Vi Bilägares forum

Går 80 mil på en laddning – med enormt batteripaket

Går 80 mil på en laddning – med enormt batteripaket

Ram 1500 REV har tre gånger så mycket batteripaket som en Tesla Model 3.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-04-11 07:10

Kommentarer

Klimat och miljövänligt alternativ förstås...haha.
Kommer denna väga 6 ton? Alltså..hur tänker de helt ärligt, är det inte dags att skrota denna biltyp nu..folk måste börja anpassa sig till mindre bilar.

Uppdaterat: 2023-04-11 07:43

Hur långt har man kommit i utredningen av elvägar?
Elvägar är nog den snabbaste och billigaste vägen för lättare bilar.

Uppdaterat: 2023-04-11 13:13

Elvägar tror jag tvärtom är den dyraste vägen framåt mot eldrivna fordon.

Uppdaterat: 2023-04-11 14:13

Har svårt att se att elvägar har en framtid.

Uppdaterat: 2023-04-11 16:30

Elvägar? Alltså... Hallå? Det är inte realistiskt för fem öre...det förstår till och med en femåring...

Uppdaterat: 2023-04-11 17:32
hx30 skrev:

Elvägar? Alltså... Hallå? Det är inte realistiskt för fem öre...det förstår till och med en femåring...

Se där, nu kom det igen! +100

Uppdaterat: 2023-04-11 19:21

Elvägar är nåt så infernaliskt dumt, totalt bortkastade pengar, dem kan lika gärna vaska pengarna i toaletten.

Uppdaterat: 2023-04-11 19:23
Lasse L-on skrev:

Hur långt har man kommit i utredningen av elvägar?
Elvägar är nog den snabbaste och billigaste vägen för lättare bilar.

"Sveriges första permanenta elväg ska byggas på E20 mellan Hallsberg och Örebro."

Enligt tidsplanen är det just nu upphandling. Vägen ska produceras år 2026.

Se https://www.trafikverket.se/vara-projekt/projekt-i-orebro-lan/sveriges-forsta-permanenta-elvag/#val_av_stracka

Uppdaterat: 2023-04-13 03:40
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
John2008 skrev:

Lasse L-on skrev:
Hur långt har man kommit i utredningen av elvägar?
Elvägar är nog den snabbaste och billigaste vägen för lättare bilar.

"Sveriges första permanenta elväg ska byggas på E20 mellan Hallsberg och Örebro."
Enligt tidsplanen är det just nu upphandling. Vägen ska produceras år 2026.
Se https://www.trafikverket.se/vara-projekt/projekt-i-orebro-lan/sveriges-forsta-permanenta-elvag/#val_av_stracka

Värt att notera är att elvägar är enkom till för tung trafik. Men vad är felet med att köra godset på järnväg i stället?

Uppdaterat: 2023-04-13 08:04
Mr Snoid skrev:

Värt att notera är att elvägar är enkom till för tung trafik. Men vad är felet med att köra godset på järnväg i stället?

Mycket relevant fråga. Det finns trots allt oerhört mycket mera järnvägsspår än anpassade elvägar.

Uppdaterat: 2023-04-13 08:49
Pi skrev:

Mr Snoid skrev:
Värt att notera är att elvägar är enkom till för tung trafik. Men vad är felet med att köra godset på järnväg i stället?

Mycket relevant fråga. Det finns trots allt oerhört mycket mera järnvägsspår än anpassade elvägar.

Ja hur tusan fixar man elsäkerheten med en kontaktledning med högspänning hängande över en väg?
Vilka åkerier skall satsa på en bilflotta som skall trafikera dessa vägar? Lär behövas rejäla ekonomiska morötter för det.
Detta måste vara nått av de dummaste påhitten på länge.

Uppdaterat: 2023-04-13 10:53

Håller med dig till 100 %, Guran !

Uppdaterat: 2023-04-13 11:00

Tack John 2008 och Mr Snoid för info. Jag blev dock lite besviken att det endast var för tung trafik. För tung trafik finns ju redan järnväg. I den utredning jag tog del av för några år sedan har jag förmig att det även var för personbilar. I den utredningen framgick även flera nyttor som detta ger elnätat. Det skulle minska behovet av laddning på kvällar och nätter. När många vill ladda bilen hemma samtidigt kan det orsaka överbelastning i de lokala elnäten. Då kan det behövas förstäkningar i de lokala elnäten.

Uppdaterat: 2023-04-15 19:59

Det har gått prestige i frågan om elvägar som från början var ett hugskott från en förvirrad hjärna som inte riktigt förstod vad det handlar om.
Sedan har några miljöfanatiker med lika förvirrade hjärnor övertalat myndigheterna om denna provsträcka från RV 50 anslutning till E 20 och till Örebro S.
Vad kommer man att uppnå?
Och frågan vilka åkare som vill satsa på de fordon som kan nyttja dessa få kilometer är berättigad.
Sådana här stolleprov kostar förfärligt med bortkastade pengar, pengar som istället kunde läggas på järnvägsnätet där tekniken är både väl känd och fungerande!

