Vi Bilägares forum

Premiär för Zeekr 007: Här är nya elbilen

Premiär för Zeekr 007: Här är nya elbilen

Zeekr har visat upp ännu en elbil – den här gången en sedanmodell med lång räckvidd och snabb acceleration.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-11-17 19:20

Kommentarer

Ja, kunde den prissättas likadant i Europa som i Kina så vore det nog en given succé. Men det blir väl minst dubbla priset innan den hittat hit och då uteblir troligen succén.

Uppdaterat: 2023-11-17 19:34

Varför är så många kinesiska bilmodeller sidokrockade?
F.ö. var det en osnygg ratt!

Uppdaterat: 2023-11-17 21:27
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja även med denna bil visar kineserna varför europeiska bilindustrin kommer att falla

Först ut blir

Opel
PSA
Fiat

- fyll på själva

MVH AL

Uppdaterat: 2023-11-17 21:20
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Ja även med denna bil visar kineserna varför europeiska bilindustrin kommer att falla
Först ut blir
Opel
PSA
Fiat
- fyll på själva
MVH AL

Jag är benägen att hålla med.
Tänker inte köpa en europeisk elbil nästa gång. Dom ligger helt klart efter då dom fokuserar på att efterlikna ICE bilar och appellera på forntiden.

Uppdaterat: 2023-11-17 21:47

Snoid
Lycka till med din framtida kinesiska bil.

Uppdaterat: 2023-11-17 22:12

Eller sydkoreanska!

Uppdaterat: 2023-11-17 22:54

Hur vågar man satsa pengar på något alldeles okänt?
Har man för många slantar finns ju annat att placera dem i.
Hur många av dessa kinesiska kopior finna kvar om fem år?

Uppdaterat: 2023-11-17 22:54
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Axa skrev:

Snoid
Lycka till med din framtida kinesiska bil.

Lär inte köpa en kines, ännu……
Men absolut inget VAG har att erbjuda. Det är jag helt klar över.

Uppdaterat: 2023-11-17 22:57
Optimus skrev:

Eller sydkoreanska!

Ja det är mer sannolikt. Dom bygger väldigt bra elbilar. Förvisso inte nån Premiumbil men väl fungerande elbilar.
Skulle jag vilja ha en Premiumbil så skulle jag inte köpa en elbil.

Uppdaterat: 2023-11-17 22:59
A.L skrev:

Ja även med denna bil visar kineserna varför europeiska bilindustrin kommer att falla
Först ut blir
Opel
PSA
Fiat
- fyll på själva
MVH AL

Inte en helt enkel fråga!
Är benägen att hålla med A.L(och Snoid) men jäklar vad svårt det är. Vad är svårt?
Jo, precis som jag tidigare skrivit i andra trådar anser jag att Kineserna kommer med allt för många bilar som är en råkopia av Tesla. Det gör att jag får allergiska utslag och gör mig deprimerad att se dessa utslätade sedaner från Kina. Däremot är jag imponerad över över hur i hela friden de kan spotta fram än den ena och andra modellen med modern plattform som skulle få vilken Europeisk bilfabrikant VD som helst att rodna. Där ligger vi efter så det sjunger om det. Inte bara vi i Europa, kolla på japanerna vart har de tagit vägen? De lansera bilar som känns gamla och föråldrade redan från dag1. De har det inte lätt.
Om Kineserna tagit hand om sina moderna plattformar och lanserat modeller i Europa med lite mildare prislappar, tror jag att de europeiska bilfabrikanterna hade haft det mycket tuffare än vad de har nu. Nu försöker Kineserna prissätta sina bilar i premium segmentet, i alla fall många av dem. Det tror jag faktiskt gör att de kommer förlora slaget i Europa. Vi är så konservativa att vi inte lämnar Mercedes, BMW, Volvo eller kanske också Tesla för att köpa en Kines som har mer eller mindre samma pris som våra premiummärken.

Uppdaterat: 2023-11-17 23:06

Än så länge är inte kinabilarna så billiga som de behöver vara, för att sälja i väst. Men det kommer!

Tex Hedins reade ut (förra helgen)
BYD Tang (833k, nu 545) och Han (830k, nu 545)
De hade knappt sålt något alls enl säljaren.
Men Atto3 privatleasing sålde bra!

Uppdaterat: 2023-11-18 08:44
Gillar kurvor och rondeller

Fascinerande att en del är så klara över vad de vill ha och inte vill ha. Jag tror inte att jag kommer köpa en Maxus.

Uppdaterat: 2023-11-18 19:43

Mc, om de inte sålde så bra är det ju inte särskilt svårt att räkna ut att de inte finns kvar om ett par år.
Och finns det därför någon som köper dem?

