Vi Bilägares forum

Framhjulsdrift, bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift – vilket är bäst?

Framhjulsdrift, bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift – vilket är bäst?

Elbilarnas intåg har inneburit en comback för bakhjulsdriften. Men vilket drivsätt är bäst för dig? Vi reder ut för- och nackdelar och skillnader mellan drivning fram, bak och på alla hjul.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-04-17 13:30

Kommentarer

Man kan åka på sladd eller understyrt.

Eller njuta av fyrhjulsdrift

Ett självklart val för mig.

Och nej. Mitt nuvarande plåtskrälle till Skoda har inte fyrhjulsdrift. Så den spinner så fort man går på gasen en gnutta för tidigt….🙄🤮

MVH AL

Uppdaterat: 2023-04-17 14:09
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Min Skoda spinner inte alls, den har spinnkontroll.

Uppdaterat: 2023-04-17 15:30
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Jag tänker inte argumentera mot Jarlmark. Han kan mer om chassiedynamik än jag.

Uppdaterat: 2023-04-17 16:13
Hackenbush skrev:

Min Skoda spinner inte alls, den har spinnkontroll.

Eller allt för dålig effekt 🤣

Uppdaterat: 2023-04-17 18:58

Efter en vinter med bakhjulsdrift och elbil så kan jag konstatera att jag helt klart föredrar det före framhjulsdrift. Fyrhjulsdrift är en onödig merkostnad.

Uppdaterat: 2023-04-17 19:16

Ja smaken är som baken. Jag kan dock inte se några direkta fördelar med bakhjulsdrift vintertid.
Fyrhjulsdrift däremot är mitt val. Bekvämt, kursstabilt och med framkomlighet värd namnet.

Men vad man föredrar är individuellt, precis som valet mellan dubbade eller friktionsdäck

MVH AL

Uppdaterat: 2023-04-17 19:47
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Axa skrev:

Efter en vinter med bakhjulsdrift och elbil så kan jag konstatera att jag helt klart föredrar det före framhjulsdrift. Fyrhjulsdrift är en onödig merkostnad.

Och det vet du utan att ha provkört en 4wd RS eller GTX ?
Med tanke på den lilla merkostnaden, ca 6%, så väljer jag absolut 4wd på en elbil. Då får man även betydligt bättre prestanda. Egentligen riktigt billigt att välja 4wd på en elbil. Motsvarande prestandahöjning på en ICE-bil kostar minst det tredubbla.

Uppdaterat: 2023-04-17 20:06

Snoid
Märk väl att jag väljer mellan bakhjulsdrift och framhjulsdrift. Jag har inte sagt något om fyrhjulsdriftens egenskaper. Med det sagt så har jag kört tillräckligt för att konstatera att jag inte tycker det är värt extrakostnaden utifrån hur jag kör. Extrakostnaden kan se olika ut beroende på märke.

Att jag föredrar bakhjulsdrift är att elbilen klarar av antispinn galant så vinterkörning är oproblematiskt. Dessutom får man alla andra fördelar bakhjulsdrift medger.

Uppdaterat: 2023-04-17 20:12
A.L skrev:

Mitt nuvarande plåtskrälle till Skoda har inte fyrhjulsdrift. Så den spinner så fort man går på gasen en gnutta för tidigt….🙄🤮

Man tycker olika, jag VILL att det spinner.
Trevligt i en liten lätt sportbil. Det ska sladda lätt...
I vår E-klass är prio stabilitet såklart. Men undviker 4-krafs pga samma skäl som Axa.
Hade jag haft en brant backe till villan så hade jag dock kört 4WD

Uppdaterat: 2023-04-17 20:10
Gillar kurvor och rondeller
Axa skrev:

Snoid
Märk väl att jag väljer mellan bakhjulsdrift och framhjulsdrift. Jag har inte sagt något om fyrhjulsdriftens egenskaper. Med det sagt så har jag kört tillräckligt för att konstatera att jag inte tycker det är värt extrakostnaden utifrån hur jag kör. Extrakostnaden kan se olika ut beroende på märke.
Att jag föredrar bakhjulsdrift är att elbilen klarar av antispinn galant så vinterkörning är oproblematiskt. Dessutom får man alla andra fördelar bakhjulsdrift medger.

Då håller jag med dig. Var inte ens några problem med de bakhjulsdrivna BMW F10/11jag hade och en framhjulsdriven elbil är inte alls trevlig.

Uppdaterat: 2023-04-17 20:47
motorcykelentusiasten skrev:

A.L skrev:
Mitt nuvarande plåtskrälle till Skoda har inte fyrhjulsdrift. Så den spinner så fort man går på gasen en gnutta för tidigt….🙄🤮

Man tycker olika, jag VILL att det spinner.
Trevligt i en liten lätt sportbil. Det ska sladda lätt...
I vår E-klass är prio stabilitet såklart. Men undviker 4-krafs pga samma skäl som Axa.
Hade jag haft en brant backe till villan så hade jag dock kört 4WD

Men nu spinner väl A.L:s Skoda på framhjulen. Det är ju inget roligt.
Jag valde prestanda och fyrhjulsdriften på min elbil då det var nästan oförskämt billigt jämfört med vad en ICE-bil med liknande prestanda skulle kosta extra. 30.000kr var mer än överkomligt för att få en betydligt trevligare bil.

Uppdaterat: 2023-04-17 20:51

Snoid
Jag har för mig att det var dyrare till Skoda. 60 kkr om jag minns rätt.

Uppdaterat: 2023-04-17 21:01
Axa skrev:

Snoid
Jag har för mig att det var dyrare till Skoda. 60 kkr om jag minns rätt.

Men då ingick väl betydligt mer utrustning i RS, samma med GTX.
Men kanske är så att Hyndai har ett lågt påslag på priset.
Roade mig att bygga en I4 och där skiljde det 65kkr mellan M50 och 40. Men då tror jag M50 även aktivt chassi och lite mer grejer extra.

Uppdaterat: 2023-04-17 21:57