Ja det förefaller som att det där skapade behovet tydligen inte var så skapat trots allt (om vi bortser från subventionerna):-) Mycket märkligt. Måhända någon som kan kontakta Volkswagen och hjälpa dem att få igång försäljningen?
Eller så skippar vi tokstollerierna och utgår vi från den ekonomiska vetenskapen. Då känner Volkswagen nog av konkurrensen från öst - och har svårt att möta den med bibehållen lönsamhet. Man tvingas därför att anpassa kostymen efter den nya verklighet som uppstått. Med fler tillverkare som slåss om varje kund (utbudet ökar)blir prispressen högre. Vi får ett nytt jämviktspris och en ny volym. Då måste man välja mellan att sälja färre bilar med bibehållen marginal, eller pressa ner priserna och ha kvar volymen. Eller så krävs det investeringar i nya produkter och teknologi som gör att man kan motivera ett högre kundpris.
Sedan skall man inte glömma att pengar inte längre är gratis. Det har blivit dyrare att både utveckla, producera och konsumera och det gör att efterfrågan generellt sett viker. Så efterfrågan är svagare och utbudet högre. Det innebär ett bättre förhandlingsläge för kunderna som får billigare bilar och transporter vilket förstås är positivt i sammanhanget.
Volkswagen och Toyota som tidigare slogs om volymerna och världsherraväldet har hamnat i ett nytt dilemma och jag påstår att det är på grund av kinesernas framfart. Sälja på volym eller nischa sig för att ha kvar sin lönsamhet.
A.L, det där är väl inga revolutionerande teorier som du kommer med, det är väl endast sunt förnuft. Det gäller väl inom de flesta produktområden. Men det är skönt för oss att veta att det är emot dig vi kan luta oss om det blåser!
A.L, det där är väl inga revolutionerande teorier som du kommer med, det är väl endast sunt förnuft. Det gäller väl inom de flesta produktområden. Men det är skönt för oss att veta att det är emot dig vi kan luta oss om det blåser!
Nej det är grundläggande nationalekonomi, helt riktigt.
Men det finns en samling herrar här i trådarna som påstår sig kunna visa hur man skapar ett varaktigt behov ur tomma intet och dessutom med hög lönsamhet.
A.L har rätt, VW håller på att gå in i Kodakfällan de med:
- Vara tidig på den nya marknaden, men prioritera de gamla produkterna över de nya trots att de saknar framtid för att bibehålla vinstmarginalen.
stark motvillighet hos våra kunder?? Eh. ja.. kanske dags att leverera elbilsmodeller som efterfrågas!? Jag läste att Renault Megane E-Tech Electric fått utmärkelsen bästa bilköp mm.. helt otroligt att detta händer!? Jag menar ... här kommer Renault med en helt vanlig "mellanklass bilmodell" i något förhöjd version och slår alla på fingrarna.. och antagligen är denna modellen väldigt "medioker" och "medelmåttig" som bil sett. Det jag nu tänker, är kanske att sticka ut hakan lite.. men innerst inne, är det inte vanliga bilmodeller som efterfrågas och vi får alla dessa vulgära SUV modeller med dålig räckvidd, dåliga egenskaper överlag som ingen egentligen vill ha? Jaja, jag väntar vidare.. hade hoppats Skoda hade kommit ut med en "Octavia hatchback" eller något åt det hållet.. helt eldriven.
Kan dra lite parallell med båtbranschen. Pratade med en båtförsäljare idag, funderar lite kring byte av vår båt till en storlek större. Han kunde konstatera att det är stiltje på båtar mellan 800.000kr-3.500.000kr. Där det tidigare gick att "låna" relativt billigt från bankerna, är det nu betydligt dyrare vilket gör att marknaden stagnerar. För båtar över 3.500.000kr är det fortfarande rörelse på marknaden, där är personer inte lika känsliga för vad som händer med inflation och räntor. De har pengar i alla fall till konsumtion. Vår båt ligger i segmentet där det har stagnerat vilket gör att det är stiltje på spekulanter.
Elbilar där kunden är tvungen att ta pengar ur egen ficka alternativt låna från bank, är inte lika benägna att utsätta sig för den ekonomiska risken som tidigare när pengar var "gratis"(som A.L tidigare beskrev). Vi håller hårdare i våra pengar helt enkelt, sitter still i båten tills bättre tider börjar gälla. Bilindustrin har en utmaning, att försöka övertala oss kunder att en elbil "ska kosta" över 500.000kr(och uppåt i pris). En "normal" familjebil, i elbilsvariant, kostar betydligt mer än 500.000kr idag vilket gör mig mörkrädd. Inte nog med det, hur många bilproducenter som helst säger sig vara premiummärke, eller vill in i premiumsegmentet. Vad finns det kvar för elbilar till en vanlig familj, som inte kostar skjortan. Jo, Kinesbilar. Jag tackar jag........det var väl inte det som var tänkt eller?
