Vi Bilägares forum

Stor höjning av bensin- och dieselpriset

Stor höjning av bensin- och dieselpriset

Det har blivit betydligt dyrare att tanka de senaste veckorna.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-08-10 12:47

Kommentarer

Det är onekligen imponerande att svenska Mp har lyckats höja världsmarknadspriset på råolja bara för att sätta krokben för regeringens löfte om 10 kr/litern ute vid pumpen. Men eftersom regeringen ändå har riksdagsmajoritet så borde det vara en enkel sak att låsa priset på 10 kr/l genom ett riksdagsbeslut, så att Mp inte längre kan påverka priset på olja genom sina förhandlingar med Saudi osv.

Uppdaterat: 2023-08-10 13:02

Hmm... undrar hur många som tar tillfället i akt och börjar cykelpendla efter semestrarna? Har redan sett många fler på cykelbanorna, och de som kan ta cykeln helt/delvis istället för bilen tjänar naturligtvis stora pengar på det.

Uppdaterat: 2023-08-10 13:32

Tack OPEC, det behövs väl pengar i den ryska krigskassan. Kör på svenskt bränsle = el eller biogas.

Uppdaterat: 2023-08-10 13:37
Power to the people

Ja är det inte otroligt Raphael hur hög efterfrågan är på bränslen, trots att mp gjort sitt absoluta bästa för att stoppa det.

Problemet är nämligen att det enda man åstadkommit är att svenska bilister subventionerar amerikanskt bilåkande och kinesisk industriproduktion. Utsläppen och konsumtionen har tvärtom aldrig varit högre, med eller utan svensk extremism.

Så tokigt blir det när man inte har koll på den ekonomiska teorin eller för den delen att handel (och utsläppen) med världens viktigaste råvara är global och inte lokal.

Men nu blir vi ju förhoppningsvis snart av med den idiotiska reduktionsplikten så då blir det billigare för de bilister som fortfarande tankar med fossila bränslen.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-08-10 13:58
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Att avskaffa reduktionsplikten är ju superintelligent… Not!

Uppdaterat: 2023-08-10 15:05

Jag anser att den aldrig borde ha införts.

Den har enbart kostat oss i fördyrade transporter och högre inflation till ingen som helst nytta.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-08-10 16:35
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Raphael skrev:

Det är onekligen imponerande att svenska Mp har lyckats höja världsmarknadspriset på råolja bara för att sätta krokben för regeringens löfte om 10 kr/litern ute vid pumpen. Men eftersom regeringen ändå har riksdagsmajoritet så borde det vara en enkel sak att låsa priset på 10 kr/l genom ett riksdagsbeslut, så att Mp inte längre kan påverka priset på olja genom sina förhandlingar med Saudi osv.

Alla partier säger ju vad dom vill göra, i en valrörelse. Men ingen fick ju majoritet, utan måste samarbeta med andra partier. I den sittande regeringen är det L som stretar emot, om just bränslepriset.

Men en sak är säker, hade S och MP suttit kvar vid makten, så hade priset varit dyrare idag. Detta eftersom dom vill höja reduktionsplikten igen, alltså ta bort den automatiska höjningen.

Uppdaterat: 2023-08-10 17:22

@ A.L... -allt för att miljöaktivister & politiker av valfri färg skall få chansen att hålla elefanten (befolkningstillväxten) utanför rummet. Man tar till de mest ogenomtänkta, knasiga, drastiska idéer för elefanten skall hållas utanför till varje pris.

ps. en ny invånare på planeten klimatbelastar som knappa 30 bilar, och vi som kan tänka lite logiskt inser rätt snabbt att bilen inte är det stora problemet.

Uppdaterat: 2023-08-10 17:23
Swenssons skrev:

Att avskaffa reduktionsplikten är ju superintelligent… Not!

Hur menar du då? Ska vi inte lyssna på forskarna längre? https://sverigesradio.se/artikel/forskare-regeringen-gor-ratt-som-slopar-reduktionsplikten

Uppdaterat: 2023-08-10 17:25

AL, att Mp har påverkat Opec att höja sina priser innebär att Mp inte bara har höjt priset för svenska bilister. Även amerikanska bilister får nu dyrare bränsle pga Mp så jag förstår inte hur du får det till att Mp subventionerar amerikanska bilförare.

