Vi Bilägares forum

Gastons Mercedes EQE 350+

Gastons Mercedes EQE 350+

Då hämtades den igår, en toksnygg pärlemovit EQE. Går ju tyvärr inte lägga upp bilder här men kort beskrivet så är den som sagt pärlemovit, tonade rutor, panoramatak och 21" utseendemässigt. Övrigt är den utrustad med premiumpaket plus samt lite annat smått och gått som luftfjädring, helskinn, head-up, Burmester m.m. 

Första intrycket efter 28 mil hem via en dag på stranden på västkusten är att det en väldigt bekväm bil, däremot galet mycket inställningar som måste fixas med, inte alls lika smidigt att bara hoppa in och köra som de två olika Teslor som jag kommer från nu senast. Där anser jag helt klart Teslorna vara lättare uppbyggda och användarvänligare. 

Blir lite drygt 200 mil nu i helgen, fram och tillbaks till Ö-vik. Efter det har jag troligtvis betydligt mer input i mina åsikter, funderingar och även hur det fungerat med laddningen nu när man tagit steget bort från Tesla. 

Lite kul är det dock hur många har klagat på karosspassningar m.m. på Tesla, min Model Y jag plockade ut fanns inget alls att anmärka på, Mercedes kommer nu få ta in och justera till "huven" fram då den inte linjerar riktigt rätt. Även lite besviken på att det var limrester kvar på lacken efter skyddstejp på ett par ställen, sådant ska det inte behöva vara och inget jag sett till på nån av Teslorna jag plockat ut. Men det är väl som alltid lätt att kasta sten i glashus för de som inte har så bra koll. ;) 

Ska jag dra mer parallell till Tesla så tycker jag att Mercedes kunde haft lite mer tonat glas i panoramataket, där är faktiskt Teslas behagligare tonat. Sen är det kanske jag som inte begripit hur än men jag lyckas inte byta låt på Spotify från rattknapparna på Mercan, utan man måste bort på skärmen, det tycker jag är lite surt....men som sagt, kan vara jag som inte fattat hur än, det är ju lite mer knappar och inställningar i denna. 

Aldrig vart med om en bättre Hud däremot, riktigt tydlig och bra med mycket information om man önskar det, även kartbild kommer upp och inte bara en liten pil som många har i sin Hud. 

Återkommer med lite mer information, tankar och erfarenheter efter lite mer körning. Hoppas ni har det bra och krama varandra i trafiken som nån klok man på tv sa. :)

Uppdaterat: 2022-07-21 11:44

Kommentarer

Grattis till nya bilen! Skall bli kul att följa dina erfarenheter av den.

Uppdaterat: 2022-07-21 12:34

Spännande att följa dina erfarenheter av ny-Mercan. :-)

Uppdaterat: 2022-07-21 22:31
Power to the people

Grattis!
Det aktiva chassit är det bästa jag testat.
Har ansett det onödigt innan jag körde EQE och EQS.

Tycker karosspassning och detaljkvalitet blivit sämre på deras EQ-bilar. Framstressade helt klart.
Samtidigt är nya Teslor klart bättre än förut.

Uppdaterat: 2022-07-22 23:20
Gillar kurvor och rondeller

Gaston:
Grattis till din tjusiga el-Mercedes! Ska bli intressant att följa den, är den köpt privat?

Uppdaterat: 2022-07-23 18:42
Swenssons skrev:

Gaston:
Grattis till din tjusiga el-Mercedes! Ska bli intressant att följa den, är den köpt privat?

Du kan väl inte ha missat att Gaston/Henrik M kör förmånsbil och förövrigt är en riktig bilnörd som är villig att betala för förmånen, som nu mer inte är så förmånlig.

Uppdaterat: 2022-07-23 19:03

Jag är ny här men råkade se denna EQE-tråd. Har själv (privat) sedan början på juli månad hämtat ut en EQE350+ (verkade svåra att få tag på och jag klamrade mig fast vid en utställningsbil(ej demokörd), så kunde inte styra utrustningen).
Välutrustad grafitgrå med premium-paket dock inte luftfjädring eller panoramatak(passar mig då jag förmodar att panoramatak tar takhöjd). Kommer senast från ID4 och är så här långt mkt nöjd med min första mercedes, enorm klasskillnad och det va men över förväntan. Har 20-tum fälgar och bilen trivs bäst på fina vägar (känns hård över ojämnheter). Tyvärr går det inte efterbeställa styrning bak, vilket jag nog varit intresserad av med hänsyn till ID4 vändradie. En detalj jag noterat är att EQEn totalt sett verkar förbruka ungefär som ID4 men den drar klart mer kwh än ID4 på korta försiktiga stadsturer och vid start, varför? Har svart läder i kombination med Balaobrunt på ovansida instrumentpanel, stör mig där på speglingarna mot vindrutan men det är väl delvis en vanesak. Totalt sett är jag så här långt mkt nöjd och skönaste bil jag åkt/kört. Värdesätter bra eller lagom kraft, uppbyggnad av MBUX info-system/styrning, exklusiv känsla när man sitter i bilen och inte minst den tysta kupen same-same vid 50, 100 eller 150 hastighet! Dessutom tycker jag bilen är snygg (framförallt bakifrån).
Är mkt spänd på att höra mer från Gaston omdöme som verkar va erfaren och där EQEn får stå upp mot tidigare Tesla inbiten Gaston?

