Vi Bilägares forum

Dyr service för laddhybrider – elbil klart billigast

Dyr service för laddhybrider – elbil klart billigast

Många väljer en laddhybrid för att kapa milkostnaden. Men biltillverkarna upplyser inte om att servicekostnaden kan bli betydligt högre för en laddhybrid än andra biltyper – något som kan förstöra kalkylen.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-11-30 06:30

Kommentarer

En bra installation av laddbox fōr elbil eller laddhybrid
har koll på maxeffekten man kan ta ut inget att snåla på.

Uppdaterat: 2023-10-13 20:22
bengt39

Jag valde Easee innan debaklet. Är hur nöjd som helst med boxen.

Uppdaterat: 2023-10-13 22:36

Tack för svar. Kommer att läsa in mig på laddbox och strömförsörjning vad det lider. När dagen E ,som i elbil inträffar och jag slår till på en elbil, så skall ni få veta hur lösningen blev och om det var så enkelt som vissa här skriver i tråden.

Uppdaterat: 2023-10-14 06:10

I ViB:s artikel anges att laddhybrider har högre servicekostnader "då det är dubbla drivlinor som ska servas". Må så vara men när jag nyligen lämnade min laddhybrid för både en inspektions- och en olje-service skilde det 400 kr jämfört med motsvarande service på min förra bensinare (båda bilarna Skoda Octavia, IV resp TSI). MEN det är tätare oljeservice på laddhybriden, 1 år eller 1500 mil jmf 1 år eller 3000 mil för bensinaren. Så kör man mer än 1500 mil/år blir det tätare service o så klart dyrare. Mest beroende på den omständigheten än att laddhybriden har ett batteri och en elmotor....

Uppdaterat: 2023-10-15 19:12

Tobbez Mitt i prick Eftersom de flesta bilar i Sverige körs under 1500 mil per år och mitt erfarna antagande ār att det sannolikt även gäller laddhybrider då är artikeln lite missvisande. Den som kõr mer än 1500 mil är fōrloraren då serviceintervall är anpassade fōr liten användning av bensinmotorn. Inser att jag kōr helt optimalt med 1500 mil/ år med min laddhybrid.

Uppdaterat: 2023-10-15 19:24
bengt39
Ben39 skrev:

Tobbez Mitt i prick Eftersom de flesta bilar i Sverige körs under 1500 mil per år och mitt erfarna antagande ār att det sannolikt även gäller laddhybrider då är artikeln lite missvisande. Den som kõr mer än 1500 mil är fōrloraren då serviceintervall är anpassade fōr liten användning av bensinmotorn. Inser att jag kōr helt optimalt med 1500 mil/ år med min laddhybrid.

Det enda i serviceprotokollet på min laddhybrid som kan knytas till eldrivningen är 2 punkter, okulär kontroll ladduttag resp okulär kontroll högvoltskomponenter o kablar. De debiterar säkert nån krona för att TITTA på detta men som sagt, inte eldrivningen som drar upp servicekostnaden...
För övrigt snittar jag 0,31 l/mil bensin efter ca 600 mil i laddhybriden. Detta trots att ca hälften är långkörning 6 x 50 mil. Jmf min tidigare bensinare sparat ca 4700 kr i bensinkostnad. Räknar jag av elkostnaden för laddningen hemma så är nettovinsten ca 3700 kr 🙂

Uppdaterat: 2023-10-16 17:07

Ja en vettig laddhybrid som är vettigt utrustad från fabrik med fabriksinstalerad elvärme skall nog inte räknas bort för dom som har en lämplig körprofil.

Elbil i all ära men behöver man snabbladda ofta blir det en hög kostnad för dom resorna.

Blev tvungen att snabbladda E-Niron i veckan på vattenfall och 5:-kw och 1:- i minuten.
0 grader ute och 9% och biljäkel startade på 9kw för att lååångsamt stega upp till 28kw där skiten stog över en timme då jag gav upp.
Skulle blivit halva milkostnaden att köra på bensin.

Uppdaterat: 2023-10-18 08:18
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Mso
Fast en elbil är ju oftast anpassad för snabbladdning på annat sätt än en hybrid. Högre laddhastighet och förvärmning av batteri.
Det tar knappast en timme att fylla på en elbil tillräckligt för att komma vidare. Inte ens med Enyaq.

