Vi Bilägares forum

Motorcyklar, en del av trafiken

Motorcyklar, en del av trafiken

För mig som är nybörjare på mc känns det bra att kunna diskutera detta med mer erfarna mc-piloter.
I den gamla (försvunna) tråden fick jag råd om hojar med mindre vibrationer än min DragStar 650 och där jag har fötterna på annan plats än vid framhjulet.
Jag tror att jag kommer ha kvar nuvarande fordon över vintern eftersom det kostar en slant att byta, men nog skulle jag vilja ha något med mer symaskinskänsla utan att det ska varva hur mycket som helst.

Uppdaterat: 2015-09-17 10:40

Kommentarer

ducce, hoppas x-creen kan hjälpa, har inte testat tillräckligt ännu. Goldwing är ju annars bäst även om den inte är lika bra för passageraren tyvärr.

Uppdaterat: 2016-03-12 16:56

Ja, det är ju turbulensen på fjr jag menade, vidstige.
En sån tänker jag inte köpa f.n, så det var bara nåt jag reflekterat över när jag kört såna...
På vingen kan man inte sätta nån x-creen, ser fjantigt ut eftersom rutan är typ 80 cm bred och x-creen 30.....
Jag lider inte av baksuget eftersom jag inte kör 140+ så ofta.

Uppdaterat: 2016-03-12 17:04

Lason, växeltrumma och- gafflar är känsliga på gw, så den behandlar man snällt.....
För du är nog ute och kör efter helrenovering av motor, innan min är ur ramen... .

Uppdaterat: 2016-03-12 17:10
Henri Charrières skrev:

Kan du utveckla vad du menar med tändpulsar mellan lampstolpar?

Motorn har för många cylindrar och snurrar för fort i låga farter. Det känns stressigt att varva över 4 krpm redan före 80 km/h när man har fyra cylindrar. Jag hade gärna haft en "touringväxel".

Uppdaterat: 2016-03-12 17:24
duccedriver skrev:

Ja, det är ju turbulensen på fjr jag menade, vidstige.

Det sägs att dom minskade turbulens i och med ansiktslyftet 2013.
Ska testa mer med x-creen och försöka återkoppla senare om du är intresserad.

På FJR ser x-creen helt ok ut, man kan fälla ner den extra mycket liksom förstås fälla ner hela rutan (justeras elektriskt med en knapp).

Uppdaterat: 2016-03-12 17:35

På högsta växel?
Måste ju vara surrigt.
Förstår att du kroknar, då finns det ju större maskiner att tillgå, en 1000cc fyra ligger på 2500 kanske.
Men radfyror är surriga, twinnar och tripplar har inte lika markant kritiskt varvtal.
Eller prova en v4, förvisso är du ju inte såld på skogsmullestuket, men vfr 800 crossrunner är inte så mycket offroad, mer en vanlig, lite högbyggd hoj, med en skitfin motor.
Och den vibrerar inte, och har ett sömlöst register från 1500-12000rpm.....

Uppdaterat: 2016-03-12 17:47
duccedriver skrev:

På högsta växel?
Måste ju vara surrigt.

Egentligen är det bara en siffra på en mätare. Man hör inte motorn, men den känns som om den står på tå och väntar på att jag ska gasa.

Uppdaterat: 2016-03-13 18:35

Verkar som om producenterna gör allt för att få så bra ax-siffror som möjligt, både på MC och bilar (fast där ar det väl att "optimera" förbrukningssiffrorna). Den 2-cyl 650 cc jag oftast kör gjorde bara 20 km/1000 varv vilket ju är onödigt högt varv när man bara rullar framåt i jämn takt. Visserligen hörs knappt motorn och inga störande vibrationer men man ser ju varvräknaren och bara det är störande vid 6000+ varv!
Vill jag har mer drag har jag ju 5 växlar neråt att peta i vid behov.
När jag bytte drevsats i fjol tog jag så stort drev fram och så litet bak som det gick att få tag i, vilket lyft. Lugn gång vid fart, lite sämre krypegenskaper men inget som stör direkt. Och mindre bränsleförbrukning vid cruising, 40-50 mil per tank, härligt.
Vill jag ha drag kan jag ju som sagt växla ner!
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-03-13 19:10

Jag funderade på att dreva ner när jag bytte för den skulle orka hålla ställ på 3:an i lägre fart. Men köpte originaldrev ändå, varvar behagligt i högre fart med det, och men varvstoppet på 6000 kan man inte ha fär låg utväxling.

