Vi Bilägares forum

Polestar 2 uppdateras med längre räckvidd – och högre pris

Polestar 2 uppdateras med längre räckvidd – och högre pris

Elbilen Polestar 2 uppdateras med betydligt längre räckvidd och blir dessutom bakhjulsdrift. Men Polestar passar också på att höja priset med minst 40 000 kr – trots Teslas stora sänkning.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-01-24 13:00

Kommentarer

Och vill man ha adaptiv farthållare/Pilot assist samt värmepump mm i Polestar 2 behöver man lägga till två separata paket för 30tkr respektive 50 tkr. Model 3 är ju fullutrustad från start. Blir ju en rejäl prisskillnad.

Uppdaterat: 2023-01-24 13:09

Det var tufft av Polestar att höja priset - att det dessutom behövs minst 2 paket till för tillsammans 80.000 kr för att få en hyfsat "modern" elbil gör ju inte saken bättre.

Uppdaterat: 2023-01-24 13:21

De vill väl uppfattas som "premium". Då har man högt pris och ingen utrustning som standard.

Uppdaterat: 2023-01-24 15:07

Kanske är ett nytt sätt att försöka konkurrera om kunderna, genom att höja priset?

Uppdaterat: 2023-01-24 15:17

Snygg, men allt för lite och liten bil för pengarna.

Uppdaterat: 2023-01-24 16:09
Power to the people

Nog för att jag mycket hellre skulle ha en polestar 2 än en Tesla 3, men någonstans går ju såklart gränsen för hur mycket mer man är beredd att betala. Men tycker inte de prisat ut sig egentligen, nu börjar prisskillnaden kännas rimlig.

Uppdaterat: 2023-01-24 16:12
Kalle_ skrev:

Nog för att jag mycket hellre skulle ha en polestar 2 än en Tesla 3, men någonstans går ju såklart gränsen för hur mycket mer man är beredd att betala. Men tycker inte de prisat ut sig egentligen, nu börjar prisskillnaden kännas rimlig.

Förstår inte att man hellre vill ha kinesiska Polestar före en Tesla. Polestar har ju valt billiga enkla komponenter till sitt "styrsystem" ineffektiv aerodynamik och ett fall för viktväktarna. Dessutom har Tesla en högre säkerhetsnivå.

Uppdaterat: 2023-01-24 16:46

Det finns noll anledning att välja Polestar 2 framför Tesla med den nya prissättningen. Model Y kostar 539000:- och då medföljer allt inklusive dragkrok och den större stereon.
I praktiken är Model Y billigare än Model 3 om man tar hänsyn till dragkroken och stereon.
Synd att Teslorna är så fula bara.

Uppdaterat: 2023-01-24 17:37

Ja, Teslas modeller torde vara mer attraktiva än Polestar 2. Jag själv skulle hellre valt en i4 ifall budgeten låg något nedanför 800 kkr.

Uppdaterat: 2023-01-24 18:07
J.L skrev:

Förstår inte att man hellre vill ha kinesiska Polestar före en Tesla. Polestar har ju valt billiga enkla komponenter till sitt "styrsystem" ineffektiv aerodynamik och ett fall för viktväktarna. Dessutom har Tesla en högre säkerhetsnivå.

Jag håller polestar för mer svenskt än kinesiskt, men det stör mig också att det är majoritetsägt av kineser. Både teslan och polestar är ju dock made in China.

Men gillar helt enkelt polestars bil bättre än teslas. För mig är Tesla elbilarnas Skoda Octavia. Effektiv och (numera, knappast för en vecka sedan) prisvärd, men utan några komfortambitioner.

Uppdaterat: 2023-01-24 20:14
Axa skrev:

Ja, Teslas modeller torde vara mer attraktiva än Polestar 2. Jag själv skulle hellre valt en i4 ifall budgeten låg något nedanför 800 kkr.

Så 540k för Tesla Y vs 800k för i4 - o du hade valt Bimmern?
Om du är beredd att slanta upp de summorna, vad tycker du om EQE?

Uppdaterat: 2023-01-24 20:24
Gillar kurvor och rondeller

Mc
Nja, i4 är ju från 679 kkr men tillvalen kostar skulle jag gissa. Ja, ifall jag hade budgeten helt klart hellre i4.
Nja, EQE har utseendet emot sig men förefaller vara trevlig elbil. Just nu anser jag att BMW har bästa premium elbilarna om man ser till helheten hos modellerna.

Uppdaterat: 2023-01-24 21:06
Kalle_ skrev:

J.L skrev:
Förstår inte att man hellre vill ha kinesiska Polestar före en Tesla. Polestar har ju valt billiga enkla komponenter till sitt "styrsystem" ineffektiv aerodynamik och ett fall för viktväktarna. Dessutom har Tesla en högre säkerhetsnivå.