Uppdaterat: 2023-11-18 19:49
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Gäller det förhållandevis lite pengar så är nog en del villiga att chansa vid köpet även om bilmärket är tämligen okänt men talar vi om pengar i storleksordningen +500.000 kr så reduceras nog antalet tänkbara privatköpare avsevärt. Och detta gäller säkert i stor utsträckning många av de nya, främst Kinesiska, bilmärkena. Dom kan överleva nåt år via till synes förmånliga leasing-erbjudanden men sen är risken uppenbar att de kan försvinna. Om dom inte anpassar köpe-priserna till samma nivå som leasing-priserna pekar på att de borde kosta.

Uppdaterat: 2023-11-19 09:10

Pi
Med undantag för Polestar så är det inget övrigt kinesmärke som är särskilt populärt bland företag som tjänstebil. Undrar varför.

Uppdaterat: 2023-11-19 11:31

Axa - ja, det är ju s a s en försvårande omständighet om man vill få ut volymer av sina bilar. Och det talar ju f n inte för en framgångsrik framtid för märkena i vårt land speciellt när privatmarknaden inte är speciellt blomstrande. Man kan överleva nåt år m h a låga privatleasing-priser men sen då...

Uppdaterat: 2023-11-19 11:34

Precis så här lät det när Korea började tillverka bilar och lanserade dem i EU.

Dessförinnan var det japanerna

Om tio år kommer vi sitta här och diskutera köp av kinesiska bilar på precis samma sätt som vi hr trådar om folks Skodor, Teslor eller Hyundaier idag.

Det behövs bara lite tid.

Tekniken är den avgörande faktorn. Och när allt fler köpare upptäcker att kineserna ligger före en del europeiska schabrak så kommer kineserna vinna marknadsandelar.

Och då tvingas européerna lämna marknaden.

Vem blir först ut?

Jag tror det blir Opel.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-11-19 13:47
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Pi
Ja, privatmarknaden är nog desto känsligare för konjunktur än företagsmarknaden. En del kinesmärken har ju kontrat med ganska låga leasingpriser men det verkar inte räcka hela vägen för flera.

Uppdaterat: 2023-11-19 13:45

A.L - det kan jag absolut hålla med om eftersom jag är såpass gammal att jag upplevt introduktionen av bl a Izuzu Bellet på den svenska marknaden. Men det kommer antagligen att ta några år för Kineserna så frågan är hur många av alla dessa nya märken som finns kvar då...

Uppdaterat: 2023-11-19 16:23
Pi skrev:

A.L - det kan jag absolut hålla med om eftersom jag är såpass gammal att jag upplevt introduktionen av bl a Izuzu Bellet på den svenska marknaden. Men det kommer antagligen att ta några år för Kineserna så frågan är hur många av alla dessa nya märken som finns kvar då...

Helt riktigt och det är just det som är problemet med alla kinamärken, vilka är bra och vilka är dåliga? Vilka finns kvar om några år och vilka går att få service och delar till?.
Bellet var en bra bil, men det var problem med introduktionen och servicen och det var ingen säker leverans så försäljningen uteblev.
Men det var ju för nästan 60 år sedan och kännedom om japanska bilar var noll hos allmänheten.
Men en idag levande Bellet i gott skick, det finns inte många, har faktiskt ett gott värde och en nöjd ägare!
Och i motsats till många kinesiska företag, som jag tror kommer att försvinna, finns ju företaget kvar än idag..

Uppdaterat: 2023-11-19 16:48
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vill minnas att biltestarna var imponerade av plåt-tjockleken i Bellet men tyvärr så hjälpte det inte mycket mot rosten - som vanligt vid den tiden.

Uppdaterat: 2023-11-19 17:09

Det fanns ju inte tillstymmelse till rostskydd på japanbilar på den tiden, man visste ju inte något om Sveriges vägar och de besvärligheter de blev utsatta för.
Tyvärr gällde det ju de flesta europeiska märken som kom hit också, det märkliga var ju att även våra inhemska tillverkare saknade dessa kunskaper. men de har ju lärt sig med tiden.
Men hur är det med kineserna?
Och koreanerna?
Jag har en granne med en Kia och han tycker att det är plåttjocklek som i en ölburk, minsta "komemot" så blir det en buckla.
Han har petat ut några dörruppslag och han tror att man valt tunn plåt för att kompensera för den höga vikten.

Uppdaterat: 2023-11-19 17:49
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nej till kinesdiktaturens bilar.

Uppdaterat: 2023-11-20 21:56