Vi Bilägares forum

Dacia: ”Vansinne” med nya elbilar som väger 2–3 ton

Dacia: ”Vansinne” med nya elbilar som väger 2–3 ton

Dacias försäljningschef vill se mer fokus på effektivitet än längsta möjliga räckvidd.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-02-20 11:00

Kommentarer

Samtidigt som många köpare vill ha 60-80 mils räckvidd och absolut inte kan tänka sig en elbil med 30-40 mils räckvidd. Även fast de inte kör 60 mil i ett sträck utan paus.

Uppdaterat: 2023-02-20 11:31

40-42 mil räcker bra, men rätt lösning är aldrig en extrem lösning, utan en kompromiss, för lite och för mycket är precis lika fel.
Människor gillar inte kompromisser... utan älskar extremism i alla dess former, eftersom den är så enkel... att begripa sig på, kompromisser är för "intellektuellt"... utmanande....

Uppdaterat: 2023-02-20 11:51

Ja N-iklas - detta såg man inte minst i senaste valrörelsen.
F ö tycker jag att det ligger en hel del i vad denne Dacia-man säger.

Uppdaterat: 2023-02-20 12:06

En elbil i B-segmentet med 30 mils räckvidd sommartid skulle vara tillräckligt för mina korta körsträckor. Men priset bör vara max 300 000 kr, inte 416 000 kr som för Mazda MX-30 med dess lilla batteri. Men en "riktig" elbil för 300k lär vi få vänta på...

Uppdaterat: 2023-02-20 12:09

Ser många nya MX-30 för strax under 400.000 kr men tyvärr har ju Mazda snålat lite för mycket på räckvidden. Annars en trevlig bil ifrån en etablerad tillverkare.

Uppdaterat: 2023-02-20 12:15
40-talisten skrev:

Men en "riktig" elbil för 300k lär vi få vänta på...

Den dagen kommer aldrig.
Med dagens inflation kan du snart inte ens köpa en korv för 300k

Uppdaterat: 2023-02-20 13:01

Men varför bygger man en SUV? Redan där ökar vikten med ca 400 kg. Sedan stiger förbrukningen med 30-60% och räckvidden blir sämre och större och tyngre batteri krävs för att bibehålla räckvidden. Man kan göra effektiva elbilar med lång räckvidd som väger under 1900 kg, och batteriet behöver inte vara mer än ca 60 kWh.

Uppdaterat: 2023-02-20 13:03

Ja Tesla kan bevisligen det, till och med den höga modell Y klarar din kravspec Vargen.

Uppdaterat: 2023-02-20 13:11

Jag håller med, om råvarorna för batteritillverkning ska räcka till alla i många år framåt måste det finnas en begränsning på batteristorlek och personbilars vikt. kanske blir utvecklingen av infrastrukturen för laddning bättre om elbilar har ett lagom stort batteri, dvs fler behöver ladda oftare vilket borde öka antalet laddplatser.

Uppdaterat: 2023-02-20 14:26

Huvudsyftet är ju att det ska vara noll i fossila energier.

Uppdaterat: 2023-02-20 15:14

Mr Snoid, klart det går. Nu är modell Y knappast en SUV, snarare crossover...men det beror givetvis på vem du snackar med. BMW klantar sig med sin nya i4, den är för tung och per definition ej effektiv. Mindre vikt, mindre hjul, mindre batteri och bättre aerodynamik (som Teslas modeller) så löser det sig till det bättre.

Uppdaterat: 2023-02-20 15:30

Hx
Vad menar du kring i4? Det är ju en låg sedanmodell. Nästan lika energieffektiv som Tesla.

Uppdaterat: 2023-02-20 15:50
Axa skrev:

Hx
Vad menar du kring i4? Det är ju en låg sedanmodell. Nästan lika energieffektiv som Tesla.

Hade den gått att få som kombi hade den varit riktigt intressant!

Vettigt uttalande från Dacia, för övrigt. Kan de bli det nya nuftiga märket från Östeuropa?
Ju bättra laddnätverken byggs ut, och ju snabbare bilarna laddar, desto mindre batteri behövs.
Extremfallen med 100 mils körning med två ton släp i konstant uppförsbacke är väl mest elbilsmotståndarna som tramsar med.