Tack vare Mp så är Kina världens största elbilsmarknad och du har rätt i att Mp subventionerar den kinesiska bilindustrins omställning till elbilar, men att fler går över till elbilar innebär ju att utsläppen från transportsektorn minskar vilket är bra!

Uppdaterat: 2023-08-10 18:53
A.L skrev:

Jag anser att den aldrig borde ha införts.
Den har enbart kostat oss i fördyrade transporter och högre inflation till ingen som helst nytta.
MVH AL

Fast då får vi ju köpa in mer av dyr olja på världsmarknaden, och Putin lär få in mer till krigskassan. Så att ta bort inblandningen nu, hur smart är det?
Jo, det är några som fortfarande kör på fossila bränslen.. 83 procent är bensin- eller dieselbilar.
Hybrider 8,3 procent, de körs väl också mycket på fossilt.
Elbilar 4 procent, något fler än etanolbilarna 3,6 procent. Gas 0,8 procent.

2022 års siffror från Trafikanalys

Uppdaterat: 2023-08-10 18:57
Villevalle

Lobocut, den professorn har inte tagit med varifrån biobränslena i Sverige kommer från. I Sverige kommer majoriteten av biobränslena från restprodukter vid skogsavverkning (av svensk skog, inte regnskogen) och av animaliska fetter som också är avfall egentligen som annars skulle slängas.
Den studie du hänvisar till är inte tillämpbar på svenska förhållanden.

I hela EU ökar nu reduktionsplikten. Medan Sverige går motsatt håll. Detta innebär att Sverige inte kommer uppfylla klimatmålen och Sverige får böta. Böterna beräknas hamna på 2 000 kr per bilist. Om inte regeringen fakturerar svenska bilister 2000 kr/år för dessa böter så är frågan varifrån pengarna ska tas.
Den underfinanserade sjukvården?
Den underfinanserade skolan?
Den underfinanserade äldreomsorgen?
Sänka A-kassan och de allmänna försäkringssystemen ytterligare?
Klimatförändringarna leder till mer extremväder, bl.a mer regnväder. Vatten och avloppssystemen i Sverige behöver bytas ut, men i den takt som görs nu tar det 200 år. Den tiden finns inte.
Det är 13 kilometer VA som måste bytas ut per år enligt Svenskt Vatten. Detta kommer kosta enorma summor. Därför höjer kommunerna vattenavgifterna men det saknas ändå enorma summor. Jag fick en höjning nyligen av VA med det dubbla av den borgerliga kommunledningen i min kommun. Från 600 kr i månaden till strax över 1100 kr inkl sophämtning.
Vad tänker regeringen göra åt det?

Uppdaterat: 2023-08-10 19:04
Raphael skrev:

AL, att Mp har påverkat Opec att höja sina priser innebär att Mp inte bara har höjt priset för svenska bilister. Även amerikanska bilister får nu dyrare bränsle pga Mp så jag förstår inte hur du får det till att Mp subventionerar amerikanska bilförare.
Tack vare Mp så är Kina världens största elbilsmarknad och du har rätt i att Mp subventionerar den kinesiska bilindustrins omställning till elbilar, men att fler går över till elbilar innebär ju att utsläppen från transportsektorn minskar vilket är bra!

Nej jag förstår att du inte riktigt har koll på hur energiskatterna fungerar.

Det är genom att höja priserna som man stryper efterfrågan. Tekniken är välkänd inom litteraturen. Här kan du läsa min text på wiki;

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Pigouviansk_skatt

Ifråga om världsmarknadspriset på olja är det efterfrågan och tillgång som styr. Mp kan inte påverka detta via tekniken som jag redogör för ovan, även om det är så man har motiverat det.

Vad som istället sker är att den efterfrågan som man stryper bort i Sverige transfereras över till de marknader där skatterna inte är en del av priset. Med högre utbud sjunker priset där och konsumtion ökar.

Kallas också för priselasticitet.

