Vi Bilägares forum

”Vi elbilister blir ofta förpassade till industriområden”

”Vi elbilister blir ofta förpassade till industriområden”

Att åka på långresa med elbil innebär ofta att bli förpassad till industriområden eller baksidan av köpcentrum, skriver Niklas Carle.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-07-01 06:40

Kommentarer

Det handlar mer om att Tesla lägger sina laddare på märkliga ställen. Andra nätverk finns ofta vid McDonalds och liknande.
McDonalds Kristinehamn har en hel drös laddare.
Diners Arboga har dock laddare och även andra laddnätverk. Där finns flera matställen inte bara Diners.
Och även flera bränslemackar har idag laddstationer. Preem m.fl.
Men visst, ta Teslas laddare utanför Grums. Verkligen på baksidan av några outlets. På andra sidan rondellen finns dock bränslemack med en Rasta så det blir en promenad till andra sidan rondellen för de med Tesla.

Uppdaterat: 2023-07-01 16:15

Precis Raphael skriver så finns det ju gått om laddare som är bättre placerade än Teslas laddare. Inte svårare än att välja annat.

Uppdaterat: 2023-07-01 16:19

Kanske i många fall är så enkelt så det beror på tillgången till höga effekter - troligen enklare vid industriområden som kan vara planerade för detta.

Uppdaterat: 2023-07-01 16:20

Pi
Nja, jag skulle säga att det finns en hel del snabba laddare även på mackar eller vid snabbmatsrestauranger.

Uppdaterat: 2023-07-01 16:26

Än så länge har jag inte laddat på något industriområde.
Däremot på många Cirkle K stationer. Men förstår inte problemet, spelar väl ingen roll vart man stannar för att ladda en liten stund.

Uppdaterat: 2023-07-01 16:36

Axa - det finns det säkert men min fundering gällde att det kanske är bättre förberett för överföring av höga effekter i ett industriområde än t ex ett mera utpräglat bostadsområde... Jag vet inte - bara en spekulation.
Sen får väl Guran försöka förstå att alla har olika önskemål om stället man kanske får tillbringa 30--60 minuter på i samband med laddning.

Uppdaterat: 2023-07-01 17:03

Pi, behöver du tillbringa 30-60 minuter på att snabbladda och anser det som plågsamt så har du valt fel bil för dina behov.
Då väljer du med fördel en bil som laddar på halva den tiden, eller väljer att fylla på mindre med energi.

Uppdaterat: 2023-07-01 17:17

Guran - många av dagens elbilar lär i alla fall behöva runt 30 minuter för den klassiska laddcykeln - plus eventuell väntetid. Så 30--60 minuter kan mycket väl vara fallet men givetvis beroende på bil och tillgång till laddplatser. Men grejen är väl den att alla inte tycker som du - t ex artikelförfattaren. Bara att acceptera.

Uppdaterat: 2023-07-01 17:39

Det kan vara som Pi säger att det är enklare med mycket ström i industriområden, men det finns ändå 100-250 laddare vid bränslemackar och McDonalds.
Jag tror det kan finnas en annan förklaring. Det är billigare mark vid industriområden. Blir billigare anlägga en Tesla-anläggning. Tesla behöver mycket mark. De har ju fler laddpunkter på en station än konkurrenterna, kan ladda fler bilar samtidigt. De tar upp mer markutrymme än konkurrenterna. Tesla station är inget man smäller upp på parkeringen vid McDonalds eller en bränslemack, behövs mer utrymme.

Uppdaterat: 2023-07-01 17:51

Pi, artikelförfattaren kör Tesla 3. Som Raphael tidigare nämnde så är ofta Teslas stora laddplatser förpassade på industrimark.
Gör du en egen studieresa och ser dig om lite så skall du se att denna placering är det framförallt Tesla som har på sina stora platser med kanske 40 bås.
Dessa är unika för Tesla, men öppna för andra.
Så det är faktiskt du som borde acceptera att det finns andra alternativ, framförallt du som inte har någon erfarenhet av att köra elbil. Däremot en mängd förutfattade meningar.
Till och med laddtiderna och att få vänta har du tydligen väldigt stor erfarenhet av 😉

Uppdaterat: 2023-07-01 17:52

Jag föredrar att ladda där jag kan göra något annat än att sitta i bilen den stunden. Snabbmat är inte det jag vill ha varje dag.

