Vi Bilägares forum

Toyota Rav4 Hybrid

Toyota Rav4 Hybrid

Snart får man möjligheten att testa Rav4 med Lexus Hybriddrivlina och måste erkänna att jag är riktigt nyfiken, 1650 kg i dragvikt och bättre prestandard än i min Avensis och troligen även lägre förbrukning, det jag har stört mig på i mina 2 tidigare Rav4:or är baksätets bältesinfästning för mittplatsen och jag tror inte detta har ändrats. Frågan är nu hur mycket tystare den nya Rav4:an är....

Får se hur detta slutar :)

Uppdaterat: 2015-12-15 14:04

Kommentarer

Tycker ändå den HSD borde klara dom omkörningar du pratar om utan problem. Är ju klart starkare drivlina än Prius/Auris HSD.

Vad gäller korta körningar så blir ju motorn snabbt varm i HSD, snabbare än konventionella bilar, så inget problem alls där. På vintern går den aldrig på bara elmotorn förrän bensinmotor är genomvarm. Vattenpumpen går på el och kör bara när motorn behöver kylas av, då blir den snabbare varm på vintern. Så det tror jag inte du kan slå med nån annan motor.

Batteriet ska inte vara nåt problem heller då den ju aldrig laddar ur mer än hälften i praktiken vid körning, men det ser man inte förstås. Den startar motorn med det högspänningsbatteriet så den är grymt lättstartad på vintern, ingen konventionell motor slår det heller.

Snarare så att om man kör mycket lite så finns mindre pengar att spara på bränsle så kanske nyttan med HSD är mindre. Å andra sidan behöver du inte tanka så ofta och fordonsskatten är ju låg.

Uppdaterat: 2016-03-16 23:14

Vidstige - Man kan tycka att bilen borde klara omkörningar utan problem när man läser dess tekniska data, men bilen jag körde klarade det inte särskilt bra. Kändes inte som elmotorn hjälpte till särskilt mycket och bensinmotorn gjorde inte heller mycket... Man som sagt, jag ska testa bilen igen vid tillfälle och då prova normalläget och sportläget. Rav4 är visserligen starkare än Prius/Auris HSD men den är även ca 300-400kg tyngre... Osäker hur detta påverkar accelerationen vid omkörning på dessa bilar sinsemellan... Jag har aldrig kört Auris HSD och Prius var det flera år sedan jag provade.

Har läst lite mer om detta med hybriden och som du säger så värms motorn snabbare än i konventionella bilar, så att elmotorn snabbare kan hjälpa till. Men om elmotorn inte går igång förrän motorn är varm borde det ju ändå innebära att om man kör lite och sällan så drar den mer bensin än om man kör ofta och länge... Eller?

Ja, att batteriet inte laddas ur mer än till hälften vid körning har jag förstått. Men vad händer när bilen står ex en vecka i vinterkyla? Hur mycket laddas det ur då? Detta bör ju då också innebära att bensinmotorn tvingas gå längre tid, för att ladda upp batteriet igen. Kan man ladda en hybrid med batteriladdare, eller behövs/går inte det?

Så kör man korta sträckor vintertid bör ju bilen gå procentuellt mer på bensin och mindre på el jämfört med om man kör mer. Så min fundering är hur mycket billigare det blir att åka hybriden jämfört med bensinmodellen när man kör få mil per år? Den kostar ju mer i inköp och hur lång tid tar det att tjäna in det vid 1000mil/år? Du är ju inne på samma tanke och fordonsskatten väger ju inte upp så mycket... Däremot tycker jag hybriden är mysig att köra i övrigt och den största "vinsten" tycker jag nog ligger i att den går så tyst, mjukt och fint.

Uppdaterat: 2016-03-17 19:36
Rutger Jönåker skrev:

Så min fundering är hur mycket billigare det blir att åka hybriden jämfört med bensinmodellen när man kör få mil per år?

