Vi Bilägares forum

Tesla gör starkt år 2022 – men missar ambitiösa målet

Tesla gör starkt år 2022 – men missar ambitiösa målet

Ambitionen var att öka den globala försäljningen med 50 procent, i förhållande mot 2021 års resultat. Trots en offensiv slutspurt och ett över lag ändå starkt år räckte resultatet inte helt till för att uppfylla målet.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-01-03 10:21

Kommentarer

Galet imponerande hur man än vänder och vrider på det:
2020: 500 000 bilar
2021: 936 000 bilar
2022: 1310 000 bilar
Att jobba med inköp av komponenter på Tesla måste vara helt galet. I dessa volymer så måste man beställa 12-24 månader innan. Fast klokt att folk säljer aktien. Kan bli jättejobbigt om marknaden viker och de har bundit upp sig på nivåer runt 2 miljoner bilar. 2022 siffrorna, talet om rabatter o.s.v. pekar ju på att de skulle behöva en modell till för att nå dessa nivåer, men Cybertruck kanske fyller upp detta för 2024?

Uppdaterat: 2023-01-03 11:00

Trevligt! Glad att jag kunde bidra med en bil till statistiken 2022.

Uppdaterat: 2023-01-03 11:12

Cybertruck, men även Semi'n. (lastbilen)
Tesla kommer starkt. Otroligt imponerande, men tror att BYD ökar ÄNNU mer!
Alla andra får se upp, nu går det undan.

Uppdaterat: 2023-01-03 11:20
Gillar kurvor och rondeller

Tveksamt ifall Cybertrucken kommer sälja som förväntat. Lite av en målgruppsmiss. De konservativa kommer fortsätta köra sina bränslesurplande pickuper och de mer progressiva tar numera avstånd från Elon och Tesla.

Uppdaterat: 2023-01-03 11:44

BYD (Build your dreams), och andra tillverkare kommer att "mosa" Tesla då de kommer att ha ett större och bredare utbud av elbilar. Jag tror även Europeiska biltillverkare kommer att få det mycket svårare då konkurrensen ökar. Jag tror personligen att garantier och priser framöver kommer att spela en allt större roll. Ett problem som också inte många pratar om är acceptansen för alla dessa nya märken från Kina, för trots allt hänger den till stor del på kunderna om de väljer att köpa Kinesiskt som idag har en "stämpel" på sig.

Uppdaterat: 2023-01-03 12:53
hx30 skrev:

BYD (Build your dreams), och andra tillverkare kommer att "mosa" Tesla då de kommer att ha ett större och bredare utbud av elbilar. Jag tror även Europeiska biltillverkare kommer att få det mycket svårare då konkurrensen ökar. Jag tror personligen att garantier och priser framöver kommer att spela en allt större roll. Ett problem som också inte många pratar om är acceptansen för alla dessa nya märken från Kina, för trots allt hänger den till stor del på kunderna om de väljer att köpa Kinesiskt som idag har en "stämpel" på sig.

Nu glömde du att skriva STORA, TUNGA, SUVar.

Uppdaterat: 2023-01-03 12:56

Det finns ingen människa som vid sunda vätskor skulle köpa någonting annat än en Tesla givet att man vill köpa en elbil i 650 000 kr klassen. Bättre elbil än Tesla finns inte. Min brors Tesla, han är distriktsläkare, är snart fyra år gammal har passerat 30 000 mil. Han säger att han ska behålla den ca två år till tills den närmat sig 50 000 mil och då ska han ”skänka” nuvarande Teslan till dottern och köpa sig en ny Tesla igen.

Aktien är dessutom väldigt billig just nu med en kurs kring 120 USD och ett P/E tal under 30.

Uppdaterat: 2023-01-03 15:52

Det finns ingen människa som vid sunda vätskor skulle köpa någonting annat än en Tesla givet att man vill köpa en elbil i 650 000 kr klassen. Bättre elbil än Tesla finns inte. Min brors Tesla, han är distriktsläkare, är snart fyra år gammal har passerat 30 000 mil. Han säger att han ska behålla den ca två år till tills den närmat sig 50 000 mil och då ska han ”skänka” nuvarande Teslan till dottern och köpa sig en ny Tesla igen.

Aktien är dessutom väldigt billig just nu med en kurs kring 120 USD och ett P/E tal under 30.

Uppdaterat: 2023-01-03 15:52

Marknaden reagerade och aktien har fallit 9% efter en timme.

Uppdaterat: 2023-01-03 16:02

Swensson
Ja, Tesla har bra elbilar men om man tror att de fortfarande är överlägsna är man inte vid sina sunda vätskor.
Istället för M3 skulle jag alla dagar i veckan valt en i4.

Uppdaterat: 2023-01-03 16:05

Axa,
visst är ID4 en väldigt bra bil men Tesla 3 är ändå bättre m.a.p komfort, design, räckvidd och laddplatser etc. Jag tycker att man ska satsa på en Tesla 3 givet att man har pengarna.

Uppdaterat: 2023-01-03 17:40
Swenssons skrev:

Axa,
visst är ID4 en väldigt bra bil men Tesla 3 är ändå bättre m.a.p komfort, design, räckvidd och laddplatser etc. Jag tycker att man ska satsa på en Tesla 3 givet att man har pengarna.

Nu var det så klart BMW i4 som Axa menade, och även jag håller med honom.

Uppdaterat: 2023-01-03 18:11

Precis. Menade BMW i4.