Uppdaterat: 2023-07-01 18:00

Pi, här kan du se laddtider 10-80% för en stor mängd bilar.
https://nye.naf.no/elbil/elprix-nytt/el-prix-2023-ladetest-sommer

Uppdaterat: 2023-07-01 18:00

Vet inte varför det är så i Sverige. I Norge är Tesla-laddarna i stort sett alltid placerade vid bensinstationer eller andra former av serviceställen. Kanske är svensk byråkrati, för en gångs skull, mer utpräglad än den norska....

Uppdaterat: 2023-07-01 18:53

Nog markpriser eller hyran som gör att man hamnar på vishan... allt handlar om pengar...

Uppdaterat: 2023-07-01 20:06

Ja du Guran - som upplysning kan jag berätta att det inte var jag som skrev artikeln som diskuteras.

Uppdaterat: 2023-07-01 21:36

En bensinmack är väl inte så munter upplevelse bland korv, chips och cola. Använder man Teslas navigator för sin rutt blir det inte så speciellt lång tid man står still. I Vara finns en restaurang intill, Karlstad Max, Arboga Dinners, Mellbystrand ett köpcenter, Strängnäs flera junkfood och bensinmackar, Enköping Dinners. Tar alla dagar i veckan Teslas laddstationer med hög kapacitet och laddplatser.

Uppdaterat: 2023-07-01 21:37

En intressant faktor är om batteriets storlek är för stor, blir resan besvärligare och urvalet av snabbladdare minskar om inte stilleståndstiderna ska bli för långa. Det finns inte speciellt många 350kW laddare över landet.

Uppdaterat: 2023-07-01 21:41

Snoids länk med test om laddtider var intressant. Noterar att kinesiska bilarna inte har särskilt snabba laddtider, med några få undantag.

Uppdaterat: 2023-07-01 22:00
Pi skrev:

Ja du Guran - som upplysning kan jag berätta att det inte var jag som skrev artikeln som diskuteras.

Nu var det väl ändå du som visste hur lång tid som krävs för att ladda en elbil och som skrev detta
” Sen får väl Guran försöka förstå att alla har olika önskemål om stället man kanske får tillbringa 30--60 minuter på i samband med laddning”

Mig veterligen har inte artikelförfattaren kommit med dessa påståenden.

Uppdaterat: 2023-07-01 22:15
Mr Snoid skrev:

... Men förstår inte problemet, spelar väl ingen roll vart man stannar för att ladda en liten stund.

Det var detta jag syftade på - alltså att du ifrågasätter att andra kan ha andra åsikter än just du. Allt annat är oväsentligt i sammanhanget! Nog diskuterat i detta ämne för min del.

Uppdaterat: 2023-07-01 22:29

Vid Lekhyttans kök & kiosk finns 8 st 150 kW laddare. Recharge-nätverket. Det är en trevlig restaurang.

Uppdaterat: 2023-07-01 22:58
Pi skrev:

Mr Snoid skrev:
... Men förstår inte problemet, spelar väl ingen roll vart man stannar för att ladda en liten stund.

Det var detta jag syftade på - alltså att du ifrågasätter att andra kan ha andra åsikter än just du. Allt annat är oväsentligt i sammanhanget! Nog diskuterat i detta ämne för min del.

Och självklart så måste du påpeka detta Pi i stället för att kanske redogöra för lite av dina erfarenheter med elbil.
Extra kul att du alltid skall kommentera mina kommentarer och reta dig på det i stället för att tillföra något intresse från din bilvardag. Men du kanske är ett sånt där troll som inte ens har en bil.
Men oavsett, är inte en diskussion en fråga om att hävda sina olika åsikter ?
Om jag hävdar att det inte spelar nån roll vart man stannar i tjugo minuter så är det väl ändå min åsikt jag ventilerar. Det kan du väl fullständigt skita i att kommentera om det råkar reta dig nått så oerhört.

Uppdaterat: 2023-07-01 23:08

Det är klart det spelar roll var man stannar i 20-30 minuter. Vad gör man under tiden man väntar? Spelar spel på skärmen?
Jag tror absolut det finns efterfrågan att kunna ladda där man har möjlighet att gå på toa, köpa en dricka, äta något och så får det gärna vara en trevlig omgivning också. Det är jag nog inte ensam om att tycka.

