Vi Bilägares forum

Teslablockaden kan utökas med över 100 lackverkstäder

Teslablockaden kan utökas med över 100 lackverkstäder

Målarna lägger ett sympativarsel om blockad mot arbete med Teslabilar till stöd för IF Metall. Det innebär att Teslaägare får svårare att lacka om sina bilar efter en skada.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-11-10 10:29

Kommentarer

Detta börjar bli patetiskt löjligt.

Uppdaterat: 2023-11-10 10:31
Mr Snoid skrev:

Detta börjar bli patetiskt löjligt.

Håller med. Snart stänger de väl ned Sverige, för att tvinga fram ett "frivilligt" avtal.

Uppdaterat: 2023-11-10 10:35

Det är precis som att tvingas betala beskydd till lokala maffian/gänget.
Avtalet är frivilligt, men vi kommer se till att du skriver på.

Uppdaterat: 2023-11-10 11:00

Helt horribelt!

Uppdaterat: 2023-11-10 11:50

Fackföreningshatarna har sammanträde ser jag! Haha!

Uppdaterat: 2023-11-10 13:04

Christer, handlar inte om att hata fackföreningar.
Men den här mobben får oproportionerligt stora konsekvenser.
Men du tycker alltså att det som skall vara ett ömsesidigt avtal kan påtvingas av ena parten vi utpressning ?

Uppdaterat: 2023-11-10 13:11

Det blir bättre och bättre. Snart kommer Tesla inse att Sverige inte är USA. Tack o lov.

Uppdaterat: 2023-11-10 13:14

Som sagt är det inte hat mot fackföreningar utan motvilja mot tvång. Att andra företag väljer att teckna ett avtal gör inte att det är OK att sabotera verksamheten för dem som inte vill.

"Grannen betalar till maffian för sin restaurang och om inte du gör det kanske din lokal brinner upp".

Uppdaterat: 2023-11-10 13:24
L. Mäkinen skrev:

Som sagt är det inte hat mot fackföreningar utan motvilja mot tvång. Att andra företag väljer att teckna ett avtal gör inte att det är OK att sabotera verksamheten för dem som inte vill.
"Grannen betalar till maffian för sin restaurang och om inte du gör det kanske din lokal brinner upp".

+100

Uppdaterat: 2023-11-10 13:27

Tror jag vågar påstå att Metall inte bygger något ökat förtroende med sitt helt sanslösa agerande för teoretiskt 120 kollektivarbetare som sannolikt är max 60 fackanslutna. Galna proportioner 2023. Löven måste omedelbart sluta arbeta som konsult hos det icke kollektivavtalsanslutna bolaget, eller hur.

Uppdaterat: 2023-11-10 13:44
L. Mäkinen skrev:

Som sagt är det inte hat mot fackföreningar utan motvilja mot tvång. Att andra företag väljer att teckna ett avtal gör inte att det är OK att sabotera verksamheten för dem som inte vill.
"Grannen betalar till maffian för sin restaurang och om inte du gör det kanske din lokal brinner upp".

+100

Uppdaterat: 2023-11-10 14:07

Det mest anmärkningsvärda är att Tesla-ägarna tas som gisslan av facket. Kan inte få service, kan inte få krockskada reparerad, kan inte få en lackering utförd och kan efterhand inte ladda på Supercharger.

Uppdaterat: 2023-11-10 14:20
Boxer skrev:

Det mest anmärkningsvärda är att Tesla-ägarna tas som gisslan av facket. Kan inte få service, kan inte få krockskada reparerad, kan inte få en lackering utförd och kan efterhand inte ladda på Supercharger.

Det blir ju ännu mer bisarrt. Du kan ju reparera, men bara hos Tesla! Det ger ju motsatt effekt!

Hål i huvet hos facket!

Det är väl Tesla som ska drabbas? Nu tvingar man ju ägarna till Tesla!

Uppdaterat: 2023-11-10 14:46

Boxer
Och hur tror du det fungerat vid andra strejker? Inom skola, vård eller tjänstesektorn? Det är klart att det alltid finns en tredje part som drabbas.
Majoriteten brukar stödja stridsåtgärder.