Med dagens bensinpriser och din körprofil så är nyttan med hybriden nog rätt försumbar ekonomiskt.

Uppdaterat: 2016-03-17 19:55

Misstänker samma sak. Men jag ska ändå provköra den en gång till, för att få känna på dom andra lägena ;-) och det hade varit mycket intressant om det fanns en 2.0 på samma firma, så jag fick jämföra dom!

Uppdaterat: 2016-03-17 20:07
Rutger Jönåker skrev:

Har läst lite mer om detta med hybriden och som du säger så värms motorn snabbare än i konventionella bilar, så att elmotorn snabbare kan hjälpa till. Men om elmotorn inte går igång förrän motorn är varm borde det ju ändå innebära att om man kör lite och sällan så drar den mer bensin än om man kör ofta och länge... Eller?

Vad jag erfar så startar bilen alltid med elmotorn inkopplad, detta först och främst för att HSD saknar startmotor. Det borde ju kort och gott innebära att elmotorn stödjer bensinmotorn direkt efter start och laddar batteriet. Backning sker dock enbart med elmotorn.

Rutger Jönåker skrev:

Så kör man korta sträckor vintertid bör ju bilen gå procentuellt mer på bensin och mindre på el jämfört med om man kör mer. Så min fundering är hur mycket billigare det blir att åka hybriden jämfört med bensinmodellen när man kör få mil per år? Den kostar ju mer i inköp och hur lång tid tar det att tjäna in det vid 1000mil/år? Du är ju inne på samma tanke och fordonsskatten väger ju inte upp så mycket... Däremot tycker jag hybriden är mysig att köra i övrigt och den största "vinsten" tycker jag nog ligger i att den går så tyst, mjukt och fint.

Mina föräldrar har en Auris Touring Hybrid 2013 som de kör på från 0,38 l/mil (långresa sommar) upp till 0,62 l/mil (blandad körning vinter). De säger i alla fall att de upplever sig slippa tanka var tredje tankning i jämförelse med den gamla Aurisen (1.6 5D) de hade. Deras erfarenhet säger mig att man "sparar" soppa för varje körd mil i blandad körning med en hybrid. Sen har ju hybriden fördelen (som du själv skriver) med en skön och avkopplande körstil.

Uppdaterat: 2016-03-17 20:47
Power to the people
Grosser skrev:

Vad jag erfar så startar bilen alltid med elmotorn inkopplad, detta först och främst för att HSD saknar startmotor. Det borde ju kort och gott innebära att elmotorn stödjer bensinmotorn direkt efter start och laddar batteriet. Backning sker dock enbart med elmotorn.

Jo det stämmer, en av elmotorerna (finns två) är ju även startmotor, ruggigt stark sådan f.ö. Poängen var dock att bensinmotorn startar när det är kallt och fortsätter gå tills den är varm och kylvattnet är varmt. Den drivs alltså inte enbart av elmotor innan motorn blivit genomvarv. Frågan gällde ju om HSD är bra för korta körningar och svaret är ju att den verkligen är gjord för det.

Förstås backar man med enbart elmotor men bensinmotor är igång samtidigt då den startar strax efter man tryckt på startknappen (när det är kallt).

Och man slipper garanterat "njö njö njö" med HSD vintertid. Dvs det där klassiska när startmotorn går men motorn inte tänder. Så bensinmotorn tänder direkt (när logiken säger att den ska startas), snabbare än nån konventionell motor jag känner till.

Uppdaterat: 2016-03-17 21:46

Grosser - Intressant höra om dina föräldrars Auris Touring Hybrid. Den är ju väldigt snål på långresa sommartid! Nu skiljer det rätt mycket mot förbrukningen vid vinterkörning, men även en annan typ av körning... Detta var ju ytterligheterna, förstår jag. Skiljer sig förbrukningen mycket vid blandad körning beroende på om det är sommar eller vinter?