Det jag nu tänker, är kanske att sticka ut hakan lite.. men innerst inne, är det inte vanliga bilmodeller som efterfrågas och vi får alla dessa vulgära SUV modeller med dålig räckvidd, dåliga egenskaper överlag som ingen egentligen vill ha? Jaja, jag väntar vidare..
Det finns ju flertalet kombibilar nu. Tex:
* MG5 är väl i klassisk Octaviakombiklass?
* Nio ET5 är också en klassisk kombi.
Deras infotainment har krånglat sedan dag ett. Sedan ett slags bråk med Porsche om olika forkar av samma programvara. Sedan OTA som inte fungerar. Sedan bilar som helt plötsligt lägger av och kräver bogsering.
Ryktet går snabbt och jag har svårt att tänka mig att det har varit positivt. De flesta är nöjda med chassi, styrning och sammansättning. Men den nya tekniken den har varit usel.
Bolaget är också hårt belånat innan alla investeringar till elbilar skall göras. Mest belånat av alla. Även om det är hårfin skillnad mellan de och andra.
https://middleeast-business.com/volkswagen-most-heavily-indebted-group-in-the-world-with-debts-of-192-billion-us/
Jag tror till exempel Tesla trots vw's problem kommer att sälja bra i världen och säkert i Sverige också kommande kvartal. Tesla är också i princip skuldfria.
Vi får se vad som händer med alla skuldsatta bilbolag framöver. Kanske blir en rensning och kanske behövs det.
Efter att ha kört vår VW ID3 i drygt 14 000 mil kan jag konstatera att det är en riktigt bra bil. Det enda felet är ett byte av 12 voltsbatteriet som gjordes vid en återkallelse i vintras.
ID3 är den mest problemfria vi har ägt så ska man ha elbil är VW och Tesla de givna / bästa valen.
Hoppas att VW lyckas finna än fler bilköpare och öka produktionen, för de är de verkligen värda!
"Den som gapar efter mycket, mister oftast hela stycket"...
-- Hmm, ID4:an... 600.000 kr här, och Usd 25.000 i Kina...
"Ta sig vatten över huvudet"
-- bara kika på Volkswagens mjukvaruföretag Cariad för att se... större fokus på teambuilding och luftslott än att fixa till den uselt fungerande befintliga mjukvaran.
hx30: varning för generalisering. Sedan drygt ett år har Renault en VD, som under 5 år styrde SEAT åt VW. Du har kanske sett några av "hans" produkter?
När han sade upp sig - och flyttade till Renault - lät VW honom gå med enbart 6 mån "isolering" istf de avtalade 12 mån, för att han gjort så bra jobb. Jag misstänker att den bil du hänvisar till, är en "bra bil".
Kommentarer
Är väl inte så konstigt, konkurrensen ökar och utvecklingen går rasande snabbt.
Ja det förefaller som att det där skapade behovet tydligen inte var så skapat trots allt (om vi bortser från subventionerna):-) Mycket märkligt. Måhända någon som kan kontakta Volkswagen och hjälpa dem att få igång försäljningen?
Eller så skippar vi tokstollerierna och utgår vi från den ekonomiska vetenskapen. Då känner Volkswagen nog av konkurrensen från öst - och har svårt att möta den med bibehållen lönsamhet. Man tvingas därför att anpassa kostymen efter den nya verklighet som uppstått. Med fler tillverkare som slåss om varje kund (utbudet ökar)blir prispressen högre. Vi får ett nytt jämviktspris och en ny volym. Då måste man välja mellan att sälja färre bilar med bibehållen marginal, eller pressa ner priserna och ha kvar volymen. Eller så krävs det investeringar i nya produkter och teknologi som gör att man kan motivera ett högre kundpris.
Sedan skall man inte glömma att pengar inte längre är gratis. Det har blivit dyrare att både utveckla, producera och konsumera och det gör att efterfrågan generellt sett viker. Så efterfrågan är svagare och utbudet högre. Det innebär ett bättre förhandlingsläge för kunderna som får billigare bilar och transporter vilket förstås är positivt i sammanhanget.
Volkswagen och Toyota som tidigare slogs om volymerna och världsherraväldet har hamnat i ett nytt dilemma och jag påstår att det är på grund av kinesernas framfart. Sälja på volym eller nischa sig för att ha kvar sin lönsamhet.
MVH AL
Ännu ett lågvattenmärke av AL.
A.L, det där är väl inga revolutionerande teorier som du kommer med, det är väl endast sunt förnuft. Det gäller väl inom de flesta produktområden. Men det är skönt för oss att veta att det är emot dig vi kan luta oss om det blåser!
Nej det är grundläggande nationalekonomi, helt riktigt.
Men det finns en samling herrar här i trådarna som påstår sig kunna visa hur man skapar ett varaktigt behov ur tomma intet och dessutom med hög lönsamhet.
Hur det går till vägrar de att utveckla.