Uppdaterat: 2023-11-10 15:01

Axa, hur vet du att en majoritet stödjer stridsåtgärder som facket ensidigt beslutar om?
Men det är väl en sak att strejka för högre lön pga strandade förhandlingar än att som nu är fallet då man tar till stridsåtgärder för att påtvinga en arbetsgivare ett kollektivavtal de inte är intresserade av.
Det heter utpressning och innebär vanligen straff upp till två års fängelse. Det är det som LO nu håller på med.

Uppdaterat: 2023-11-10 15:10

Snoid
Du fortsätter tramsa om maffiametoder.
Att många stödjer olika stridsåtgärder från fack är väl kanske mer en uppfattning baserad på mediarapportering med intervjuer av allmänhet samt det man själv får höra från omgivning. Tänker då närmast på de större strejkerna inom vården men även industri.

Uppdaterat: 2023-11-10 17:03

Ja men Axa, det var inte strejker för att tvinga in någon i ett kollektivavtal.
Ett frivilligt avtal som ena parten inte vill ingå.
Vad kallar du det då Axa.
Skurkaktigt beteende eller fullt normalt enligt den Svenska modellen. Tydligen det viktigaste att värna. Märks att vi inte varit med i nått världskrig då skotten i Ådalen 1931 är det hela som Metall bygger upp sin retorik kring. En händelse för snart 100 år sedan är tydligen grundbulten. På dom åren har ofantligt mycket skett och facken är nu mest oroliga för att mista sin maktposition.

Uppdaterat: 2023-11-10 17:16

Tesla vill givetvis inte att deras arbetstagare skall vara organiserade - det är nog den enkla sanningen. För organiserade arbetstagare blir svårare att hantera med Tesla's "Maffia-metoder" - för att använda ett begrepp som många tycks gilla att använda här i motsatt riktning. Allt i sann USA-arbetsgivar-anda. Även om de flesta USA-företag som verkar i vårt land har accepterat att spelplanen ser lite olika ut här jfr USA.

Uppdaterat: 2023-11-10 18:22
Pi skrev:

Tesla vill givetvis inte att deras arbetstagare skall vara organiserade - det är nog den enkla sanningen. För organiserade arbetstagare blir svårare att hantera med Tesla's "Maffia-metoder" - för att använda ett begrepp som många tycks gilla att använda här i motsatt riktning. Allt i sann USA-arbetsgivar-anda. Även om de flesta USA-företag som verkar i vårt land har accepterat att spelplanen ser lite olika ut här jfr USA.

+100

Uppdaterat: 2023-11-10 18:27
Pi skrev:

Tesla vill givetvis inte att deras arbetstagare skall vara organiserade - det är nog den enkla sanningen. För organiserade arbetstagare blir svårare att hantera med Tesla's "Maffia-metoder" - för att använda ett begrepp som många tycks gilla att använda här i motsatt riktning. Allt i sann USA-arbetsgivar-anda. Även om de flesta USA-företag som verkar i vårt land har accepterat att spelplanen ser lite olika ut här jfr USA.

Jag tror nog inte Tesla behöver ”hantera” sina anställda. Snarar försöka attrahera kompetent personal.
Du verkar ha missat att utbildade tekniker som kan serva elbilar är en bristvara.
Verkar som du lever kvar bland forna tiders fabriksarbetare

Uppdaterat: 2023-11-10 18:51

Snoid
Det spelar ingen roll. Konflikt uppstår när man inte är överens och kan utmynna i strejk. Även löneökningar är ju frivilligt för företagen samt hur mycket de vill höja. Anser du även då att en strejk är maffiametod? När man inte är överens.

Uppdaterat: 2023-11-10 19:05

Jag har sett flera som sagt sig lämna facket senaste veckan på grund av den här aktionen.

För mig är det helt ofattbart att någon tycker att det är ok att tvinga någon in i ett avtal man aldrig frågat efter.
Hade det varit attraktivt hade det sålt sig själv.

Uppdaterat: 2023-11-10 19:25

Du tror och tycker precis som du vill Guran men i detta fallet har vi nog olika åsikter. Jag nöjer mig med det konstaterandet.