Nu är 2015 års smuts borttvättad med, fattas bara lite mer värme!

Uppdaterat: 2016-03-14 06:29
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?
Lason1 skrev:

Är nog som ducce, jag tycker det är roligt att köra vad man än kör, har blivit ohälsosamt sugen på en 70-tals tvåtaktare, tror jag nämt det innan... :)

Du menar en sån här? De är otroligt roliga att köra! ;-))

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-03-14 08:10
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
L. Mäkinen skrev:

HJag skulle vilja prova en gammal RD500 eller RG500 gamma. Finns såna bara på museum nu?

Jodå, de finns och de syns. Men, de börjar bli dyra då de i många fall haft ett kort och hårt liv.

Uppdaterat: 2016-03-14 08:15
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

När det gäller vindruta har jag testat lite hit och dit och kommit fram till att man skall inte ha för stor ruta för det om något skapar turbulens. En mindre ruta som man monterar så att man ser strax ovanför ovankanten på rutan fungerar bäst för mig.
Samtidigt som luftströmmen blir avledd precis vid huvud och armar/axlar så minskar turbulensen och för närvarande fungerar det perfekt för mig, i alla fall upp till 130km/h som jag körde i vid en omkörning i Lördags. Har ingen störande turbulens alls och känner ingen skakning i hjälmen.
Sen håller jag med om att rent estetiskt så stör en jätte ruta utseendet. Ju större ruta ju mer turbulens det säger sig självt.

Uppdaterat: 2016-03-14 08:16
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Det beror förvisso på mer än så hacken.
Lutningen, avståndet till rutan mm spelar stor roll....
Sen kan rutan bli så stor att turbulensen hamnar bakom en, vilket är fallet på gw med extrahög ruta.
Där blir ett baksug, som trycker en i ryggen i högre fart.....men .normalt helt vindstilla.....
Jag hade sån från början, men i vissa lägen är det riktigt kass att titta genom rutan.
Regn och motsol tex, eller tidiga morgnar, då det blir fukt på rutan. ..
Så jag bytte till en delbar, där man kan ta av och fästa överdelen bakom underdelen.
Nederdelen ser jag precis över utan toppen på i översta justeringen....
Då har jag en del turbulens, och måste ha visiret stängt, vinden träffar i ovankant på hjälmen, och drar i visiret......
Hade jag suttit närmare rutan, hade det varit dragfritt, tror jag..
Med toppen på är det dragfritt, skönt på långtur..
Ska dock experimentera lite i år....
X-creen-fästen finns att köpa lösa, och jag har 2 gamla slitna rutor jag fått, tänkte skära av toppen på en och göra en egen spoiler... .fullt justerbar...
Nu kan man kalla mig petig, men på långtouring kan man ofta inte välja att skita i det för att det ösregnar eller blåser småjävlar, man ska kanske på en färja 50 mil bort kl 19.....
Eller som förra året, man ska träffas i lockarp kl 5, ta en kopp på den där mc-klubben, mc-donalds, för att dra kl 6 genom danmark, och på färjan i gedser.
Dragfritt är skönt när det är 3 minus hemma, och i soluppgången 6,30 sjunker det till 5.....
Och är man 10 pers på 6 hojar, är det bokat som gäller....
Jag och frun solo, kör alltid obokat, tar dan som den kommer, har en vag grundplan om tex kroatien, men dit kommer man ju lätt via franska atlantkusten.......