Jo, visst bör man spara soppa med en hybrid jämfört med en bensinare. Frågan är om det är så mycket att det lönar sig vid min typ av körning, sett till merpriset för hybriden. Skillnaden i pris mellan en Rav4 hybrid ActivePlus och en Rav4 2.0 aut ActivePlus är 21000kr vid ordinarie pris och denna månad ut är bensinmodellen ytterligare nedsatt med 25000kr i kampanjpris = totalt skiljer det just nu 46000kr. Man får mycket soppa för 46000kr... Sen finns det som sagt andra vinster än dom rent ekonomiska.

Uppdaterat: 2016-03-17 22:03
Rutger Jönåker skrev:

Skillnaden i pris mellan en Rav4 hybrid ActivePlus och en Rav4 2.0 aut ActivePlus är 21000kr vid ordinarie pris och denna månad ut är bensinmodellen ytterligare nedsatt med 25000kr i kampanjpris = totalt skiljer det just nu 46000kr. Man får mycket soppa för 46000kr... Sen finns det som sagt andra vinster än dom rent ekonomiska.

Dock är det väl bara FWD på icke hybriden?

Uppdaterat: 2016-03-17 22:29

Nä, det är 4wd. Finns ingen Rav4 i Sverige med 2wd. Dessutom förmodligen bättre 4wd än på hybriden. Fick nya Teknikens Värld idag, med test av "storebror" Lexus NX300h och det lilla jag hunnit läsa hittills så såg jag att Lexusen knappt ens tog sig upp på rullarna där testet av fyrhjulsdriften skulle göras... Dom rekommenderade därför köp av 2wd varianten av den, som är billigare, eftersom man ändå bara fick 2wd... Rav4 hybrid har ju samma drivlina.

I kommande nr av Vi bilägare, utkommer 29 mars, så ska man förövrigt testa just Rav4 hybrid mot Kia Sportage och BMW X1. Ska bli kul läsa, speciellt mötet med Kia Sportage, tycker jag.

Uppdaterat: 2016-03-17 22:44
Rutger Jönåker skrev:

Nä, det är 4wd. Finns ingen Rav4 i Sverige med 2wd. Dessutom förmodligen bättre 4wd än på hybriden.

Ok och med det kampanjpriset så låter det ju verkligen som det kan vara bättre köp för dig även om dom har liknande prestanda vid omköring 70-100.

Uppdaterat: 2016-03-17 22:49

Vidstige - Instämmer. Men det var ju just det där med prestanda vid omkörning... Måste få testa den biten även med 2.0. Är det lika illa så vänder jag nog blickarna åt något annat håll..., med turbo. ;-)

Uppdaterat: 2016-03-17 23:01

Jag var ute och provade en Rav4 HSD i onsdags, gjorde det personliga hybridtestet, för i min stad kan man vinna en elcykel, och jag behöver en ny cykel.

Har kört snålast hittils i stan, trots att batteriet var så pass urladdat när jag tog bilen att bensinmotorn gick igång nästan direkt, och sen gick några gånger under tiden. Har dock inte lappen jag fick här för den ligger i bilen.

Trevlig bil, snyggare än än den vanliga tycker jag, men inte så snål som jag hoppats, fast ändå, det är en stor bil.

Däremot kände man när bensinmotorn drog igång, den ryckte liksom till i bilen litegrann, känder jag inte i Yaris HSD som jag provkört förut..

Uppdaterat: 2016-03-18 05:39
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Mina föräldrar har (och haft) förra gen rav4 2.0 bensin Och nu 150 hk diesel automat -10 Rav.
Jag upplever 2.0 motorn (bensin) som sjukt trött och törstig. Dieseln är ju trevlig på det sättet att den har lite flås.
Körde nya rav4 hybrid för ett tagsen. Tycker den var tyst och fin. Skön känsla att åka ljudlöst. Trodde den skulle vara lite snålare dock.
Ska man jämföra bensin mot hybriden så skulle jag gå för hybriden. Halva grejen med hybrid för mig är att åka snålt. Så på så sätt skulle jag jämföra en diesel mot hybriden. Men! Eftersom den konfigurationen i Sverige ej är möjlig skulle jag välja hybriden.
Men mycket handlar ju också vart man kör. Om det är mycket stadskörning eller långkörning osv.

