Vi Bilägares forum

Kia Niro EV: Frostig start på hösten

Kia Niro EV: Frostig start på hösten

Det hade kostat oss nästan 27 000 kronor att återfå värmen i vår Kia Niro EV utan nybilsgaranti.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-10-20 08:50

Kommentarer

Ja men sån tur då att KIA har 5 års nybilsgaranti :)

Uppdaterat: 2023-10-20 09:46

Bara 5 år? Är det inte 7 år (med servicekrav) på Kia?

Uppdaterat: 2023-10-20 10:12
Power to the people
Grosser skrev:

Bara 5 år? Är det inte 7 år (med servicekrav) på Kia?

Jo det har du helt rätt i. Blandade ihop med Hyundai 😉

Uppdaterat: 2023-10-20 10:18

Fantastiskt vad biltillverkare kan hitta på! Inom elektroniken är PTC-motstånd ett sedan länge etablerat begrepp. De fungerar på så sätt att ju varmare de blir desto mindre ström leder de och därigenom brinner de inte lika lätt.
Men de är inga värmepumpar! De är inte ett dugg mer energieffektiva än konventionella glödtrådar.
Och beträffande driftsäkerheten kan den definitivt ifrågasättas baserat på vad som anges i artikeln.
Priset skall vi inte tala om! Googla "PTC Heater" så kommer du att få mängder av träffar på PTC-värmare från 200 kronor...

Uppdaterat: 2023-10-23 12:37
Rafael Ospino

Bilen var ju rätt ny. Man har ju alltid reklamationsrätt tre år vill jag minnas behövs ingen längre garanti där. Denna typ av fel när elektronik är inblandat dyker ju ofta upp de första åren.
Elbilarna sannolikt inte optimalt byggda än för effektivt underhåll än verkar det som med allt som måste demonteras,
Egna erfarenhet med bilar med gammelteknik av livslängd och felfrihet i många mil och år gäller inte längre kan man nog konstatera. Går inte att avfärda längre fabriksgarantier som helt värdelösa.
Lång fabriksgaranti betydligt mer värd än många tror. Tänk när infotainmentsystem eller sofistikerade lampsystem börjar krångla och bytas.
Om några år får vi se vad KIAS 7 års fabriksgaranti har för värde. Idag håller det upp andrahandsvärdet hyggligt.

Uppdaterat: 2023-10-23 16:20
bengt39
Rafael Ospino skrev:

Fantastiskt vad biltillverkare kan hitta på! Inom elektroniken är PTC-motstånd ett sedan länge etablerat begrepp. De fungerar på så sätt att ju varmare de blir desto mindre ström leder de och därigenom brinner de inte lika lätt.
Men de är inga värmepumpar! De är inte ett dugg mer energieffektiva än konventionella glödtrådar.
Och beträffande driftsäkerheten kan den definitivt ifrågasättas baserat på vad som anges i artikeln.
Priset skall vi inte tala om! Googla "PTC Heater" så kommer du att få mängder av träffar på PTC-värmare från 200 kronor...

Frågan är var man placerat det där elementet? Mycket skruvande tydligen för att komma åt det.
- "Det behövs rätt mycket demontering för att komma åt elementet. Vi räknar med att det kommer att ta en vecka innan bilen är klar."
:-)

Uppdaterat: 2023-10-23 17:37
Villevalle
Rafael Ospino skrev:

Fantastiskt vad biltillverkare kan hitta på! Inom elektroniken är PTC-motstånd ett sedan länge etablerat begrepp. De fungerar på så sätt att ju varmare de blir desto mindre ström leder de och därigenom brinner de inte lika lätt.
Men de är inga värmepumpar! De är inte ett dugg mer energieffektiva än konventionella glödtrådar.
Och beträffande driftsäkerheten kan den definitivt ifrågasättas baserat på vad som anges i artikeln.
Priset skall vi inte tala om! Googla "PTC Heater" så kommer du att få mängder av träffar på PTC-värmare från 200 kronor...

Ja, PTC-element är inga värmepumpar. Niron kanske saknar värmepump? Då brukar man använda PTC-element. Kostnaden för reparationen var ju däremot för att plocka isär bilen i molekyler (en vecka på verkstad!!!!), inte för PTC-elementet i sig!

Uppdaterat: 2023-10-24 10:53
gmogmo skrev:

Ja, PTC-element är inga värmepumpar. Niron kanske saknar värmepump? Då brukar man använda PTC-element. Kostnaden för reparationen var ju däremot för att plocka isär bilen i molekyler (en vecka på verkstad!!!!), inte för PTC-elementet i sig!

Jag har svårt att tänka mig att man måste plocka isär bilen för att byta elementet. Däremot är det väldigt många som haft problem med dessa element, troligen en felkonstruktion ifrån början. På KIA-forum finns mängder av klagomål på PTC-element som brunnit redan efter någon månad, så de har produktbrist. Exempel:

Så här skriver en ägare på ett forum: I am one of the growing number of e-Niro owners suffering the PTC Heater failure issue. A number of UK e-Niro's are currently immobilised with this issue and examples of the failure are known in Europe and USA.

My car developed the fault in December and has been at the dealer since 6 January waiting on parts supply. The current eta for arrival of my part is 12 April. in the meantime I do have a Kia UK hire car to use but it's an ICE model.

KIA Använder sig av ungefär samma PTC-element i många modeller. Så här sitter det i Sportage med flera modeller. Vik undan mattan på förarsidan, skruva ur det gamla elementet ur tilluftkanalen, tryck in det nya, anslut, vik tillbaka mattan. En duktig bilmek bör fixa det på fem minuter.

Här bild på placering i Sportage och en sprängskiss på placeringen i eNiro, Verkar vara exakt samma bitar.
https://photos.app.goo.gl/bwx4ojMhJRdpPKUr7

Uppdaterat: 2023-10-24 13:56
Rafael Ospino

KIA Eniro 2019 hade inte värmepump ej heller trefasladdning . På alla efterföljande modellår finns Värmepump vill jag minnas åtminstone i Norden . I England där forumet finns är nog dessa modeller helt utan värmepump då det är en onödig merkostnad där då mindre behov.

Uppdaterat: 2023-10-24 15:00
bengt39
Rafael Ospino skrev:

gmogmo skrev:
Ja, PTC-element är inga värmepumpar. Niron kanske saknar värmepump? Då brukar man använda PTC-element. Kostnaden för reparationen var ju däremot för att plocka isär bilen i molekyler (en vecka på verkstad!!!!), inte för PTC-elementet i sig!

Jag har svårt att tänka mig att man måste plocka isär bilen för att byta elementet. Däremot är det väldigt många som haft problem med dessa element, troligen en felkonstruktion ifrån början. På KIA-forum finns mängder av klagomål på PTC-element som brunnit redan efter någon månad, så de har produktbrist. Exempel:
Så här skriver en ägare på ett forum: I am one of the growing number of e-Niro owners suffering the PTC Heater failure issue. A number of UK e-Niro's are currently immobilised with this issue and examples of the failure are known in Europe and USA.
My car developed the fault in December and has been at the dealer since 6 January waiting on parts supply. The current eta for arrival of my part is 12 April. in the meantime I do have a Kia UK hire car to use but it's an ICE model.
KIA Använder sig av ungefär samma PTC-element i många modeller. Så här sitter det i Sportage med flera modeller. Vik undan mattan på förarsidan, skruva ur det gamla elementet ur tilluftkanalen, tryck in det nya, anslut, vik tillbaka mattan. En duktig bilmek bör fixa det på fem minuter.
Här bild på placering i Sportage och en sprängskiss på placeringen i eNiro, Verkar vara exakt samma bitar.
https://photos.app.goo.gl/bwx4ojMhJRdpPKUr7

Spännande, kanske nått för ViB att nysta i, varför nått enkelt kan kosta så mycket.
Jag såg framför mig att hela panelen måste ut med tanke på kostnaden.

Uppdaterat: 2023-10-24 18:27
Ben39 skrev:

KIA Eniro 2019 hade inte värmepump ej heller trefasladdning . På alla efterföljande modellår finns Värmepump vill jag minnas åtminstone i Norden . I England där forumet finns är nog dessa modeller helt utan värmepump då det är en onödig merkostnad där då mindre behov.

??? 2019? Även ViB:s testbil skall enligt uppgift vara utrustad med värmepump. Och uppenbarligen PTC-element. Enligt artikeln var värmen mycket sämre efter att PTC-elementet lagt av, vilket tyder på att värmepumpen inte alltid har tillräcklig kapacitet och därför understöds av PTC-elementet - precis som PTC-elementet används i ICE-bilarna vars spillvärme inte alltid räcker till för de kallaste vinterdagarna.
https://www.vibilagare.se/test/langtest/nya-langtestbilar-2023-kia-niro-ev

Uppdaterat: 2023-10-25 10:08
Rafael Ospino