Uppdaterat: 2016-03-14 09:11

Självklart är lutningen viktig, vad jag menar är att först skall storleken vara rätt sedan får man testa olika lutning för att få fram det optimala vindskyddet. Beroende på hur nära eller långtifrån rutan sitter kan man nästa gissa sig till lutningen.
Hur som helst så skulle jag aldrig köra utan vindruta.
I helgen monterade jag på en toppbox för hjälm eller om man handlar något när man är ute som man behöver plats till. Lätt att montera och lätt att ta bort om man vill köra utan den.

Uppdaterat: 2016-03-14 09:14
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Alltid bra att ha utrymme....
Eventuella passagerare utan sporthojserfarenhet, brukar också känna sig tryggare med nåt bakom ryggen.
Det är en fördel att kunna vinkla rutan, jag kan ju bara laborera med höjden, och som jag är inne på, störa vinden med spoiler.
X-creens fästen gör en sån som kan ställas in för att antingen lyfta vinden framåt=högre, eller som en venturitunnel, som ökar vindhastigheten genom en avsmalnande spalt, och bildar en osynlig ruta.....
Aerodynamik på hoj är intressant!

Uppdaterat: 2016-03-14 09:54

Ja kan du bara reglera höjden så kanske en spoiler kan göra utmärkt nytta.
Jag kör ju med Biltemas vindruta och den kan man i stort sett montera hur man vill, tredje hojen jag har den på nu :-).
Otroligt bra ruta tills verkligt lågt pris. Skulle den gå sönder eller bli repig och nött är det bara att hämta en ny. Kostar 420:-

Uppdaterat: 2016-03-14 10:14
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Prisvärt!
För den pengen kan man prova på utan att vara orolig att det inte blir bra.
Jo jag kan reglera höjden duktigt, 3 tum i fästena med spak från förarplats, och 9 tum med toppen av eller på.....
Men tänkte mig få dragfritt med bara underdel, där kan en justerbar spoiler göra underverk.....
För visst är fri sikt alltid trevligt.

Uppdaterat: 2016-03-14 10:33

Idag blev det en runda på 16 mil och största irritationsmomentet idag var att höger backspegel envisades med att lossna så jag såg diket istället för vem som fanns bakom. 8 grader i luften är i minsta laget.

Uppdaterat: 2016-03-14 17:09

8 grader funkar, men visst är det svalt.
Jag får då ändra från cold till hot på värmereglaget och ändra fotvärmespjället......

Uppdaterat: 2016-03-14 18:29

Motorsport i Landskrona har en 2008 1800 Goldwing GL röd. Den är verkligen en snygg hoj måste jag säga. 5.500 mil.

Uppdaterat: 2016-03-15 17:01
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Hur mycket väger en Gold Wing på riktigt? De ser ut att väga som en liten bil ungefär. Den lättaste bil jag kört vägde ungefär 450 kg.

Uppdaterat: 2016-03-15 17:27

Now were talking hacken.....
Steget är inte långt nu....
1800 klockar in på 390, typ.....
Är det en A2 har du ju både gps och airbag, kom 08.
Min 1500 väger 420 på pappret, men det är en usa-modell med mer prylar på än svensksålda, och 1500 är ju en järnhäst, 1800 är aluboxram med enkelsving osv....
Det är dock körklar vikt, med mig, tanten och semesterpackning 600+...

Uppdaterat: 2016-03-15 17:45

Och hur jävla klantig får man bli....
Storservade med kamremsbyte förra veckan.
Det innebär ta av kylarslangarna för bättre åtkomst, samtidigt blir det ju ny kylarvätska....
Den är lite halvjävlig att fylla upp och lufta sen, med liten tratt i kylaren....
Slabbade, när jag luftade gick den med locket öppet, kylaren toppfylld.
Höjde varvet, fick ur luften, sänkte varvet innan jag satte på locket ,big mistake......
Mycket vätska över motorn, nema problema, lät den gå, så det ångade bort, trodde jag....
Höger sidas tändkablar höll inte tätt i kragarna, utan i hålen stod vatten.....
Nu vet jag varför den ibland är tjurig efter tvätt, vatten genom fläktgallren rinner ner där.....
Startade inte idag, tanken nästan torr, så jag drog i en dunk, provade igen, nada....
Laddade batteriet, provade, fick mitt livs värsta avgasknall......lät exakt som hagelbössan....
Säger som dynamitharry, vilken jädra smäll!
Ett hål i marken under varje avgaspipa, 5 cm singel bortblåst!
Då tog jag av sidan och kollade stiften, vått som fan...
556 och avtorkning, sen drog den igång......