Uppdaterat: 2023-07-02 00:30

Själv skriver jag mejl när jag laddar. Perfekt tillfälle att jobba lite.

Att kräva ett fik och toa tycker jag är överdrivet. Så ofta behöver man inte utföra sådana aktiviteter

Men som alltid är det individuellt vad man tycker är viktigt

MVH AL

Uppdaterat: 2023-07-02 00:57
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Snabbladdare används främst av de som är ute på långtur. Inte för vardagspendling för man laddar hemma. Så man kör fulladdat hemifrån, sen efter typ en 30 mil stannar man för att ladda, gå på toa. Äta något - mat eller fika. Så jag tycker det är ett minimum.

Saknas detta så måste man ju stanna en gång till för detta. Och det känns ju lite onödigt. Då blir det extra lång resa om man ska stanna 20-30 min för att ladda och sen behöva stanna igen för en 30 min för att gå på toa och äta bara för att laddaren var så dumt placerad.

Men väljer man andra laddnätverk än Tesla så är detta inget problem eftersom andra laddnätverk ofta har sina laddstationer i anslutning till där det finns möjlighet att gå på toa, äta något osv.

Uppdaterat: 2023-07-02 06:07
Pi skrev:

Mr Snoid skrev:
... Men förstår inte problemet, spelar väl ingen roll vart man stannar för att ladda en liten stund.

Det var detta jag syftade på - alltså att du ifrågasätter att andra kan ha andra åsikter än just du. Allt annat är oväsentligt i sammanhanget! Nog diskuterat i detta ämne för min del.

Ja, så är det, man får inte lov att ha andra åsikter än mrsnoid för då betraktas man som dum.

Uppdaterat: 2023-07-02 06:29
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Hackenbush skrev:

Pi skrev:
Mr Snoid skrev:
... Men förstår inte problemet, spelar väl ingen roll vart man stannar för att ladda en liten stund.
Det var detta jag syftade på - alltså att du ifrågasätter att andra kan ha andra åsikter än just du. Allt annat är oväsentligt i sammanhanget! Nog diskuterat i detta ämne för min del.

Ja, så är det, man får inte lov att ha andra åsikter än mrsnoid för då betraktas man som dum.

Förövrigt, har jag skrivit att du är dum ? Men det kanske är självinsikten du talar om.
Eller har du någon erfarenhetsbaserad åsikt att framföra i diskussionen om snabbladdares placering och tiden man behöver stå där? Kunde vara intressant med lite andra åsikter efter flitigt bruk av dessa.

Uppdaterat: 2023-07-02 08:03

Det är så kul, att de som inte laddar sin bil ser problem med det, medan vi som kör laddbart inte ser problemet… jaja, man blir hemmablind verkar det som.
Håller för en gångs skull med AL, Kollar lite mail och liknande innan man inser att man laddat mer än man tänkt…

Uppdaterat: 2023-07-02 09:31
*Robban
EnannanRobban skrev:

Det är så kul, att de som inte laddar sin bil ser problem med det, medan vi som kör laddbart inte ser problemet… jaja, man blir hemmablind verkar det som.
Håller för en gångs skull med AL, Kollar lite mail och liknande innan man inser att man laddat mer än man tänkt…

Ljuger artikelförfattaren? Han laddar sin bil och ser problem

Uppdaterat: 2023-07-02 11:49
A.L skrev:

Själv skriver jag mejl när jag laddar. Perfekt tillfälle att jobba lite.
Att kräva ett fik och toa tycker jag är överdrivet. Så ofta behöver man inte utföra sådana aktiviteter
Men som alltid är det individuellt vad man tycker är viktigt
MVH AL

Det är snarare ett önskemål, inget som krävs eller behövs.

Uppdaterat: 2023-07-02 10:25

Idag skall jag köra från norra Varberg till mitt hus på Österlen. Det är en resa på cirka 30 mil. Har inte laddat i natt (den har använts till en annan bil) och det är 42% kvar i Teslan. Det betyder att jag kommer behöva använda en supercharger på vägen. Troligtvis blir det den i Laholm även om det vore bättre att nyttja den i Ystad.