Så det bästa sättet för oss att tanka billigare är om länder som Kina,USA eller Indien lägger en rejäl styckskatt på sitt bränsle.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-08-10 19:28
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Ehm, en annan får ju påpekat hela tiden att elpriserna fördyrar så himla för elbilisten. Jo jo…

Uppdaterat: 2023-08-10 19:51
Raphael skrev:

Lobocut, den professorn har inte tagit med varifrån biobränslena i Sverige kommer från. I Sverige kommer majoriteten av biobränslena från restprodukter vid skogsavverkning (av svensk skog, inte regnskogen) och av animaliska fetter som också är avfall egentligen som annars skulle slängas.
Den studie du hänvisar till är inte tillämpbar på svenska förhållanden.
I hela EU ökar nu reduktionsplikten. Medan Sverige går motsatt håll. Detta innebär att Sverige inte kommer uppfylla klimatmålen och Sverige får böta. Böterna beräknas hamna på 2 000 kr per bilist. Om inte regeringen fakturerar svenska bilister 2000 kr/år för dessa böter så är frågan varifrån pengarna ska tas.
Den underfinanserade sjukvården?
Den underfinanserade skolan?
Den underfinanserade äldreomsorgen?
Sänka A-kassan och de allmänna försäkringssystemen ytterligare?
Klimatförändringarna leder till mer extremväder, bl.a mer regnväder. Vatten och avloppssystemen i Sverige behöver bytas ut, men i den takt som görs nu tar det 200 år. Den tiden finns inte.
Det är 13 kilometer VA som måste bytas ut per år enligt Svenskt Vatten. Detta kommer kosta enorma summor. Därför höjer kommunerna vattenavgifterna men det saknas ändå enorma summor. Jag fick en höjning nyligen av VA med det dubbla av den borgerliga kommunledningen i min kommun. Från 600 kr i månaden till strax över 1100 kr inkl sophämtning.
Vad tänker regeringen göra åt det?

Raphael, har du helt missat att Sverige är världens största importör av Biodrivmedel. Vi importerar 85% av all HVO som konsumeras.
Det lilla vi producerar själva är en droppe i havet och det som är restprodukter från skogen är en försvinnande liten del. Som du säkert vet så blir det mesta av dom resterna värmepellets, en betydligt bättre användning av energin i trävirket än att koka soppa och sedan förbränna i en bilmotor med låg verkningsgrad.
Så du behöver läsa på betydligt mer om tillverkning av HVO så du kommer upp i samma kunskapsnivå som du har om bildäck. Men kanske inte miljöbränslen är ett av dina specialintressen så du köper propagandan med hull och hår.

Uppdaterat: 2023-08-10 20:19
Villevalle skrev:

A.L skrev:
Jag anser att den aldrig borde ha införts.
Den har enbart kostat oss i fördyrade transporter och högre inflation till ingen som helst nytta.
MVH AL

Fast då får vi ju köpa in mer av dyr olja på världsmarknaden, och Putin lär få in mer till krigskassan. Så att ta bort inblandningen nu, hur smart är det?
Jo, det är några som fortfarande kör på fossila bränslen.. 83 procent är bensin- eller dieselbilar.
Hybrider 8,3 procent, de körs väl också mycket på fossilt.
Elbilar 4 procent, något fler än etanolbilarna 3,6 procent. Gas 0,8 procent.
2022 års siffror från Trafikanalys

Om du studerar hur efterfrågan på olja så är det inte Putin som tjänar mest utan USA och Saudiarabien och några till. Det var när USA började utvinna allt större mängder under mitten av 2010-talet som priserna sjönk. Världsekonomin fick sig en injektion och många länder, däribland Sverige, hade hög ekonomisk tillväxt. Oljan är den viktigaste råvaran och kommer så att vara också inom överskådlig framtid.

Angående Ryssland så säljer de mest till sina kompisar i Kina och Indien. EU har strypt sina köp av rysk olja. Visserligen har vi ändå nytta av att både Indien och Kina köper olja från Ryssland, eftersom vi på så vis får högre kvantiteter kontra vår betalningsvilja. Alltså precis på samma sätt som när tokstollarna här stryper efterfrågan på bränsle och ger bort överskotten till Kina.

Så nej, jag kan inte se några bärande skäl till att vi skall bränna bort slaktavfallet i bilmotorer istället för att använda det till ex värmeproduktion där det gör betydligt bättre nytta (läs verkningsgraden är högre)Det är ett slöseri.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-08-10 20:27
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Att världen skulle efterfråga biobränslen är dessutom en sanning med modifikation. Tyskland exempelvis tar bort den helt från och med år 2030.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-08-10 20:29
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Och angående reduktionspliktens effekt på klimatet så är den noll. Den existerar helt enkelt inte annat än i populisternas enkla endimensionella värld.