Uppdaterat: 2023-02-20 16:08

Nej, i4 är inte speciellt effektiv. Den väger över 2 ton också men allt är givetvis relativt. Jag hoppades att fler modeller likt första Ionic hade kommit ut på marknaden, dvs modeller som konstant ligger på under 1,5 kWh/mil.

Uppdaterat: 2023-02-20 17:09

Dacia Spring säljer i Danmark men inte i Sverige.
Den passar på stadskörning och går inte snabba omkörning på landsväg.

Uppdaterat: 2023-02-20 18:50
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Hx
Vad jämför du med? En elcykel?
Det är ju bara kolla på norska Motors tester av i4.

Uppdaterat: 2023-02-20 19:17
Pi skrev:

Ser många nya MX-30 för strax under 400.000 kr men tyvärr har ju Mazda snålat lite för mycket på räckvidden. Annars en trevlig bil ifrån en etablerad tillverkare.

Jag väntar på att de ska rasa mer i pris beggat.
Nu finns det drösavis av beggade 2021'or under 300k, och de nyare 2022-23 uppåt 400k verkar trögsålda.
Härliga tider, väntar lite till.
Och som Miataägare man kan ju bara älska en bil som börjar på MX- !!

Uppdaterat: 2023-02-20 19:52
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Pi skrev:
Ser många nya MX-30 för strax under 400.000 kr men tyvärr har ju Mazda snålat lite för mycket på räckvidden. Annars en trevlig bil ifrån en etablerad tillverkare.

Jag väntar på att de ska rasa mer i pris beggat.
Nu finns det drösavis av beggade 2021'or under 300k, och de nyare 2022-23 uppåt 400k verkar trögsålda.
Härliga tider, väntar lite till.
Och som Miataägare man kan ju bara älska en bil som börjar på MX- !!

Köp en ur-Ioniq istället, rymligare, snålare, med längre räckvidd och snabbare laddning. Undvik faceliften som ger marginellt längre räckvidd till priset av långsammare snabbladdning och mycket dyrare service.

Uppdaterat: 2023-02-20 21:43

+100, på den gmogmo. Men jag måste ju tillstå att Mazda fått till en trevlig interiör.

Uppdaterat: 2023-02-20 21:53
Power to the people

Dacia ger en väldigt bra reflektion av hur gammelbilindustrin fullständigt missuppfattat och dragit upp fel strategier för elbilar. Likt ett övrigt globalt problem med fetma har även bilindustrin dragits in i detta ohälsosamma tillstånd, solklara fall för viktväktarna.

Uppdaterat: 2023-02-21 06:15

Bra där J.L, Biltillverkarna har fortsatt med de misstagen som gjorts med bränsledrivna bilar. dvs onödigt stora och tunga med hög energiförbrukning.

Uppdaterat: 2023-02-21 06:53
J.L skrev:

Dacia ger en väldigt bra reflektion av hur gammelbilindustrin fullständigt missuppfattat och dragit upp fel strategier för elbilar. Likt ett övrigt globalt problem med fetma har även bilindustrin dragits in i detta ohälsosamma tillstånd, solklara fall för viktväktarna.

Domnar väl bara gjort det som kunderna efterfrågat?
Inte bara på detta forum utan i alla biltester så mäts och värdesätts lastvolym och redovisas i allt från läskbackar, bananlådor eller antal vitvaror som ryms. Det gnälls ofta om bilen har liten lastvolym eller liten lucka så det blir marigt att packa in allt som absolut måste med på bilresan.
Så det är väl snarare kundernas fel som efterfrågar större, rymligare, komfortablare och säkrare bilar.

Uppdaterat: 2023-02-21 08:23

Snoid
Fast det du skriver stämmer inte särskilt bra för europeiska marknaden. Bäst sålda bil 2022 var 208, därefter Dacia. Kollar man top10 är det övervägande mindre bilar.

Uppdaterat: 2023-02-21 08:29
Axa skrev:

Snoid
Fast det du skriver stämmer inte särskilt bra för europeiska marknaden. Bäst sålda bil 2022 var 208, därefter Dacia. Kollar man top10 är det övervägande mindre bilar.

