Vi Bilägares forum

Mercedes gör en Tesla – bygger eget laddnätverk

Mercedes gör en Tesla – bygger eget laddnätverk

Ska spendera miljarder – men säger att andra märken kommer att kunna använda det.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-01-10 13:52

Kommentarer

En jättestor nackdel med elbil är att man måste ha en hel bunt olika kort eller RFID-blippar, man måste vara medlem i än det ena och än det andra laddbolaget för att få bästa pris. Det enda som fungerar som en normal bil är att köpa en Tesla. Man stoppar i laddkontakten och det är knutet till valfritt betalkort.
Jag kör dieselbil, jag har ett enda tankkort och det funkar på alla mackar och det tar 5 minuter att fylla på med 150 nya mil. Oslagbart.

Uppdaterat: 2023-01-10 22:19

Walle
Har du elbil?
Jag har fyra appar och det täcker i princip alla laddare jag kan tänkas använda i Sverige. Inget krångel med taggar eller kort.

Uppdaterat: 2023-01-10 22:51
walle_x skrev:

Jag kör dieselbil, jag har ett enda tankkort och det funkar på alla mackar och det tar 5 minuter att fylla på med 150 nya mil. Oslagbart.

Klockrent!

Uppdaterat: 2023-01-11 01:34
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

En sådan dårskap. Varför ska alla bilmärken ha egna laddnätverk? Tiden är sedan länge mogen för samarbete.

Uppdaterat: 2023-01-11 01:36
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Tyvärr ligger inte samarbete i tiden men helt klart vore samarbete en framkomligare väg.

Uppdaterat: 2023-01-11 06:02
walle_x skrev:

En jättestor nackdel med elbil är att man måste ha en hel bunt olika kort eller RFID-blippar, man måste vara medlem i än det ena och än det andra laddbolaget för att få bästa pris. Det enda som fungerar som en normal bil är att köpa en Tesla. Man stoppar i laddkontakten och det är knutet till valfritt betalkort.
Jag kör dieselbil, jag har ett enda tankkort och det funkar på alla mackar och det tar 5 minuter att fylla på med 150 nya mil. Oslagbart.

Fy fan vad mycket ren dynga och lögner det sprids av de som inte vet, eller de som inte vill förstå....
Nej, det är inte bara Tesla som är smidiga så. Vi kör både Mercedes och VAG elbilar på firman förutom Tesla och med både dem räcker det med deras eget abonnemang där de har bra avtal med ett antal kedjor. Du får med ett kort att blippa på de ställen som det inte är "plug and charge". Behövs inga taggar och inga speciella laddappar. Vill man därutöver ha bra backup så kan man ha Teslaappen med så har man tillgång till 90% av deras laddare med.
Sen som jag skrivit tidigare så kontra min sista diesel, en V90 så lägger jag mindre tid på årsbasis att vänta på laddning jämfört med tiden jag la på att tanka.

Uppdaterat: 2023-01-11 07:22
walle_x skrev:

En jättestor nackdel med elbil är att man måste ha en hel bunt olika kort eller RFID-blippar, man måste vara medlem i än det ena och än det andra laddbolaget för att få bästa pris. Det enda som fungerar som en normal bil är att köpa en Tesla. Man stoppar i laddkontakten och det är knutet till valfritt betalkort.
Jag kör dieselbil, jag har ett enda tankkort och det funkar på alla mackar och det tar 5 minuter att fylla på med 150 nya mil. Oslagbart.

Tänk om du haft en Tesla, då hade du klarat dig utan kreditkort. Jag har ingen Tesla och har klarat mig gott med ETT kort.
Skall du ha bästa pris på diverse olika drivmedelskedjor så behöver du faktiskt deras egna kreditkort. Så det du skriver om ett kreditkort för bästa pris på drivmedel är ju ren lögn.