Hos IPCC däremot kan man med fördel läsa om hur klimatet kan komma att utveckla sig, även om IPCC inte bedriver någon egen forskning.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-08-10 20:31
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Raphael skrev:

Lobocut, den professorn har inte tagit med varifrån biobränslena i Sverige kommer från. I Sverige kommer majoriteten av biobränslena från restprodukter vid skogsavverkning (av svensk skog, inte regnskogen) och av animaliska fetter som också är avfall egentligen som annars skulle slängas.
Den studie du hänvisar till är inte tillämpbar på svenska förhållanden.
I hela EU ökar nu reduktionsplikten. Medan Sverige går motsatt håll. Detta innebär att Sverige inte kommer uppfylla klimatmålen och Sverige får böta. Böterna beräknas hamna på 2 000 kr per bilist. Om inte regeringen fakturerar svenska bilister 2000 kr/år för dessa böter så är frågan varifrån pengarna ska tas.
Den underfinanserade sjukvården?
Den underfinanserade skolan?
Den underfinanserade äldreomsorgen?
Sänka A-kassan och de allmänna försäkringssystemen ytterligare?
Klimatförändringarna leder till mer extremväder, bl.a mer regnväder. Vatten och avloppssystemen i Sverige behöver bytas ut, men i den takt som görs nu tar det 200 år. Den tiden finns inte.
Det är 13 kilometer VA som måste bytas ut per år enligt Svenskt Vatten. Detta kommer kosta enorma summor. Därför höjer kommunerna vattenavgifterna men det saknas ändå enorma summor. Jag fick en höjning nyligen av VA med det dubbla av den borgerliga kommunledningen i min kommun. Från 600 kr i månaden till strax över 1100 kr inkl sophämtning.
Vad tänker regeringen göra åt det?

Det var inte mycket rätt där...

Det är inte en forskare, det är flera forskare bakom den studie som nämn.

63% kommer från animaliska fetter.
19% råtallaolja
4% raps
4%Palmolja
4%PFAD
6%övrigt

Av dom animaliska fetterna, så kommer 0,2% från Sverige. Resten av dom animaliska fetterna importers från hela världen.
8,1% Argentina
2,8% Australien
0,2% Indien
2% Sydkorea
0,9% Vietnam
5,4% Qatar

Osv...

Och böter. Ja, det är ca 2 miljarder per år. Ta dom 2 miljarder från SIDA, som har ca 25 miljarder till bistånd...

Så nej, det blir ingen sämre välfärd eller A-kassa, för att vi sänker reduktionsplikten....

Titta på denna https://www.youtube.com/watch?v=NxA_b-RP5rY

Uppdaterat: 2023-08-10 22:33

Märkligt att fossilförespråkare inte har nått gränsen att fortsätta med fossilförbränning av olika typer inte för oss framåt längre i denna värld. Att omställning till en lägre fossilförbrukning är av godo, att industrin som är stora förespråkare att regeringen gör för lite och för långsam omställning. Att det äventyrar våra arbeten på långsikt, det är märkligt att fossilförespråkare låter mer som gamla företaget Facit. Vi ska göra som vi alltid har gjort, räkna på gamla räknemaskiner som har pappersremsor på sin höjd. Elektroniska räknemaskiner det är inget för framtiden. Det ekar väldigt likt det som nu fossilförespråkare skriker, skyller på Mp eller tokiga politiker och allt vad det heter. Vi ska kunna tanka fossilt i tanken och det billigt, allt annat gör vi uppror på.
Vad trött man blir när man hör det....

Uppdaterat: 2023-08-10 22:36

Oljan är en billig energiform med högt energiinnehåll, där världens välstånd byggts upp tack det låga priset. Problemet är likt krogen att "happy hour" börjar närma sig slut och någon ska ta notan efter ett urskiljningslöst festande samt att ångesten och baksmällan dagen efter kommer närmare. Man har diskuterat kostnader i storleksordningen 300-400 miljarder kronor för anpassningar av kommunerna. Därtill kommer anpassning och säkring av infrastruktur för mycket höga belopp. Med andra ord är diesel och bensin alldeles för billigt.

Uppdaterat: 2023-08-11 06:04
A.L skrev:

Jag anser att den aldrig borde ha införts.
Den har enbart kostat oss i fördyrade transporter och högre inflation till ingen som helst nytta.
MVH AL

Ja, det är säkert så.