Uppdaterat: 2016-03-15 17:59

:-D blev byte av kallingarna va? Det är ju inget man förväntar sig med en sån avgasknall. Måste varit en hel del soppa där. Min hoj kvalar nog in på typ 340-350 kg med den extra utrustningen jag har på. Motorram, extralyse, väskor, toppbox, vindruta. V&H longshots, större komfort sittdynor.

Uppdaterat: 2016-03-15 18:45
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Jo märkligt lättkörd och även att svänga med i låga farter.
Sidostöden som fångar upp den om den tippar är super också.
Lägg till automat till nästa generation så slår den allt.

Uppdaterat: 2016-03-15 19:50

Rädd blev frun iallafall, kom rusande ut, med hunden skällande bakom....

Dom är ju inte lättbyggda direkt, dom stora hojarna.
Men vikten känns ju inte mycket när det rullar, vingen är rent av väldigt hanterlig, som trolleri.
Det tunga är motorn, och den är låg,hela vikten i höjd med fotpinnarna....
Tung att rulla såklart, men backväxeln gör jobbet, jag kör in i garaget, ut sätter jag mig på och backar för fot till gruset börjar, sen trycker jag på knappen.....
För i en dm singel rubbar jag den inte själv.....
Men, jag har tappat den, då lägger den sig på bågarna, i 45 graders vinkel typ, och därifrån är den lätt att lyfta, falla över kan den inte, man kan lägga den på sidan och byta hjul....då får man lyfta upp bak med domkraft, så tung är den i botten....
Den viktfördelningen gör den väldigt lättkörd.
Du som gillar glidarstuket skulle prova en valkyrie 1500, du hade blivit såld.....

Uppdaterat: 2016-03-15 19:59

Vet vad du menar ducce för det är samma med min. Den är ett as att baxa i garaget och jag har ingen backväxel. Men så fort man kör iväg så försvinner vikten konstigt nog. Balansen i denna gör att den faktiskt känns mer lätthanterlig än 500:an jag hade men den hade ju en högre tyngdpunkt.

Uppdaterat: 2016-03-15 20:05
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Gillar inte riktigt stuket på Valkyrie, skulle hellre köpt wingen på Motorsport då men den ligger i en prisklass jag inte tänker gå upp till.
Har föressten tappat min med i garaget. Svängde och fick ner framhjulet i hålet för avloppet och då stoppade hojen och dök. Den lade sig på motorstödet ca 45 grader och det var inga problem att lyfta den därifrån.

Uppdaterat: 2016-03-15 20:12
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Nåja Hacken - du har ju avancerat snabbt så innan halva säsongen gått skulle det inte förvåna om det står en Winge på din garageuppfart...:)
Fast jag kan för en gångs skull garantera till 100 % att det inte kommer en sån till min garageuppfart..:)

Uppdaterat: 2016-03-15 20:14

Njae Pi, nu skall jag behålla hojen jag har en längre tid. Är fruktansvärt nöjd med den. Den duger fint till lite touring med nu, kanske inte lika bra som ducces winge men inte långt ifrån. Skall nog offra på lite lull-lull med på den. Skall köpa ögonlock till lamporna på Biltema nästa vecka t.ex.

