Bristen på halvledare som plågat bilbranschen länge ser inte ut att få någon lösning under nästa år. Det dröjer förmodligen till 2024, skriver Financial Times.
Bristen på halvledare som plågat bilbranschen länge ser inte ut att få någon lösning under nästa år. Det dröjer förmodligen till 2024, skriver Financial Times.
Kommentarer
Ingen har tänkt till här, vad händer när all denna teknik som idag stoppas in i bilarna går sönder om 5-6 år? Tror detta kommer att sluta i bakslag om några år. Biltillverkare är inte heller direkt kända att bygga bilar där komponenterna är åtkomliga och lätta att byta ut. Grejen är att detta med kameror, halvledare och mycket teknik funkade när Tesla var ensamma om detta, när fler märken tar efter blir volymerna så mycket större. Tänk bara att EN bil idag som tillverkas använder upp till ca 3000 halvledare, sedan kan du multiplicera detta med 80-90 miljoner producerade bilar/år.. vilket ger ca 240 biljoner halvledare per år (om jag nu räknade rätt). Samma sak som med utsläppen, ingen bryr sig om i fall bilen drar 0,5 liter eller 0,9 liter/mil.. sedan måste man också multiplicera detta med väääääldigt många bilar och då blir det väldigt stora utsläpp.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.