Uppdaterat: 2023-10-18 09:29
Axa skrev:

Mso
Fast en elbil är ju oftast anpassad för snabbladdning på annat sätt än en hybrid. Högre laddhastighet och förvärmning av batteri.
Det tar knappast en timme att fylla på en elbil tillräckligt för att komma vidare. Inte ens med Enyaq.

Jovisst , men köper man en 2022 E-Niro som egentligen är en gammal modell utan uppgraderingar sedan den kom kan man få stå riktigt länge och snabbladda på riktigt dålig effekt om det är kallt eller bara svalt ute. 🥺

Uppdaterat: 2023-10-18 09:54
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Axa skrev:

Mso
Fast en elbil är ju oftast anpassad för snabbladdning på annat sätt än en hybrid. Högre laddhastighet och förvärmning av batteri.
Det tar knappast en timme att fylla på en elbil tillräckligt för att komma vidare. Inte ens med Enyaq.

Jovisst , men köper man en 2022 E-Niro som egentligen är en gammal modell utan uppgraderingar sedan den kom kan man få stå riktigt länge och snabbladda utan batterivärme på riktigt dålig effekt om det är kallt eller bara svalt ute. 🥺

Uppdaterat: 2023-10-18 09:55
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Ja en vettig laddhybrid som är vettigt utrustad från fabrik med fabriksinstalerad elvärme skall nog inte räknas bort för dom som har en lämplig körprofil.
Elbil i all ära men behöver man snabbladda ofta blir det en hög kostnad för dom resorna.
Blev tvungen att snabbladda E-Niron i veckan på vattenfall och 5:-kw och 1:- i minuten.
0 grader ute och 9% och biljäkel startade på 9kw för att lååångsamt stega upp till 28kw där skiten stog över en timme då jag gav upp.
Skulle blivit halva milkostnaden att köra på bensin.

Eller så väljer du att ladda på en billigare snabbladdare utan minuttaxa.
Men skulle du gjort det så hade du så klart inte kunnat gnälla över hur dyrt det blev :)
Hade du även jojo-kört en kvart innan du ämnade ladda så hade du även fått betydligt högre fart och billigare laddning.

Uppdaterat: 2023-10-18 10:29
mso 1000 skrev:

Ja en vettig laddhybrid som är vettigt utrustad från fabrik med fabriksinstalerad elvärme skall nog inte räknas bort för dom som har en lämplig körprofil.
Elbil i all ära men behöver man snabbladda ofta blir det en hög kostnad för dom resorna.
Blev tvungen att snabbladda E-Niron i veckan på vattenfall och 5:-kw och 1:- i minuten.
0 grader ute och 9% och biljäkel startade på 9kw för att lååångsamt stega upp till 28kw där skiten stog över en timme då jag gav upp.
Skulle blivit halva milkostnaden att köra på bensin.

Eller så väljer du att ladda på en billigare snabbladdare utan minuttaxa.
Men skulle du gjort det så hade du så klart inte kunnat gnälla över hur dyrt det blev :)
Hade du även jojo-kört en kvart innan du ämnade ladda så hade du även fått betydligt högre fart och billigare laddning.

Uppdaterat: 2023-10-18 10:29

Mr S. Jag vet inte om jojo körning påverkar något nämnvärt i laddhastighet förutom att det sliter på däcken.

Däremot en längre stund i 120 i tio mil kring Uppsala har jag provat på vintern och då fick jag maxad hastighet på över 70kw mot när jag tidigare före Sundsvall höll skyltad hastighet och kom upp till 43kw vill jag minnas.

Och måste man snabbladda på låga procent då finns inga val.

Uppdaterat: 2023-10-18 14:28
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Finns det ingen förvärmning av batteriet på Niron ?

Uppdaterat: 2023-10-18 14:34
mso 1000 skrev:

Mr S. Jag vet inte om jojo körning påverkar något nämnvärt i laddhastighet förutom att det sliter på däcken.
Däremot en längre stund i 120 i tio mil kring Uppsala har jag provat på vintern och då fick jag maxad hastighet på över 70kw mot när jag tidigare före Sundsvall höll skyltad hastighet och kom upp till 43kw vill jag minnas.
Och måste man snabbladda på låga procent då finns inga val.

