Vi Bilägares forum

Skoda Fabia: Hemvändare med utgifter

Skoda Fabia: Hemvändare med utgifter

Låg bullernivå och lång räckvidd gör Skoda Fabia till en bra reskamrat. Nu väntar första servicetillfället.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-09-21 14:00

Kommentarer

Orimligt pris.
Lika orimligt pris i vår "reservbil" en Mitsubishi Space Star, där 2 olika (kollade) verkstäder skulle ha 5000 kr för service, i praktiken oljebyte 3 liter (liten 3 kyl motor med aut) olja plus oljefilter, + en rad kontrollpunkter förstås men inget annat skulle bytas, bilen hade då gått under 300 mil (i praktiken ny alltså), jag valde att vaska garantin int (kom med 5 års garanti), då jag med lite snabba överslag insåg vad jag skulle betala för bilensgaranti och att den efter 5 år antagligen skulle ligga på 1500-2000 mil och sannolikt inte dras med några problem.

Givetvis bytte jag olja själv och filter, och fortsätter med att göra servicen årligen, men jag kan inte få ihop att det inte lönar sig att plocka ut 2-3000 och få alla lite gladare plus att i mitt fall lämna in alls, den halvtimma som krävs skulle betala sig bra trots en halvering av priset. Max 500 kr för olja + filter och säg 1000 kr för arbetskostnad (30 min). Man saftar i för kraftigt enligt mig, i bästa fal är kunden irriterad och betalar, men gissar att fler gör som mig, iaf med en bil som får så få mil på sig. Bilen har inte ens "halsskydd" som ska bort, oljepluggen är åtkomlig direkt, så i praktiken kan nog verkstaden göra klart bilen på 10 min och hinna med lite inspektionspunkter under tiden oljan dränerar.

Uppdaterat: 2023-09-21 14:35

Skoda märkesverkstäder gör en kontroll....i princip som det besiktningen gör. Detta kostar ca 2000 kr. De hävdar att detta måste göras för att garantin skall gälla. Denna kontroll är ingen service ur den synvinkeln. Det är bara ett sätt att dränera kunderna på pengar. Kontrollera gärna där ni gör service om jag har rätt!

Uppdaterat: 2023-09-21 18:05

Första servicen 6200:- efter nära 3000 mil på en 1,0tsi med 7växlad dsg låda är inget jag reagerar jättemycket på.

Min Kia e-Niro måste in på verkstaden två gånger på samma körsträcka och är nästan samma peng fast det är en bullrig ELBIL.
Motiveringen att kolla bromsarna på elbilen där bromsarna inte används är ju galet.
Det reagerar jag betydligt mer på. 🥺

Uppdaterat: 2023-09-24 16:53
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Kia har väl 2 år/3000 mils serviceintervall på elbilar numera.

Uppdaterat: 2023-09-24 17:03
Pi skrev:

Kia har väl 2 år/3000 mils serviceintervall på elbilar numera.

Kanske det men inte på en 2022 E-Niro.

Uppdaterat: 2023-09-24 17:20
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

I alla fall på nya Niro-EV enligt en lokal säljare.

Uppdaterat: 2023-09-24 17:24

Stämmer Pi, både Niro EV och EV6 har 3000 mil / 24 mån intervall.

Uppdaterat: 2023-09-24 22:13
Power to the people
mso 1000 skrev:

Första servicen 6200:- efter nära 3000 mil på en 1,0tsi med 7växlad dsg låda är inget jag reagerar jättemycket på.
Min Kia e-Niro måste in på verkstaden två gånger på samma körsträcka och är nästan samma peng fast det är en bullrig ELBIL.
Motiveringen att kolla bromsarna på elbilen där bromsarna inte används är ju galet.
Det reagerar jag betydligt mer på. 🥺

Används aldrig bromsarna på en elbil? Det har jag aldrig hört förut.

Uppdaterat: 2023-09-25 07:07
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Hackenbush skrev:

mso 1000 skrev:
Första servicen 6200:- efter nära 3000 mil på en 1,0tsi med 7växlad dsg låda är inget jag reagerar jättemycket på.
Min Kia e-Niro måste in på verkstaden två gånger på samma körsträcka och är nästan samma peng fast det är en bullrig ELBIL.
Motiveringen att kolla bromsarna på elbilen där bromsarna inte används är ju galet.
Det reagerar jag betydligt mer på. 🥺

Används aldrig bromsarna på en elbil? Det har jag aldrig hört förut.