Uppdaterat: 2023-11-10 19:36
Pi skrev:

Tesla vill givetvis inte att deras arbetstagare skall vara organiserade - det är nog den enkla sanningen. För organiserade arbetstagare blir svårare att hantera med Tesla's "Maffia-metoder" - för att använda ett begrepp som många tycks gilla att använda här i motsatt riktning. Allt i sann USA-arbetsgivar-anda. Även om de flesta USA-företag som verkar i vårt land har accepterat att spelplanen ser lite olika ut här jfr USA.

Ja, så är det nog. Det verkar röra sig om principer bara.
Den svenske Tesla-VDn får inte göra någonting. Allt styrs från Texas, där Musk nu har kontoret. Yihaa!
:)

Uppdaterat: 2023-11-10 19:59
Villevalle

Det här är personligt mot Elon, vänstern hatar honom och skulle kissa på sig av glädje om han lämnar Sverige

Uppdaterat: 2023-11-10 20:34
Pi skrev:

Du tror och tycker precis som du vill Guran men i detta fallet har vi nog olika åsikter. Jag nöjer mig med det konstaterandet.

Exakt så är det Pi. Och det har vi lyckligt nog rätt att tycka utan att behöva utstå påtryckningar 😄

Uppdaterat: 2023-11-10 20:36

Har inte så mycket att tillägga för stunden än det jag redan skrivit i tidigare artiklar om samma ämne, men man verkar måste skriva något för att sedan kunna prenumerera på tråden.

Uppdaterat: 2023-11-10 20:40
- Peugeot e-208 GT 2022
Christer skrev:

Pi skrev:
Tesla vill givetvis inte att deras arbetstagare skall vara organiserade - det är nog den enkla sanningen. För organiserade arbetstagare blir svårare att hantera med Tesla's "Maffia-metoder" - för att använda ett begrepp som många tycks gilla att använda här i motsatt riktning. Allt i sann USA-arbetsgivar-anda. Även om de flesta USA-företag som verkar i vårt land har accepterat att spelplanen ser lite olika ut här jfr USA.

+100

En till som håller med här!😀

Uppdaterat: 2023-11-10 20:41

Tja Metall börjar bli lite desperata.
Saxat från Expressen.

Metall har värvat nya medlemmar i anslutning till Tesla-strejken – som slipper betala.
Normalt är medlemsavgiften på upp till 633 kronor per månad.
– Det är för att få upp organiseringsgraden, säger Jesper Pettersson, pressansvarig på Metall.

Uppdaterat: 2023-11-10 21:13
Pi skrev:

Tesla vill givetvis inte att deras arbetstagare skall vara organiserade - det är nog den enkla sanningen. För organiserade arbetstagare blir svårare att hantera med Tesla's "Maffia-metoder" - för att använda ett begrepp som många tycks gilla att använda här i motsatt riktning. Allt i sann USA-arbetsgivar-anda. Även om de flesta USA-företag som verkar i vårt land har accepterat att spelplanen ser lite olika ut här jfr USA.

Om det inte passar att ha en anställning på Tesla så är det ingen som tvingar personen att jobba kvar, det är valfritt. Spelplanen ser helt klart olika ut i olika länder men för det ska man inte kunna tvinga in ett företag i ett kollektivavtal med utpressning.

Uppdaterat: 2023-11-10 21:23
L. Mäkinen skrev:

Som sagt är det inte hat mot fackföreningar utan motvilja mot tvång. Att andra företag väljer att teckna ett avtal gör inte att det är OK att sabotera verksamheten för dem som inte vill.
"Grannen betalar till maffian för sin restaurang och om inte du gör det kanske din lokal brinner upp".

Exakt!

Uppdaterat: 2023-11-10 21:25

Då är vi överens om att Tesla ska se till deras anställdas bästa och skriva kollektivavtal.

Uppdaterat: 2023-11-10 21:35
Peter E skrev:

Då är vi överens om att Tesla ska se till deras anställdas bästa och skriva kollektivavtal.

Ett kollektivavtal innbär ju inte per automatik att det är det bästa

Uppdaterat: 2023-11-10 21:37

Eftersom det är det som kommer ske så är det ju det bästa. Om nu inte Musk sticker med svansen mellan beben.

