Vi Bilägares forum

Euro 7 2025: Nya förslaget för utsläppsregler klart

Euro 7 2025: Nya förslaget för utsläppsregler klart

Biltillverkarnas lobbykritik lönade sig. De nya utsläppsreglerna som kallas Euro 7 verkar inte bli så hårda som kritikerna befarat.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-09-25 13:16

Kommentarer

Bra! Vi bilister är inte de som ska lösa "miljöproblemen"

Uppdaterat: 2023-09-25 15:09
MatsJ skrev:

Bra! Vi bilister är inte de som ska lösa "miljöproblemen"

Och uppenbarligen ingen annan heller, eftersom alla bara fortsätter att lägga ansvaret på någon annan.

Uppdaterat: 2023-09-25 15:57

De europeiska biltillverkarna har tydligen fortfarande inte lärt sig läxan av att de nu håller på att bli omkörda av Tesla och kinesiska tillverkare, eftersom de valt att istället lägga sina resurser på lobbying och fortsätter att backa in i framtiden.

Uppdaterat: 2023-09-25 15:59

Instämmer Masterplanner. Tydligt att protektionism går före att vara steget före (den tyvärr dopade) konkurrensen från Kina + övriga världen.

Uppdaterat: 2023-09-25 16:42
Power to the people

Ingen verkar förstå att de nya Euro 7-reglerna som först föreslogs, var helt orealistiska att implementera med den teknik- och forskningsnivå som finns idag. De revolutionära penntrecksradikalerna i EU tvingades tack och lov till reträtt.

Uppdaterat: 2023-09-25 20:57
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
MatsJ skrev:

Bra! Vi bilister är inte de som ska lösa "miljöproblemen"

Bilisterna är en del av miljöproblemen och ska naturligtvis bidra med lösningar. Det går 100 000 tals liv till spillo på grund av bilarnas avgaser globalt och kostar 1000-1500 kr per människa globalt. Är det ett problem? kanske inte då fler dör av svält.

Uppdaterat: 2023-09-26 06:13

Underbar retorik. "inte bilisternas sak att lösa miljöproblem"!
Missar det man fick lära sig som barn, "handling och konsekvens". Ansvarar inte den som kör bilen och släpper ut fossila växthusgaser mm. Växthusgaser som aldrig försvinner. Verkar inte så insiktsfullt precis. Inte konstigt det ser ut som det gör i världen.

Uppdaterat: 2023-09-26 07:33

Euro 7 klassen har inga förbättringar på utsläppskraven vs Euro 6 så varför ens kalla det Euro 7.

Snacka om att bil lobbyn ej vill ställa om eller förändra eller förbättra motorerna pga kostnaderna med utveckling.

Självklart är det möjligt och utveckla nya motorer som klarar lägre utsläpp men självklart kostar det endel pengar.

Uppdaterat: 2023-09-26 12:49
Elbilar
Elbil_Vw skrev:

Euro 7 klassen har inga förbättringar på utsläppskraven vs Euro 6 så varför ens kalla det Euro 7.
Snacka om att bil lobbyn ej vill ställa om eller förändra eller förbättra motorerna pga kostnaderna med utveckling.
Självklart är det möjligt och utveckla nya motorer som klarar lägre utsläpp men självklart kostar det endel pengar.

Det kostar väl jäkligt mycket pengar. Pengar dom hellre/måste lägga på utveckling av elbilar.
Intäkter från försäljningen av ICE bilar behövs så klart också i denna ekvationen

Uppdaterat: 2023-09-26 12:58
Elbil_Vw skrev:

Euro 7 klassen har inga förbättringar på utsläppskraven vs Euro 6 så varför ens kalla det Euro 7.
Snacka om att bil lobbyn ej vill ställa om eller förändra eller förbättra motorerna pga kostnaderna med utveckling.
Självklart är det möjligt och utveckla nya motorer som klarar lägre utsläpp men självklart kostar det endel pengar.