Jo då, men ganska sällan. Och det är inte som MSO skriver att man skall ”kolla” bromsarna.
Man tar isär och smörjer upp bromsarna så dom inte skall kärva fast och ligga an och slitas ut eller fungera dåligt.
Exakt samma service som även görs på många ICE bilar.
Förövrigt är det vanligen något som ”erbjuds” som extra serviceåtgärd och inget ”tvingande”. Är ju oavsett ingen garanti på slitdelar så det måste följas ett serviceprogram för att den skall gälla.

Uppdaterat: 2023-09-25 07:30
Hackenbush skrev:

mso 1000 skrev:
Första servicen 6200:- efter nära 3000 mil på en 1,0tsi med 7växlad dsg låda är inget jag reagerar jättemycket på.
Min Kia e-Niro måste in på verkstaden två gånger på samma körsträcka och är nästan samma peng fast det är en bullrig ELBIL.
Motiveringen att kolla bromsarna på elbilen där bromsarna inte används är ju galet.
Det reagerar jag betydligt mer på. 🥺

Används aldrig bromsarna på en elbil? Det har jag aldrig hört förut.

Ganska olika på olika elbilar med och vilket regenläge man väljer att köra med.
De elbilar jag haft så används bromsarna verkligen knappt alls vid normal lugn körning utan all bromsverkan sköts via regenerering. Även om du trycker på bromspedalen så bromsas det på det sättet istället för användning av bromsarna om du inte trycker hårdare eller mer bromsverkan behövs.
Model S:en jag hade rullade 16 900 mil med mig och sen en annan förare här på företaget, den rullade på originalbromsar hela tiden och även vid försäljningen såg de riktigt fina ut med mycket belägg kvar och fina skivor.

Uppdaterat: 2023-09-25 08:07
Gaston skrev:

Model S:en jag hade rullade 16 900 mil med mig och sen en annan förare här på företaget, den rullade på originalbromsar hela tiden och även vid försäljningen såg de riktigt fina ut med mycket belägg kvar och fina skivor.

Fått för mig att den har automatisk motionering av bromsarna ??

Uppdaterat: 2023-09-25 08:46
Rikard skrev:

Gaston skrev:
Model S:en jag hade rullade 16 900 mil med mig och sen en annan förare här på företaget, den rullade på originalbromsar hela tiden och även vid försäljningen såg de riktigt fina ut med mycket belägg kvar och fina skivor.

Fått för mig att den har automatisk motionering av bromsarna ??

Korrekt, det är nog de flesta elbilar med detta system. Min EQE har det med.

Uppdaterat: 2023-09-25 11:22
Mr Snoid skrev:

Jo då, men ganska sällan. Och det är inte som MSO skriver att man skall ”kolla” bromsarna.
Man tar isär och smörjer upp bromsarna så dom inte skall kärva fast och ligga an och slitas ut eller fungera dåligt.
Exakt samma service som även görs på många ICE bilar.

Ursäkta en fråga. Tas verkligen bromsarna isär och smörjs upp på en vanlig service? Enligt min erfarenhet låter detta som en myt. Har aldrig hört talas om att detta utförs i praktiken, utan låter mera som en vandringssägen.

Uppdaterat: 2023-09-25 13:33
Christer skrev:

Mr Snoid skrev:
Jo då, men ganska sällan. Och det är inte som MSO skriver att man skall ”kolla” bromsarna.
Man tar isär och smörjer upp bromsarna så dom inte skall kärva fast och ligga an och slitas ut eller fungera dåligt.
Exakt samma service som även görs på många ICE bilar.

Ursäkta en fråga. Tas verkligen bromsarna isär och smörjs upp på en vanlig service? Enligt min erfarenhet låter detta som en myt. Har aldrig hört talas om att detta utförs i praktiken, utan låter mera som en vandringssägen.

Det är skitsnack och har fabrikatet dåligt konstruerade bromsar då kanske det behövs plockas isär.
Att Kia hävdar att det behövs är på grund av att dom har problem bromsar.
Belägg som möts och ibland onötta belägg som kollapsar i smulor.
Och skrattretande att det behövs på en elbil som till 99% kör med regenerering istället för broms.
Ta isär och smörja saker / ytor som är tätade och helt fritt från smuts och yttre påverkan.
Skrattar hela dagen.

Uppdaterat: 2023-09-25 15:01
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Gaston skrev:

Ganska olika på olika elbilar med och vilket regenläge man väljer att köra med.
De elbilar jag haft så används bromsarna verkligen knappt alls vid normal lugn körning utan all bromsverkan sköts via regenerering. Även om du trycker på bromspedalen så bromsas det på det sättet istället för användning av bromsarna om du inte trycker hårdare eller mer bromsverkan behövs.
Model S:en jag hade rullade 16 900 mil med mig och sen en annan förare här på företaget, den rullade på originalbromsar hela tiden och även vid försäljningen såg de riktigt fina ut med mycket belägg kvar och fina skivor.