Uppdaterat: 2023-04-15 20:23
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det finns väl kvar en dragbil med strömavtagare på taket från den förra teststräckan utanför Gävle?
Den kan väl köra mellan Örebro och Hallsberg med.
:)

Uppdaterat: 2023-04-15 20:38
Villevalle

Jag förkastar inte en ide som kan bli bra innan jag ser mer fakta. Jag har aldrigt sagt att det blir bra.
Utredningen jag såg för flera år sedan såg bra ut, men när den inte gäller för personbilar är det ointressant. Det finns ju redan elvägar för tung trafik i form av tåg som gärna får byggas ut med fler spår där det är trångt. Det som påverkade min uppfattning om elvägar var flera andra samhällsnyttor som har med elnätet att göra förutom att sänka batterikostnader och vikt med runt 50 % även för personbilar. För mig är totalkostnaden för samhället det intressanta. Annars blir som det brukar bli med suboptimeringar som alltid blir dyrt i slutändan. Kan tillägga att jag utgick från el i vägen som klarar vinterväglag.

Uppdaterat: 2023-04-15 20:51

Lasse, hur skulle man finna en lösning med el i vägen som klarar vinter.
Induktiv laddning finns det väl men då måste bilen stå still.
Nej för personbilar finns då inget behov för att ersätta batteriet med nån annan galen lösning. Radiobilar kan man köra på Liseberg

Uppdaterat: 2023-04-15 21:27

Villevalle, jag har bara läst om det översiktligt. Det fanns ett flertal lösningar, alla var inte praktiskt vettiga för mig. Är själv nyfiken på det. Så länge jag inte har alla fakta på bordet som även ikluderar personbilar har jag en öppen attityd.
Det är oklokt om alla personbilar har en vikt på runt 2 ton för att i de flesta fallen transportera 1-2 personer. Just att vi skulle få flera samhällsnyttor på köpet tilltalar mig om de är ekonomiskt fördelaktigare totalt för samhället. En öppen attityd betyder fakta innan man kan säga ja eller nej.

Uppdaterat: 2023-04-15 21:49

Håller med Guran - hur skulle man kunna lösa elöverföringen till personbilar på ett möjligt och säkert sätt? Och skall man kunna banta bort batterierså krävs ju denna lösning på i stort sett alla vägar - och inte bara i Sverige för tillverkarna måste ju ha en större total marknad. Nä, ett helt omöjligt projekt redan ifrån början.

Uppdaterat: 2023-04-15 22:54

En god idé är att införa vägskatt baserad på fordonsvikten. Priset på en dylik tung skapelse blir såpass högt att köpkretsen inte blir så stor samt tillverkningskostnaden blir för hög.

Uppdaterat: 2023-04-16 09:02

J.L - m a o en återgång till ett tidigare system för beskattning.

Uppdaterat: 2023-04-16 09:11

Rätt uppfattat Pi !

Uppdaterat: 2023-04-16 09:35

Induktiv laddning under färd är inte omöjligt, det försök pågår på Gotland bland annat.
https://sv.smartroadgotland.com/

Det ska tilläggas att batteritekniken - och även business casen kring dessa för ellastbilar - har förbättrats under de senaste två åren, varför man med rätta kan ställa sig frågande till laddning under färd. Fördelen är dock att man kan sprida ut effektbehovet längs en hel (eller del av en) vägsträcka istället för att få stora punktlaster vid labbhubbar eller motsvarande. Men i nuläget pekar allt mer på att det blir laddhubbar med många laddpunkter som avgår med seger närmaste åren.

Uppdaterat: 2023-04-16 14:17
Power to the people

Induktiv laddning med elslinga i vägen, och med bilen i rörelse, finns absolut.

Stellantis har en provbana i Italien med en Fiat 500 electric som laddar i motorvägsfart och alltid har fullt batteri, förbrukar i praktiken inget från batteriet i bilen i motorvägsfart.
https://www.stellantis.com/en/news/press-releases/2022/june/arena-del-futuro-demonstrates-capability-of-dynamic-inductive-recharging-technology-for-electric-vehicles

Uppdaterat: 2023-04-16 17:48

Korkad ide’.
De borde förstå att teknikutvecklingen inom batteri gör att detta snabbt blir obsolet, liksom batteribyte

Uppdaterat: 2023-04-17 07:00
Gillar kurvor och rondeller

Tror som sagt inte på "el-vägar" men samtidigt vill jag nog säga att vi som haft ett öga på batteriutvecklingen under lite längre tid än de som numera är intresserade av elbilar hittills inte sett något riktigt övertygande tekniksprång för batteriutvecklingen. Det sker en successiv förbättring men t ex har de numera populära s k LFP-batterierna inneburit lägre energidensitet - fördelen är nog främst kostnaden samt möjligen livslängden liksom att de anses mera tåliga gentemot "elektrisk misshandel" och troligen även mekanisk misshandel. Men batteritypen har funnits länge så inget nytt under solen. Och den dag nåt mera sensationellt händer så är det min övertygelse att dessa batterityper inte per automatik först hamnar i fordon - det vågar nog inte biltillverkarna bl a p g a de omfattande garantier som skall lämnas.

Uppdaterat: 2023-04-17 08:06

Teknikutveckling får man ändå säga då man byter till mindre ovanliga grundämnen, gör batterierna billigare och monterar de effektivare i karossen.
Ökad livslängd är bra grejer med.

Uppdaterat: 2023-04-17 20:07
Gillar kurvor och rondeller

MC - visst sker det en utveckling men inte så snabbt som en del vill tro. Evolution snarare än revolution är nog vad som gäller inom batteriområdet. Så småningom kommer nog större steg men det är inget som plötsligt bara finns i våra elbilar.

Uppdaterat: 2023-04-18 08:36