Vi Bilägares forum

Nya siffror: Elbilar betydligt dyrare att reparera

Nya siffror: Elbilar betydligt dyrare att reparera

Att reparera en elbil kostar 30–35 procent mer än motsvarande förbränningsbil, enligt en ny rapport från Tyskland. Det beror framför allt på fyra anledningar.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-10-30 10:20

Kommentarer

"Studien visar att elbilar både utsätts och utsätter andra för färre olyckor än motsvarande förbränningsbil."
Ha, den studien får vi nog ta en titt på för det låter ju totalt absurt.

För det första kan naturligtvis inte drivsystemet ha någon inverkan på huruvida man blir påkörd av någon annan eller själv blir inblandad i en olycka, det låter närmast som skock och vidskepelse.

Och för det andra så är elbilar i allmänhet farligare eftersom de oftast har väldigt mycket giftigare prestanda som inbjuder till aggressivare körsätt och flertalet med kraftåtervinning bromsar in kraftigt utan att bromsljusen tänds, vilket ökar risken att bli påkörd bakifrån.

Att de trots det skulle vara inblandade i färre olyckor förefaller inte vara ett rimligt påstående.

Uppdaterat: 2023-10-30 11:01

Ja du N-iklas, som vanligt är du ute på en av dina cykelturer.
Nu tror jag nästan du överträffar dig själv i felaktigheter.

Uppdaterat: 2023-10-30 11:20

Ja, inte många rätt där inte......
N-iklas, du har aldrig funderat på att skaffa dig lite erfarenheter istället för att bara läsa på fb vad som skrivs i elbilsmotståndarspalter.

Uppdaterat: 2023-10-30 11:43

Vad jag vet finns det ett regelverk för när bromsljus ska tändas beroende på mängd bromsregenering. Om jag minns rätt.

Uppdaterat: 2023-10-30 14:48

Helt rätt Axa, så är det.
Men så trist när felaktigheter som det N-iklas hasplar ur sig dyker upp och så läser nån annan skeptiker det och sprider som nån sanning med de "läskiga" elbilarna man inte vill förstå sig på....

Uppdaterat: 2023-10-30 15:07

Det är väl inte så konstigt att det blir dyrare att laga elbilar är traditionella fossildrivna bilar. Allt blir mer och mer kompletta enheter man byter ut, och inte del för del. När något litet går sönder står man kanske med ett större byte av motor, fast det kanske bara är någon styrenhet som gått sönder, men som sitter mer eller mindre sluten i en elmotor. Arbetskostnaden för att byta den lilla delen överstiger vida bytet av den totala enheten.

Tänk lite som generatorkol förr, ingen som byter kol idag, du byter generatorn 1:1. Samma med elektriska handbromsar på modernare bilar, går motorn sönder byter du hela oket, och inte bara själva motorn på oket.

Uppdaterat: 2023-10-30 15:41

Ja det är inte lätt det här med siffror, det visar det först inlägget i denna tråd med all önskvärd tydlighet.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-10-30 15:50
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
N-iklas skrev:

...
Och för det andra så är elbilar i allmänhet farligare eftersom de oftast har väldigt mycket giftigare prestanda som inbjuder till aggressivare körsätt och flertalet med kraftåtervinning bromsar in kraftigt utan att bromsljusen tänds, vilket ökar risken att bli påkörd bakifrån.
Att de trots det skulle vara inblandade i färre olyckor förefaller inte vara ett rimligt påstående.

Nu är du ute och cyklar, en elbil som kör re-gen som är kraftigare än normal motorbroms tänder bromsljusen, annars är det fel på bilen.
Min egen erfarenhet av elbilar är att de oftast kör mycket lugnare de flesta med förbränningsmotor. Hur ofta ser man en Tesla busköra jämfört med en Audi/BMW? Även Teslan kanske har dubbelt så många hk. Själv kör jag mycket mer "lagligt" med min Polestar än min tidigare BMW...

Uppdaterat: 2023-10-30 16:01
lsoderlund skrev:

Det är väl inte så konstigt att det blir dyrare att laga elbilar är traditionella fossildrivna bilar. Allt blir mer och mer kompletta enheter man byter ut, och inte del för del. När något litet går sönder står man kanske med ett större byte av motor, fast det kanske bara är någon styrenhet som gått sönder, men som sitter mer eller mindre sluten i en elmotor. Arbetskostnaden för att byta den lilla delen överstiger vida bytet av den totala enheten.
Tänk lite som generatorkol förr, ingen som byter kol idag, du byter generatorn 1:1. Samma med elektriska handbromsar på modernare bilar, går motorn sönder byter du hela oket, och inte bara själva motorn på oket.

Här håller jag med dig.
Prylbytare är ju dagens ledord och då blir det dyrt och ännu dyrare om man har elbil antar jag.
Det är väl därför försäkringen är dyrare på elbilar överlag.

Uppdaterat: 2023-10-30 16:15
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Suget efter eldrivet har (tyvärr) avtagit allt eftersom tiden går. Tidigare var jag helt övertygad om att nästa bil blir en elbil men nu vete f-n...

Uppdaterat: 2023-10-30 16:21

Körde 2 år med elbil, ibland accelererar du lite snabbare...men inte så att detta leder till olyckor, utan att du får lite försprång vid rödljus det är nog allt. Elbilar (de flesta) har dessutom inte så hög toppfart, så detta brukar inte heller inbjuda till att man kör fortare eller farligare.

Uppdaterat: 2023-10-30 16:23
lsoderlund skrev:

Det är väl inte så konstigt att det blir dyrare att laga elbilar är traditionella fossildrivna bilar. Allt blir mer och mer kompletta enheter man byter ut, och inte del för del. När något litet går sönder står man kanske med ett större byte av motor, fast det kanske bara är någon styrenhet som gått sönder, men som sitter mer eller mindre sluten i en elmotor. Arbetskostnaden för att byta den lilla delen överstiger vida bytet av den totala enheten.
Tänk lite som generatorkol förr, ingen som byter kol idag, du byter generatorn 1:1. Samma med elektriska handbromsar på modernare bilar, går motorn sönder byter du hela oket, och inte bara själva motorn på oket.

Vad är det som är så mycket mer komplext på en elbil än en ”vanlig bil”?
Om du läst artikeln så ges flera anledningar, men ingen av det du tror.
Vill påstå att reparationer av alla nya bilar är dyrt.
Egentligen ingen skillnad på en eldriven kontra en ICE. Bara färre mekaniska delar i elbilen.

Uppdaterat: 2023-10-30 16:34

Fördyrande faktorer:
- Om högvoltsbatteriet skadas blir kostnaden ofta hög eftersom försäkringsbolagen behöver följa tillverkarens rekommendationer för reparation.
- Osäkerhet kring hur skadade elbilar ska hanteras bidrar också till höga kostnader.
- Få auktoriserade verkstäder ger långa väntetider.
- Hög timkostnad i verkstäderna bidrar också.

Den senare förstår jag inte. Högre kostnad i en elbilsverkstad?
Serviceteknikern eller vad heter på Teslaspråk, åker ju ut till elbilen och repar den på plats.
:)

Uppdaterat: 2023-10-30 16:54
Villevalle

2500kr / timmen ink moms tar Tesla. Det tickar på rätt snabbt också för minsta smågrej tar tid. Dom mobila tekikerna tar samma pris.

Uppdaterat: 2023-10-31 12:45

2500kr / timmen ink moms tar Tesla. Det tickar på rätt snabbt också för minsta smågrej tar tid. Dom mobila teknikerna tar samma pris.
Ett nytt batteri kostar drygt 240 tusen plus montering. Ett "renoverat" (hopplock av gamla moduler) ca 130 tusen plus montering.

Uppdaterat: 2023-10-31 12:48

Är precis som Pi tveksam och känner att det är rimligt att bida sin tid:

https://www.youtube.com/watch?v=ocNfkVA28mg

Uppdaterat: 2023-11-01 10:23
Mycket vatten har runnit under hjulen...
Pi skrev:

Suget efter eldrivet har (tyvärr) avtagit allt eftersom tiden går. Tidigare var jag helt övertygad om att nästa bil blir en elbil men nu vete f-n...

+100
Håller med. Jag sitter still i båten ett tag till.

Uppdaterat: 2023-11-01 12:35

Låg skatt för elbilar, men hur är det med försäkringskostnad? Är det bara Tesla bland elbilarna som kostar 18 000 kr/år?
Vad är försäkringen för t.ex Corsa elbil resp fossilversionen? Orkar inte googla...

Uppdaterat: 2023-11-01 12:50
40-talisten skrev:

Låg skatt för elbilar, men hur är det med försäkringskostnad? Är det bara Tesla bland elbilarna som kostar 18 000 kr/år?
Vad är försäkringen för t.ex Corsa elbil resp fossilversionen? Orkar inte googla...

Ja det är väl framförallt tesla som har denna ohemula försäkringspremie. Själv betalar jag 4570kr/år obegränsad körsträcka och tilläggsförsäkring för viltskada, hyrbil mm.

Uppdaterat: 2023-11-01 13:17

Jag har som Snoid. För Enyaq ca 4500 per år inkl tilläggsförsäkring.

Uppdaterat: 2023-11-01 18:07

Halvförsäkring som det är de tre första åren säger ingenting, det är när helförsäkringen kickar in det blir dyrt!

Uppdaterat: 2023-11-01 20:04
V8-Power skrev:

Halvförsäkring som det är de tre första åren säger ingenting, det är när helförsäkringen kickar in det blir dyrt!

Då har jag sålt bilen 😉

Uppdaterat: 2023-11-01 20:18

Som exempel så hade en ny Mustang V8 kostat mig 2900:- per år de första tre åren och sedan 13000:-

Uppdaterat: 2023-11-01 20:31

Ser ut att kosta knappt 11.000kr/år med obegränsad körsträcka och helförsäkring på Ioniq5.
Men som jag skrev tidigare så är planen att byta till nått annat innan det.
Frågan är bara vad. Vissa bilar vill jag inte ha, oavsett hur bra dom anses var. Andra jag kan tänka mig faller på priset. Så får se vad det blir i slutänden.

Uppdaterat: 2023-11-01 21:28

Låter som jag får avskriva elbil som livets sista bil. Helförsäkring på över 10 000 kr/år är otänkbart. :(

Uppdaterat: 2023-11-01 21:53
40-talisten skrev:

Låter som jag får avskriva elbil som livets sista bil. Helförsäkring på över 10 000 kr/år är otänkbart. :(

Du får väl kolla på någon motorsvagare variant. Min har >300hk så det påverkar så klart premien samt den obegränsade körsträckan.

Uppdaterat: 2023-11-01 22:39
40-talisten skrev:

Låter som jag får avskriva elbil som livets sista bil. Helförsäkring på över 10 000 kr/år är otänkbart. :(

😊 När jag leasade E-Niron tänkte jag att jag ville ha en elbil innan jag blir fattigpensionär bara för att ha provat el och kanske fortsatt med el.
Men det var det dummaste jag gjort i mitt liv.
Större besvikelse och miss har jag aldrig gjort tidigare i mitt bilägande. Dessutom det dyraste och tråkigaste bilägandet hittills.
Elmotorn är det enda positiva i denna historia.

Får se vad det blir när leasingen går ut men knappast att det blir en Kia.
Kanske en begangnad bensinbil med bensinvärmare.
Nja den som lever får se.

Uppdaterat: 2023-11-01 22:58
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Oj så ni äger bil och mycket pengar för helförsäkring. Min Fabia är 4 år och 10 månader gammal och är helförsäkring för 5389 kr/år.

Uppdaterat: 2023-11-02 07:03
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

När man pratar försäkringar går det inte att jämföra bil, individ och var man bor.

Jag bor i lågpris landet i norr och mina helförsäkringar har oftast legat mellan 1800-2200:- och då i LF helkund.
Vid förfrågning i andra bolag har det många gånger varit 100% upp.
Samtidigt som dotter i 08 mäniskobyn fått mer än det femdubbla i förfrågningar.

Så stirra er inte blind utan lyft telefonluren.

Uppdaterat: 2023-11-02 07:42
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

40-talisten skrev:
Låter som jag får avskriva elbil som livets sista bil. Helförsäkring på över 10 000 kr/år är otänkbart. :(

😊 När jag leasade E-Niron tänkte jag att jag ville ha en elbil innan jag blir fattigpensionär bara för att ha provat el och kanske fortsatt med el.
Men det var det dummaste jag gjort i mitt liv.
Större besvikelse och miss har jag aldrig gjort tidigare i mitt bilägande. Dessutom det dyraste och tråkigaste bilägandet hittills.
Elmotorn är det enda positiva i denna historia.
Får se vad det blir när leasingen går ut men knappast att det blir en Kia.
Kanske en begangnad bensinbil med bensinvärmare.
Nja den som lever får se.

Ja det har vi förstått, lika mycket som jag kunde förutse att det skulle bli exaktas som du upplever den fantastiska e-Niron 🤣
Men du kan väl köpa en beg Kia Stinger GT. Bara kanske lite för törstig på bensin för din smak.

Uppdaterat: 2023-11-02 09:24

mso 1000 - du har ju haft några olika bilar nu efter dina älskade Octavior. Hur bedömer du de olika bilar du ägt vs dina Octavior ? Intressant att veta lite om dina omdömen jämfört med ditt riktmärke.

Uppdaterat: 2023-11-02 09:51
V8-Power skrev:

Som exempel så hade en ny Mustang V8 kostat mig 2900:- per år de första tre åren och sedan 13000:-

Då är det väl samma totalkostnad alla åren eftersom man får skattemalus de tre första innan försäkringen rusar iväg.

Uppdaterat: 2023-11-02 14:36

Nä skattemalusen är större tyvärr. 26000:- per år.

Uppdaterat: 2023-11-02 16:52