Uppdaterat: 2023-08-11 06:41
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
A.L skrev:

Villevalle skrev:
A.L skrev:
Jag anser att den aldrig borde ha införts.
Den har enbart kostat oss i fördyrade transporter och högre inflation till ingen som helst nytta.
MVH AL
Fast då får vi ju köpa in mer av dyr olja på världsmarknaden, och Putin lär få in mer till krigskassan. Så att ta bort inblandningen nu, hur smart är det?
Jo, det är några som fortfarande kör på fossila bränslen.. 83 procent är bensin- eller dieselbilar.
Hybrider 8,3 procent, de körs väl också mycket på fossilt.
Elbilar 4 procent, något fler än etanolbilarna 3,6 procent. Gas 0,8 procent.
2022 års siffror från Trafikanalys

Om du studerar hur efterfrågan på olja så är det inte Putin som tjänar mest utan USA och Saudiarabien och några till. Det var när USA började utvinna allt större mängder under mitten av 2010-talet som priserna sjönk. Världsekonomin fick sig en injektion och många länder, däribland Sverige, hade hög ekonomisk tillväxt. Oljan är den viktigaste råvaran och kommer så att vara också inom överskådlig framtid.
Angående Ryssland så säljer de mest till sina kompisar i Kina och Indien. EU har strypt sina köp av rysk olja. Visserligen har vi ändå nytta av att både Indien och Kina köper olja från Ryssland, eftersom vi på så vis får högre kvantiteter kontra vår betalningsvilja. Alltså precis på samma sätt som när tokstollarna här stryper efterfrågan på bränsle och ger bort överskotten till Kina.
Så nej, jag kan inte se några bärande skäl till att vi skall bränna bort slaktavfallet i bilmotorer istället för att använda det till ex värmeproduktion där det gör betydligt bättre nytta (läs verkningsgraden är högre)Det är ett slöseri.
MVH AL

Ja o det är därför gasfordon är så dåligt, (förutom att det är kass för miljön…)
Dvs: Väldigt låg verkningsgrad att tillverka gas från el, för att sedan lagra/transportera till ett fordon, där det bränns upp!

Uppdaterat: 2023-08-11 07:51
Gillar kurvor och rondeller

Optimus;

Att fossila bränslen används i världen är ingen hemlighet. Det är inget man hindrar via svensk reduktionsplikt eller extremism signerad tokstollarna. Lokala åtgärder ger ingen effekt på globala problem.

Och det är precis det som är orsaken till att vi kan se att mp har misslyckats med sina korståg. Aldrig förr har världen bränt så mycket olja som just nu.

Reduktionsplikten innebär ett storskaligt slöseri med resurser vilket också påpekats av B.la riksrevisionen. Den har ingen effekt på framtida klimat (i IPCC modeller) utan det den orsakar är en högre konsumtion på annan plats i den globala ekonomin. Dessutom bidrar den till att våra insatsvaror och grundläggande näringar blir dyrare och tappat i konkurrenskraft då transporter och dess priser är helt relaterade till den ekonomiska utvecklingen i samhället (med en koefficient om 0,87- 0,92! eller något sånt där).

Så vad är den egentliga nyttan?

MVH AL

Uppdaterat: 2023-08-11 07:58
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
J.L skrev:

Oljan är en billig energiform med högt energiinnehåll, där världens välstånd byggts upp tack det låga priset. Problemet är likt krogen att "happy hour" börjar närma sig slut och någon ska ta notan efter ett urskiljningslöst festande samt att ångesten och baksmällan dagen efter kommer närmare. Man har diskuterat kostnader i storleksordningen 300-400 miljarder kronor för anpassningar av kommunerna. Därtill kommer anpassning och säkring av infrastruktur för mycket höga belopp. Med andra ord är diesel och bensin alldeles för billigt.

Om man studerar området lite mer ingående istället för att skriva ut saker utan egentligt innehåll så har Väg- och Trafikforskningsinstitutet (VTI) visat att bilisterna betalar cirka 50% mer för olyckor, vägslitage, miljö och klimat än dess (marginal) kostnad. De är alltså överbeskattade vid bränslepumpen. Se VTI samkost för djupare förståelse.

VTI är också det organ som har utredningansvar för området åt regeringen - och det hade man också när tokstollarna satt vid makten.

Men tokstollarna har ju en tradition av att inte lyssna på vetenskapen och expertisen, därav deras vanvettiga korståg mot bilister och deras behov av att förflytta sig.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-08-11 08:05
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Swenssons skrev:

Att avskaffa reduktionsplikten är ju superintelligent… Not!