Uppdaterat: 2023-11-10 21:41

Nä Mobe - men det sätter en rimlig miniminivå. Alla är inte själva mästerförhandlare vilket många tycks glömma.

Uppdaterat: 2023-11-10 21:42

Är det någon som vet vad det kostar för ett företag att ha kollektivavtal? När man läser vad facket skriver så verkar det inte innebära någon extra kostnad för företaget, men jag antar att det innebär någon kostnad för företaget. Är det något de får betala till facket, eller hur fungerar det?🙄🤔

Uppdaterat: 2023-11-10 21:42
Anders Egermo skrev:

Är det någon som vet vad det kostar för ett företag att ha kollektivavtal? När man läser vad facket skriver så verkar det inte innebära någon extra kostnad för företaget, men jag antar att det innebär någon kostnad för företaget. Är det något de får betala till facket, eller hur fungerar det?🙄🤔

Företaget ska väl vara med i Svenska arbetsgivareorganisationen. Det kostar väl, men är väl peanuts för Musk.
:)

Uppdaterat: 2023-11-10 21:48
Villevalle
Pi skrev:

Nä Mobe - men det sätter en rimlig miniminivå. Alla är inte själva mästerförhandlare vilket många tycks glömma.

Du vet ju vad som gäller när du skriver ett anställningsavtal med en arbetsgivare. Finns det inget kollektivavtal eller att du inte är nöjd skriv inte på och ta anställning någon annanstans där det finns kollektivavtal.

Du åker till bilhandlaren och ska köpa bil antingen köper du bilen till listpris eller så förhandlar du om priset. Kan du inte förhandla eller om försäljaren inte erbjuder ett pris du är nöjd med får man helt enkelt handla bilen någon annanstans.

Uppdaterat: 2023-11-10 22:02
Peter E skrev:

Eftersom det är det som kommer ske så är det ju det bästa. Om nu inte Musk sticker med svansen mellan beben.

Vad som kommer ske vet bara Tesla.

Uppdaterat: 2023-11-10 22:07

Mobe - råkar man vara arbetslös idag så är det inte bara att tacka nej till en erbjuden tjänst - det har beskrivits i dessa spalter av (kanske) Raphael. Så du förenklar nog avsevärt. Fortfarande gäller att få "på golvet" är sådana mästerförhandlare som en del i dessa spalter. Men solidaritet med dessa är väl idag nåt bortglömt.

Uppdaterat: 2023-11-10 22:26
Anders Egermo skrev:

Är det någon som vet vad det kostar för ett företag att ha kollektivavtal? När man läser vad facket skriver så verkar det inte innebära någon extra kostnad för företaget, men jag antar att det innebär någon kostnad för företaget. Är det något de får betala till facket, eller hur fungerar det?🙄🤔

Arbetsgivarens kostnad för att ha ett kollektivavtal kostar ingenting, kostnaden uppstår i de premier för försäkringarna som ingår och inbetalningarna till de anställdas tjänstepension.
Sådant som ingår i ett kollektivavtal är exempelvis:
Tjänstegrupplivförsäkringen TGL
Arbetsskadeförsäkringen TFA
Tjänstepension (ITP1 alternativt ITP2)
En avgift för att använda sig utav omställningsorganisationerna TRR och TRS(vid uppsägningar/nedläggningar)
Det reglerar och beskriver också försäkringar för till exempel sjukdom, arbetsskada, arbetslöshet, tjänstepension, föräldraledighet och dödsfall. Det reglerar även villkoren för lön, semester och arbetstid.

För mig är det märkligt hur ett seriöst företag(i alla fall vill Tesla framstå som ett sådant) som borde ordna med exempelvis försäkringar och pensioner för sina anställda nekar till ett kollektivavtal. Ett kollektivavtal kan arbetsgivare faktiskt tjäna på, genom att många viktiga grundbultar redan är framförhandlade och låga priser är framtagna för de olika försäkringar vilka ingår i kollektivavtalet. I annat fall får arbetsgivare (Tesla) förhandla fram det med respektive anställd. Det har jag svårt att se att Tesla har gjort, utifrån händelserna verkar det mer som om Tesla vill slippa undan att förse sin personal med de grundvillkor som finns i kollektivavtalet.
Men det är en så infekterad punkt, även i detta forum, så vi kommer nog inte komma till klarhet i ämnet. Tesla får antingen vika ned sig eller ta sin mats ur skolan helt enkelt och strunta i att närvara i Sverige.

