Vi Bilägares forum

Mildhybrider får kritik i utsläppstest: ”Svagt system”

Mildhybrider får kritik i utsläppstest: ”Svagt system”

Att en bil kallas för ”hybrid” innebär inte att den behöver vara snålare än en vanlig bensinbil. Det visar senaste testomgången hos Green NCAP.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-11-23 19:10

Kommentarer

Mildhybridsystem kan användas till mer än sänka förbrukning. Hos VAG används det i t.ex Golf att jämna ut DSG-lådans tendens att rycka i lågfart och parkeringsmanövrar.

Uppdaterat: 2023-11-23 21:26
40-talisten skrev:

Mildhybridsystem kan användas till mer än sänka förbrukning. Hos VAG används det i t.ex Golf att jämna ut DSG-lådans tendens att rycka i lågfart och parkeringsmanövrar.

Hur går det till?

Uppdaterat: 2023-11-23 22:21

Har kört rätt många VAG-bilar med DSG-låda och tycker att detta med att de påstås rycka i låg fart är kraftigt överdrivet - i alla fall i lite nyare bilar.

Uppdaterat: 2023-11-23 22:58

Pi:
+100

Uppdaterat: 2023-11-23 23:49

Men mildhybrider är ju ett stort skämt, som är ett lurendrejeri och får köpare att tro att bilarna är klimatvänliga och snåla på soppa. Jag kallar mildhybrider fortfarande för låtsaselbilar.

Uppdaterat: 2023-11-24 00:07
Mr Snoid skrev:

40-talisten skrev:
Mildhybridsystem kan användas till mer än sänka förbrukning. Hos VAG används det i t.ex Golf att jämna ut DSG-lådans tendens att rycka i lågfart och parkeringsmanövrar.

Hur går det till?

Du får fråga ViB, detta framförs ofta i tester gällande mildhybriden i t.ex Golf.

Uppdaterat: 2023-11-24 07:22

Mildhybrid är något som blivit till för att få bra siffror i WLTP i övrigt kan det inte vara till någon nytta. Det genererar bara en prishöjning på bilen.

Uppdaterat: 2023-11-24 08:06

Använd inte en mildhybridbil till att med startkablar försöka starta ett annat fordon.
I en tysk motortidning skrevs för en tid sedan om reparationskostnad vid mildhybridsystemsammanbrott. Inte rolig läsning, kan sänka andrahandsvärdet kraftigt på långmilade bilar.

Uppdaterat: 2023-11-24 08:23

Man kan minska effekten på avgasmotorn i samband med växling och fylla på med vridmoment från elmotorn och på det sättet få mjukare växlingar.
Låter man elmotorn driva under växlingen får man inte ett glapp i accelerationen.

Uppdaterat: 2023-11-24 09:26

Om man verkligen accelererar (värt namnet) så har jag svårt att tro att en liten 48V-elmotor kan göra nån skillnad i växlingsögonblicket. Vilket enligt mina erfarenheter av DSG-lådor inte är något problem ö h t. "Glapp" kan man däremot tala om i de "automatiserade" (manuella) lådor som Kia/Hyundai numera utrustar sina minsta modeller med när man vill ha automat - detta är bland det värsta jag testat när det gäller "automater". Tidigare hade dom en riktig automatlåda men bara 4-stegad men hur nån som provkört kan välja denna "automat" är för mig oförståeligt.
För att återgå till DSG-fallet så är det nog främst i själva startögonblicket man använder den lilla elmotorn - så har i alla fall jag uppfattat det hela.

Uppdaterat: 2023-11-24 09:41

Min Renault drar 0,52-0,54 l/mil blandad körning med vinterdäck. Utan mildhybrid. 7 växlad dubbelkopplingsautomat (utan ryck). I övrigt samma som ”Mitsubishi ASX”.
Mildhybrider är helt poänglösa.
Men ASX finns också som fullhybrid.

Uppdaterat: 2023-11-24 09:52

Raphael - då kör du inte i stadsmiljö utan landsvägs-körning med jämn fart och inga kortresor. Min bensinare kan också klara sig på detta och ännu mindre sommartid och längre sträckor men inte när man kör i stadsmiljö och speciellt vintertid.

Uppdaterat: 2023-11-24 10:13

Kia Niro är ju väldigt effektiv som mildhybrid. Inga problem alls att köra på 0,3 milen även på motorväg om man kör med fokuset att låta hybridsystemet jobba.
En som inte är så effektiv är ju Toyota Yaris, i stan funkar den väl, men när hastigheten är över 60km/h drar den med än en Volvo S60 bensin

Uppdaterat: 2023-11-24 10:23
Raphael skrev:

Min Renault drar 0,52-0,54 l/mil blandad körning med vinterdäck. Utan mildhybrid. 7 växlad dubbelkopplingsautomat (utan ryck). I övrigt samma som ”Mitsubishi ASX”.
Mildhybrider är helt poänglösa.
Men ASX finns också som fullhybrid.

Det var ganska hög förbrukning på en så pass liten bil. Själv kör jag Elhybrid (alltså ej Mildhybrid) och ligger på 0,45 med vinterdäck.