Jo det påverkar laddhastigheten rejält.
Målet är att få upp tempen i kallaste battericellen till >20 grader.
Max gas och Max återladdning under en kvarts tid, då får du ett varmt batteri som tar emot laddning betydligt bättre.
Att ligga och köra 120km/tim gör så klart en hel del då du använder betydligt mer effekt.
Testa rejäl jojo-körning nästa gång så skall du se att du får bra fart. Däcken tar ingen större skada av det. Kia/Hyundai brukar ha bra däck.

Uppdaterat: 2023-10-18 18:31
Pi skrev:

Finns det ingen förvärmning av batteriet på Niron ?

Nej Niro, likt många andra bilar, har ingen förvärmning.
Som exempel hade inte min bil förvärmning när jag fick den, men batterikonditionering som ser till att batteriet håller en temperatur som inte är skadlig för batteriet.
Körde en vinter utan det varvid det tog dubbelt så lång tid att snabbladda.
Uppdaterades via mjukvara så nu har bilen väl fungerande förvärmning, 4kW effekt har den.
Gör underverk på laddhastigheten och används även den varma årstiden för att få upp battericellerna i optimal temperatur.
När det är riktigt kallt är det i underkant med 4kW till värmningen, nyare årsmodell har fått 5kW effekt på värmaren.

Uppdaterat: 2023-10-18 18:37

E-Niro har en knapp i menyn för ”batterivård” vinterläge.
Har aldrig lyckats få på någon värme med eller utan navigator trots att det verkar finnas.
Batteriet kyls ju med samma glykol krets på sommaren vid snabbladdning.

Jag är helt säker på att Kia säljer så bra ändå på grund av 7års garantin som alla stirrar sig blind på när det sällan skall behövas på en ny bil.
Och kia vägrade uppgradera sina tidigare el fordon och skiter i oss nordbor som vill kliva in i varm bil och vill inte ha dubbel laddtid på vintern. 🥺🥺

Uppdaterat: 2023-10-18 18:52
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

MSO Medelkörsträckan för personbilar i Sverige är ca 1200 mil själv kör jag numera bara 1500 årsmil och de flesta milen kan jag ladda i egna eller i laddare hos släkten man besöker. På vintern väldigt få av årsmilen på längre sträckor hos de flesta. De mesta av års milen går i närområdet där man bor och ska man ha elbil måste man ha egen laddare annars behövs supersnabbladdning eller förvärmning då man laddar allt ute . So What förvärmning eller lång laddtid jag kör gärna en KIA eNiro den felfria välbeprövade modellen även om jag några få gånger får vänta lite längre när jag laddar efter vägen.KIA tänker smart med 7 årsfabriksgaranti det håller upp andrahandsvärdet för den som vill betala lite extra för service. Man ska inte betala för onödiga finesser man inte har nytta av, snabbladdning förvärmning ,värmepump vad det vara månde Man måste göra klart för sig vad man själv behöver inte välja efter vad andra tycker.Har man tex som jag ett varmgarage på vintern passar KIAN perfekt vadå värmepump ,förvärmning, supersnabbladdning,...?

Uppdaterat: 2023-10-18 19:28
bengt39

Medelkörsträcka är rätt ointressant för individen, Ben39. Min medelkörsträcka de senaste åren är runt 2000 mil/år trots att jag är pensionär sen många år - helt ointressant info för övriga här men så är det...:) Och är man inte nöjd med bilen man valt, som MSO 1000 tycks, så hjälper ju inte medelkörsträckan upp situationen, tyvärr. Hur nöjd man är beror ju på personliga krav och preferenser vs bilens utförande och utrustning Jag skulle nog inte heller vara nöjd med en Niro-EV baserat på vad som skrivs.

Uppdaterat: 2023-10-18 19:27

PI Jag har god erfarenhet av Nirobilar sen 4 år efter massor av Volvoår. eNiron blev brorsan pijonjär och köpte en av de första när den kom i slutet av 2018. Han valde den efter massor av BMW år. VI ville båda ha en mer tillförlitlig och prisvärd bil på hög modern tekniknivå- nåt mer prisvärt än KIA fanns inte då . Ingen av oss blev besvikna. VI har båda kört mer än 150 000 årsmil genom åren med olika biltyper sen början av 60 talet. Den som känner sitt körmönster och sina förutsättningar kan alltid göra bästa egna bilvalet- Onyanserat tyckande baserat på vad andra anser vara bäst brukar ingen av oss fatta beslut från.

Uppdaterat: 2023-10-18 20:06
bengt39
mso 1000 skrev:

E-Niro har en knapp i menyn för ”batterivård” vinterläge.
Har aldrig lyckats få på någon värme med eller utan navigator trots att det verkar finnas.
Batteriet kyls ju med samma glykol krets på sommaren vid snabbladdning.
Jag är helt säker på att Kia säljer så bra ändå på grund av 7års garantin som alla stirrar sig blind på när det sällan skall behövas på en ny bil.
Och kia vägrade uppgradera sina tidigare el fordon och skiter i oss nordbor som vill kliva in i varm bil och vill inte ha dubbel laddtid på vintern. 🥺🥺

Den knappen ger bara att batteriet kyls om det blir för varmt eller värms om det är jävligt kallt. Har inte med förvärmning att göra. Min bil var lika dan första vintern, enda gången den värmde upp batteriet lite var när det var -20 en dag. Då körde den på 4kW i 10 minuter för att få upp en dräglig temperatur för batteriet. Ingen som helst funktion för att förvärma inför snabbladdning .
E-GMP plattformen som KIA EV6 är är bygd på har förvärmning inför snabbladdning, så dom skiter inte i Nordbor. Det är bara då att E-Niro och Kona är byggda på en gammal plattform.

Uppdaterat: 2023-10-18 20:46
Ben39 skrev:

MSO Medelkörsträckan för personbilar i Sverige är ca 1200 mil själv kör jag numera bara 1500 årsmil och de flesta milen kan jag ladda i egna eller i laddare hos släkten man besöker. På vintern väldigt få av årsmilen på längre sträckor hos de flesta. De mesta av års milen går i närområdet där man bor och ska man ha elbil måste man ha egen laddare annars behövs supersnabbladdning eller förvärmning då man laddar allt ute . So What förvärmning eller lång laddtid jag kör gärna en KIA eNiro den felfria välbeprövade modellen även om jag några få gånger får vänta lite längre när jag laddar efter vägen.KIA tänker smart med 7 årsfabriksgaranti det håller upp andrahandsvärdet för den som vill betala lite extra för service. Man ska inte betala för onödiga finesser man inte har nytta av, snabbladdning förvärmning ,värmepump vad det vara månde Man måste göra klart för sig vad man själv behöver inte välja efter vad andra tycker.Har man tex som jag ett varmgarage på vintern passar KIAN perfekt vadå värmepump ,förvärmning, supersnabbladdning,...?

Tja, felfri är den inte. Lider av de klassiska problemen med urladdat 12V batteri. Förvisso oftast beroende på handhavandefel, men batteriet har liten kapacitet och problemet är välkänt.

Uppdaterat: 2023-10-18 20:51
Pi skrev:

Medelkörsträcka är rätt ointressant för individen, Ben39. Min medelkörsträcka de senaste åren är runt 2000 mil/år trots att jag är pensionär sen många år - helt ointressant info för övriga här men så är det...:) Och är man inte nöjd med bilen man valt, som MSO 1000 tycks, så hjälper ju inte medelkörsträckan upp situationen, tyvärr. Hur nöjd man är beror ju på personliga krav och preferenser vs bilens utförande och utrustning Jag skulle nog inte heller vara nöjd med en Niro-EV baserat på vad som skrivs.

Håller med dittills fullo Pi, men det som MSO gnäller över kan man snabbt söka info om och undvika via ett vägval som inte enkom är baserat på ett smarrigt erbjudande om låg leasingkostnad 😉

Uppdaterat: 2023-10-18 20:53

Snoid
Är inte det där med jojo-körning innan laddning lite överskattat? Har för mig jag såg ett sådant test med en Enyaq och det gjorde ingen större skillnad.

Uppdaterat: 2023-10-18 20:56
Ben39 skrev:

PI Jag har god erfarenhet av Nirobilar sen 4 år efter massor av Volvoår. eNiron blev brorsan pijonjär och köpte en av de första när den kom i slutet av 2018. Han valde den efter massor av BMW år. VI ville båda ha en mer tillförlitlig och prisvärd bil på hög modern tekniknivå- nåt mer prisvärt än KIA fanns inte då . Ingen av oss blev besvikna. VI har båda kört mer än 150 000 årsmil genom åren med olika biltyper sen början av 60 talet. Den som känner sitt körmönster och sina förutsättningar kan alltid göra bästa egna bilvalet- Onyanserat tyckande baserat på vad andra anser vara bäst brukar ingen av oss fatta beslut från.

Jag brukar råda folk att provkör flera alternativa bilar och läs på lite innan man bestämmer sig.

Jag provade Eniro ett antal ggr och ett 30 tal mil men ångrar mig bittert att jag valde den högre utrustningsnivån.
Fusk läderstolen är helt utan värme på sidokuddarna och en svidande kyla på yttersidan låren första kvarten medans pungen 🥵.
Ett flertal inställningar som tex autohold som kopplas ur så fort man kliver ur bilen.
Parkeringssensorerna fram som måste manuellt påverkas.
Farthållaren på höger sida ratten som måste aktiveras med flera knapptryck och högerarmen får åka jojo upp och ner till farthållaren hela tiden på landsvägskörning är några galenskaper av många.

Nä jag skulle aldrig rekomendera en E-Niro som egentligen känns som en gammal tidig 20 hundratals toyota.
Och att inte Kia levererar laddhybrider med fabriksvärme är det många som inte fattar förrän vintern kommer och ångrar sitt val bittert.
Att altid kliva in i varm bil är alltid skönt men det får man inte i en Kia laddhybrid men i dom flästa andra laddhybrider.

Och garanti har jag aldrig behövt åberopa på någon ny bil i modern tid och en ny bil ska vara klatterfri första 15-20 tusen milen om man inte har otur 😊

Så mitt råd till nybilsköpare är provkör många fabrikat och känn er för. 😊

Uppdaterat: 2023-10-18 21:02
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Ben39 skrev:

PI Jag har god erfarenhet av Nirobilar sen 4 år efter massor av Volvoår. eNiron blev brorsan pijonjär och köpte en av de första när den kom i slutet av 2018. Han valde den efter massor av BMW år. VI ville båda ha en mer tillförlitlig och prisvärd bil på hög modern tekniknivå- nåt mer prisvärt än KIA fanns inte då . Ingen av oss blev besvikna. VI har båda kört mer än 150 000 årsmil genom åren med olika biltyper sen början av 60 talet. Den som känner sitt körmönster och sina förutsättningar kan alltid göra bästa egna bilvalet- Onyanserat tyckande baserat på vad andra anser vara bäst brukar ingen av oss fatta beslut från.

Ni kunde väl lika gärna valt en Hyundai Ioniq eller Kona. Är Hyundai som utvecklat plattformen Niro är bygd på 😉 ni kunde även fått mer bränsleeffektiva bilar om ni valt Ioniq PHEV.

Uppdaterat: 2023-10-18 20:59
Axa skrev:

Snoid
Är inte det där med jojo-körning innan laddning lite överskattat? Har för mig jag såg ett sådant test med en Enyaq och det gjorde ingen större skillnad.

Nej då det fungerar. Men bygger på att du även kan regenerera lika mycket som motorerna har i effekt. På en bil med ”klen” regenerering ger det så klart sämre effekt, kanske därför det funkar dåligt på Enyaq.
Funkade på min bil, den regenererar med mer än 200kW effekt, så drygt 200kW ut och in i batteriet värmer upp batteriet ganska bra.

Uppdaterat: 2023-10-18 21:03

Snoid
Ah ok. Så kan det vara. Jag har inte koll på hur mycket effekt Enyaq kan regenerera.

Uppdaterat: 2023-10-18 21:12

För att återgå till tråden laddhybrid.

Jag får ändå skäms känning när man ser alla Kia laddhybrider, nya som gamla laddhybrider som står 5-10 minuter på hög tomgångskörning varenda kyliga morgon för att åstadkomma värme i kupén och avisa rutorna.

Fruktansvärt dåligt och sniket av Kia som är en av få fabrikat som inte implementerat elektrisk värme från fabrik som kan utnyttjas när laddsladden är kopplad. 🥺.
Så många som i efterhand är besvikna så det tåls att nämnas.