2022 ja, men detta är ju en långsiktig trend som gett resultatet. Sedan att 208 är den enda småbilen som krympt i storlek och åter blivit en småbil i B segmentet är Peugeots strategi att krympa bilarna och stoppa den hysteriska buksvullnaden som branschen ligist av i många år. Det tror jag är en förnuftig strategi.

Uppdaterat: 2023-02-21 08:49

I takt med ökad inflation, högre räntekostnader och mindre pengavärde kommer nog bilarna att krympa väsentligt även i Sverige.
Man kan ju jämföra med bilstorleken på 1950-60 talen.

Uppdaterat: 2023-02-21 09:00
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

När det blir fler elbilar på vägarna kanske vägskatten ändras från dagens utsläppsvärde till vad bilen väger? Det går väl knappast att ligga kvar på endast 360:-/år. Skulle myndigheterna, gemensamt i EU, hinta om att den sån ändring kommer i framtiden kanske tillverkarna, och köparna, tänker om.

Uppdaterat: 2023-02-21 09:29

Saabnisse - ja, det vore en sund utveckling.

Uppdaterat: 2023-02-21 09:32
Aston Hill skrev:

När det blir fler elbilar på vägarna kanske vägskatten ändras från dagens utsläppsvärde till vad bilen väger? Det går väl knappast att ligga kvar på endast 360:-/år. Skulle myndigheterna, gemensamt i EU, hinta om att den sån ändring kommer i framtiden kanske tillverkarna, och köparna, tänker om.

Det var vad som gällde tills man började med miljökrav på fordonen för att styra över fordonsflottan till miljöriktigare alternativ.
Det verkar i sak vettigt, men har genom några fanatiska självutnämnda miljöfanatiker fått groteska dimensioner.
När det gäller vägskatt, som det en gång i tiden benämndes, är det ju helt klart att en elbil som väger 2,5 ton sliter mer på vägarna än en fossilbil som väger hälften och borde därför beskattas högre.
När det gäller förorening genom utsläpp är ju elbilen avsevärt bättre än fossilbilen och bör och har ett lägre beskattat drivmedel.
Miljöskatten eller hellre föroreningsskatten bör alltså helt ligga på respektive bränsle och inte belasta fordonet.
För att sedan få det så rättvist fördelat som möjligt bör vägskatten vara kilometerbaserad och det är något som sedan flera år tillbaka är under utredning.
Tekniken finns, den är inte speciellt kostnadsbelastad, den ger många fördelar, men har kritiserats för att bli integritetskränkande.
Nå, vi får se vad man når fram till, men en ändring kommer att ske!

Uppdaterat: 2023-02-21 10:27
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse - i dagens läge så är det ju "bara" malus-bilar som har en "vägskatt" av betydelse så kilometerskatt känns lite överarbetat. Den har vi ju indirekt i drivmedels-beskattningen och det är nog ett enklare sätt att lösa detta eventuella problem. Och med de nivåer som elpriserna drivits upp till så är nog inte heller behovet av km-skatt speciellt överhängande ens för elbilarna. Det bör räcka med den normala beskattningen av alla aktuella drivmedel.

Uppdaterat: 2023-02-21 12:06

Pi, nej skattesystemet är föråldrat och snedvridet, som jag skrev tidigare bör en vägskatt baserad på vikt och körd sträcka införas och en fordonsskatt baserad på miljöbelastning och den kan knytas till bränslet, som det ju redan till viss del är idag.
Malus är ingen vägskatt, det är en straffskatt!
Bilar som drabbas sliter inte mer på vägen än de som är befriade.

Uppdaterat: 2023-02-21 12:29
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse - visst har du rätt i detta men min point var att vi kanske inte ändå är i behov av ett än mera komplicerat beskattnings-sätt. Trots allt är nog de flesta bilar som rullar på vägarna idag inte redo för en enkel hantering av km-skatt. Vi hade ju detta en gång i världen på dieselbilar men det blev ju ingen direkt succé. Visst finns andra tekniska möjligheter idag men långt ifrån alla bilar har förutsättningarna.

Uppdaterat: 2023-02-21 12:45

Dacia säljer ju ingen elbil i Sverige.