Uppdaterat: 2023-01-11 07:40

Jodå, min fru har en Tesla så jag vet hur det funkar. På hennes jobb finns det 4 laddare på ett ställe, dessa har tidigare aktiverats med en Rfid-bricka, nu har man med samma laddare bytt "ägare" så nu ska man skapa ett konto hos en annan leverantör och sedan skanna en QR-kod för att starta laddningen. 200 m längre bort hos samma arbetsgivare finns ytterligare laddstolpar, dessa sköts av en annan leverantör som kräver sin app och medlemskap. Det finns även en tredje omgång laddstolpar hos samma arbetsgivare och faktiskt så är det en tredje leverantör där med sin app och medlemskap.
Jag vet att man inte MÅSTE ha medlemskap hos alla laddleverantörer men varför ska det inte vara lika enkelt som med en vanlig bil, det går att tanka varsomhelst med ditt vanliga betalkort, utan medlemskap.

Uppdaterat: 2023-01-11 09:46

Walle
Du pratar alltså inte om snabbladdare?
Att det är krångligare med långsamladdarna är inte konstigare än att min hemmaladdare inte är öppen för alla.

Uppdaterat: 2023-01-11 11:47

Walle, hur många arbetsgivare har bensin/dieselpump vid sitt kontor där som erbjuder anställda att fylla tanken?
För det är ju det du jämför med.

Uppdaterat: 2023-01-11 11:49

Fossilbil livet ut för min del!

Uppdaterat: 2023-01-11 17:11
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
Gaston skrev:

walle_x skrev:
En jättestor nackdel med elbil är att man måste ha en hel bunt olika kort eller RFID-blippar, man måste vara medlem i än det ena och än det andra laddbolaget för att få bästa pris. Det enda som fungerar som en normal bil är att köpa en Tesla. Man stoppar i laddkontakten och det är knutet till valfritt betalkort.
Jag kör dieselbil, jag har ett enda tankkort och det funkar på alla mackar och det tar 5 minuter att fylla på med 150 nya mil. Oslagbart.

Fy fan vad mycket ren dynga och lögner det sprids av de som inte vet, eller de som inte vill förstå....
Nej, det är inte bara Tesla som är smidiga så. Vi kör både Mercedes och VAG elbilar på firman förutom Tesla och med både dem räcker det med deras eget abonnemang där de har bra avtal med ett antal kedjor. Du får med ett kort att blippa på de ställen som det inte är "plug and charge". Behövs inga taggar och inga speciella laddappar. Vill man därutöver ha bra backup så kan man ha Teslaappen med så har man tillgång till 90% av deras laddare med.
Sen som jag skrivit tidigare så kontra min sista diesel, en V90 så lägger jag mindre tid på årsbasis att vänta på laddning jämfört med tiden jag la på att tanka.

"Fy fan vad mycket ren dynga och lögner det sprids av de som inte vet, eller de som inte vill förstå...."

Hade det inte varit bättre om du hade valt användarnamnet "Gasta"?

Uppdaterat: 2023-01-11 17:14
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
SnookerPro skrev:

Fossilbil livet ut för min del!

Kör hårt! Glöm inte att gå med i Bränsleupproret, Fordonsskatteupproret och Servicekostnadsupproret.

Uppdaterat: 2023-01-11 21:23
Axa skrev:

SnookerPro skrev:
Fossilbil livet ut för min del!

Kör hårt! Glöm inte att gå med i Bränsleupproret, Fordonsskatteupproret och Servicekostnadsupproret.

+100

Uppdaterat: 2023-01-11 21:32

Plus att jag ska gå med i UMKIPN (UpproretMotKorkadeInläggPåNätet).

Uppdaterat: 2023-01-13 01:58
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
SnookerPro skrev:

Plus att jag ska gå med i UMKIPN (UpproretMotKorkadeInläggPåNätet).

Den var rolig och bra!

Uppdaterat: 2023-01-13 05:55
SnookerPro skrev:

Plus att jag ska gå med i UMKIPN (UpproretMotKorkadeInläggPåNätet).

Det känns ju lite avigt då du är mästaren på såna inlägg....

Uppdaterat: 2023-01-13 07:32

.

Uppdaterat: 2023-01-13 07:50
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”