Uppdaterat: 2022-07-24 08:55
EQE350+

Grattis till nya bilen.

Uppdaterat: 2022-07-24 11:26
Lås inga trådar.
Swenssons skrev:

Gaston:
Grattis till din tjusiga el-Mercedes! Ska bli intressant att följa den, är den köpt privat?

Nej det är min förmånsbil för troligtvis de kommande 2 el. 3 åren ungefär beroende på hur långt jag kör.

Uppdaterat: 2022-07-26 11:36

Då var både en snabb 200-milatripp till fram och tillbaks till Ö-vik avklarad i helgen och igår en lugnare landsvägstripp fram och tillbaks till Borås på runt 35 mil. Så ja, nu finns lite mer underlag för tyckande och funderingar....
Det som utan tvekan är EQE:s främsta egenskap som sticker ut är komforten, alltså där får ju det mesta se sig slaget faktiskt. Det är ett långåkarlok av rang. Jag såg mycket omdömen i klipp m.m. innan jag fick bilen och visste ju de berömde detta men var ändå lite skeptisk till om den verkligen kunde vara så bra, men jo, det är den. Och då har jag ändå 21" men löjligt tunna däck, så man kan ju bara ana hur fint den hade gått med standard 19". Det enda som går att anmärka på, men är ju en följd till stor del av däcken är att den blir känslig för asfaltskvaliten. Grov asfalt blir det ju mer ljud såklart med de däcken, men fin asfalt så är det som att åka flygande matta med lock för öronen......
Kommen direkt från den fasta Model Y nu senast så tyckte jag första intrycket var att Mercan var nästan lite jänkegungig i komfortläget men nu efter snart 300 mil i bilen tycker jag den är perfekt komfortanpassad.
Jag anser fortfarande efter dessa mil och timmar bakom ratten att Teslorna är betydligt mycket mer intuitiva i infotainment och hur du ställer in bilen på olika sätt. De har utan tvekan en enklare framtoning när någon ny bara vill hoppa in och köra och förstå allt utan manualer.
Sen är det helt klart så att Mercedes presenterar allt på ett snyggare sätt.
Det som jag däremot är lite besviken på är lysena som en del hyllat så mycket hos Mercedes. Min bil har de värsta lysena och det är helt klart smidigt och coolt när de dimmar av just de andra bilarna och det är häftigt när de projicerar olika symboler framför bilen som kan vara bra att uppmärksamma, men det är fasiken inte bättre helljus styrkemässigt än min senaste Tesla, och långt sämre än min V90 jag hade för några år sen. Nästan så jag funderar på att be dem kolla om de verkligen är helrätt....
Förbrukningsmässigt landade jag in på 191 Wh/km på min resa norrut med mestadels högt tempo på motorväg.
Gårdagens resa utmed stilla landsvägar med lite 2-1 väg landande in på 159 Wh/km.
Så helt klart ok tycker jag.
Sen är det ingen smidig bil, det är en stor bil och det långa axelavståndet som gör sitt för utrymmen och komfort gör den mindre smidig när det blir tajt. Det är ett komfortlok i första hand som sagt. Där gillade jag min Model S jag hade att den kunde växla så fint mellan att vara rasande effektiv på långresa till att vara förbaskat kul på små kurviga småvägar. Mercan känns nästan lite ovärdigt att kasta runt böjarna på det sättet.
Så min snabba sammanfattning om Tesla vs. Mercedes EQE, det är som väntat, Teslan är en effektiva drivlina och smartare mjukvara/infotainment, men Mercedesen är en bättre bil.
Fortsättning följer och ställ gärna frågor.....

Uppdaterat: 2022-07-26 12:19
EQE350+ skrev:

Jag är ny här men råkade se denna EQE-tråd. Har själv (privat) sedan början på juli månad hämtat ut en EQE350+ (verkade svåra att få tag på och jag klamrade mig fast vid en utställningsbil(ej demokörd), så kunde inte styra utrustningen).
Välutrustad grafitgrå med premium-paket dock inte luftfjädring eller panoramatak(passar mig då jag förmodar att panoramatak tar takhöjd). Kommer senast från ID4 och är så här långt mkt nöjd med min första mercedes, enorm klasskillnad och det va men över förväntan. Har 20-tum fälgar och bilen trivs bäst på fina vägar (känns hård över ojämnheter). Tyvärr går det inte efterbeställa styrning bak, vilket jag nog varit intresserad av med hänsyn till ID4 vändradie. En detalj jag noterat är att EQEn totalt sett verkar förbruka ungefär som ID4 men den drar klart mer kwh än ID4 på korta försiktiga stadsturer och vid start, varför? Har svart läder i kombination med Balaobrunt på ovansida instrumentpanel, stör mig där på speglingarna mot vindrutan men det är väl delvis en vanesak. Totalt sett är jag så här långt mkt nöjd och skönaste bil jag åkt/kört. Värdesätter bra eller lagom kraft, uppbyggnad av MBUX info-system/styrning, exklusiv känsla när man sitter i bilen och inte minst den tysta kupen same-same vid 50, 100 eller 150 hastighet! Dessutom tycker jag bilen är snygg (framförallt bakifrån).
Är mkt spänd på att höra mer från Gaston omdöme som verkar va erfaren och där EQEn får stå upp mot tidigare Tesla inbiten Gaston?

Att Mercan drar mer i stan tror jag beror på att den har en lite klenare regen. Sen är det ju en större och tyngre bil att sätta fart på från stillastående.

Uppdaterat: 2022-07-26 12:26

Gaston
Trodde Mercan skulle vara lite snålare men du kanske kör som en galning? 😉
Det låter dock som att EQE ändå är godkänd av Tesla-Gaston. 😀

Uppdaterat: 2022-07-26 20:09
Gaston skrev:

EQE350+ skrev:
Jag är ny här men råkade se denna EQE-tråd. Har själv (privat) sedan början på juli månad hämtat ut en EQE350+ (verkade svåra att få tag på och jag klamrade mig fast vid en utställningsbil(ej demokörd), så kunde inte styra utrustningen).
Välutrustad grafitgrå med premium-paket dock inte luftfjädring eller panoramatak(passar mig då jag förmodar att panoramatak tar takhöjd). Kommer senast från ID4 och är så här långt mkt nöjd med min första mercedes, enorm klasskillnad och det va men över förväntan. Har 20-tum fälgar och bilen trivs bäst på fina vägar (känns hård över ojämnheter). Tyvärr går det inte efterbeställa styrning bak, vilket jag nog varit intresserad av med hänsyn till ID4 vändradie. En detalj jag noterat är att EQEn totalt sett verkar förbruka ungefär som ID4 men den drar klart mer kwh än ID4 på korta försiktiga stadsturer och vid start, varför? Har svart läder i kombination med Balaobrunt på ovansida instrumentpanel, stör mig där på speglingarna mot vindrutan men det är väl delvis en vanesak. Totalt sett är jag så här långt mkt nöjd och skönaste bil jag åkt/kört. Värdesätter bra eller lagom kraft, uppbyggnad av MBUX info-system/styrning, exklusiv känsla när man sitter i bilen och inte minst den tysta kupen same-same vid 50, 100 eller 150 hastighet! Dessutom tycker jag bilen är snygg (framförallt bakifrån).
Är mkt spänd på att höra mer från Gaston omdöme som verkar va erfaren och där EQEn får stå upp mot tidigare Tesla inbiten Gaston?

Att Mercan drar mer i stan tror jag beror på att den har en lite klenare regen. Sen är det ju en större och tyngre bil att sätta fart på från stillastående.

Ja du tappar så klart en del i energiomvandlingen. Och Tesla har i alla tester visat att deras drivlina är snål på elektroner.
Skall bli intressant att se vad Ioniq 6 kommer prestera, är nog den bil som kan matcha Tesla i energieffektivitet.

Uppdaterat: 2022-07-26 22:24

Tack för bra info Gaston. Ja även jag tokgillar EQE, körde en i lördags. Helt underbar.

Kört en Tesla 3 performance idag. Kul att köra men oj vad det bullrar o brusar. Trevlig styrning och chassit är verkligen bra.
Förfiningen är heller inte i toppklass, främst inne i kupén men är numera klart bättre byggd.
Sköna stolar. Stereon låter digitalt, gillar den inte alls.
Saknar även en ombonad inredning där man sitter i bilen (instrumentpanel o mittkonsoll sveper in föraren). Blir mysigt då.
Mycket bra skärm såklart. Intuitiv.
Mycket bra samspel mellan gas, regenerering och broms.
Står man ut med oväsendet är det att klockrent köp.

Jämfört med EQE är Mercan en härligt superskön bil (väldigt tyst, bara EQS är något tystare och har aldrig kört tystare bilar) medan Tesla är en ersättare till en sportbil. O en sådan bullrar ju...