Båda dessa ligger i anslutning till både fik och rastplats men jag ser onekligen inte nyttan med att äta så mycket och ofta. Tycker nog det är bättre att följa en sund kost, vilket jag är noga med.

Så fortfarande kan jag inte förstå detta vurmande för att behöva fika varje 30 mil. Äta en massa kolhydrater och sedan sätta sig i bilen är knappast bra för figuren och hjärta och kärlen.

Bättre i så fall att använda tiden till en stärkande promenad eller till att skriva mejl

MVH AL

Uppdaterat: 2023-07-02 10:28
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Ursäkta inloppet i tråden...
När jag åker förbi en Maxi Ica så behöver jag inte storhandla, inte heller köpa en korv på macken när jag tankar.
Men är jag tvungen att äta när jag laddar?
Men möjligheten till det skadar inte för de som är på långresa.

Uppdaterat: 2023-07-02 10:54
A.L skrev:

Idag skall jag köra från norra Varberg till mitt hus på Österlen. Det är en resa på cirka 30 mil. Har inte laddat i natt (den har använts till en annan bil) och det är 42% kvar i Teslan. Det betyder att jag kommer behöva använda en supercharger på vägen. Troligtvis blir det den i Laholm även om det vore bättre att nyttja den i Ystad.
Båda dessa ligger i anslutning till både fik och rastplats men jag ser onekligen inte nyttan med att äta så mycket och ofta. Tycker nog det är bättre att följa en sund kost, vilket jag är noga med.
Så fortfarande kan jag inte förstå detta vurmande för att behöva fika varje 30 mil. Äta en massa kolhydrater och sedan sätta sig i bilen är knappast bra för figuren och hjärta och kärlen.
Bättre i så fall att använda tiden till en stärkande promenad eller till att skriva mejl
MVH AL

Man kan svara på mail, följa en sund kost och ta stärkande promenader även om man fikar när man laddar sin bil.

Grattis till nya bilen btw, Model S Long Range?

Uppdaterat: 2023-07-02 11:52

Varför tror AL att man måste äta en massa kolhydrater när man stannar för att ladda?
Det finns många laddstationer som är vid restauranger av olika sorter. Kanske inte Tesla, men andra laddnätverk. Det är inte ovanligt att det finns det som kallas för sallad.
Jag kommer köra 40 mil idag på min resa till sommarstugan. Jag kommer stanna på vägen för att äta. AL behöver inte oroa sig, det blir en vegetarisk sallad. Kanske även en vegokorv.
Ja AL det finns lågkolhydrat-sallader.

Här är några exempel på lågkolhydratgrönsaker:
Blomkål – 4 g. Urtypen för en LCHF-grönsak och kanske den mest klassiska av dem alla. ...
Vitkål – 3 g. Ytterligare en fantastisk LCHF-grönsak. ...
Avokado – 2 g. ...
Broccoli – 4 g. ...
Zucchini – 3 g. ...
Spenat – 1 g. ...
Sparris – 2 g. ...
Grönkål – 4 g.
Finns givetvis fler…

Och Tesla-ägare kanske inte behöver gå på toa när de är på långfärd, men jag behöver det. Jag tror inte att jag inte längre skulle behöva det om jag hade en Tesla.

Det är inte trafiksäkert att sitta flera timmar i en bil utan paus. Hjärnan och kroppen behöver en paus. Och då kan man lika gärna ta och ladda också.

Har ni glömt bort Trafikmagasinet från Falun där Christer & Co var noga med att uppmana till att ta pauser under långkörning för att öka trafiksäkerheten.

Det var visserligen på den tiden då Volvo 240 var Sveriges mest sålda bil, men människan har inte utvecklats sedan dess så att människan inte längre behöver en paus.

Ta det lugnt i sommartrafiken. Ta pauser. Tänk på vätskebalansen. Sträck på benen vid pauser m.m. I Trafikmagasinets inslag hade de tips på olika stretchingövningar som är bra att göra vid paus under en långkörning.

Tesla-förare kanske inte bryr sig om sånt för de verkar bo i bilen och varken behöver äta eller gå på toa, de lämnar inte sin bil vid en långkörning på flera timmar utan sitter och kollar mejlen istället.

Kanske ni har en porta potti inbyggd i era Teslor, eftersom ni inte behöver gå på toa.