Uppdaterat: 2016-03-15 20:21
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Men tänker du på gamla valkyrie, hacken?
Den som byggdes 1997-2003.
Den nya, 1800 som kom -14 är ingen höjdare, då är bagger snyggare!
Dyra är dom ju, som en ganska hyfsad bil....
En bekant säljer en blå -05 på runt 2000 mil, i superskick, för 130k, hur många bilar står sig så bra i pris efter 11 år, tror den kostade 249 ny.
Min gamla -93 står fortfarande i runt 60.
Utgångspriset när jag köpte -08 var 89, jag gjorde ett så bra inbyte att jag gav uppskattningsvis 65, handlaren gav 25 för mycket för min varadero, slingrade sig sen, men stod vid sitt ord, trots att det bara var muntligt.
Såna säljare finns det inte många av.
Den har kostat service och däck, enda som tagit slut är hastighetsmätarvajern och kopplingsgreppets bussning, uppskattningsvis 12000 kr på 8 år, billigare fordon har jag aldrig haft.

Uppdaterat: 2016-03-15 20:39

Nej, jag tänker på den nyaste. Lillemans har en demokörd Valkyrie för 180.000. Den gillar jag inte direkt.
Har sett wingar i din årsmodell ca för precis som du säger runt 60 lappar. Dom jag sett har varit i verkligt bra skick. Generellt sett sköter hojägare sina hojar bättre än de kanske sköter sina bilar.
Wingarna har ett gott rykte och sköter man bara service som du säger så kan man nästan köra i evigheter har jag läst i några mc-tidningar.
Prenumererar på ca 10-12 mc-tidningar på readly. Både svenska och engelska.
Såg precis att senaste numret av Svenska Bike kommit, skall kasta mig över den nu.

Uppdaterat: 2016-03-15 21:11
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Jo så är det, det finns vingar som gått 60.000 mil!
Det man ska vara försiktig med är när det är mycket klipp-o-klistra i elsystemet, det är populärt att hänga på belysningar till förbannelse, och alla kan inte ellära.....
Generatorerna är en svag punkt, många 10w lampor blir snart mycket belastning, och så klart en massa felkopplingar när man kopplar in sig på el hur som helst....

Uppdaterat: 2016-03-15 22:48

Bikeman har en Goldwing GL 1500 93 , 8500 mil, 66.900:-. Massor av extra belysning :-D, precis som du sa ducce.
Lillemans har en Goldwing GL 1500 1999, 6644 mil för 64,900:-

Uppdaterat: 2016-03-16 07:47
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Ska man gissa att det är förgasare som spökar när motorn går orent på låga varv? Egentligen inget problem förutom att det låter illa.

Uppdaterat: 2016-03-16 19:38

Verkar ju så, kanske en kombination. När gjorde du service senast? Tänker lite på förgasarinställning och tändstiftsbyte.

Uppdaterat: 2016-03-16 19:44
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Hittade en sida från Yamaha som beskriver halvautomaten på FJR. Dom menar att den är roligare att köra än manuell, återstår att se om det stämmer i verkligheten.

http://www.yamaha-motor.eu/designcafe/en/index.aspx?view=article&id=532294&fromurl=http://www.yamaha-motor.eu/se/produkter/motorcyklar/sport-touring/fjr1300as.aspx&fromsite=Yamaha%20Motor%20Scandinavia%20%28Sverige%29

1. Second generation YCC-S
YCC-S is Yamaha's approach to electronic shifting. It enables manual shifting at any time from the finger-operated shifter on the handlebar or from the foot pedal. Both are valid all the time.
By extensive development of the system, shift times are much quicker compared to the previous generation of YCC-S. The system is also smoother: it is linked to the electronic throttle (YCC-T) in such a way, that already during the shifting process, the engine is prepared for the next gear.
How does that work? When shifting up, the system automatically decreases engine throttle and when shifting down, the system already increases engine speed in the split-second between the clutch engagement and the mechanical gearshift. Something that a normal human couldn’t achieve in this fraction of a second!
"Especially experienced riders will understand that it's more fun" says Oliver. "Controlling the shifting is very important for the feeling of riding fun, while pulling the clutch each time is a relatively useless and time-consuming operation. Also on race bikes there is clutchless shifting."

The automatic clutch is updated to engage exceptionally smoothly and predictably at low speeds.
The shift system also has an optional ‘stop mode’ which automatically shifts down, onto 1st gear when coming to a full stop.