Jag är själv småsugen på rav4 hybrid.
Men kör mycket långkörning. Så därför är dilemmat hybrid eller något fyrhjulsdrivet dieselalternativ.

På ett sätt så längtar jag till nästa gen rav4 på nya plattformen. Den känns som att den kan konkurrera med dieslarna gällande snålhet på motorvägen.

Uppdaterat: 2016-03-18 11:58
ksoderlund skrev:

På ett sätt så längtar jag till nästa gen rav4 på nya plattformen. Den känns som att den kan konkurrera med dieslarna gällande snålhet på motorvägen.

Håller med, TNGA och gen4 av HSD är ju det man helst vill ha nu.

Uppdaterat: 2016-03-18 12:20

ksoderlund, om man upplever att Rav4 2,0 är slö så beror det nog på vilken referens man har, jag har ägt 2 stycken, en 2006:a och en 2010:a och den funkade kanon, körde 1800kg tung husvagn efter denna och höll utan problem både 90 och 100 även uppför med denna vagn, däremot är det så klart inte sportbilsprestandard.

När det gäller förbrukning så låg den strax över 0,8 blandad och långkörning med mestadels motorväg (110 och 120) hamnade man på 0,63-0,64 vilket jag tycker är extremt bra på en stor 4wd bil med stora hjul (jag körde 19" med 255 bredd)

Marginellt mer an vad jag kör min Avensis på idag, men hybriden går antagligen ändå snålare och speciellt blandad körning där man då också gör miljön en tjänst åt rätt håll :)

Rutger, jag har inte hunnit ner och köra men ska försöka komma iväg idag, så jag har inte glömt :)

Ha en trevlig helg alla debattörer!

Uppdaterat: 2016-03-18 12:40

Mycket handlar också vart man kör. Mina föräldrar bor i Norrland där det är mycket upp och ner mellan bergen. Jag bor numer söder över och märker skillnad på förbrukningen för egen del, i och med att det är så platt landskap.

Uppdaterat: 2016-03-18 13:06

Idag var jag nere hos Toyotahandlaren, tyvärr var Rav4:n ute på vift så jag åker troligen ner imorgon igen, däremot passade jag på att köra Priusen och det var en positiv överraskning utom ljudnivån från däcken som jag upplevde var högre än från min bil, jag gillade inte heller den vita plasten i inredningen, det kan tänkas att det blir bättre om man lägger ett svart gummi i badbaljan framför mugghållarna på mittkonsolen

Jag gillar inte heller att mätarna saknas framför ratten men det är troligen en vanesak då hastigheten projecerades i rutan, men rent körmässigt var denna drivlina mycket trevlig och jag tror att den till och med är rappare i axeleration än min Avensis, från 70 till 100 gick riktigt bra oavsett om körläge ECO eller normal var vald, här var det tydligt i displayen vilket körläge man valt, bilen var ordentligt förbättrad i väghållning och kändes riktigt bra.

Jag tror dock att antalet köpare blir begränsat då priset är för högt jämfört med övriga sortimentet

Uppdaterat: 2016-03-18 19:46

Vidstige, ja den var pigg, nu är ju Prius en betydligt lättare och mer aerodynamisk bil än Rav4 så det blir spännande att jämföra :)

Uppdaterat: 2016-03-18 20:03

Simon, så uppenbart har nåt hänt med elmotorn vad gäller acc 70-100. Kan bli riktigt trevligt då när den hamnar i C-HR, men även alla andra varianter av HSD gen4 som kommer framöver.

Uppdaterat: 2016-03-18 20:03

Simon - Ja, det blir spännande att höra vad du tycker om Rav4! Men intressant att Prius accade lika bra 70 till 100 oavsett körläge! Få se om jag gör ett nytt besök i helgen och då kanske jag även testar Prius. ;-) Har bara sett den på bild än, men håller med dig om utseendet interiört!

Uppdaterat: 2016-03-18 20:08

Läste senaste Teknikensvärld's nr. NX 300h awd, var ju inte direkt så uppmuntrande läsning ang drivningen av bakhjulen... Intressant i nästa nr av vibilägare och raven.

Uppdaterat: 2016-03-19 15:02

Rutger, nu har jag varit ute och testkört :) Mina intryck är att bilen liksom övriga hybrider är fantastiskt mjuk i körningen, när det gäller prestandard så upplevde jag nog Prius lite rappare på gasen men den är ju en lättare bil, så till det viktiga 70-100 jag upplevde ingen direkt slöhet när den var ställd i normalläge, möjligen att Prius är lika snabb men det är en mindre bil med mindre hjul och lägre luftmotstånd, jag skulle tro att 70-100 är ungefär samma på 2,0 bensin och hybriden, kör man 2,0 med CVT skulle jag tro att hybriden är snabbare till och med, om man kollar 0-100 så är ju hybriden snabbare men då har den ju en elmotor med fullt vrid från start.

Mina positiva intryck från NX kvarstod och jag skulle mycket väl kunna tänka mig en Rav4 hybrid, det är nu ganska lång leveranstid så den säljer bra

Intressant är att när jag kört testerna så vände jag bilen och stängde av och startade om bilen så att jag fick en ny körning tillbaks på eco mode, 6,8 km på 80, 70 och 50 sträckor gick på 0,42 vilket jag tycker är imponerande med vinterdäck och helt ny bil i denna storlek

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-03-19 15:18

Simon - Igår var vi till en annan stad och testade Rav4 hybriden igen. Tyvärr fanns ingen bensin att jämföra med här heller... Vet inte om det var något fel på den förra, för den här upplevde jag piggare i samtliga körlägen. Klockade 70-100 till strax under 5 sekunder i lätt uppförsbacke (kuperad väg...). (Måste testa samma sak med min V70, för att se hur det står sig...) Växlade mellan alla 3 körlägena men kan inte påstå att jag kände någon större skillnad mellan dom, vare sig vid accelerationsövningar eller normal körning. Intrycket av bilen i övrigt står sig! Den är bekväm och går tyst och fint på vägen! Råmar vid max acc, såklart, men det är ju inte så ofta man kör så. Efter accelerationsövningarna stod förbrukningen på 1,11.:-) Nollade där och körde tillbaka på 0,46
Bild borttagen.

Därefter provade vi nya Prius, men eftersom jag deltog i tävlingen var det snålkörning som gällde, så hur pigg bilen var hann jag inte få så mycket intryck av. Tyvärr hade batteriet bara 2 streck när vi startade... Körde i alla fall rundan på 70% el och 0,45/mil. Inte så bra... Ledande ekipage hade klarat resan på 0,19!!! :-O Skulle kanske tagit ut även Priusen på acctest innan jag kört snålracet, så den fått ladda upp! ;-) Dessutom behöver jag säkert öva på att köra hybrid snålt...

Nåväl, därefter tog vi en tur i en Avensis 2.0 aut kombi, eftersom dom äntligen hade en sån demo av nya modellen! Gjorde acctestet även med den, på samma plats och den gjorde också 70-100 på strax under 5s. Visst har man gjort om CVTn till denna modell? För nu råmade den inte alls som förr under accelerationen! Den kändes riktigt trevlig och gick mjukt och fint! En Rav4 2.0 aut har väl ca115kg högre tjänstevikt än Avensis, så den borde väl inte vara så mycket segare än Avensis, eller vad tror du? Typ som en extra passagerare... Gillade i alla fall karaktären på 2.0 motorn och CVTn i Avensis! Däremot har jag lite problem med körställningen i Avensis pga. kort rattstång... Jag sitter bättre i Rav4!

Uppdaterat: 2016-03-20 19:58

Rav4 blev sist i vib test.
Styrningen förmedlar en vag väg känsla. Karossen kränger. Urtråkig.frenetiskt slirande. Några väl valda ord från testet.

Uppdaterat: 2016-03-29 19:48
HT19 skrev:

Rav4 blev sist i vib test.
Styrningen förmedlar en vag väg känsla. Karossen kränger. Urtråkig.frenetiskt slirande. Några väl valda ord från testet.

Snarare vissa journalister som inte förstår sig på drivlinan.
Man kan tycka att Vi bilägare borde förstå den men tydligen inte, mycket dåligt.

Finns dock andra som gör det, exempelvis AMS (nr4 2016).

Bild borttagen.

Är det det nya Vi bilägare som ratar allt som inte är sportigt?

Uppdaterat: 2016-03-29 21:42

Även AM&S verkar tycka att den kränger och är tråkig att köra samt låter plågad så det är väl som vanligt att Toyota är till för såna som "åker" bil även bakom ratten. De som vill "köra" väljer företrädesvis något annat.

Uppdaterat: 2016-03-30 07:35

Ajabaja om en journalist uttrycker sig en aning negativt om en Toyota...:)

Uppdaterat: 2016-03-30 09:33

Pi, nejdå, men fjädringen är komfortabel, inte bra för sport.
Det märkliga är ju att Vi bilägare, som bry sig mer om vanliga bilar, lagliga hastigheter och normal körning, är så oerhört fixerade vid sport numera.

AMS berömmer fjädringen, Vi bilägare tycker tydligen den är för mjuk och kass.

Uppdaterat: 2016-03-30 10:28

Om den fått mjukare (och krängigare) fjädring mot tidigare så är det bara att gratulera. Brorsans -14 har järnspett istället för fjädrar/stötdämpare... Kan bara bli bättre och RAV4 ÄR ingen sportbil!

Uppdaterat: 2016-03-30 12:32
*Robban

Det verkar inte vara något man kör i snöslask med heller.Fyrhjulsdriften verkar ju inte vara någon höjdare..

Uppdaterat: 2016-03-30 14:39

HT19, säg till när du är klar med din "analys" av RAV4 HSD så man vet.

Uppdaterat: 2016-03-30 14:55

Testade bygga en på toyotas sida. Den enklaste utrustade hybriden 'active' med dragkrok kostar 336 000!!

Uppdaterat: 2016-03-30 15:21

Jag uppskattade att den nya fått mjukare fjädring! Den gamla tyckte jag var lite för hård och stötig. Nu är den komfortabel. Någon krängning märkte jag inte av, men jag körde bara längs en mindre, krokig landsväg och behövde inte väja för någon älg under provturen. ;-) Men ska man ta rondellerna i 70 eller mer så kanske det blir gungigt... Provade aldrig det...

Uppdaterat: 2016-03-30 23:29

https://m.youtube.com/watch?v=qnND_lDNwUQ

Lite terrängkörning med Raven.

Uppdaterat: 2016-05-13 14:34
ksoderlund skrev:

https://m.youtube.com/watch?v=qnND_lDNwUQ
Lite terrängkörning med Raven.

Intressant att den klarar sig lika bra som Kia, så mycket skit den har fått för att den inte tar sig fram, har man besvärligare förhållande än detta så köper man en terrängbil, den här framkomligheten räcker säkert för 99% av Sveriges befolkning :)

Uppdaterat: 2016-05-13 15:24

...och för 98 % av dessa så räcker det nog dessutom med en konventionell, 2WD bil - skulle jag tro... Men för den som verkligen behöver 4WD så finns det ändå av allt att döma bättre alternativ. Men ser man RAV4 som en vanlig 2WD SUV så är det säkert en bra bil.