Uppdaterat: 2023-07-02 13:41
Apex skrev:

EnannanRobban skrev:
Det är så kul, att de som inte laddar sin bil ser problem med det, medan vi som kör laddbart inte ser problemet… jaja, man blir hemmablind verkar det som.
Håller för en gångs skull med AL, Kollar lite mail och liknande innan man inser att man laddat mer än man tänkt…

Ljuger artikelförfattaren? Han laddar sin bil och ser problem

artikelförfattarens uppgift är att tydliggöra problem som finns på några få platser om man verkligen söker just det.
Jag har inte heller behov att äta/fika/pinka var 30-ionde mil, men såklart behövs mat på långresa. Problemet, Jepp problem, idag är att om du skall äta något lite bättre så hinner du inte äta innan bilen har ätit klart… 30 minuter är för kort tid för mig så det blir oftast laddning och äta på olika platser, om det då inte är läge för snabbmat just den dagen.

Uppdaterat: 2023-07-02 13:06
*Robban
A.L skrev:

Idag skall jag köra från norra Varberg till mitt hus på Österlen. Det är en resa på cirka 30 mil. Har inte laddat i natt (den har använts till en annan bil) och det är 42% kvar i Teslan. Det betyder att jag kommer behöva använda en supercharger på vägen. Troligtvis blir det den i Laholm även om det vore bättre att nyttja den i Ystad.
Båda dessa ligger i anslutning till både fik och rastplats men jag ser onekligen inte nyttan med att äta så mycket och ofta. Tycker nog det är bättre att följa en sund kost, vilket jag är noga med.
Så fortfarande kan jag inte förstå detta vurmande för att behöva fika varje 30 mil. Äta en massa kolhydrater och sedan sätta sig i bilen är knappast bra för figuren och hjärta och kärlen.
Bättre i så fall att använda tiden till en stärkande promenad eller till att skriva mejl
MVH AL

Så sant !

Uppdaterat: 2023-07-02 13:13

En annanrobban, jag äter en sallad på 20 min. Ser inte problemet riktigt. Och sallad är bra mat! En vegokorv med tillbehör som sallad osv. i en tunnbrödsrulle går förstås fortare, det är iaf bättre mat än köttkorv. Men skippa pommes frites. Minska ner på saltet.
Och skippa colan!
Jag dricker aldrig cola, det är vatten möjligen mineralvatten för min del.

Uppdaterat: 2023-07-02 13:48

Problemet med var snabbladdarna är placerade KAN uppstå ifall man envist håller sig till ett laddnätverk.
Är inte svårare än att välja andra platser att ladda på. Man kan stanna och parkera en elbil utan måsten om att man ska sätta i en laddsladd.

Ursäkta men den här diskussion blir lika puckad som ifall någon med fossilbil envist tankar på någon obskyr bensinkedja med få mackar och sedan gnäller om att hen hela tiden får bensinstopp.

Uppdaterat: 2023-07-02 14:05
Axa skrev:

Problemet med var snabbladdarna är placerade KAN uppstå ifall man envist håller sig till ett laddnätverk.
Är inte svårare än att välja andra platser att ladda på. Man kan stanna och parkera en elbil utan måsten om att man ska sätta i en laddsladd.
Ursäkta men den här diskussion blir lika puckad som ifall någon med fossilbil envist tankar på någon obskyr bensinkedja med få mackar och sedan gnäller om att hen hela tiden får bensinstopp.

+100
Ja envisas man med att bara tanka på Åmåls Petroleum så blir det genast lite krångligare.

Uppdaterat: 2023-07-02 14:31
Axa skrev:

Problemet med var snabbladdarna är placerade KAN uppstå ifall man envist håller sig till ett laddnätverk.
Är inte svårare än att välja andra platser att ladda på. Man kan stanna och parkera en elbil utan måsten om att man ska sätta i en laddsladd.
Ursäkta men den här diskussion blir lika puckad som ifall någon med fossilbil envist tankar på någon obskyr bensinkedja med få mackar och sedan gnäller om att hen hela tiden får bensinstopp.

Att ständigt jämföra tankande av fossilbilar med laddning av elbilar är också puckat. Det fungerar mer eller mindre exakt likadant oavsett vilken mack man tankar på och det tar på sin höjd 5 min.