Uppdaterat: 2022-07-26 23:38
Gillar kurvor och rondeller
Axa skrev:

Gaston
Trodde Mercan skulle vara lite snålare men du kanske kör som en galning? 😉
Det låter dock som att EQE ändå är godkänd av Tesla-Gaston. 😀

Den går såklart säkert snålare om man kör helt efter hastighetsgränserna och i eco-läge. Men jag "kör som folk gör mest", och vill inte tulla på bekvämligheterna som reducerad ac etc.
Motorvägarna norrut låg jag 130 på AP, övriga vägar runt 10 över skyltat.
Sen som jag skrev ovan tror jag att 21-tummarna drar en del extra kontra standard 19. De har ju krängt på 285/30/21 bak vilket jag anser vansinne på en elbil med så breda däck.

Uppdaterat: 2022-07-27 08:16
motorcykelentusiasten skrev:

Tack för bra info Gaston. Ja även jag tokgillar EQE, körde en i lördags. Helt underbar.
Kört en Tesla 3 performance idag. Kul att köra men oj vad det bullrar o brusar. Trevlig styrning och chassit är verkligen bra.
Förfiningen är heller inte i toppklass, främst inne i kupén men är numera klart bättre byggd.
Sköna stolar. Stereon låter digitalt, gillar den inte alls.
Saknar även en ombonad inredning där man sitter i bilen (instrumentpanel o mittkonsoll sveper in föraren). Blir mysigt då.
Mycket bra skärm såklart. Intuitiv.
Mycket bra samspel mellan gas, regenerering och broms.
Står man ut med oväsendet är det att klockrent köp.
Jämfört med EQE är Mercan en härligt superskön bil (väldigt tyst, bara EQS är något tystare och har aldrig kört tystare bilar) medan Tesla är en ersättare till en sportbil. O en sådan bullrar ju...

Ja Model 3 Performance är en galet kul bil som går som ett skållat ollon verkligen. Jag valde ju lite mellan den och Model Y Long Range när jag valde sist men insåg att Performance hade man nog tröttnat på i vardagen rätt fort. Vad gäller inredningen tycker jag ju om det lite avskalade och stilrena, men det är ju en smaksak. Jag tycker Mercans är lite onödigt plottrig och kikat lite i menyer och allt om det går att dra ner på allt upplyst vid mörkerkörning som på de gamla Saabarna.

Uppdaterat: 2022-07-27 08:20

Ja plus o minus på varje bil.
En av varje om man hade råd?

Oj, med 285/30/21 bak drar den en del extra.
Min E-klass har 275/35/19 och det är väldigt stort.
Lite onödigt att ha det orginal men antar att AMG-köparna vill ha valuta för priset.
4000kr styck betalade jag i juni då jag bytte bakdäcken efter 4k mil. Dyr milkostnad.
Fram 245 och de är ok efter 7k mil. Skillnad

Uppdaterat: 2022-07-27 13:11
Gillar kurvor och rondeller

Gaston, grattis till en snygg bil. Ska bli spännande att följa.

Uppdaterat: 2022-07-27 14:15

Grattis till en fin bil!

Uppdaterat: 2022-07-28 13:28

Så då har jag hunnit rulla galna 670 mil på 2,5 veckor!
Ska dock sägas att 400 av de milen är två vändor Växjö-Övik tur och retur.
Ska inte skriva nåt långt inlägg men lite reflektion kring laddningen som jag trodde skulle vara det jobbigaste med att gå från Tesla, såg framför mig det här jädra mecket med laddbrickor, olika appar, inlogg och mög....
Som ni redan vet blev detta väldigt spontant bilbyte, aldrig varit så dåligt inläst på en ny modell och allt runt om som denna gång, vilket var både lite spännande men även pirrigt.
Men så sjukt smidigt Mercedes löst det med sitt "Me charge".
När man köper en ny Mercedes av EQ-modell ingår detta gratis i ett år och kostar tydligen sen 149 kr/månad.
Då har man ett konto kopplat till sin Mercedes och sin app där Mercedes tecknat avtal med vad det verkar som de flesta större laddkedjor, och för enkelhetens skulle samma pris oavsett hos vilken du laddar utom Ionity som är billigare. Utan att ha siffrorna framför mig tror jag det var 2,88 kr/kWh hos Ionity och 4,52 kr/kWh hos alla de andra. Och det bästa av allt, hos Ionity är det lika smidigt som med Teslan, plug and charge där laddaren och bilen pratar med varandra och man behöver inte göra nåt alls mer, inga blipp, koder, appar eller inlogg vid laddaren. Så än så länge har jag enbart laddat Ionity förutom hemma såklart samt en gång vid Incharge i Ystad, och där var det bara att blippa kortet som följer med "Me charge", och det är så det tydligen ska funka på alla de andra kedjorna att man bara blippar det så är allt klart. Sen istället som hos Tesla där pengarna dras på en gång får man tydligen en samlingsfaktura en gång i månaden här.
Och alla kedjorna som ingår i Mercedes Me charge får man upp på skärmens kartbild i bilen med hur många laddare, hur många är lediga och vad det är för effekt. Detta ser man även om man inte navigerar till laddare utan bara kör i närheten med så supersmidigt om man ser det är en ledig snabbladdare så kan man passa på toppa upp lite istället för att riskera kö på laddaren man hade tänkt sig längre fram kanske.
Och jag hörde rykten om att Mercedes tydligen pratar med Tesla om att de med ska komma med i detta avtalet vilket inte verkar helt otroligt för Teslas superchargers kommer med upp på skärmen med antal laddare m.m. men än så länge "gråmarkerade". Inga andra laddkedjor som inte är med i avtalet syns på kartskärmen.
Blir det så är det ju riktigt kanon.
Däremot en stor känga till Ionity kontra Teslas laddare. Tesla har sina Superchargers vid varierade matställen, allt från McD och Max till riktigt bra herrgårdsrestauranger. Medans ALLA Ionity jag än stannat vid ligger vid en trist Cirkle K med inget annat vettigt matställe på smidigt gångavstånd. Jag är sååååå trött på korv nu...hahaha. Nä går ju äta annat där med men skämt åsido, det är lite trist då man vill matcha in maten med laddning.
Sen detta man läst här hur många fossilbilister som bara sett fullbelamrade snabbladdare/Ionity med massa kö hela sommaren......EN (1) gång på dessa 670 mil har jag kommit fram till en Ionity med kö, då var det fullt och jag fick vänta 5 minuter på min tur. Detta skedde strax söder om Sundsvall.
Men ja självklart hade de behövt ta tag i sitt utbyggande med både fler platser geografiskt och fler platser där de redan idag etablerat sig. Det kommer behövas, men så illa som fossilbilisterna skriver är det inte, långt ifrån.
Men det är som vanligt, de som inte kör elbil vet bättre än oss som gör det hur det fungerar och hur dåligt det fungerar......
Och som jag skrivit på andra ställen på forumet, det finns brister med denna bilen med, så överlägsna Tesla är inte tyskarna på att bygga bil, i vissa avseende sämre har jag märkt i sin leveranskontroll iaf.
Men i helhet är jag fortfarande väldigt nöjd med bytet, och så skönt sitta i vanlig höjd igen. Denna känns mer som den Model S och den V90 jag hade innan dess. Jag är inte nån sitta-på-pall-i-SUV människa.

Uppdaterat: 2022-08-06 11:41

Det verkar vara en bra deal med laddning inbakat i priset. 2,88 kr är ju bra pris. Jag har ju testat på lite olika snabbladdning men håller med om att det är lite tråkigt när laddstationen bara ligger vid en mack.
Jag har ju fått fippla med en del appar och så men överlag så har det ändå varit smidigt. Har det strulat så har det varit vid IONITY. Annars smidigt på Circle K, OK och naturligtvis Tesla.

Uppdaterat: 2022-08-06 12:09
Axa skrev:

Det verkar vara en bra deal med laddning inbakat i priset. 2,88 kr är ju bra pris. Jag har ju testat på lite olika snabbladdning men håller med om att det är lite tråkigt när laddstationen bara ligger vid en mack.
Jag har ju fått fippla med en del appar och så men överlag så har det ändå varit smidigt. Har det strulat så har det varit vid IONITY. Annars smidigt på Circle K, OK och naturligtvis Tesla.

Ja det glömde jag, jag provladdade för skojs skull på Tesla SuC med, väldigt smidigt förutom att man får parkera lite utanför rutan för att inte blockera en till laddare.
Men ingick det inte ett års Ionityladdning till lägre pris med din Enyaq? Hade för mig att VW hade sånt upplägg på ID.4 iaf att det ingick ett års medlemskap och sen fick man betala själv om man ville ladda till reducerat pris? Men att det bara var Ionity och inte flera olika kedjor.

Uppdaterat: 2022-08-06 12:16

Enda man bör tänka på på IONITY är att hålla upp och fast ”munstycket” tills bilen börjar ladda. Sladden är så jäkla tung så bilen tappar kommunikationen med laddaren.

Uppdaterat: 2022-08-06 12:45
Mr Snoid skrev:

Enda man bör tänka på på IONITY är att hålla upp och fast ”munstycket” tills bilen börjar ladda. Sladden är så jäkla tung så bilen tappar kommunikationen med laddaren.

Det har jag faktiskt inte vart med om, kanske lite olika hur de olika bilarnas uttag är designade runt om. Eller hur vertikal ytan är laddporten sitter på?
Jag har satt i kontakten och släppt den direkt och fungerat varje gång. Däremot är Ionitys plug and chargesystem slöare än Teslas, Teslan börjar ladda inom 5-10 sekunder max medans det kanske tar upp till 20-30 sekunder innan laddningen hoppar igång hos Ionity.
Men med tanke på hur lång tid man sett det tar för en del andra att få igång laddningen med sina brickor, appar etc. så förstår man ju att detta med plug and charge med är en del i att få upp effektiviteten vid köbildning. Ska 10-20% av tiden en bil blockerar laddplatsen tas upp av "icke laddande" tid är det ju ganska värdelöst.
Men anar att alla de märken som är delägare i Ionity löst det som Mercedes?
Har du med plug and charge på din Ioniq 5 Snoid?

Uppdaterat: 2022-08-06 12:55

Gaston
Ja, tidigare ingick Powerpass i ett år. Men tydligen så sa leverantören upp avtalet/inte ville förlänga i vintras innan jag fick min bil. Det var inget som Skoda kunde styra över.

Det går ju att teckna Powerpass för 99 kr i månaden och då tankar man för 3,15 per kW på IONITY.

Snoid
Bra tips med sladden på IONITY. Det stämmer att den är rejält tung så det kanske har varit det som strulat för min del.

Uppdaterat: 2022-08-06 13:20
Mr Snoid skrev:

Enda man bör tänka på på IONITY är att hålla upp och fast ”munstycket” tills bilen börjar ladda. Sladden är så jäkla tung så bilen tappar kommunikationen med laddaren.

Bra tips. Snackar vi 1 sec eller flera?

Uppdaterat: 2022-08-06 15:27
Gillar kurvor och rondeller
Gaston skrev:

Mr Snoid skrev:
Enda man bör tänka på på IONITY är att hålla upp och fast ”munstycket” tills bilen börjar ladda. Sladden är så jäkla tung så bilen tappar kommunikationen med laddaren.

Det har jag faktiskt inte vart med om, kanske lite olika hur de olika bilarnas uttag är designade runt om. Eller hur vertikal ytan är laddporten sitter på?
Jag har satt i kontakten och släppt den direkt och fungerat varje gång. Däremot är Ionitys plug and chargesystem slöare än Teslas, Teslan börjar ladda inom 5-10 sekunder max medans det kanske tar upp till 20-30 sekunder innan laddningen hoppar igång hos Ionity.
Men med tanke på hur lång tid man sett det tar för en del andra att få igång laddningen med sina brickor, appar etc. så förstår man ju att detta med plug and charge med är en del i att få upp effektiviteten vid köbildning. Ska 10-20% av tiden en bil blockerar laddplatsen tas upp av "icke laddande" tid är det ju ganska värdelöst.
Men anar att alla de märken som är delägare i Ionity löst det som Mercedes?
Har du med plug and charge på din Ioniq 5 Snoid?

Nope inte ännu. Men läst om nått rykte.
Men CmH kortet funkar klanderfritt. Blippa kortet, plugga in kontakten, håll in och upp kontakten och så börjar bilen ladda efter 20-30 sekunder.
Det är detta som många missar och får inte fart på laddningen på IONITY.

Uppdaterat: 2022-08-06 15:32
motorcykelentusiasten skrev:

Mr Snoid skrev:
Enda man bör tänka på på IONITY är att hålla upp och fast ”munstycket” tills bilen börjar ladda. Sladden är så jäkla tung så bilen tappar kommunikationen med laddaren.

Bra tips. Snackar vi 1 sec eller flera?

Flera totalt kanske en halvminut
Du håller in ”munstycket” hela kabeln börjar vibrera då vattenkylningen startar och efter ytterligare 10-15 sekunder börjar bilen ladda. Då kan du släppa. Gör man denna manöver fungerar det alltid.

Uppdaterat: 2022-08-06 15:35
Gaston skrev:

När man köper en ny Mercedes av EQ-modell ingår detta gratis i ett år och kostar tydligen sen 149 kr/månad.
Då har man ett konto kopplat till sin Mercedes och sin app där Mercedes tecknat avtal med vad det verkar som de flesta större laddkedjor, och för enkelhetens skulle samma pris oavsett hos vilken du laddar utom Ionity som är billigare. Utan att ha siffrorna framför mig tror jag det var 2,88 kr/kWh hos Ionity och 4,52 kr/kWh hos alla de andra.

Gaston skrev:

Och alla kedjorna som ingår i Mercedes Me charge får man upp på skärmens kartbild i bilen med hur många laddare, hur många är lediga och vad det är för effekt. Detta ser man även om man inte navigerar till laddare utan bara kör i närheten med så supersmidigt om man ser det är en ledig snabbladdare så kan man passa på toppa upp lite istället för att riskera kö på laddaren man hade tänkt sig längre fram kanske.
Och jag hörde rykten om att Mercedes tydligen pratar med Tesla om att de med ska komma med i detta avtalet vilket inte verkar helt otroligt för Teslas superchargers kommer med upp på skärmen med antal laddare m.m. men än så länge "gråmarkerade". Inga andra laddkedjor som inte är med i avtalet syns på kartskärmen.
Blir det så är det ju riktigt kanon.

Tusan tack Gaston!!!
Extremt tacksam för dina långa inlägg med detaljer, bara fortsätt.

Ju mer jag läser om MB's sätt att hantera sina elbilskunder, desto mer sugen blir jag.

Visste du om att dina USB-C uttag i EQE kan ladda med 100W?
Du kan ladda din tfn skitsnabbt (20W) och din dator. Skitbra verkligen.

@alla: Vet ni om andra elbilar kan det?

(jag som har iphone 13pro och fullspecad Macbook 16" - samt reser massor, effektiv laddning i bilen är ett krav)

Uppdaterat: 2022-08-06 15:40
Gillar kurvor och rondeller

MC - förhoppningsvis har dessa nya bilar också 230 V-uttag inne i bilen och då löser ju detta dina och andras motsvarande problem. Hur fungerar det i din "gamla" Merca ? 230 V ?

Uppdaterat: 2022-08-06 16:13
motorcykelentusiasten skrev:

Gaston skrev:
När man köper en ny Mercedes av EQ-modell ingår detta gratis i ett år och kostar tydligen sen 149 kr/månad.
Då har man ett konto kopplat till sin Mercedes och sin app där Mercedes tecknat avtal med vad det verkar som de flesta större laddkedjor, och för enkelhetens skulle samma pris oavsett hos vilken du laddar utom Ionity som är billigare. Utan att ha siffrorna framför mig tror jag det var 2,88 kr/kWh hos Ionity och 4,52 kr/kWh hos alla de andra.

Gaston skrev:
Och alla kedjorna som ingår i Mercedes Me charge får man upp på skärmens kartbild i bilen med hur många laddare, hur många är lediga och vad det är för effekt. Detta ser man även om man inte navigerar till laddare utan bara kör i närheten med så supersmidigt om man ser det är en ledig snabbladdare så kan man passa på toppa upp lite istället för att riskera kö på laddaren man hade tänkt sig längre fram kanske.
Och jag hörde rykten om att Mercedes tydligen pratar med Tesla om att de med ska komma med i detta avtalet vilket inte verkar helt otroligt för Teslas superchargers kommer med upp på skärmen med antal laddare m.m. men än så länge "gråmarkerade". Inga andra laddkedjor som inte är med i avtalet syns på kartskärmen.
Blir det så är det ju riktigt kanon.

Tusan tack Gaston!!!
Extremt tacksam för dina långa inlägg med detaljer, bara fortsätt.
Ju mer jag läser om MB's sätt att hantera sina elbilskunder, desto mer sugen blir jag.
Visste du om att dina USB-C uttag i EQE kan ladda med 100W?
Du kan ladda din tfn skitsnabbt (20W) och din dator. Skitbra verkligen.
@alla: Vet ni om andra elbilar kan det?
(jag som har iphone 13pro och fullspecad Macbook 16" - samt reser massor, effektiv laddning i bilen är ett krav)

Ja jag har 230V 16A i uttaget i baksätet på bilen. Det driver fint en kaffebryggare, mikrovågsugn eller annan behövlig pryl och självklart laddar det en datamaskin väldigt snabbt
Kommer finnas samma på Ioniq 6

Uppdaterat: 2022-08-06 19:16

220? Det visste jag inte. Grymt bra.
Tror Tesla 3 har runt 30W i sina USB-C. Har de 220?

Uppdaterat: 2022-08-06 23:59
Gillar kurvor och rondeller
Pi skrev:

MC - förhoppningsvis har dessa nya bilar också 230 V-uttag inne i bilen och då löser ju detta dina och andras motsvarande problem. Hur fungerar det i din "gamla" Merca ? 230 V ?

Laddar via sigg-uttaget med Satechi billaddare (1xUSB-C + 1xUSB-A) Max 72W.
Min iphone 13pro laddar skitsnabbt och den fixar min MacBook

Uppdaterat: 2022-08-07 00:05
Gillar kurvor och rondeller

MC - även lite äldre bilar kan ha 230 V-uttag inne i bilen. Gäller det inte din premium-bil ?

Uppdaterat: 2022-08-07 09:52

Ingen aning. Har aldrig letat eller trott det fanns. Ändå haft några bilar under 40 år :-)
12V brukar räcka till ev kylväska.
Upptäckte i Italien att handskfacket på E-klass hade AC.
Är inte där så ofta.
Det rymmer 3-4 drickor = superbra.

Uppdaterat: 2022-08-07 11:12
Gillar kurvor och rondeller

230 Volt hade jag t.o.m. på min Opel Insignia 2009 årmodell. Och mina Volvo har också haft det.

Uppdaterat: 2022-08-07 12:20

230-volts uttaget brukar väl finnas på mittkonsolen där bak? (har bara erfarenhet av min nuvarande bil). Ganska svårt att missa om man sitter i baksätet. Svårare då att upptäcka nerkylt handskfack och facket i mittkonsolen. Vilket jag fö utnyttjat EN gång sen 2006.

Uppdaterat: 2022-08-07 13:02

Såg en EQE 43 i mörkrå metallic med AMG 21” fälg.
WOW!!!
Nu blev det jobbigt.
Sicket habegär

Uppdaterat: 2022-08-07 16:04
Gillar kurvor och rondeller

Hade kylt handskfack i vart fall i min Passat -97. Sen är det väl inte den funktion som används mest direkt. Som sagt - ofta sitter nog 230 V-uttaget på mittkonsolen riktat mot baksätet.

Uppdaterat: 2022-08-07 19:16

Det är ju lite skillnad i belastningsbarhet på de "nya" bilarna med uttag. Hyundai/Kia tillåter upp till 16A belastning, dvs nästan 3,7 kW. På äldre bilar med 12/230V-konverter så kunde man som regel bara belasta 150-300 W.

Uppdaterat: 2022-08-08 11:56
Power to the people

Så är det absolut men även detta räckte utan problem för att ladda PC m m.

Uppdaterat: 2022-08-08 13:42

Så, då var beslutet taget! Jag släpper Mercan och går tillbaks till att köra Model Y nu när vi fick en sådan över på företaget.
Som jag var inne på i nån annan tråd så fick jag en dunderpunka på Mercan så både fälg och däck gick åt fanders och pga. leveranstider och efterföljande hjulinställning m.m. så blev det att jag körde Model Y under tiden och insåg hur sjukt bra allroundbil det ändå är. Ja, Mercan var bättre på fjädringskomfort och lite lägre ljudnivå och den hade heads-up, men där slutade verkligen allt som var bättre.
Så nu blir det ett antal 1000 mil till i Tesla innan vi får se vad det blir nästa gång när denna ska bytas ut.
Mercan är inte såld än så jag vet inte än vad den landar på i milkost men jag är övertygad om att den blir betydligt dyrare än den Model S jag hade först som hade ungefär likvärdig prislapp.

Uppdaterat: 2023-11-17 15:14

Va fan, MB ägarna var ju mer märkestrogna än Teslaägarna, du går mot strömmen ;)

Uppdaterat: 2023-11-17 17:40

Tror nog Teslaägarna är mer trogna märket faktiskt.
Otroligt bra elbilar rent tekniskt och användarmässigt pga sina 15års erfarenhet.
Alla andra är långt efter.
Men vill man ha lyx o flärd, är Tesla ännu inte rätt val.

Uppdaterat: 2023-11-18 08:57
Gillar kurvor och rondeller
Gaston skrev:

, Mercan var bättre på fjädringskomfort och lite lägre ljudnivå och den hade heads-up, men där slutade verkligen allt som var bättre.
.

Lycka till med nästa inköp, vilka bilar väljer du mellan?

Uppdaterat: 2023-11-18 08:59
Gillar kurvor och rondeller

MC - läs Henriks inlägg ovanför Rikards så har du svaren.

Uppdaterat: 2023-11-18 10:21
Rikard skrev:

Va fan, MB ägarna var ju mer märkestrogna än Teslaägarna, du går mot strömmen ;)

Jag gissar att ägarna till fossil-Mercorna är mer trogna av sig.
Sen är jag ju leasingbrukare, och anar att vi som kategori med är mindre märkestrogna än privatköpare. Men bara gissning från min sida....

Uppdaterat: 2023-11-18 14:21
motorcykelentusiasten skrev:

Lycka till med nästa inköp, vilka bilar väljer du mellan?

Som jag skrev ovan så är jag tillbaks i Tesla Model Y igen, en projektledare som slutade hade en likadan som jag hade tidigare som han skött exemplariskt så den var i mer eller mindre nyskick. Och efter att jag kört den ett tag medans Mercan fixades så insåg jag igen hur galet bra allroundbil det faktiskt är.
Och då vi just nu inte ska anställa nån ny i hans ställe så gör vi oss istället av med min EQE i förtid och jag kör Teslan vidare ett tag.
Vi har utöver EQE och Model Y även Model 3, Skodia Enyaq och VW ID.4 på firman så man har kunnat följa de olika bilarna i olika situationer, vad förarna anser, jag har kört de alla en hel del m.m. och det är verkligen inte ett dugg svårt att se att Model Y är så populär som den är.

Uppdaterat: 2023-11-18 14:30
Pi skrev:

MC - läs Henriks inlägg ovanför Rikards så har du svaren.

Frågan var ”bil efter Y”, den bara är ett mellanspel vad jag förstod.
Sedan kan iof svaret bli ny Y…

Uppdaterat: 2023-11-18 16:08
Gillar kurvor och rondeller

MC - nja, din fråga var "Lycka till med nästa inköp, vilka bilar väljer du mellan?"
Men skit i det - Henrik kör Model Y tills annat meddelas...:)

Uppdaterat: 2023-11-18 17:05

Gaston
Vad tycker man om Enyaq/ID4 på ditt jobb? Antar att samtliga bilar köra en hel del.

Uppdaterat: 2023-11-18 17:33