Ah, det visste jag inte. Ganska häftigt.

Uppdaterat: 2023-09-25 15:36
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Christer skrev:

Mr Snoid skrev:
Jo då, men ganska sällan. Och det är inte som MSO skriver att man skall ”kolla” bromsarna.
Man tar isär och smörjer upp bromsarna så dom inte skall kärva fast och ligga an och slitas ut eller fungera dåligt.
Exakt samma service som även görs på många ICE bilar.

Ursäkta en fråga. Tas verkligen bromsarna isär och smörjs upp på en vanlig service? Enligt min erfarenhet låter detta som en myt. Har aldrig hört talas om att detta utförs i praktiken, utan låter mera som en vandringssägen.

Jo då, på Toyota Yarisen som frugan hade var bromsservice ett moment i servisschemat.
Men du kanske aldrig ägt en Toyota 😉

Uppdaterat: 2023-09-25 15:40

En elbil som körs av en medveten förare behöver istort sett aldrig använda bromsarna mer än när man stannar och står stilla.
(E-Niro kräver årlig bromsservice)🥺

Och frugans yaris har konstant problem med bromsarna vart annat år eftersom jag bara byter olja och filter varje höst.
Den används som andra europeiska bilar där man aldrig bryr sig om bromsarna förrän det är dax att byta bromsbeläggen. 😊

Uppdaterat: 2023-09-25 16:07
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

En elbil som körs av en medveten förare behöver istort sett aldrig använda bromsarna mer än när man stannar och står stilla.
(E-Niro kräver årlig bromsservice)🥺

Det är just för att dom sällan används dom behöver smörjas.

Uppdaterat: 2023-09-25 19:12
Mr Snoid skrev:

Christer skrev:
Mr Snoid skrev:
Jo då, men ganska sällan. Och det är inte som MSO skriver att man skall ”kolla” bromsarna.
Man tar isär och smörjer upp bromsarna så dom inte skall kärva fast och ligga an och slitas ut eller fungera dåligt.
Exakt samma service som även görs på många ICE bilar.

Ursäkta en fråga. Tas verkligen bromsarna isär och smörjs upp på en vanlig service? Enligt min erfarenhet låter detta som en myt. Har aldrig hört talas om att detta utförs i praktiken, utan låter mera som en vandringssägen.

Jo då, på Toyota Yarisen som frugan hade var bromsservice ett moment i servisschemat.
Men du kanske aldrig ägt en Toyota 😉

Jag har aldrig ägt en Toyota, tack Gode Gud. Mina bilars bromsar har bara behövt service när de varit slut på beläggen och det har jag skött själv. Sedan håller jag med om Apex beskrivning: Det är just för att dom sällan används dom behöver smörjas.
Sedan tycker jag att mina bilars bromsar blivit kvalitetsmässigt bättre undan för undan. Min förförra bil gick 13000 mil innan bromsrenovering. De två sista har haft felfria bromsar.

Uppdaterat: 2023-09-25 19:30

Jag har ägt Toyota och på den tiden så ingick det inte i den normala servicen (som för sin tid var svindyr) - däremot ville verkstan gärna sälja på mig detta som ett tilläggsarbete. Det lyckades dom med ungefär vartannat år. Inga andra bilar efter denna har behövt detta och det har alltså inte heller erbjudits - och dessa bilars bromsar har fungerat utmärkt under hela tiden jag ägt dom.

Uppdaterat: 2023-09-25 20:02
Apex skrev:

mso 1000 skrev:
En elbil som körs av en medveten förare behöver istort sett aldrig använda bromsarna mer än när man stannar och står stilla.
(E-Niro kräver årlig bromsservice)🥺

Det är just för att dom sällan används dom behöver smörjas.

Nej. Helt fel.
Dålig lösning från vissa fabrikat eller verkstäderna ska ha in degen från bilägaren när dom tappar oljebytesservicen.

Uppdaterat: 2023-09-25 20:20
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Apex skrev:
mso 1000 skrev:
En elbil som körs av en medveten förare behöver istort sett aldrig använda bromsarna mer än när man stannar och står stilla.
(E-Niro kräver årlig bromsservice)🥺
Det är just för att dom sällan används dom behöver smörjas.