Riktigt så är det inte med snabbladdning av elbilar och en usp med Tesla är deras laddnätverk.

Det är ett rimligt motargument(till skillnad från ”varför ska du äta” ”är det så viktigt med fika”), är det viktigt att det finns en mack när man laddar så får man helt enkelt välja en annan leverantör även om man kör en Tesla.

Man behöver samtidigt inte idiotförklara dom som hade velat att laddare låg på trevligare platser, hade tak, en kiosk eller vad det nu än kan vara. Man måste inte som en sektmedlem försvara allt som har med elbilar att göra och hoppa på någon så fort ett negativt ord skrivs.

Uppdaterat: 2023-07-02 16:12

Det var ju ett sansat inlägg! Mera sådant.

Uppdaterat: 2023-07-02 17:37

Apex
Det är inget försvar av elbilar. Men det är ganska korkade argument.
Ska jag ta upp alla gånger jag blivit besviken på att det saknades en riktig ”mack” när jag tankade ST1 med min förra bil?

Poängen är ju att för fossilbilar finns både mackar och obemannade stationer. Och det är precis likadant med laddstationer där vissa ligger öde och andra ligger vid en bensinmack eller annat hak.

Uppdaterat: 2023-07-02 18:53

Raphael; om du har ett behov av att äta och gå på toaletten var 30 mil så är det upp till dig. I mitt fall är 30 mil en vanlig resa och något jag gör regelbundet. Så måhända därför som jag inte ser det som världens undergång om jag inte kan smälla i mig en massa mat när jag laddar bilen. Eftersom jag har ett strikt kostschema så behöver jag heller inte springa på toaletten stup i kvarten. Men det kan ju finnas många orsaker till att Raphael tycks behöva uppsöka sådan utrustning var tredje timme, vad vet jag.

Kul att du äter LCHF. Det gör inte jag. Ännu mindre att jag äter någon vegansk kost, jag tränar hårt och och vill behålla och bygga muskler. Veganer är klena😜. Nej, jag äter inte särskilt mycket på flygen heller, trots ofta en gedigen meny. Men det beror på vad som erbjuds och vad jag vill prioritera

Som nämnts tidigare i tråden så är det upp till var och en vilka behov man har av att äta och dricka kaffe på sina resor. Det finns som bekant gott om obemannade bensinstationer likaså. Fria från fett, kolhydrater, kaffe och allehanda sockerarter som man (jag)ändå inte behöver när man sitter bakom ratten och inte rör sig.

Sedan ett tips Raphael. Det är inte mängden kolhydrater hos ett enskilt livsmedel som du skall fokusera på utan den totala mängden och hur mycket insulin du behöver frigöra för att ta hand om eländet. Rör du då på dig regelbundet så ökar du din insulinkänslighet, och kan unna dig den där korven när du ändå är av på toaletten. Men var rädd om njurarna, de gillar inte saltet och ej heller högt blodsocker (vilket dina frekventa toalettbesök indikerar) och tarmen är inte heller överförtjust i rökt mat.

Som sagt: detta eviga tjat om att äta stup i kvarten. Vet inte om det är bensinstationerna eller snabbmatskedjorna som fått oss att tänka i de banorna?

Ta en stärkande promenad istället

MVH AL

Uppdaterat: 2023-07-02 20:17
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Apex skrev:

A.L skrev:
Idag skall jag köra från norra Varberg till mitt hus på Österlen. Det är en resa på cirka 30 mil. Har inte laddat i natt (den har använts till en annan bil) och det är 42% kvar i Teslan. Det betyder att jag kommer behöva använda en supercharger på vägen. Troligtvis blir det den i Laholm även om det vore bättre att nyttja den i Ystad.
Båda dessa ligger i anslutning till både fik och rastplats men jag ser onekligen inte nyttan med att äta så mycket och ofta. Tycker nog det är bättre att följa en sund kost, vilket jag är noga med.
Så fortfarande kan jag inte förstå detta vurmande för att behöva fika varje 30 mil. Äta en massa kolhydrater och sedan sätta sig i bilen är knappast bra för figuren och hjärta och kärlen.
Bättre i så fall att använda tiden till en stärkande promenad eller till att skriva mejl
MVH AL

Man kan svara på mail, följa en sund kost och ta stärkande promenader även om man fikar när man laddar sin bil.
Grattis till nya bilen btw, Model S Long Range?

