Vi Bilägares forum

Varför inget buskage i mittremsan på motorvägen?

Varför inget buskage i mittremsan på motorvägen?

Vi Bilägare svarar.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-11-17 05:00

Kommentarer

Undanflykter för att göra nått ordentligt

Uppdaterat: 2023-11-17 07:53

Nej Rickar, det är inga undanflykter. Det är helt korrekt svar från Trafikverket på varför man inte har buskage i mittremsan.

Uppdaterat: 2023-11-17 08:52

Underhållsbehovet lär ju bli klart större med buskar/träd i en smal mittremsa så det har jag full förståelse för. Alla vet ju att många buskar till slut kan bli höga träd och sådana vill vi nog inte heller ha i en smal mittremsa.

Uppdaterat: 2023-11-17 09:12

… och så sitter det med jämna mellanrum brunnar som tar hand om ytvattnet i mittremsan.
Så inte bara att underhållsbehovet blir större, det förstör även med tiden funktionen av dagvattesystemet.

Uppdaterat: 2023-11-17 09:28
Pi skrev:

Underhållsbehovet lär ju bli klart större med buskar/träd i en smal mittremsa så det har jag full förståelse för. Alla vet ju att många buskar till slut kan bli höga träd och sådana vill vi nog inte heller ha i en smal mittremsa.

Precis, de vill nog inte skapa onödigt jobb, även om det skulle se ganska trevligt ut.
Det finns faktiskt några få vägar med buskage i mittendelen men då ganska breda sådana mittdelar och buskarna är inte nära kanten på mittdelen.

Uppdaterat: 2023-11-17 11:24
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Mr Snoid skrev:

Nej Rickar, det är inga undanflykter. Det är helt korrekt svar från Trafikverket på varför man inte har buskage i mittremsan.

Jo, jag förstår att man gör efter boken, normer o regler.
Men det vore bättre för oss som använder vägen att göra annorlunda.
Man har gjort den många gånger förr, så det går.
Säj att det blir 10% dyrare, men 100% bättre, det är mycket för pengarna.

Uppdaterat: 2023-11-17 12:23

Hur mycket arbetar du med kalkyler, ekonomisk uppföljning samt underhållsanalyser Rikard? ;)

Det du föreslår hade inte blivit 100 % bättre mot 10% ökad kost....
Troligtvis hade kostnadsökningen vart större än nyttan, samtidigt som den rörliga kostnaden över tid utöver investeringen med hade varit betydligt större.
Sen hade du troligtvis gnällt vid alla de underhåll som uppstått då TMA-bilarna saktat ner din framfart......

Ibland gör man bäst i att vända sin tanke nåt extra varv...

Uppdaterat: 2023-11-17 12:37
Gaston skrev:

Hur mycket arbetar du med kalkyler, ekonomisk uppföljning samt underhållsanalyser Rikard? ;)
Det du föreslår hade inte blivit 100 % bättre mot 10% ökad kost....
Troligtvis hade kostnadsökningen vart större än nyttan, samtidigt som den rörliga kostnaden över tid utöver investeringen med hade varit betydligt större.
Sen hade du troligtvis gnällt vid alla de underhåll som uppstått då TMA-bilarna saktat ner din framfart......
Ibland gör man bäst i att vända sin tanke nåt extra varv...

Vi har gott om separerade motorvägar åt alla håll här ut från Stockholm.
De byggdes för 20, 30, 40 år sen och jag kan inte se att de har haft nått större underhållsbehov, gräset i diket klipper man oavsett om det ligger till till höger eller vänster.
Har sett i sommar att man röjer på E20 mellan Södertälje och Strängnäs, verkar som de tar ner träd vars stam blivit för tjocka.
Det har gjorts utan TMA bilar.
Jag ser även en rätt utförd remsa mellan vägarna som betydligt säkrare än en smal remsa med staket.
Rätt utfört är grunt rundat dike, slänt upp till en kulle där det växer buskar.
När det smäller ordentligt med bara staket hjälper inte det inte, lastbilar och våra nu tyngre bilar går igenom.
Jag vågar påstå att en bil aldrig kommit över till andra sidan genom staket/räcke över dike, uppför slänt och genom buskage.
När man idag klipper smala remsor är det TMA bil på båda sidorna, det behövs inte med bredare remsa.

Mycket i vårat samhälle får kosta oavsett vad det ger tillbaka, jag tycker detta bara ger fördelar mot vad det borde kosta extra.

Uppdaterat: 2023-11-17 19:37