What are the advantages of YCC-S?
• Ultra quick shifting at your fingertips without using the clutch
• Easy and convenient while at the same time giving a sporty feel, a direct interaction with the engine
• Easy acceleration from stand-still because of the automatic clutch
• No worries about engine stalling e.g. in town traffic

Förresten är priset för FJR1300AS uppe i 195,000 kr (priset beskrivet som "från" dessutom) för 2016 års modell.

Uppdaterat: 2016-03-16 22:03

Outslitliga?
Kvaliten är iallafall sjukt hög, och då handlar det om, åtminstone från 1984 när 1200 kom, usa-tillverkat, och utvexklat där, något som annars inte brukar kännetecknas av förfining och kvalitet på den nivån.....
Ändå lätt att demontera för att komma åt, med stöd av handbok, börjar man i fel ände kan det bli jobbigt, för grejorna är smart hopsatta......

Extra belysning kan man visst ha, om förre ägaren verkar vetat vad han sysslat med.....
Man lyfter på nedre sidokåporna, 4 skruvar på varje
Ser man då en massa skarvar med strömtjuvar och isolerband, köper man en annan, det finns folk som skarvat på sladdar till tempgivare, elektriska förgas!armunstycken och allt möjligt....

Mäkinen, taskig tomgång beror ofta på 2 saker.. .
Förgasarsynkronisering, eller harts i förgasarna....
Först kan man prova med att dränera flottörhusen, följt av insprutningsrengöring i tanken, en rejäl dos.
Sen kör man den med mycket fullgas, låta den gå för full kran från låga varv ofta, och varvar ur riktigt ibland, tills tanken är tom....
Så gjorde jag när jag köpte vingen, den hade gått 20000 miles, 3200 mil, på 15 år, så soppan hade stått still i förgasarna länge och ofta...
Efter en tank gick den fint!
Kan vara trista insugsgummin, magergång brukar göra att den går ojämnt på tomgång.
.

Uppdaterat: 2016-03-16 23:31

Jag har inte servat min Bandit sen jag köpte den. Firman jag handlade av sa att den hade gått några få mil efter att de hade sålt den förra gången och då var den nyservad. De sålde till en kvinna som inte blev klar med körkortet. Eftersom den gick lite illa från början sa de åt mig att köra någon tank med ny bensin innan jag gör något annat då de menade att det borde räcka. På alla varvtal över 2000 rpm har den blivit bättre av att köras och konstiga tvekningar mitt i registret har försvunnit så mellan 2 och 11 krpm sjunger den rent.
Det är inte så långa stunder jag har motorn på tomgång så där spolas väl inte bensinen igenom på samma sätt.

Uppdaterat: 2016-03-17 08:38

Då är det nog gammal soppa som stått i förgasarna.
Kör den hårt då och då, det behöver rinna igenom ordentligt, du gillar ju inte ylande fyror, men att dra till rött då och då, genom hela registret, kan hjälpa här.
Eco-driving är inte rätta medicinen nu.....
Tanka bästa möjliga bränsle ,98 eller v-power, och en flaska injector cleaner så tror jag saker händer....
Vågar knappt berätta vad jag häller i en bil för att få bort sånt från insprutningen...
En liter lacknafta på full tank, eller några liter diesel...
Bägge hjälper bättre än en pytteflaska insprutningsrengöring, biltemas består av......lacknafta....fotogen, många handelsnamn på mineralterpentin. kolla säkerhetsdatabladet.....
På volvon räckte det för att få upp lambdavärdet så att besiktningen släckte tvåan.......
Sen har samma soppa stått still i bränslefiltret, så det byter du såklart, troligen ett vanligt pappersfilter på slangen, finns hos gräsklipparhandlarn eller macken.....

Uppdaterat: 2016-03-17 09:47

Det tar tid att tömma tanken med min körstil. Fyllde på igår och konstaterade att den dragit runt en halvliter/mil. Jag får nog köpa nån rengörare att komplettera med. Borde det inte vara andra kanaler i förgasarna som arbetar på lågfart?