Uppdaterat: 2023-02-21 13:00

Rent tekniskt är det inte så svårt eller kostsamt att montera en transponder på fordonen, inte heller den administrativa delen är särskilt svår med den teknik som redan finns, men det största problemet hittills har varit juridiskt, det anses med nuvarande lagstiftning inkräkta alltför mycket på integriteten som jag skrev tidigare.

Ett enklare system vore att lägga all fordonsskatt inklusive trafikförsäkring på aktuellt bränsle.
Det skulle ge få bort alla obeskattade och oförsäkrade bilar i trafiken och ge en rättvis skattefördelning.
När det gäller elbilar och hemmaladdning blir det krångligare, där krävs ju en separation av fordonsel och hushållsel, men olösligt är det inte.

Jag tycker det är trist att Gamolle i byn får betala tio gånger mer i skatt för sin gamla V70 trots att han knappast kör 400 mil per år medan närmaste grannen betalar 360:-/år för sin elbil som går tio gånger längre.

Uppdaterat: 2023-02-21 13:09
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Särskilt avancerat av separation mellan hushållsel och el till elbilen är det inte. Min laddbox klarar av det utan någon särskild handpåläggning. Jag och leverantören kan alltså se exakt hur mycket jag laddade elbilen.

Uppdaterat: 2023-02-21 16:31

Axa, det finns snåljåpar som kommer att koppla förbi laddboxen och ladda med hushållsel.

Uppdaterat: 2023-02-21 16:38
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse
Det är sant.

Uppdaterat: 2023-02-21 16:41

För den teknikintresserade finns sällan några hinder men sen dyker verkligheten på en - som den gjorde för vår regering

Uppdaterat: 2023-02-21 17:16

Axa, jag litar inte på de norska testerna. Om en elbil körs i ca 80-90 km/h eller i 110-120 km/h har väldigt stor inverkan på förbrukningen. När jag kör längre sträckor ligger jag sällan i 90 km/h...utan det blir motorväg och 110 km/h. Skulle jag köra runt i 70-80 km/h skulle jag lilla gärna kunnat köra SUV, i låga farter spelar luftmotståndet mindre roll, men blir snabbt en stor faktor att räkna med när farten överstiger ca 80 km/h

Uppdaterat: 2023-02-21 19:08

Exakt Vargen, den norska testen skall du se som en indikation och en jämförelse mellan olika bilmodeller.
Du kan köra sträckan i Google maps och notera hastighetsbegränsningarna och även uppförs/nedförsbackar.
Och så klart litar du bara på dina egna antaganden, allt annat är fel och troligen förvanskat då alla antagen om bilar tydligen enkom baseras på dina egna behov och hur fort du kör på motorväg.
Men det finns så klart andra bilägare som har andra behov och erfarenheter och anpassar sina bilval utifrån det. Ja det finns tydligen många som konkluderat i att en lite högre knubbig bil är det dom behöver.

Uppdaterat: 2023-02-21 19:46

Hx
Det finns flera tester med i4 bla på autobahn som visar att den är snål.

Uppdaterat: 2023-02-21 20:09
Mr Snoid skrev:

Domnar väl bara gjort det som kunderna efterfrågat?
Inte bara på detta forum utan i alla biltester så mäts och värdesätts lastvolym och redovisas i allt från läskbackar, bananlådor eller antal vitvaror som ryms. Det gnälls ofta om bilen har liten lastvolym eller liten lucka så det blir marigt att packa in allt som absolut måste med på bilresan.
Så det är väl snarare kundernas fel som efterfrågar större, rymligare, komfortablare och säkrare bilar.

Ännu märkligare är ju att dessa runda SUVar ändå har ganska dåligt lastutrymme jämfört med en klassisk energisnål kombi.

Uppdaterat: 2023-02-21 22:34
Masterplanner skrev:

Mr Snoid skrev:
Domnar väl bara gjort det som kunderna efterfrågat?
Inte bara på detta forum utan i alla biltester så mäts och värdesätts lastvolym och redovisas i allt från läskbackar, bananlådor eller antal vitvaror som ryms. Det gnälls ofta om bilen har liten lastvolym eller liten lucka så det blir marigt att packa in allt som absolut måste med på bilresan.
Så det är väl snarare kundernas fel som efterfrågar större, rymligare, komfortablare och säkrare bilar.

Ännu märkligare är ju att dessa runda SUVar ändå har ganska dåligt lastutrymme jämfört med en klassisk energisnål kombi.

Ja men nu har väl de högbyggda bilarna andra attribut som köparna efterfrågar och är villiga att betala lite mer för. Annars så skulle inte det finnas denna flora av den typen av bilar. Eller är det kanske bara reklam som gett detta?
Själv tycker jag det känns klaustrofobiskt att vika in sig i en Volvo V60 när jag blivit van med en högre bil med stora glasytor som ger bra ut- och översikt.

Uppdaterat: 2023-02-21 22:48
N-iklas skrev:

40-42 mil räcker bra, men rätt lösning är aldrig en extrem lösning, utan en kompromiss, för lite och för mycket är precis lika fel.
Människor gillar inte kompromisser... utan älskar extremism i alla dess former, eftersom den är så enkel... att begripa sig på, kompromisser är för "intellektuellt"... utmanande....

Att enögt och fanatiskt snöa in på ett bilmärke (politiskt part, religion eller något annat) är alltså inte extremism?

Men det ligger i fanatismens bakvända logik att inte förstå det.;-)

MVH AL

Uppdaterat: 2023-02-22 03:11
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Axa, ID 4 har snitt förbrukning på 20,22 kwh/100 km.. tycker du detta är bra? För mig ligger en rimlig och bra förbrukning på mindre än 15 kwh/100 km. Och detta är fullt möjligt att nå med bilar i ID 4's storlek, men då måste SUV karossen bort, mindre hjul...mindre vikt (max 1700 kg). Markfrigång får nog inte heller vara mer än max 14 cm.

Uppdaterat: 2023-10-06 14:03

hx30 - då har du en Tesla MY - den är bland det snålaste du kan finna i den storleken.

Uppdaterat: 2023-10-06 15:15

Hx
Visst vore det trevligare med lägre förbrukning på Enyaq men det är ju trots allt en skolåda men med väldigt bra utrymme. Den är ju dock betydligt effektivare än motsvarande bensinbil.

Uppdaterat: 2023-10-06 17:00
Pi skrev:

hx30 - då har du en Tesla MY - den är bland det snålaste du kan finna i den storleken.

Det kan jag skriva under på, kört Model Y igen nu ett par dagar då min Mercedes är ur drift pga. en sprucken fälg och vår ena Model Y på företaget står över då en projektledare slutat. Och helt galet hur effektiv drivlinan är! Var på en långrunda på 45 mil igår, blandade vägar från motorväg till stadstrafik till små landsvägar, och den drog 1,67 i snitt över det.

Uppdaterat: 2023-10-06 17:20
hx30 skrev:

Axa, ID 4 har snitt förbrukning på 20,22 kwh/100 km.. tycker du detta är bra? För mig ligger en rimlig och bra förbrukning på mindre än 15 kwh/100 km. Och detta är fullt möjligt att nå med bilar i ID 4's storlek, men då måste SUV karossen bort, mindre hjul...mindre vikt (max 1700 kg). Markfrigång får nog inte heller vara mer än max 14 cm.

Har du provat Ioniq 6 ännu ?
Eller så klart har du inte det. Då måste du revidera dina krav så du får fortsätta gnälla.

Uppdaterat: 2023-10-06 20:18

MG4 standard kostar 329 000:- och klarar räckvidden som efterfrågas.

Uppdaterat: 2023-10-07 20:53
Elbilar

Fast att "tvingas" valja en MG4 Standard är ju ungefär som att "tvingas" välja en Dacia i sitt enklaste utförande - dom finns och uppfyller de allra enklaste transportbehoven men liiite mera kanske man trots allt vill ha om man som i MGs fall får slanta upp + 300.000 kr eller snarare +350.000 kr när man kompletterat med vinterhjul och ev annat. Bara för ett det finns ett alternativ innebär ju inte detta att just det alternativet passar.

Uppdaterat: 2023-10-08 08:17