Kompisen och jag var nere i Paris för Gudinnans 50 års firande. Vi besökte också prototypmuseet. Guiden påstod att orsaken till att sexan inte installerades i G, var att motorn var för tung för bilen - den gick knappt att styra.
Jag kan - i viss mån - känna igen det från installation av V4 i en annan bil... Större hjul/däck hjälpte.
Tänk om denna modellen skulle kunna komma ut som en elbil dag, men nästan exakta mått och former. Givetvis får man förbättra på grundkonceptet, men jag tror det skulle kunna bli en bilmodell med väldigt lång räckvidd som elbil.
Som kuriositet intressant, innovativa detaljer och design, men som bil...
Att sätta ihop alla funktioner i ett enda system som slår ut styrning, bromsar, koppling och fjädring vid ett fel är ju total galenskap.
En galenskap som på moderna bilar blivit det normala - eftersom... kunderna numera är komplett galna de också...
I den DS 23 Pallas 74 som jag hade var motorn inte helt konventionell. Den hade små korta stötstänger och kedja till kammen. Motorn var av Cross-flow typ med Natrium kylda avgasventiler. De stora ventiler användes även av Volvo trimmare. Vevstaken var hejjarsmidd, om det var vanligt vet jag inte. Bromsskivorna satt inne vid växellådan och behövdes sällan bytas då skivorna var enormt stora, först vid 20 000 mil kunde man behöva byta dem. Jag glömmer inte sången från motorn, den fick jag flera kommentarer om.
Kommentarer
Kompisen och jag var nere i Paris för Gudinnans 50 års firande. Vi besökte också prototypmuseet. Guiden påstod att orsaken till att sexan inte installerades i G, var att motorn var för tung för bilen - den gick knappt att styra.
Jag kan - i viss mån - känna igen det från installation av V4 i en annan bil... Större hjul/däck hjälpte.
Härlig att åka i. Det är annat än dagens stötiga bilar.
Tänk om denna modellen skulle kunna komma ut som en elbil dag, men nästan exakta mått och former. Givetvis får man förbättra på grundkonceptet, men jag tror det skulle kunna bli en bilmodell med väldigt lång räckvidd som elbil.
Som kuriositet intressant, innovativa detaljer och design, men som bil...
Att sätta ihop alla funktioner i ett enda system som slår ut styrning, bromsar, koppling och fjädring vid ett fel är ju total galenskap.
En galenskap som på moderna bilar blivit det normala - eftersom... kunderna numera är komplett galna de också...
I den DS 23 Pallas 74 som jag hade var motorn inte helt konventionell. Den hade små korta stötstänger och kedja till kammen. Motorn var av Cross-flow typ med Natrium kylda avgasventiler. De stora ventiler användes även av Volvo trimmare. Vevstaken var hejjarsmidd, om det var vanligt vet jag inte. Bromsskivorna satt inne vid växellådan och behövdes sällan bytas då skivorna var enormt stora, först vid 20 000 mil kunde man behöva byta dem. Jag glömmer inte sången från motorn, den fick jag flera kommentarer om.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.