Uppdaterat: 2023-11-24 10:24
lsoderlund skrev:

Kia Niro är ju väldigt effektiv som mildhybrid. Inga problem alls att köra på 0,3 milen även på motorväg om man kör med fokuset att låta hybridsystemet jobba.
En som inte är så effektiv är ju Toyota Yaris, i stan funkar den väl, men när hastigheten är över 60km/h drar den med än en Volvo S60 bensin

Nu är det inte mildhybrid du beskriver utan hybrid, utan mild.
Mildhybrid är inget annat än att startmotor och generator ersatts av en lite kraftigare elmotor och ett litet 48V batteri och som Pi beskrivit gör nytta i startögonblicket och på vissa bilar lite för toppeffekt (t.ex Mercedes EQ Boost)
Det du beskriver är en Hybrid (fullhybrid)

Uppdaterat: 2023-11-24 10:48

Exakt Guran - Niro är liksom Toyota det man ibland, som du skriver, kallar "fullhybrid". Sen tror jag absolut inte på att en Niro i motorvägsfart kan gå så snålt som på 0,3 l/mil.

Uppdaterat: 2023-11-24 10:59
Pi skrev:

Exakt Guran - Niro är liksom Toyota det man ibland, som du skriver, kallar "fullhybrid". Sen tror jag absolut inte på att en Niro i motorvägsfart kan gå så snålt som på 0,3 l/mil.

Nej då tar den nog halvlitern
Jag har testat Kona och Tucson Hybrid och det är ju framförallt i stadskörning du får ut bra effekt av hybriden

Uppdaterat: 2023-11-24 11:04

Guran - håller med dig till fullo. Men det är många som överdriver hur bränslesnåla vissa bilar är.

Uppdaterat: 2023-11-24 11:09
40-talisten skrev:

Mildhybridsystem kan användas till mer än sänka förbrukning. Hos VAG används det i t.ex Golf att jämna ut DSG-lådans tendens att rycka i lågfart och parkeringsmanövrar.

Jag har en dsg7-låda och har aldrig märkt någon "ryckighet" varken i lågfart eller vid parkering.

Uppdaterat: 2023-11-24 11:17
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Hackenbush skrev:

40-talisten skrev:
Mildhybridsystem kan användas till mer än sänka förbrukning. Hos VAG används det i t.ex Golf att jämna ut DSG-lådans tendens att rycka i lågfart och parkeringsmanövrar.

Jag har en dsg7-låda och har aldrig märkt någon "ryckighet" varken i lågfart eller vid parkering.

Är väl tack vare att du har ett mildhybridsystem i bilen ?

Uppdaterat: 2023-11-24 11:21

Helt klart överdrivet angående ryckigheten med DSG. Man har förmodligen odiagnostiserad Parkinson om man upplever det.

Uppdaterat: 2023-11-24 12:35
Axa skrev:

Helt klart överdrivet angående ryckigheten med DSG. Man har förmodligen odiagnostiserad Parkinson om man upplever det.

Samtliga biltestare på ViB då?

Uppdaterat: 2023-11-24 12:51
Axa skrev:

Helt klart överdrivet angående ryckigheten med DSG. Man har förmodligen odiagnostiserad Parkinson om man upplever det.

Är väl ingen nyhet att VAG:s gamla torrlamellåda var ryckig.
Och de flesta synpunkter på detta forum brukar baseras på gamla erfarenhet av sämsta versionen av bilmodellen 😉

Uppdaterat: 2023-11-24 12:54

Snoid
Har kört en hel del med DSG och aldrig upplevt ryckigheten. Men jag väl haft turen att slippa torrlamellådan.

Uppdaterat: 2023-11-24 13:15

Snoid
Har kört en hel del med DSG och aldrig upplevt ryckigheten. Men jag väl haft turen att slippa torrlamellådan.

Uppdaterat: 2023-11-24 13:15
Axa skrev:

Snoid
Har kört en hel del med DSG och aldrig upplevt ryckigheten. Men jag väl haft turen att slippa torrlamellådan.

Turen? Beror ju på vilken motor du haft. Är väl framförallt på trepipen som den satt. Men blev bättre med tiden.

Uppdaterat: 2023-11-24 13:21

Snoid
Upplevde ingen ryckighet i trepipiga Octavian jag hade. Men den var ju av relativt nyare sort.

Uppdaterat: 2023-11-24 13:29

Har mest kört torrlamell-varianten men i o f s inte tidigare generationer. Men helt ryckfritt. Till Guran kan jag tillägga att Skoda inte använder mildhybrid-varianten av 3-pipen om jag inte helt missuppfattat detta.
Och 40-talisten skall nog hellre tro på sina egna upplevelser än bara lyssna på andra.

Uppdaterat: 2023-11-24 16:36

0,3 på motorväg med Niro är felmätt,
Både Niro och Yaris drar däremot ned mot 0,3 i stan uppvärmda från start och 0,48 i 100-105 på motorvägen strax över långtradarfart eller elbilstempo på långkörning. Vid landsvägskörning 80 100 drar Niron 0,42 på icke motorvägar Kört många gånger parallellalternativ till E4 norrut från Skåne mot Norrland,Fullhybriderna Niro och Yaris mycket bra val av bränslesnåla bilar i stadskörning. Finns inga laddelektriska alternativ som är lönsammare om man kör under 2000 mil/år och inte behöver en större bil.

Uppdaterat: 2023-11-25 09:43
bengt39