Jag håller polestar för mer svenskt än kinesiskt, men det stör mig också att det är majoritetsägt av kineser. Både teslan och polestar är ju dock made in China.
Men gillar helt enkelt polestars bil bättre än teslas. För mig är Tesla elbilarnas Skoda Octavia. Effektiv och (numera, knappast för en vecka sedan) prisvärd, men utan några komfortambitioner.

Polestar är ju inte svensk någonstans det har du fått om bakfoten. Att CEVT varit med och tagit fram plattformen är väl den enda svenska anknytningen, ett tekniktransferbolag till kineserna. I såfall är ju Tesla en tysk bil :-)

Uppdaterat: 2023-01-24 22:00
Axa skrev:

Mc
Nja, i4 är ju från 679 kkr men tillvalen kostar skulle jag gissa. Ja, ifall jag hade budgeten helt klart hellre i4.
Nja, EQE har utseendet emot sig men förefaller vara trevlig elbil. Just nu anser jag att BMW har bästa premium elbilarna om man ser till helheten hos modellerna.

Ja helt klart premiumkänsla i inredning o reglage. Fin att ratta.
Men utrustning som Tesla = drar iväg i pris helt otroligt.

Uppdaterat: 2023-01-24 22:45
Gillar kurvor och rondeller

Nr 1 är självklart Teslan, särskilt efter prissänkningen!

Uppdaterat: 2023-01-25 00:29
J.L skrev:

Kalle_ skrev:
J.L skrev:

Polestar är ju inte svensk någonstans det har du fått om bakfoten. Att CEVT varit med och tagit fram plattformen är väl den enda svenska anknytningen, ett tekniktransferbolag till kineserna. I såfall är ju Tesla en tysk bil :-)

Håller inte med, om utveckling och ledning sitter i Sverige tycker jag att bilen är mer svensk än kinesisk. Känner många som jobbar på polestar/cevt/volvo i Göteborg, de sitter ju inte och rullar tummarna. Varför skulle Tesla vara tysk? Där sitter ju utveckling och ledning i Kalifornien.

Edit: vad tycker du om ps3 då? Utvecklad i Sverige, tillverkad i USA, men huvudägaren är kinesisk. Är det en kinesisk bil? Isf får vi nog konstatera att vi helt enkelt tycker olika, men jag tycker att var ägaren finns är den minst viktiga av dessa faktorer om man ska sätta ett land som ursprung på en bil.

Uppdaterat: 2023-01-25 10:42

Mc
Ja, så är det tyvärr med premium. Man får betala en hel del för tillvalen. Ser dock att man kan hitta en och annan lätt begagnad i4 med de viktigaste tillvalen vilket skulle kunna vara något billigare.

Uppdaterat: 2023-01-25 09:10
Axa skrev:

Mc
Ja, så är det tyvärr med premium. Man får betala en hel del för tillvalen. Ser dock att man kan hitta en och annan lätt begagnad i4 med de viktigaste tillvalen vilket skulle kunna vara något billigare.

Ja, man kan hoppas Teslas prissänkning snabbt sprider sig så allt annat blir billligare. Inkl beggade i4

Uppdaterat: 2023-01-25 19:00
Gillar kurvor och rondeller
Kalle_ skrev:

J.L skrev:
Kalle_ skrev:
J.L skrev:
Polestar är ju inte svensk någonstans det har du fått om bakfoten. Att CEVT varit med och tagit fram plattformen är väl den enda svenska anknytningen, ett tekniktransferbolag till kineserna. I såfall är ju Tesla en tysk bil :-)

Håller inte med, om utveckling och ledning sitter i Sverige tycker jag att bilen är mer svensk än kinesisk. Känner många som jobbar på polestar/cevt/volvo i Göteborg, de sitter ju inte och rullar tummarna. Varför skulle Tesla vara tysk? Där sitter ju utveckling och ledning i Kalifornien.
Edit: vad tycker du om ps3 då? Utvecklad i Sverige, tillverkad i USA, men huvudägaren är kinesisk. Är det en kinesisk bil? Isf får vi nog konstatera att vi helt enkelt tycker olika, men jag tycker att var ägaren finns är den minst viktiga av dessa faktorer om man ska sätta ett land som ursprung på en bil.

Intressant resonemang, med andra ord är Huawei svenskt som anställde Ericssoningenjörer och utvecklade mobiltelefonsystem som gjorde Huawei till en av de största i världen inom telekom. Ser ingen skillnad, tekniktransfer som tekniktransfer.

Uppdaterat: 2023-01-25 19:46