Uppdaterat: 2016-03-17 10:25

Står en hoj länge bör man hälla karburatorsprit eller annan kondensborttagande medel i tanken och sedan tanka och köra lite. Bensin som står väldigt länge kan kristalliseras i förgasarna och då blir det inte bra förrän man rensat ur förgasarna ordentligt. Jag har fyllt på några gånger i vinter och har inga problem.

Uppdaterat: 2016-03-17 10:33
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Då blir jag nog "tvungen" att göra likadant med Yamahan också. ;-)

Uppdaterat: 2016-03-17 10:43

Karburatorsprit?
Etanol alltså, ingen vill någonsin tanka e10, det blev ett j-a liv, folk gnäller för e5, men hälla 5 procent extra i tanken från flaska......
Ny bensin med 5 procent i räcker gott, förr hällde man i en procent k-sprit i bilen, en flaska på 50l...

Mäkinen,visst finns det lågfartsmunstycken, men här är det nog flottörmunstyckena som kalkat igen,
Det kan vara så att när dom kärvar får du för mycket bränsle, likaväl som för lite.
Den där körstilen får du lägga ner ett tag, livet börjar vid 6000 varv.....
Fast det blir nog svårt att få den att dra mer än halvlitern, även om du kör som fan....
Jag skulle vilja säga 0,4 på en sexhundra om man är snäll, en fjr 1300 drar under halvlitern.
Min sexcylindriga 450-kilosklump med frontarea som en sommarstuga drar 0,55, ska jag få den över 0,6 får jag köra autobahn länge och över 140.
Och jag gasar friskt ibland.....

Uppdaterat: 2016-03-17 15:01

Finns det prisvärda vindskydd till händerna som inte får mc:n att se ut som om den rymt från skogen? Nu är det knappt över nollan igen och kunde man skydda händerna från vind vore det möjligt att köra mer.

Uppdaterat: 2016-03-18 10:10

Håller med dig, trots vinterhandskar blir fingertopparna frusna efter en halvtimme.

Uppdaterat: 2016-03-18 10:46
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Värmehandtag är gosiga när det är kallt, och inte dyra att köpa numera. Mina första lindade jag själv en gång i tiden, platt motståndstråd i kaptonfolie täckt med gummivulktejp funkade utmärkt.
Är en slatt diesel ett medel för att rensa geggiga kanaler? Dieseln numera är ju som det som förr kallades för varnolen eller nästan som kristallolja.
Körde fotogenkaminen på diesel i vintras och det gick utmärkt, luktade inget alls vilket det skulle ha gjort med gammaldags diesel.

Uppdaterat: 2016-03-18 12:46

Jag har värmehandtag på fyrhjulingen och tycker det hjälper en del, men jag tror det vore mer effektivt att bara få bort vinden från fingrarna.
Såg att Biltema tar 299 kr för sina värmehandtag så dyrt behöver det förstås inte bli.

Uppdaterat: 2016-03-18 13:25

Lika med lika.....
Dvs diesel är utmärkt till bla petroleumbaserade fetter, oljor och hartsad bensin....

Jag gjorde mina första värmehandtag av självhäftande backspegelelement , ett relä och en strömbrytare från biltema...

Musöron, handskydd alltså, kommer från offroad, så det blir väl svårt att få dom se rejsiga ut......
Men jag skulle gett dom nåt slags snabbfäste, så kan man ha dom kalla dagar, och ta bort dom sen.....
Såna som klämmer om styret byt ut muttern mot vingmutter tex!
Nytta gör dom iallafall, vinden är kall.
På min sitter kåpa och backspegel och skyddar, så det blir som såna, behöver inga värmehandtag och äger inga vinterhandskar, bara sommar i mesh......

Uppdaterat: 2016-03-18 13:29

Är det ingen bland alla hojåkare som kollar MotoGP i Qatar?

Uppdaterat: 2016-03-18 18:07
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre