Är elbilen bara något för rika storstadsbor? Nej, enligt siffror från analysföretaget Vroom går elbilarna nu starkt framåt även i glesbygdskommuner med lägre inkomster.
Nya siffror slår hål på vanlig myt: ”Elbil utmärkt på landsbygden”
Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-11-21 09:30
Kommentarer
Ja, det har jag hävdat under många år eftersom väldigt många på landsbygden har "el-macken" runt hörnet. Det har väl mest varit prisbilden på elbilarna som hindrat detta tidigare.
Prisbilden avgörs i allra högsta grad av hur långt man kör per år då en elbil blir billigare desto längre man kör, och på landsbygden kör man längre sträckor än i Danderyd! Samt att man ju inte behöver åka till soppamacken som gärna läggs ned i glesbygden!
Elbil är definitivt högst lämplig för landsbygden där laddningsmöjligheten är bättre än i innerstäder. Skillnaden mellan stad och land är köpkraften, som är lägre på grund av elbilarnas höga pris.
JL
Läste du artikeln?
” Till skillnad mot vad folk kanske tror säljs en större andel elbilar på landsbygd än i storstaden och speciellt då i den norra delen av Sverige vilket kanske överraskar en del, säger Fredrik Backteman på Vroom.”
Så du tror att folk ute i landsbygden saknar köpkraft?
Är väl snarare att dom är sparsamma och inte vill sälja av för mycket av sina tillgångar i form av skog. Dvs dom sitter med ett stort budet kapital som mycket väl kunde investeras i en elbil, men det skall så klart gå i arv.
Det är väl som överallt annars - det finns människor med olika köpkraft. Och har man köpkraften och elen är lätt-tillgänglig då kan det bli en elbil.
Mr Snoid, människor har mindre köpkraft i landsbygdslän än innerstadsbor i större städer. Kika på vilka län som har minst andel elbilar och det återspeglar hur den ekonomiska situationen ser ut.
Så är det nog. Men så betalar dom inte heller 50 000 kr/kvm när de köper bostad tex.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.