Ja, hade politikerna menat allvar med att sänkas Sveriges utsläpp och kunna klara satta klimatmål, hade man inte sänkt reduktionsplikten till 6 %, utan ha något annat att parera med. Men så ser verkligheten tyvärr ut och får högst sannolikt resultatet att de totala utsläppen av fossil koldioxid i Sverige ökar istället för att minska.

Uppdaterat: 2023-08-13 23:17
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
LeifX skrev:

ps. en ny invånare på planeten klimatbelastar som knappa 30 bilar, och vi som kan tänka lite logiskt inser rätt snabbt att bilen inte är det stora problemet.

Ja, men bilen är fortfarande en del av problemet.

Uppdaterat: 2023-08-13 23:20
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
Mr Snoid skrev:

Raphael, har du helt missat att Sverige är världens största importör av Biodrivmedel. Vi importerar 85% av all HVO som konsumeras.
Det lilla vi producerar själva är en droppe i havet och det som är restprodukter från skogen är en försvinnande liten del.

Har du helt missat att det finns goda möjligheter att bli självförsörjande i landet på förnybara drivmedel utifrån den tidigare planerade reduktionsplikten? Vid årsskiftet ökar i stället flödet av pengar till tvivelaktiga stater istället för att vara kvar och göra ekonomisk nytta i Sverige.

Uppdaterat: 2023-08-13 23:37
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
motorcykelentusiasten skrev:

Ja o det är därför gasfordon är så dåligt, (förutom att det är kass för miljön…)
Dvs: Väldigt låg verkningsgrad att tillverka gas från el, för att sedan lagra/transportera till ett fordon, där det bränns upp!

Vilken gas menar du? Är det CNG (fordonsgas), alltså natur- och biogas, är du ju helt fel ute, och speciellt då det sistnämnda är det bästa som kan användas i fordon med förbränningsmotor avseende miljö- och klimatpåverkan.

Uppdaterat: 2023-08-13 23:49
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
A.L skrev:

J.L skrev:
Oljan är en billig energiform med högt energiinnehåll, där världens välstånd byggts upp tack det låga priset. Problemet är likt krogen att "happy hour" börjar närma sig slut och någon ska ta notan efter ett urskiljningslöst festande samt att ångesten och baksmällan dagen efter kommer närmare. Man har diskuterat kostnader i storleksordningen 300-400 miljarder kronor för anpassningar av kommunerna. Därtill kommer anpassning och säkring av infrastruktur för mycket höga belopp. Med andra ord är diesel och bensin alldeles för billigt.

Om man studerar området lite mer ingående istället för att skriva ut saker utan egentligt innehåll så har Väg- och Trafikforskningsinstitutet (VTI) visat att bilisterna betalar cirka 50% mer för olyckor, vägslitage, miljö och klimat än dess (marginal) kostnad. De är alltså överbeskattade vid bränslepumpen. Se VTI samkost för djupare förståelse.
VTI är också det organ som har utredningansvar för området åt regeringen - och det hade man också när tokstollarna satt vid makten.
Men tokstollarna har ju en tradition av att inte lyssna på vetenskapen och expertisen, därav deras vanvettiga korståg mot bilister och deras behov av att förflytta sig.
MVH AL

Ska vi skicka räkningen för skador för vattenskador, bränder och ombyggnader av VA-nät till Saudi, Ryssland, Norge ? I enbart Gävle är översvämningskostnaden lokalt 2000 0000 000 miljarder efter den stora översvämningen, blir en trevlig nota på skattsedeln och Va-avgifter. Dags att se sambanden !

Uppdaterat: 2023-08-14 06:13
John2008 skrev:

Mr Snoid skrev:
Raphael, har du helt missat att Sverige är världens största importör av Biodrivmedel. Vi importerar 85% av all HVO som konsumeras.
Det lilla vi producerar själva är en droppe i havet och det som är restprodukter från skogen är en försvinnande liten del.

Har du helt missat att det finns goda möjligheter att bli självförsörjande i landet på förnybara drivmedel utifrån den tidigare planerade reduktionsplikten? Vid årsskiftet ökar i stället flödet av pengar till tvivelaktiga stater istället för att vara kvar och göra ekonomisk nytta i Sverige.

Kan du förklara HUR vi skall bli självförsörjande?
Länka gärna till fakta, inte partsinlagor från branschföreningar eller Preem.
För det är konstigt att riksrevisionen kommer till en annan slutsats.