MVH AL
A.L har rätt, VW håller på att gå in i Kodakfällan de med:
- Vara tidig på den nya marknaden, men prioritera de gamla produkterna över de nya trots att de saknar framtid för att bibehålla vinstmarginalen.
stark motvillighet hos våra kunder?? Eh. ja.. kanske dags att leverera elbilsmodeller som efterfrågas!? Jag läste att Renault Megane E-Tech Electric fått utmärkelsen bästa bilköp mm.. helt otroligt att detta händer!? Jag menar ... här kommer Renault med en helt vanlig "mellanklass bilmodell" i något förhöjd version och slår alla på fingrarna.. och antagligen är denna modellen väldigt "medioker" och "medelmåttig" som bil sett. Det jag nu tänker, är kanske att sticka ut hakan lite.. men innerst inne, är det inte vanliga bilmodeller som efterfrågas och vi får alla dessa vulgära SUV modeller med dålig räckvidd, dåliga egenskaper överlag som ingen egentligen vill ha? Jaja, jag väntar vidare.. hade hoppats Skoda hade kommit ut med en "Octavia hatchback" eller något åt det hållet.. helt eldriven.
Kan dra lite parallell med båtbranschen. Pratade med en båtförsäljare idag, funderar lite kring byte av vår båt till en storlek större. Han kunde konstatera att det är stiltje på båtar mellan 800.000kr-3.500.000kr. Där det tidigare gick att "låna" relativt billigt från bankerna, är det nu betydligt dyrare vilket gör att marknaden stagnerar. För båtar över 3.500.000kr är det fortfarande rörelse på marknaden, där är personer inte lika känsliga för vad som händer med inflation och räntor. De har pengar i alla fall till konsumtion. Vår båt ligger i segmentet där det har stagnerat vilket gör att det är stiltje på spekulanter.
Elbilar där kunden är tvungen att ta pengar ur egen ficka alternativt låna från bank, är inte lika benägna att utsätta sig för den ekonomiska risken som tidigare när pengar var "gratis"(som A.L tidigare beskrev). Vi håller hårdare i våra pengar helt enkelt, sitter still i båten tills bättre tider börjar gälla. Bilindustrin har en utmaning, att försöka övertala oss kunder att en elbil "ska kosta" över 500.000kr(och uppåt i pris). En "normal" familjebil, i elbilsvariant, kostar betydligt mer än 500.000kr idag vilket gör mig mörkrädd. Inte nog med det, hur många bilproducenter som helst säger sig vara premiummärke, eller vill in i premiumsegmentet. Vad finns det kvar för elbilar till en vanlig familj, som inte kostar skjortan. Jo, Kinesbilar. Jag tackar jag........det var väl inte det som var tänkt eller?
Det finns ju flertalet kombibilar nu. Tex:
* MG5 är väl i klassisk Octaviakombiklass?
* Nio ET5 är också en klassisk kombi.
Jag kan förstå att de har problem.
Deras infotainment har krånglat sedan dag ett. Sedan ett slags bråk med Porsche om olika forkar av samma programvara. Sedan OTA som inte fungerar. Sedan bilar som helt plötsligt lägger av och kräver bogsering.
Ryktet går snabbt och jag har svårt att tänka mig att det har varit positivt. De flesta är nöjda med chassi, styrning och sammansättning. Men den nya tekniken den har varit usel.
Bolaget är också hårt belånat innan alla investeringar till elbilar skall göras. Mest belånat av alla. Även om det är hårfin skillnad mellan de och andra.
https://middleeast-business.com/volkswagen-most-heavily-indebted-group-in-the-world-with-debts-of-192-billion-us/
Jag tror till exempel Tesla trots vw's problem kommer att sälja bra i världen och säkert i Sverige också kommande kvartal. Tesla är också i princip skuldfria.
Vi får se vad som händer med alla skuldsatta bilbolag framöver. Kanske blir en rensning och kanske behövs det.
CSandberg, en rensning kommer ske, jag lovar.
Efter att ha kört vår VW ID3 i drygt 14 000 mil kan jag konstatera att det är en riktigt bra bil. Det enda felet är ett byte av 12 voltsbatteriet som gjordes vid en återkallelse i vintras.
ID3 är den mest problemfria vi har ägt så ska man ha elbil är VW och Tesla de givna / bästa valen.
Hoppas att VW lyckas finna än fler bilköpare och öka produktionen, för de är de verkligen värda!
"Den som gapar efter mycket, mister oftast hela stycket"...
-- Hmm, ID4:an... 600.000 kr här, och Usd 25.000 i Kina...
"Ta sig vatten över huvudet"
-- bara kika på Volkswagens mjukvaruföretag Cariad för att se... större fokus på teambuilding och luftslott än att fixa till den uselt fungerande befintliga mjukvaran.
Men LeifX, menar du att elbilarna är billigare i Kina. Det var en total nyhet för mig 🤣😂
hx30: varning för generalisering. Sedan drygt ett år har Renault en VD, som under 5 år styrde SEAT åt VW. Du har kanske sett några av "hans" produkter?
När han sade upp sig - och flyttade till Renault - lät VW honom gå med enbart 6 mån "isolering" istf de avtalade 12 mån, för att han gjort så bra jobb. Jag misstänker att den bil du hänvisar till, är en "bra bil".
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.