Uppdaterat: 2023-01-03 18:14
Axa skrev:

Precis. Menade BMW i4.

Och den skall vara mossgrön metallic. Men synd att den blir så jäkla dyr när man plockar på nödvändig utrustning

Uppdaterat: 2023-01-03 18:26

Har skrivit om min provkörning av i4 idag, i annan tråd.
Till skillnad mot Tesla 3 performance, ger i4M50 mersmak och habegär!

Uppdaterat: 2023-01-03 21:55
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Har skrivit om min provkörning av i4 idag, i annan tråd.
Till skillnad mot Tesla 3 performance, ger i4M50 mersmak och habegär!

Så då är det bara att du så snabbt som möjligt faller för det begäret 🤣
Beställer du nu så lär väl ungarna vara utflugna så du inte har behovet av ett bekvämt baksäte då du får bilen levererad.

Uppdaterat: 2023-01-03 22:01

Aktien minus 12%…

Uppdaterat: 2023-01-03 22:39

Läste precis att amerikanska Teslaägare blivit mindre lojala med märket. Från plus 90% till 60% på fem år. Genomsnitt för övriga är 65%.

Uppdaterat: 2023-01-03 22:45
motorcykelentusiasten skrev:

Har skrivit om min provkörning av i4 idag, i annan tråd.
Till skillnad mot Tesla 3 performance, ger i4M50 mersmak och habegär!

Se där hur olika man kan tycka! Jag kan inte med BMW:s inredningar för fem öre och tyckte i4 kändes trängre än Model 3. Den kändes inte alls så nyskapande och vid provkörning så fann jag Model 3 Performance sjukt mycket roligare. Få bilar jag fått så mycket habegär av som Model 3 Performance men jag har självinsikt och insåg att jag hade kört den som ett skållat ollon för ofta och det är inte bra när man kör mycket i jobbet och med loggad bil, om än diskret logga i vårt fall. Valde Model Y LR istället vid det bytet.

Uppdaterat: 2023-01-03 22:46
Axa skrev:

Aktien minus 12%…

Ja snart dags att handla på sig igen. Den kommer stiga igen långsiktigt. Sen hur mycket återstår att se....

Uppdaterat: 2023-01-03 22:46
Gaston skrev:

Axa skrev:
Aktien minus 12%…

Ja snart dags att handla på sig igen. Den kommer stiga igen långsiktigt. Sen hur mycket återstår att se....

Ja, handla när den är nere på 10 dollar

Uppdaterat: 2023-01-03 23:07
Axa skrev:

Ja, handla när den är nere på 10 dollar

Dit ner kommer den inte....

Uppdaterat: 2023-01-04 00:11

Vilken otrolig utveckling. Det ekonomiska läget kommer påverka tillväxtökningen men det blir tungt för bilindustrin generellt under ett par år. Stora investeringar görs med i ny teknik och med vikande försäljningssiffror i tvåsiffriga tal.

Uppdaterat: 2023-01-04 06:10
Axa skrev:

Läste precis att amerikanska Teslaägare blivit mindre lojala med märket. Från plus 90% till 60% på fem år. Genomsnitt för övriga är 65%.

Finns flera bra elbilar numera att köpa istället.
Dvs naturlig utveckling.

Uppdaterat: 2023-01-05 19:12
Gillar kurvor och rondeller
Gaston skrev:

Se där hur olika man kan tycka! Jag kan inte med BMW:s inredningar för fem öre och tyckte i4 kändes trängre än Model 3. Den kändes inte alls så nyskapande

Stämmer, i4 är trängre och inte lika nyskapande.
Jag tycker om den mer traditionella designen ute/inne och utrymmet är helt ok för mig.
Tyst o fin på vägen med klassisk BMW'sk underbar styrning och vägkänsla.
Tesla 3 är inte alls lika förfinad.
Sådant som jag går igång på finns i BMW'n.
Dock var de andra elSUVbilarna 1 och 3-serie inget för mig.

Uppdaterat: 2023-01-05 19:17
Gillar kurvor och rondeller
Mr Snoid skrev:

Så då är det bara att du så snabbt som möjligt faller för det begäret 🤣
Beställer du nu så lär väl ungarna vara utflugna så du inte har behovet av ett bekvämt baksäte då du får bilen levererad.

Exakt, yngsta är 16.5år och numera enda barnet hemma.
Frågade, är ett års leveranstid på i4.
Men, i4 är inte lika bra som EQE och EQS.
Har inte provat Taycan ännu, tror på goda grunder att DEN skulle jag torska på. Så den testar jag inte.
Är de större Mercorna och Porschen som tilltalar mig mest. De känns mest "rätt" enl min smak.
EQE med aktiv fjädring är SJUKT bra.
i4M50 hade aktiv fjädring med, men hade inte samma förfining som Mercorna.
Har aldrig gillat aktiv fjädring, men EQE/EQS var otroligt bra. Och första gången aktiv fjädring levererade,
Väntar på att Kinabilarna gör sitt intåg, och tvingar ned prisnivån på de andra. Innan inköp.

Gillar MX-30 och nu har de rasat ned till ca 250k för en 2021 med 5k mil. Nu börjar det likna något.
Riktigt bra för de slantarna.
Väntar lite till, kommer rasa mer.
Men är runt dessa slantar som känns vettigt då teknikutvecklingen är massiv!!!
Går 15mil och det skulle räcka att pendla med.

Uppdaterat: 2023-01-05 19:38
Gillar kurvor och rondeller