Uppdaterat: 2023-08-14 07:37
Mr Snoid skrev:

John2008 skrev:
Mr Snoid skrev:
Raphael, har du helt missat att Sverige är världens största importör av Biodrivmedel. Vi importerar 85% av all HVO som konsumeras.
Det lilla vi producerar själva är en droppe i havet och det som är restprodukter från skogen är en försvinnande liten del.
Har du helt missat att det finns goda möjligheter att bli självförsörjande i landet på förnybara drivmedel utifrån den tidigare planerade reduktionsplikten? Vid årsskiftet ökar i stället flödet av pengar till tvivelaktiga stater istället för att vara kvar och göra ekonomisk nytta i Sverige.

Kan du förklara HUR vi skall bli självförsörjande?
Länka gärna till fakta, inte partsinlagor från branschföreningar eller Preem.
För det är konstigt att riksrevisionen kommer till en annan slutsats.

Du kommer inte få något svar av någon av dem. Samma visa hela tiden, var och varannan "tråd" är befläckad av vissa med en viss agenda. Inget som tvingar dem att köra på diesel eller bensin eller något annat bränsle, de kan köra sina bilar på precis vad de vill. Tanka HVO istället för Diesel och var nöjd med det, men tvinga inte oss andra. Personligen ogillar jag pekpinnar, piskor och pålagor. Låt folk själva avgöra.

Riksrevisionens slutsats och analys väger blytungt, med vissa reservationer som alltid mer eller mindre finns. Analysen i denna rapport är dock glasklar så även slutsatsen.

Uppdaterat: 2023-08-14 13:18
lsoderlund skrev:

Riksrevisionens slutsats och analys väger blytungt, med vissa reservationer som alltid mer eller mindre finns. Analysen i denna rapport är dock glasklar så även slutsatsen.

Vad är slutsatsen? Mer rysk olja i världshandelssystemet? Det blir ju effekten när Sverige liksom andra länder efterfrågar mer oljeprodukter. Läser i GP att rysk olja bunkras i Göteborg!
Visst, det är inte olagligt men vill vi öka på Putins krigskassa?

Uppdaterat: 2023-08-15 12:36
Villevalle
J.L skrev:

Ska vi skicka räkningen för skador för vattenskador, bränder och ombyggnader av VA-nät till Saudi, Ryssland, Norge ? I enbart Gävle är översvämningskostnaden lokalt 2000 0000 000 miljarder efter den stora översvämningen, blir en trevlig nota på skattsedeln och Va-avgifter. Dags att se sambanden !

Sambanden har varit klara allt sedan 30-talet. De första stegen togs sedan i slutet av 70-talet (styrmedelsutredningen - läs dem -ja det finns flera) Koldioxidskatt infördes i början av 90-talet (I Sverige). Energiskatterna innan dess (ja trafiken ger upphov till andra saker utöver klimatet - även det är huvuddelen av svenskarna helt omedvetna om)

Det är bara det att populasen inte haft koll på sådana här saker, vilket ditt inlägg är ett tydligt exempel på.

Några sådana summor är det heller inte tal om -inte ens på global nivå.

Däremot finns det ett stöd för att en global värdering av koldioxid bör ligga kring 0,1-0,25 kr per kg. Det är dock långt från de 7 kronor som tokstollarna godtyckligt bestämde.

Men inte ens om så tokstollarna lyckas stoppa alla industriell produktion och alla transporter i det svenska samhället så kommer det att ha någon effekt (om vi nu skall utgå från IPCC) på vare sig extremväder eller genomsnittlig temperatur.

Vad skall J.L göra då? Tvinga världens övriga länder att följa i samma heliga tokskola? Och hur skall det gå till?

Det är dags att du läser på min vän. Börja med VTI så får du i alla fall en grundförståelse för vad du pratar om.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-08-19 12:53
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
John2008 skrev:

motorcykelentusiasten skrev:
Ja o det är därför gasfordon är så dåligt, (förutom att det är kass för miljön…)
Dvs: Väldigt låg verkningsgrad att tillverka gas från el, för att sedan lagra/transportera till ett fordon, där det bränns upp!

Vilken gas menar du? Är det CNG (fordonsgas), alltså natur- och biogas, är du ju helt fel ute, och speciellt då det sistnämnda är det bästa som kan användas i fordon med förbränningsmotor avseende miljö- och klimatpåverkan.

Menar all gas såklart!
Du är helt förblindad av miljötalibanernas marknadsföring.

Elbilar med el från kärnkraftverk är enda långsiktigt hållbara lösningen

Uppdaterat: 2023-08-26 19:35
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

John2008 skrev:
motorcykelentusiasten skrev:
Ja o det är därför gasfordon är så dåligt, (förutom att det är kass för miljön…)
Dvs: Väldigt låg verkningsgrad att tillverka gas från el, för att sedan lagra/transportera till ett fordon, där det bränns upp!
Vilken gas menar du? Är det CNG (fordonsgas), alltså natur- och biogas, är du ju helt fel ute, och speciellt då det sistnämnda är det bästa som kan användas i fordon med förbränningsmotor avseende miljö- och klimatpåverkan.

Menar all gas såklart!
Du är helt förblindad av miljötalibanernas marknadsföring.
Elbilar med el från kärnkraftverk är enda långsiktigt hållbara lösningen

Det där får du många plus för.
När problemet är för hög halt av koldioxid i atmosfären så är det tydligen helt ok att öka på det genom att elda allt annat än fossila energibärare.

Uppdaterat: 2023-08-26 19:55
LeifX skrev:

@ A.L... -allt för att miljöaktivister & politiker av valfri färg skall få chansen att hålla elefanten (befolkningstillväxten) utanför rummet. Man tar till de mest ogenomtänkta, knasiga, drastiska idéer för elefanten skall hållas utanför till varje pris.
ps. en ny invånare på planeten klimatbelastar som knappa 30 bilar, och vi som kan tänka lite logiskt inser rätt snabbt att bilen inte är det stora problemet.

Vi verkar vara få som inser den saken.
Ju fler som får det bättre, ju färre barn kommer det födas (Källa Hans Rosling) Å andra sidan kommer de då skaffa sig en bil, och då elbil inte är nått alternativ på stora delar av klotet kommer de skaffa en fosilbil.
Moment 22.

Uppdaterat: 2023-08-26 19:56

Intressant att Volvo och Scania inte vill förändra reduktionsplikten, vilket skulle i teorin spara pengar åt sina kunder. Båda lastbilsföretagen ser en fara i att omställningen till elfordon fördröjs och Sverige kommer på efterkälken. Naturligtvis vill Volvo och Scania att deras ställning och mycket stora investeringar i elektriska fordon ska återbetalas och som "grädde på moset" bibehålla sysselsättningen i framtid. Med den brunblåa sörjan som styr Sverige kommer vi åka kraftigt tillbaka till "grottstadiet" med den industrifientliga politik som förs.

Uppdaterat: 2023-08-26 21:16

Volvo och Scania är tokstollar naturligtvis..
:)

Uppdaterat: 2023-08-26 23:27
Villevalle

Och sympatiserar med Mp:-)

Uppdaterat: 2023-08-27 07:58
J.L skrev:

Intressant att Volvo och Scania inte vill förändra reduktionsplikten, vilket skulle i teorin spara pengar åt sina kunder. Båda lastbilsföretagen ser en fara i att omställningen till elfordon fördröjs och Sverige kommer på efterkälken. Naturligtvis vill Volvo och Scania att deras ställning och mycket stora investeringar i elektriska fordon ska återbetalas och som "grädde på moset" bibehålla sysselsättningen i framtid. Med den brunblåa sörjan som styr Sverige kommer vi åka kraftigt tillbaka till "grottstadiet" med den industrifientliga politik som förs.

Du har väldigt höga tankar om Scania och Volvo. Deras enda oro är hur mycket pengar de kommer tjäna.

Uppdaterat: 2023-08-27 22:33

Det företag främst brukar vilja ha är förutsebara spelregler. De optimerar processer och produkter efter de regelverk som finns och kan inte hatta fram och tillbaka hur enkelt som helst.
Bränslet påverkar vilka material man kan använda och hur man ska bygga motorer. Det går inte att ändra hur enkelt som helst utan att det blir problem någonstans.

Uppdaterat: 2023-08-28 08:59

Apex, det är helt korrekt att Volvo AB och Scania vill tjäna pengar och det är naturligt i enligt kapitalismens princip. Vi får inte glömma att de skapar välstånd för Sverige och är världsledande samt har en viktig hemmamarknad som gjort dem starka.

Uppdaterat: 2023-08-30 06:18