Ni kan ju läsa mer om bland annat arbetsskadeförsäkringen som ingår i kollektivavtalet hos försäkringsbolaget som fack och arbetsgivare använder sig utav, Afa Försäkring.

Afa För­säkring ger ekonomiskt stöd vid sjukdom, arbetsskada, arbetsbrist, dödsfall och föräldraledighet. 5 miljoner anställda är försäkrade via jobbet. Kan ju fråga sig varför inte Tesla vill erbjuda detta grundskydd till sina anställda.

Uppdaterat: 2023-11-10 23:04

Hela grejen handlar om att bilbranschen är mycket konkurrensutsatt med tuffa ekonomiska villkor som blivit kraftigt försämrade sedan kinesiska kommunistpartiet började investera tusentals miljarder i syfte att ta över världsmarknaden.

Företagen vill pressa tillverkningskostnaderna till ett absolut minimum för att driva upp vinsterna i verksamheten eller att överhuvudtaget göra vinst alls, flera 100 % elbilstilverkare har ju haft, eller har, stora bekymmer med att få in några pengar på verksamheten.

Tesla som sänkt sina priser dramatiskt har ju fått minskade marginaler på varje såld bil och har som prioritet att minimera tillverkningskostnaderna för att kompensera.

Jag har sedan 2017 noga kunnat följa utvecklingen genom att se hur det gick för Opel efter försäljningen till PSA.
Opel hade de nöjdaste och mest lojala arbetarna i Europa fram tills PSA tog över.
Arbetsvillkoren, arbetsplatsernas utformning och utrustning, miljö, löner, semester, privilegier och stora möjligheter var fantastiska.

Varje arbetsgrupp på monteringslinan hade ett eget litet "fikarum" precis bredvid monteringslinan med kaffe, kakor, smörgåsar och tårta som man kunde vila sig i på rasterna, och då och då hände det att VD kom och satte sig och deltog i gemenskapen.
(Undra hur ofta Musk ta sig en "fika" med arbetarna på golvet?)

När PSA tog över strök man och tog bort ALLT...

Man halverade antalet raster och tiden med argumentet att arbetarna inte skulle lägga tid på annat än tillverka bilar och tog bort allt i miljön som kunde "distrahera från uppmärksamheten att bygga bil" som den vansinniga iden med "fikarum" bara tanken får en fransk direktör att svimma.

I den Spanska fabriken som öppnade 1982 hade man inte haft en enda konflikt mellan ledningen och arbetarna någonsin... efter att PSA tog över har det varit mängder, och alla var chockade över detta "något så oerhört har vi aldrig hört talas om tidigare" konstaterades det på fabriken.

Detta är den situation och de villkor bilindustrin vill införa och Tesla vill driva detta längre än någon annan, men om det fanns fackföreningar som hindrade att man piskade på arbetarna med sämre och sämre villkor så skulle ju hela affärsmodellen Tesla bygger på haverera.

Alltså, för att ha fria händer att försämra och ställa krav på arbetarna måste man undvika alla organisationer som ställer krav tillbaka.

Det hela är oerhört enkelt, men om man inte följer det interna arbetet inom bilindustrin, utan bara tittar på det "utifrån"... så ser man ju inte det uppenbara.

Uppdaterat: 2023-11-10 23:08
Peter E skrev:

Det blir bättre och bättre. Snart kommer Tesla inse att Sverige inte är USA. Tack o lov.

Precis så: Vi ska inte ha USA i vårt land! Sagt av en moderat sedan mitten av 1970-talet.

Uppdaterat: 2023-11-10 23:07
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

N-iklas, jag måste där hålla med PSA och vad du menar är någon slags amerikansk arbetarkultur. Självklart har man rätt till korta pauser, men i huvudsak är man på jobbet för att jobba och göra det så snabbt och effektivt som möjligt.

Själv tar jag kanske totalt 10 min rast per dag fast jag har rätt till 30 min betald rast.