Din läsförståelse är tydligen inget vidare. De nya Euro 7-reglerna som först föreslogs, var helt orealistiska att implementera med den teknik- och forskningsnivå som finns idag. Gamla hederliga trollkarlar existerar således inte. Det är inte alls "självklart" att utveckla nya motorer som klarar lägre utsläpp i det galna, verklighetsfrånvända tempo som de revolutionära penntrecksradikalerna i EU håller. "Billobbyn" ... Tjenare.

Jag vill påminna dig om att den nya fyrcylindriga dieselmotorn som monteras i många Mercedes-modeller - 220d - kostade över tio miljarder kronor (!) att utveckla. Alltså, över 10 000 000 000 kronor för bara en enda motor! Tids nog kommer nämnda summa att investeras i fler och bättre elbilar. Det är bara så sorgligt att se att många inte förstår hur komplex situationen är idag för de gamla biltillverkarna. De kan inte såga av den (närings)grenen som stegen står lutad mot - de måste först flytta stegen!

Uppdaterat: 2023-09-26 16:28
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Snooker
Lobbyism på EU-nivå förekommer i ganska stor utsträckning. Även från bilbranschen.

Uppdaterat: 2023-09-26 16:53
J.L skrev:

MatsJ skrev:
Bra! Vi bilister är inte de som ska lösa "miljöproblemen"

Bilisterna är en del av miljöproblemen och ska naturligtvis bidra med lösningar. Det går 100 000 tals liv till spillo på grund av bilarnas avgaser globalt och kostar 1000-1500 kr per människa globalt. Är det ett problem? kanske inte då fler dör av svält.

Men snälla någon! Sluta hitta på "fakta"!

Uppdaterat: 2023-09-26 16:56
390Mustang67cab skrev:

Underbar retorik. "inte bilisternas sak att lösa miljöproblem"!
Missar det man fick lära sig som barn, "handling och konsekvens". Ansvarar inte den som kör bilen och släpper ut fossila växthusgaser mm. Växthusgaser som aldrig försvinner. Verkar inte så insiktsfullt precis. Inte konstigt det ser ut som det gör i världen.

De som skitar ner ska betala. Det är inte vi bilister, på plats 37, som ska göra det före alla andra som förorenar miljön betydligt mer och värre.

Uppdaterat: 2023-09-26 16:58
SnookerPro skrev:

Elbil_Vw skrev:
Euro 7 klassen har inga förbättringar på utsläppskraven vs Euro 6 så varför ens kalla det Euro 7.
Snacka om att bil lobbyn ej vill ställa om eller förändra eller förbättra motorerna pga kostnaderna med utveckling.
Självklart är det möjligt och utveckla nya motorer som klarar lägre utsläpp men självklart kostar det endel pengar.

Din läsförståelse är tydligen inget vidare. De nya Euro 7-reglerna som först föreslogs, var helt orealistiska att implementera med den teknik- och forskningsnivå som finns idag. Gamla hederliga trollkarlar existerar således inte. Det är inte alls "självklart" att utveckla nya motorer som klarar lägre utsläpp i det galna, verklighetsfrånvända tempo som de revolutionära penntrecksradikalerna i EU håller. "Billobbyn" ... Tjenare.
Jag vill påminna dig om att den nya fyrcylindriga dieselmotorn som monteras i många Mercedes-modeller - 220d - kostade över tio miljarder kronor (!) att utveckla. Alltså, över 10 000 000 000 kronor för bara en enda motor! Tids nog kommer nämnda summa att investeras i fler och bättre elbilar. Det är bara så sorgligt att se att många inte förstår hur komplex situationen är idag för de gamla biltillverkarna. De kan inte såga av den (närings)grenen som stegen står lutad mot - de måste först flytta stegen!

10 miljarder? Kostade över 30 miljarder att utveckla den motorn som dock finns i lite olika versioner.