Japp, helt rätt! Och nej, jag är ingen Tesla-fanatiker. Det finns saker att irritera sig på. Men att inte kunna äta en massa kolhydrater och fett när jag laddar är inte något som är retfullt.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-07-02 20:21
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Jag har kört min Model 3 ner till Italien och tillbaka, laddat uteslutande på Tesla men kan inte säga att jag upplevt placeringen av stationerna på konstiga platser. 99% av tiden ligger de i anslutning till bensinmack/restaurang/annan verksamhet med toalett/fika. Funkat utmärkt!

Uppdaterat: 2023-07-03 09:45
Axa skrev:

Apex
Det är inget försvar av elbilar. Men det är ganska korkade argument.
Ska jag ta upp alla gånger jag blivit besviken på att det saknades en riktig ”mack” när jag tankade ST1 med min förra bil?
Poängen är ju att för fossilbilar finns både mackar och obemannade stationer. Och det är precis likadant med laddstationer där vissa ligger öde och andra ligger vid en bensinmack eller annat hak.

Nu jämför du laddning och tankning igen. Tankning fungerar exakt likadant på alla mackar, man blippar sitt kort och tankar. Det är inte lika enkelt med laddning. Jag hade efter 2 månader typ 9 appar för laddning, så jag förstår att de som kör Tesla vill ladda på superchargers. Varför är det korkat om de nu hade velat att dom laddarna var bättre placerade?

Uppdaterat: 2023-07-03 10:33

Ja supercharger är att föredra om man kör Tesla, helt klart. De vanliga stationerna är det alltid kö till- om de ens fungerar.

Det fina med Teslas nätverk är att det ungefär är som att ha ett tankkort på Shell till en fossilbil. Det finns överallt (eller det har i alla fall en acceptabel tillgänglighet) och man kan snabbt fylla på utan köer. Dessutom verkar tillförlitligheten vara ok.

Sedan har det i tråden också framkommit ett skriande behov av att fördriva tiden medan man laddar genom att äta skräpmat eller springa på toaletten. Och det går ju oftast fint även hos Tesla då de i huvudsak ligger placerade vid sådana enheter.

Men det sistnämnda behöver ju inte gälla överallt utan det kan innebära att man tvingas röra på fläsket och promenera några hundra meter och det är tydligen för mycket begärt i dagens vällevnadssamhälle

MVH AL

Uppdaterat: 2023-07-03 11:50
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Apex
Knappast att tankning fungerar likadant. Finns tex obemannade mackar utan vare sig toa eller korv. Vissa bensinbolag har sina egna kort för att få lite rabatterat bränslepris.

Jag vet inte varför man använder 9 appar till laddning då flera kedjor har samarbete och man kan använda samma app på flera ställen. Jag förstår att det är en fördel med plugandchargeen jag har inte sett något problem med att använda app. Är ju betydligt smidigare än att tanka då man är tvungen att hala upp rätt kort, stoppa in i maskinen slå koden och vänta på godkänt.

Oavsett så anser jag att det idag finnas tillräckligt många laddplatser att välja mellan om man nu inte vill stå på en öde industritomt. Men jag antar att man behöver hitta nya i-landsproblem att gnälla över.

Uppdaterat: 2023-07-03 11:56

Axa - Apex beskrev såvitt jag förstod det själva tankningen och har du t ex ett bankkort ifrån Swedbank så är det nog väldigt få "bensin-mackar" som du INTE kan tanka på. Att du sen inte kan få din rabatt på Circle K om du tankar på OKQ8 är en helt annan sak men bränsle får man i alla fall.

Uppdaterat: 2023-07-03 11:59
Pi skrev:

Axa - Apex beskrev såvitt jag förstod det själva tankningen och har du t ex ett bankkort ifrån Swedbank så är det nog väldigt få "bensin-mackar" som du INTE kan tanka på. Att du sen inte kan få din rabatt på Circle K om du tankar på OKQ8 är en helt annan sak men bränsle får man i alla fall.

Exakt. När man ska ladda så är det tvärt om.

Uppdaterat: 2023-07-03 13:31