Vi Bilägares forum

Första intrycket av Xpeng G9 och P7: ”Otroligt snabba”

Första intrycket av Xpeng G9 och P7: ”Otroligt snabba”

En första provkörning av nya utmanarna Xpeng G9 och P7 avslöjar imponerande prestanda och rimliga priser. ”Xpeng G9 har effekt och utrustning som matchar bilar som är mycket dyrare”, säger vår provförare.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-04-13 09:45

Kommentarer

Och vad skall man med detta "Otroligt snabba" till ? Väldigt många eldrivna fordon är idag fullt tillräckligt snabba redan som dom är - och speciellt jämfört med ICE-bilarna.

Uppdaterat: 2023-04-13 16:05

Håller med Pi. Fruktansvärt ointressant ifall det går 3,9 eller 4,7 sek 0-100.

Sedan tror jag succén uteblir.

Uppdaterat: 2023-04-13 17:57

”Otroligt snabba”...
JAHA... Alltså partikelspridare av rang... till följd av för mycket vridmoment.

Uppdaterat: 2023-04-13 23:48

Jag tror att kineserna biter sig i tummen om de försöker konkurrera med redan etablerade märken till samma pris.
Vem sjutton går och betalar upp till miljonen för ett fullständigt okänt märke på den svenska marknaden?
Ska man märkas här gäller det nog att kränga lågprisbilar av bra kvalitet i en större mängd för att man ska bli erkänd och hänga kvar.
Otroligt snabba bilar kan man vänta med om de nu verkligen behövs?

Uppdaterat: 2023-04-17 11:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det är viktigt att bilen accelererar så fort som möjligt när man skall till jobbet.

Uppdaterat: 2023-04-17 11:43
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Med tanke på de konkurrenter man definierar och försökt efterlikna. Jag då behöver självklart bilarna vara ”otroligt snabba”
Finns väl ingen som köper en GT bil, som P7, om den är saktfärdig?
Den skall ju jämföras med Tesla S och konkurrerar om samma kundkrets fast till en betydligt lägre kostnad.
Så det är absolut relevant och viktigt att bilen erbjuder en bra prestanda.
Självklart så tilltalar det inte merparten av skribenterna på detta forumet 😉

Uppdaterat: 2023-04-17 12:10

Snoid
Det är blir ju inte särskilt premium att de erbjuder snabba accelerationer ifall räckvidden suger…jämfört med konkurrenterna.

Uppdaterat: 2023-04-17 19:42
Axa skrev:

Snoid
Det är blir ju inte särskilt premium att de erbjuder snabba accelerationer ifall räckvidden suger…jämfört med konkurrenterna.

Gör det väl, är väl mest ICE-bils förare som är så upptagna av räckvidd.
Testade en riktigt snabb bil, BMW I4 M50, i helgen. Den tappar så klart räckvidd men är ”Otroligt snabb”. Snålvattnet rann och habegäret hopade sig.
Men 505 km WLTP räckvidd på P7 är väl inte fy skam. Vet faktiskt inte vart det suger. Eller kanske är för att det är en Kinesisk bil och du har ju förutfattade meningar om dom 😜

Uppdaterat: 2023-04-17 20:01
saabnisse skrev:

Jag tror att kineserna biter sig i tummen om de försöker konkurrera med redan etablerade märken till samma pris.
Vem sjutton går och betalar upp till miljonen för ett fullständigt okänt märke på den svenska marknaden?

Medhåll, men kineserna har högt pris för att de KAN. (brist på europeiska elbilar...)
Nu när Tesla sänkt priserna och ökat leveransförmågan, samt BYD gör likadant, är det bara tidsfråga tills bristen upphör.
Kolla hur BYD ökar försäljningen varje år. Imponerande.

Uppdaterat: 2023-04-17 20:15
Gillar kurvor och rondeller

Snoid
Fast M50 presterade riktigt bra i Motors räckviddstest både sommar och vinter. Frågan är hur kineserna presterar IRL? Och frågan är hur mycket man tappar mot WLTP? Inte lika bra eller lika lite som en M50 tror jag.

Uppdaterat: 2023-04-17 20:25
Axa skrev:

Snoid
Fast M50 presterade riktigt bra i Motors räckviddstest både sommar och vinter. Frågan är hur kineserna presterar IRL? Och frågan är hur mycket man tappar mot WLTP? Inte lika bra eller lika lite som en M50 tror jag.

Är väl därför P7 uppdateras, bättre räckvidd och lite snabbare laddhastighet. Men fortfarande betydligt billigare än Tesla MS eller motsvarande MB EQE med samma prestanda.
Kineserna kommer garanterat att lära sig snabbt och lika snabbt anpassa produkterna.
Samma med Nio ET7, en riktigt fin GT bil. Är som du påtalar räckvidd och laddhastighet som inte kan mäta sig, ännu…..
Men det kanske man kan stå ut med då man spar en rejäl slant.

Uppdaterat: 2023-04-17 20:36

Snoid
Utan att ha provkört någon av kineserna så är jag övertygad om att en M50 slår det mesta. BMW kommer även med i5. Och i den prisklassen tar jag tyskt alla dagar i veckan även om det blir lite dyrare.

Uppdaterat: 2023-04-17 22:58
Axa skrev:

Snoid
Utan att ha provkört någon av kineserna så är jag övertygad om att en M50 slår det mesta. BMW kommer även med i5. Och i den prisklassen tar jag tyskt alla dagar i veckan även om det blir lite dyrare.

Jag är inte övertygad om något, men av de jag provkört så är M50 det absolut bästa. MB EQE gav inget habegär alls, kändes mer som att krypa in i en kokong och ett stort yttre.
Skall nog provköra kineser när det ges tillfälle. Jag har ett par år på mig 😉

Uppdaterat: 2023-04-18 08:16
Mr Snoid skrev:

Axa skrev:
Snoid
Utan att ha provkört någon av kineserna så är jag övertygad om att en M50 slår det mesta. BMW kommer även med i5. Och i den prisklassen tar jag tyskt alla dagar i veckan även om det blir lite dyrare.

Jag är inte övertygad om något, men av de jag provkört så är M50 det absolut bästa. MB EQE gav inget habegär alls, kändes mer som att krypa in i en kokong och ett stort yttre.
Skall nog provköra kineser när det ges tillfälle. Jag har ett par år på mig 😉

Man tycker olika, jag tycker EQE är ljusår före bimmer M50.
Tyst, komfortabel med mer harmonik inredning.
Grillen på bimmern är fruktansvärd och hastighetsmätare som är fyrkantiga. Blä.
Ok, M50 är trevlig på vägen men jämfört med min Miata rätt liten skillnad mellan EQE och M50.

Uppdaterat: 2023-04-20 18:20
Gillar kurvor och rondeller