Uppdaterat: 2023-10-19 10:34
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

MS0 Hur gjorde du med din gamla bensinbil då förra seklet? Skämdes du då också? Jag gjorde det inte i varje fall. Om jag nu skulle stå ute på vintern en kall vinternatt får jag väl värma bilen som man gjorde förr med bensinmotorn inget märkvärdigt med det. Bilen blir ju fortare varm med bensinmotorn eller en bensinvärmare. MIljöaspekten är ju helt försumbart då man kör ju så mycket på el istället för bensin mer än hälften av milen. Behöver man värma varje dag på vintern får man väl ta reda på vad man köper för bil vad den förmår. Folk får faktiskt skylla sig själva om de bara antar der är ju ingen elbil man köpter utan en hybrid. Förr tog man reda på vad man köpte och installerade elpatron eller bensinvärmare om man hade behov av det- välj ett annat bilmärke då. Skulle det nu vara ett problem tappar KIA volym på laddhybriderna och då rättar KIA säkert ill det.

Uppdaterat: 2023-10-19 11:05
bengt39

Ben39 det är väl jobbigt att erkänna att du köpte en riktig skitbil vad gäller vinterkörning? Det är det mso1000 erkänner, när han jämför med sin Skoda Oktavia med bränslevärmare och saknar.

Uppdaterat: 2023-10-19 11:26
Ben39 skrev:

MS0 Hur gjorde du med din gamla bensinbil då förra seklet? Skämdes du då också? Jag gjorde det inte i varje fall. Om jag nu skulle stå ute på vintern en kall vinternatt får jag väl värma bilen som man gjorde förr med bensinmotorn inget märkvärdigt med det. Bilen blir ju fortare varm med bensinmotorn eller en bensinvärmare. MIljöaspekten är ju helt försumbart då man kör ju så mycket på el istället för bensin mer än hälften av milen. Behöver man värma varje dag på vintern får man väl ta reda på vad man köper för bil vad den förmår. Folk får faktiskt skylla sig själva om de bara antar der är ju ingen elbil man köpter utan en hybrid. Förr tog man reda på vad man köpte och installerade elpatron eller bensinvärmare om man hade behov av det- välj ett annat bilmärke då. Skulle det nu vara ett problem tappar KIA volym på laddhybriderna och då rättar KIA säkert ill det.

Nää Ben jag tror Kia skiter i vår lilla marknad som har vinter och iskall bil halva året.
Nya laddhybrider 2023 som ägarna står och kör bensinmotorn på hög tomgång varje morgon för att ägarna vill få varm bil och isfria rutor talar sitt tydliga språk.

Uppdaterat: 2023-10-19 11:41
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Christer Har inga som helst problem att bensinmotorn värmer det är ju en hybrid.De som har problem har ju köpt fel typ av bil. Många kör dessutom laddhybrider som det vore en elbil som ju är helt korkat om man knappt använder bensinmotorn.

Uppdaterat: 2023-10-19 11:46
bengt39

Man kan ju vara nöjd med sitt bilval men bilen ifråga kan ju trots allt ha brister - och det bör man nog medge om man är seriös. Även om bristerna kanske inte är uppenbara för en själv med det körmönster man har..

Uppdaterat: 2023-10-19 11:50
mso 1000 skrev:

Ben39 skrev:
MS0 Hur gjorde du med din gamla bensinbil då förra seklet? Skämdes du då också? Jag gjorde det inte i varje fall. Om jag nu skulle stå ute på vintern en kall vinternatt får jag väl värma bilen som man gjorde förr med bensinmotorn inget märkvärdigt med det. Bilen blir ju fortare varm med bensinmotorn eller en bensinvärmare. MIljöaspekten är ju helt försumbart då man kör ju så mycket på el istället för bensin mer än hälften av milen. Behöver man värma varje dag på vintern får man väl ta reda på vad man köper för bil vad den förmår. Folk får faktiskt skylla sig själva om de bara antar der är ju ingen elbil man köpter utan en hybrid. Förr tog man reda på vad man köpte och installerade elpatron eller bensinvärmare om man hade behov av det- välj ett annat bilmärke då. Skulle det nu vara ett problem tappar KIA volym på laddhybriderna och då rättar KIA säkert ill det.

Nää Ben jag tror Kia skiter i vår lilla marknad som har vinter och iskall bil halva året.
Nya laddhybrider 2023 som ägarna står och kör bensinmotorn på hög tomgång varje morgon för att ägarna vill få varm bil och isfria rutor talar sitt tydliga språk.

+100

Uppdaterat: 2023-10-19 12:02
mso 1000 skrev:

För att återgå till tråden laddhybrid.
Jag får ändå skäms känning när man ser alla Kia laddhybrider, nya som gamla laddhybrider som står 5-10 minuter på hög tomgångskörning varenda kyliga morgon för att åstadkomma värme i kupén och avisa rutorna.
Fruktansvärt dåligt och sniket av Kia som är en av få fabrikat som inte implementerat elektrisk värme från fabrik som kan utnyttjas när laddsladden är kopplad. 🥺.
Så många som i efterhand är besvikna så det tåls att nämnas.