Uppdaterat: 2016-05-13 16:21

Bromsarna används inte så mycket på en hybrid eftersom systemet inte använder bromsarna när man bromsar lite mer normalt, det är för att man återanvänder bromskraftsenergin (elmotorn ger då bromskraften). Det gör då även att bromsklossarna håller ovanligt länge. Detta kommer då även gälla andra märkens hybridfordon som VW GTE.

Uppdaterat: 2016-05-14 12:17

Har provkört RAV4 2,5 HSD AWD Executive och jag vart inte direkt imponerad av den bilen. Det som jag gillade med bilen var hybriddrivlinan och bagageutrymmet. Men det var mycket som jag inte gillade med RAV4, tyckte att bilen betedde sig svajigt högre farter, infotainmentsystemet kändes plottrigt och upplösningen på skärmen var låg. Skärmen för infotainmentsystemet och färddatorn var svår att se ibland då solen reflekterade sig där. Backkameran gav dålig bildkvalite och om man synade interiören lite närmare kunde man se stora glapp mellan plastpaneler och mittarmstödet satt lite löst. En bil som kostar närmare 380 000 kr hade jag förväntat mig bättre förarmiljö och detaljkvalite i interiören.

Uppdaterat: 2016-05-14 12:21

Ja den är lite väl dyr som ny men svårslagen som begagnad.

Får hoppas nästa generation RAV4 (med nästa generation HSD) kommer ändra på det, jag tror chansen finns.
Dvs att den kommer kännas värd pengarna även som helt ny.

Uppdaterat: 2016-05-14 14:30

Diesel, just när det gäller infotainmentsystemet så finns det en rad inställningar på just skärmen och jag vill tro att det inte var optimalt justerat, det går att ställa dag/natt, ljusstyrka, kontrast på både dag/natt och även ställa in separat för backkameran, jag har upplevt på mina sista bilar att man får justera lite för att få optimal bild, nu har jag Avensis och frugan Yaris men tror det är samma inställningsmöjligheter på Rav4:an

Men håller med dig om att den inte är billig, fast tekniken kostar, den är ju egentligen både en elbil och en bensindriven, hur uppfattade du växellådan, många brukar ju inte gilla CVT och den är nog lite av en vanesak, jag har svårt att tänka mig en låda som växlar efter att ha kört CVT i snart 4 år

Uppdaterat: 2016-05-14 16:04

Simon CVT-lådan eller ECVT-lådan fungerade tillfredställande men inget mer enligt min uppfattning, något som stör mig väldigt mycket som är van vid dubbelkopplingslådor är att det sker ett stort lagg mellan växlingarna och att vid hård körning så kan motorn tendera att högvarva. Angående infotainmentsystemet och skärmen så är det möjligt att det är en inställningsfråga, dock känns mjukvaran gammalmodig i och med att grafiken inte är den bästa.

Uppdaterat: 2016-05-14 19:53

Ska bli intressant å se vad kommande chr kan bidra med, tänker främst på drivlinan. Mina körvanor med mycket motorväg gör mig tveksam till hybriden än sålänge. Men annars hyfsat intressant.

Uppdaterat: 2016-05-14 21:31
Diesel skrev:

Simon CVT-lådan eller ECVT-lådan fungerade tillfredställande men inget mer enligt min uppfattning, något som stör mig väldigt mycket som är van vid dubbelkopplingslådor är att det sker ett stort lagg mellan växlingarna och att vid hård körning så kan motorn tendera att högvarva. Angående infotainmentsystemet och skärmen så är det möjligt att det är en inställningsfråga, dock känns mjukvaran gammalmodig i och med att grafiken inte är den bästa.

