Renault siktar på klassens lägsta förbrukningssiffra och en rimlig prislapp när småbilen Twingo gör comeback som budgetelbil.
Renault siktar på klassens lägsta förbrukningssiffra och en rimlig prislapp när småbilen Twingo gör comeback som budgetelbil.
Kommentarer
Ska vi gissa på att den nya blir en halvmeter längre, 2 dm bredare och samtidigt trängre än originalet?
Säkert en vettig bil i en storleksklass som nog räcker åt många, men den har ju förstås inte så stor skryteffekt som en del tror sig behöva.
Men vad sjutton är det för mening med den otäcka inramningen av bakrutan?
Och de hemska ögonlocken?
Effektsökeri!
saabnisse - vi får väl se hur det blir när bilen är färdig för marknaden.
Pi, det är riktigt, men jag är lite pessimistisk, fransoserna har tyvärr en obehaglig vana att kleta på accessoarer helt i onödan.
Men det är de förvisso inte ensamma om.
Comeback? Twingon har funnits som eldriven väldigt länge nu. Pris i Frankrike ser ut att vara € 20.250.-, så inte ens där är en "ny" Twingo revolutionerande.
Orsaken till varför den inte finns här i Sverige ser ut att handla om bilbranschens och Mobility Swedens aktiva motarbete mot omställning till eldrivet -vilket sker genom att hålla elbilspriser och instegströsklar såpass höga så elbilen inte upplevs som ett attraktivt alternativ.
Budgetbil för 290 tusen... problemet med batteri bilarna hur man än vänder och vrider på siffrorna är att dom blir 100-150 tusen för dyra mot vad dom borde kosta.
Leif kör vidare med sina konspirationsteorier. Den nuvarande Twingo EV har ett batteri på bara 23 kW och saknar DC laddning, finns bara med AC. Tar ca 1h, 15m att ladda från tomt till fullt. Vintertid är räckvidden beräknad till 11 mil blandad körning. 1 euro är nästan 12 kr (11,47 är noteringen idag).
Det är nog bara Leif som skulle köpa en Twingo av nuvarande modell om den importerades hit. Faktum är att inte ens versionen med bensinmotor importeras. Intresset anses för lågt. Twingo har sålt dåligt i Sverige, av första och andra generation. Så nuvarande tredje generation togs därför inte ens in.
Dock så finns den även som Smart ForFour. Inte var det någon i Sverige som ville ha den heller…
Nya Twingo blir fjärde generationen och verkar vara ett omtag av första generationens design. Får se om den även får en ensam och stor vindrutetorkare fram, skjutbart baksäte och öppningsbart canvas-tak - som första generationen hade.
En glad interiör i pastellfärger är ett måste för en Twingo. Och redan första generationen hade hastighetsmätare på en liten LCD-skärm. Lär bli samma med nya. Plus Carplay/Android Auto istället för en stor skärm.
Det ska bli intressant att se om Twingo 4 får svansmotor som Twingo 3.
En budgetbil behöver ha väldigt lågt pris, oavsett drivmedel
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.