För mig känns det som slöseri med tid. Det räcker med att jag går och pissar och fyller på min mugg med te. Jag fikar inte, äter inte kakor eller tårtor, är inte ens sugen på det. Jag hämtar min kopp och går tillbaka och jobbar.

Kommunalarbetare är ju annars rejäla fikare. Det är heligt och man måste kasta i sig kakor och bullar två gånger per dag och sitta och snacka länge och slösa bort skattepengar. Sån kultur gillar jag inte.

Uppdaterat: 2023-11-10 23:27
- Peugeot e-208 GT 2022

Sök jobb på Tesla, de älskar sådana... arbetare som är lyckliga med ingenting.

Uppdaterat: 2023-11-11 00:13
N-iklas skrev:

Sök jobb på Tesla, de älskar sådana... arbetare som är lyckliga med ingenting.

Gillar man sitt jobb så vill man jobba. Gör man det inte, så förstår jag att man gärna vill fika bort tiden.

Uppdaterat: 2023-11-11 08:34
- Peugeot e-208 GT 2022

Det hela har blivit fullständigt tramsigt. Det går inte plocka in vilken arbetslös som helst och sätta den som servicetekniker. Om en arbetslös söker ett arbete som arbetsförmedlingen anvisat är det ju per automatik inte detsamma som att få arbete, arbetsgivaren väljer den mest lämpade med relevanta kvalifikationer. Att ställa krav på att medarbetare ska leverera och prestera är väl inget märkligt i och med att det utgår lön samt att ytterst ska företaget gå med vinst. Går inte företaget med vinst kan man inte driva det över tid och det vet Metall, förhoppningsvis och PSA som uppenbarligen var tvungna att skärpa upp produktiviteten efter GM-arvet.

Uppdaterat: 2023-11-11 09:13
Pi skrev:

Mobe - råkar man vara arbetslös idag så är det inte bara att tacka nej till en erbjuden tjänst - det har beskrivits i dessa spalter av (kanske) Raphael. Så du förenklar nog avsevärt. Fortfarande gäller att få "på golvet" är sådana mästerförhandlare som en del i dessa spalter. Men solidaritet med dessa är väl idag nåt bortglömt.

Klart du kan tacka nej till ett jobberbjudande, dock kan det göra livet lite jobbigare men fortfarande inget krav att tacka ja. Eller så får du göra bedömningen att det är bättre än att inget jobb ha och ta det så länge för att sedan söka ett annat.

Är man ingen mästerförhandlare som du utrycker det. Då får du acceptera vad som erbjuds eller ta ett jobb där det finns ett kollektivavtal.

Uppdaterat: 2023-11-11 09:34

mobe- du får nog vara lite mera realist och inse att den absoluta majoriteten av arbetstagarna definitivt inte är mästerförhandlare vilket ett antal i dessa spalter uppenbarligen är. I vart fall låter det så -sanningen kan ju vara en helt annan. Och troligen har de flesta som jobbar nytta av det jobb som historiskt gjorts med kollektivavtalen även om man själv inte vill vara med i facket. Men det tycks ligga i tiden att uppträda väldigt själviskt.

Uppdaterat: 2023-11-11 09:56
Pi skrev:

mobe- du får nog vara lite mera realist och inse att den absoluta majoriteten av arbetstagarna definitivt inte är mästerförhandlare vilket ett antal i dessa spalter uppenbarligen är. I vart fall låter det så -sanningen kan ju vara en helt annan. Och troligen har de flesta som jobbar nytta av det jobb som historiskt gjorts med kollektivavtalen även om man själv inte vill vara med i facket. Men det tycks ligga i tiden att uppträda väldigt själviskt.

Visst är det så att majoriteten inte är mästerförhandlare, men då får du välja vad du vill göra. Jobba där finns avtal eller lära dig att förhandla så gott det går. Eller visa att du är värd mer och ser företaget ett värde i dig så kommer du få betalt efter det.

Jag tänker inte gå in i en diskussion om själva avtalet är bra eller dåligt. Jag jobbar själv på ett stort företag som har kollektivavtal och jag motsätter mig inte det.

Det jag motsätter mig är denna utpressning som facket gör mot ett företag för att ingå ett avtal.

Uppdaterat: 2023-11-11 10:10