Diesel, intressanta noteringar, själv har jag inte upplevt grafiken speciellt dålig och jag kör dessutom mediaspelare som visar videoklipp på skärmen och tycker det funkar klockrent, nu har jag ju inte referensskärm mer än de hemma och i husvagnen, men jag tycker skärmen funkar bra.

När det gäller växellådan så växlar den ju egentligen aldrig, däremot känns det som att man programmerat in lite av känslan av växlingar på de senaste generationerna, jag gillar sömlös acceleration men som du säger, speciellt sportigt blir det inte men vill man undvika att motorn tokvarvar så kan man växla manuellt och då blir det växellägen, på min gamla Avensis hade jag paddlar på ratten vilka funkade mycket bra men det har jag inte på min nya utan enbart manuellt växling via spaken.

Uppdaterat: 2016-05-15 14:01

Att man tycker hybrider tokvarvar är nog att man kört dieselbil innan som varierar några hundra varv mellan lägsta och högsta varv på motorn som varvar några få tusen varv och bara vridmomentet som ändras när man gasar medan bensinmotorn i hybriden varvar hela fyratusen varv vilket är tvåtusen varv lägre än nya Audi Allroads bensinmotor varvar vid full gas.

Uppdaterat: 2016-05-15 14:34
Elbil2

Tänk då på min gamla T-sport som började gå riktigt bra vid 6000 varv och drog till 8300 innan man växlade, där snackar vi varv :)

Uppdaterat: 2016-05-15 15:13

Stor humor att se Simon no1 försvar mot seriös kritik. Äger han aktier i Toyota kanske?
Följer tråden med stort intresse. Lite humor är alltid roligt.

Uppdaterat: 2016-05-17 19:35

Bättre skärmar och infotainmentsystem finns på marknaden än de som sitter i Toyotas bilar. Om vi ska vara rättvisa rent prismässigt tycker jag att Kia/Hyundai, Mazda, Opel, Skoda, Seat och VW har modernare mjukvara, hårdvara och användargränssnitt för sina infotainmentsystemem än Toyota. Sen kan jag inte förstå varför man har slopat Apple carplay och Android Auto.

Uppdaterat: 2016-05-17 21:48
HT19 skrev:

Stor humor att se Simon no1 försvar mot seriös kritik. Äger han aktier i Toyota kanske?
Följer tråden med stort intresse. Lite humor är alltid roligt.

Tycker nog det är skillnad på att förklara och försvara, jag har inget intresse av att försvara utan försöker föra en seriös debatt, det ligger nog i min natur att hitta förklaringar då jag nog är lite miljöskadad efter mitt yrke ;)

Uppdaterat: 2016-05-18 23:55

Nåja - som den "Toyota-nörd" du är Simon så nog har du i alla fall ett visst "!försvars-intresse"...:)

Uppdaterat: 2016-05-19 00:06

Diesel, jag kan ärligt säga att jag inte har testat de system du rabblar upp då det inte skulle få mig att byta bilmärke på grund av deras mediasystem, jag har allt jag behöver och lite till i min bil, 8" skärm, suverän röststyrning, grym GPS med kameraövervakning, fantastiskt ljud (har bytt ut främre högtalare och en bas i bagaget) ställbar hastighetsövervakning, videouppspelning, internet, kanonbra backkamera, får mina sms upplästa och kan svara på dom utan att behöva peta på en knapp, det enda jag skulle kunna önska är en något snabbare uppstart

Visst kostade det en slant extra men jag älskar ju teknik och har det jag behöver i min bil, kan säkert finnas bilar med något bättre men jag vet ärligt talat inte vad det skulle vara, att de inte hoppade på Apple carplay och Android Auto gör mig ingenting, jag kör Andrenoid i min mediaspelare i bilen och jag är inte imponerad, Apple är jag totalt ointresserad av, skulle mycket helldre sett windows 10 isåfall, möjligen skulle de haft alla system i så att man kunde välja men inget jag efterfrågar

Uppdaterat: 2016-05-19 00:07