Kan haka på att jag uppskattar möjligheten i Octavia IV att programmera dels "huvudladdning" på natten om/när "lågpris" på el samt starttid för avfärd och då rycka laddkabel och sätta sig i en uppvärmd och fulladdad bil och rulla iväg på el... 😊

Uppdaterat: 2023-10-20 16:15
mso 1000 skrev:

Ben39 skrev:
MS0 Hur gjorde du med din gamla bensinbil då förra seklet? Skämdes du då också? Jag gjorde det inte i varje fall. Om jag nu skulle stå ute på vintern en kall vinternatt får jag väl värma bilen som man gjorde förr med bensinmotorn inget märkvärdigt med det. Bilen blir ju fortare varm med bensinmotorn eller en bensinvärmare. MIljöaspekten är ju helt försumbart då man kör ju så mycket på el istället för bensin mer än hälften av milen. Behöver man värma varje dag på vintern får man väl ta reda på vad man köper för bil vad den förmår. Folk får faktiskt skylla sig själva om de bara antar der är ju ingen elbil man köpter utan en hybrid. Förr tog man reda på vad man köpte och installerade elpatron eller bensinvärmare om man hade behov av det- välj ett annat bilmärke då. Skulle det nu vara ett problem tappar KIA volym på laddhybriderna och då rättar KIA säkert ill det.

Nää Ben jag tror Kia skiter i vår lilla marknad som har vinter och iskall bil halva året.
Nya laddhybrider 2023 som ägarna står och kör bensinmotorn på hög tomgång varje morgon för att ägarna vill få varm bil och isfria rutor talar sitt tydliga språk.

Nu vet jag inte hur Kia fungerar men på Passat GTE är det el som gäller så länge det finns batterikapacitet till det., så med en laddad GTE skrapar man rutorna med elvärme i kupen. Iofs med bensinvärmare kan elvärmen överridas.

Uppdaterat: 2023-10-20 17:21

Mr Wheeler skrev Nu vet jag...
Följande behövs på detta lite ibland insnöade forum
Vidga vyerna gubbar!
Jag har varmgarage va fan ska jag värma bilen med el för dessutom kör jag högst hälften av milen på el Behöver ingen elvärmare
Jag kör Nirohybrider sen 4 år därför de är bäst i klassen för mina behov. Toyota var tidigare bäst på snåla bilar. Den stora koreanska koncernen med Huyindaui och KIA med dera mindre modeller är bäst i klassen idag .
Har inga problem i NIRON med vare sig det lilla 12V batteriet eller att köra bensinmotorn för lite som andra klantar som tror att laddhybriden är en elbil har. Jag använder laddhybriden för att dra ned årsförbrukningen på fossila bränslen som är huvudsyftetmed en laddhybrid. Behöver spara mer och det passar är det en elbil man ska ha. Bara bra att bensinmotorn värmer upp kabinen i laddhybriden. VÅGA TÄNKA UTANFÖR BOXEN GUBBAR då ofta erfarenhetsvärlden är snävare.

Uppdaterat: 2023-10-20 18:01
bengt39

Ben - den passar dig men det betyder inte att en Niro av valfri version passar oss övriga. Det har inget med att tänka utanför boxen att göra utan helt och fullt vilka behov och krav man har på sin bil.

Uppdaterat: 2023-10-20 18:41

Ben - den passar dig men det betyder inte att en Niro av valfri version passar oss övriga. Det har inget med att tänka utanför boxen att göra utan helt och fullt vilka behov och krav man har på sin bil.

Uppdaterat: 2023-10-20 18:42

Pi Klart att du har rätt Oss övriga? Har du ingen egen åsikt att stå för?

Uppdaterat: 2023-10-20 18:58
bengt39

Ben - har det nån betydelse för ditt bilval vad jag tycker ? Räcker det inte med att jag inte valt en Niro.

Uppdaterat: 2023-10-20 19:14

Pi - har det nån betydelse för ditt bilval vad jag tycker ?
Klart det har Pi :-)

Uppdaterat: 2023-10-20 19:19
bengt39