Uppdaterat: 2023-09-26 18:25
Apex skrev:

SnookerPro skrev:
Elbil_Vw skrev:
Euro 7 klassen har inga förbättringar på utsläppskraven vs Euro 6 så varför ens kalla det Euro 7.
Snacka om att bil lobbyn ej vill ställa om eller förändra eller förbättra motorerna pga kostnaderna med utveckling.
Självklart är det möjligt och utveckla nya motorer som klarar lägre utsläpp men självklart kostar det endel pengar.
Din läsförståelse är tydligen inget vidare. De nya Euro 7-reglerna som först föreslogs, var helt orealistiska att implementera med den teknik- och forskningsnivå som finns idag. Gamla hederliga trollkarlar existerar således inte. Det är inte alls "självklart" att utveckla nya motorer som klarar lägre utsläpp i det galna, verklighetsfrånvända tempo som de revolutionära penntrecksradikalerna i EU håller. "Billobbyn" ... Tjenare.
Jag vill påminna dig om att den nya fyrcylindriga dieselmotorn som monteras i många Mercedes-modeller - 220d - kostade över tio miljarder kronor (!) att utveckla. Alltså, över 10 000 000 000 kronor för bara en enda motor! Tids nog kommer nämnda summa att investeras i fler och bättre elbilar. Det är bara så sorgligt att se att många inte förstår hur komplex situationen är idag för de gamla biltillverkarna. De kan inte såga av den (närings)grenen som stegen står lutad mot - de måste först flytta stegen!

10 miljarder? Kostade över 30 miljarder att utveckla den motorn som dock finns i lite olika versioner.

Förlåt, skrev fel. Men alla inser ju hur oerhört dyrt det är att utveckla motorer som ska klara ny lagstiftning - och snart är det omöjligt att klara ny lagstiftning oavsett vad det skulle kosta. Vad galenpannorna i EU inte begriper är att vi under övergången kommer att behöva det gamla och det nya parallellt en tid.

Uppdaterat: 2023-09-27 03:43
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Matsj, vänligen ta av skygglapparna! Om Mercedes utvecklingskostnad på 10 000 000 000 för en kolvmotor visar det snarare på en ineffektiv utvecklingsavdelning. Misstänker att en del av kostnaden är verktyg/fabrikskostnader men den mest spännande frågan är om lobbypengar finns med i projektet också samt hur mycket.

Uppdaterat: 2023-09-27 06:14
J.L skrev:

Matsj, vänligen ta av skygglapparna! Om Mercedes utvecklingskostnad på 10 000 000 000 för en kolvmotor visar det snarare på en ineffektiv utvecklingsavdelning. Misstänker att en del av kostnaden är verktyg/fabrikskostnader men den mest spännande frågan är om lobbypengar finns med i projektet också samt hur mycket.

Gör du dig dum?

Uppdaterat: 2023-09-28 02:17
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Hur mycket kostar det för Koenigsegg att utveckla betydligt mer avancerade motorer? Är inte imponerad av den höga kostnaden för utvecklingen av Mercedesmotorn. Om jag är dum eller inte? Säkert väldigt dum.

Uppdaterat: 2023-09-28 06:06

J.L, på vilket vis skulle Koenigseggs motor vara mer avancerad än en MB disel som är utvecklad för att klara emissionskrav, lång livslängd och fungera i alla upptänkliga miljöer.

Uppdaterat: 2023-09-28 08:15

Vad spelar motorn för roll? Koldioxid som är det viktigaste att minska står helt i relation till förbrukningen av drivmedel. Drar en bil mycket drivmedel (fossilt) så blir det stora utsläpp. Det är fel fokus, med det sagt säger jag inte att det är bra om vi kan minska ner andra partiklar som släpps ut av fossila motorer och däck. Men en sak kan jag säga, och det hoppas jag alla håller med om.. att tyngre bilar släpper ut mycket mer partiklar, speciellt dessa som kommer från däck mm. När jag ägde en Octiva som väger ca 1400 kg, blev det nästan inget bromsdamm på fälgarna fram och jag bytte bromsklossar 1 gång på 9 år och 180000 mil. När jag ägt tyngre bilar som tex Avensis så "käkade" den bilen bromsklossar och fälgarna fram var ständigt skitiga av bromsdamm. Utvecklingen går åt helt fel håll med tyngre bilar och högre bilar som släpper ut mer .. av allt!

Uppdaterat: 2024-03-15 11:26