Nej. Helt fel.
Dålig lösning från vissa fabrikat eller verkstäderna ska ha in degen från bilägaren när dom tappar oljebytesservicen.

Lösningen är inte bra. Men skivbromsar som inte används kärvar fast oavsett fabrikat, det är fakta. Mår mycket bättre av att användas frekvent, gärna extra hårt ibland. Precis som mer eller mindre all mekanik.

Sen får du tro vad du vill.

Uppdaterat: 2023-09-25 21:37
Apex skrev:

mso 1000 skrev:
Apex skrev:
mso 1000 skrev:
En elbil som körs av en medveten förare behöver istort sett aldrig använda bromsarna mer än när man stannar och står stilla.
(E-Niro kräver årlig bromsservice)🥺
Det är just för att dom sällan används dom behöver smörjas.
Nej. Helt fel.
Dålig lösning från vissa fabrikat eller verkstäderna ska ha in degen från bilägaren när dom tappar oljebytesservicen.

Lösningen är inte bra. Men skivbromsar som inte används kärvar fast oavsett fabrikat, det är fakta. Mår mycket bättre av att användas frekvent, gärna extra hårt ibland. Precis som mer eller mindre all mekanik.
Sen får du tro vad du vill.

+100 Helt enig i detta.

Uppdaterat: 2023-09-25 22:01

Ja bromsar skall motioneras och gärna hårt med jämna mellanrum det är sedan urgamla tider och gäller alla bilar.

Men är ni så dum att ni gillar att lämna in en elbil för uppsmörjning av bromsarna så grattis att öppna börsen.

Uppdaterat: 2023-09-25 22:15
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Ja bromsar skall motioneras och gärna hårt med jämna mellanrum det är sedan urgamla tider och gäller alla bilar.

Men är ni så dum att ni gillar att lämna in en elbil för uppsmörjning av bromsarna så grattis att öppna börsen.
Jag Vidhåller att Kia e-Niros årlig service för bromsar är hål i hela huvudet.

Uppdaterat: 2023-09-25 22:17
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Köper man rätt elbil behöver man inte det MSO. Men dumsnålhet lönar sig sällan. 😉

Uppdaterat: 2023-09-25 22:22
mso 1000 skrev:

Ja bromsar skall motioneras och gärna hårt med jämna mellanrum det är sedan urgamla tider och gäller alla bilar.
Men är ni så dum att ni gillar att lämna in en elbil för uppsmörjning av bromsarna så grattis att öppna börsen.

Inte alls. Jag använder bromsarna på min.
Tackade vänligen nej till erbjudandet om att serva bromsarna vid första service.
Får se om jag gör det samma även nu vid 6000mil
Snålkör man inte elbilen så håller bromsarna sig vid god vigör.

Uppdaterat: 2023-09-25 22:46

Även om man inte har en elbil med det eminenta system som Gaston beskriver så konditioneras bromsarna ändå vid de tillfällen man har bråttom. Så se till att ha bråttom då och då i trafiken så slipper man fastkärvade bromsar. ;-)

Uppdaterat: 2023-09-25 22:48
mso 1000 skrev:

En elbil som körs av en medveten förare behöver istort sett aldrig använda bromsarna mer än när man stannar och står stilla.
(E-Niro kräver årlig bromsservice)🥺
Och frugans yaris har konstant problem med bromsarna vart annat år eftersom jag bara byter olja och filter varje höst.
Den används som andra europeiska bilar där man aldrig bryr sig om bromsarna förrän det är dax att byta bromsbeläggen. 😊

Jo, Toyota har bromsproblem sen mitten på 00 talet då de gick över till tyska bromsar (Bosch)
Särbon har en Verso med Boschbromsar, de måste jag plocka isär efter varje vinter.

Uppdaterat: 2023-09-25 22:55

Märkligt att Toyota med europeiska bromsar har problem medan europeiska bilar med europeiska bromsar inte tycks ha samma problem. Fast min f d Toyota var av årsmodell 2003 och även den ville man göra en bromsservice på regelbundet - dessutom slets de främre bromsarna betydligt kraftigare än nån annan bil jag haft.

Uppdaterat: 2023-09-26 09:16

Belägg slits ju mera fram än bak så är det ju men andra fel ska inte uppstå på första 15000 milen.

Att Kias belägg rent kolapsar i smulor vid så låga 3000 mil är inte ovanligt och måste betecknas som trafik farligt.
Och att verkstaden debiterar tusentals kronor vid bromsbyte när bilen servas är väl dåligt när andra bilar som regel kör 8-10000 mil innan bromsbyte.

Uppdaterat: 2023-09-26 16:19
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html