vehicle-developed
V8 - vi avvaktar till dess den verkligen finns på marknaden. "Utvecklad" vs kommersiellt tillgänglig produkt är inte alltid samma sak.
Både JAC (e10) och BYD (Seagull) var avsedda att säljas innan 2023 års utgång med sodium (Natrium) batterier. Fallande priset på litium mm har eventuellt fördröjt detta lite grand.
Northvolt är första företaget utanför Kina som fått fram dessa batterier med tillräcklig energitäthet.
Det kanske finns andra orsaker också, V8...
Frånsett att de tydligen inte tål speciellt hög laddeffekt när man kollade laddtiderna.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.