Vi Bilägares forum

2016 - Nya Opel Astra

2016 - Nya Opel Astra

Någon som kommit iväg och fått testa nya Opel Astra än eller kanske t.o.m lagt en beställning på en?
Går och klurar lite på eventuellt ny bil och Astran är eventuellt en kandidat.

Någon som har några tankar och känslor att dela med sig av efter provkörning, och vilka motorer/utrustning fanns i bilen ni testade?

Uppdaterat: 2016-02-28 12:49
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Kommentarer

Jag har inte hunnit testa men har kollat upp den med 150hk bensin automat i en mörkt grön lack, som är väldigt snygg och med läderklädsel, som är svart och som jag inte gillar, jag vill ha ljus inredning.
Prisförslaget är 255000:- ej färdigprutat!

Jag väntar nog till den nya lyfta Alfettan kommer.

Uppdaterat: 2016-02-28 14:04
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Jag väntar nog till den nya lyfta Alfettan kommer.

Jag hade haft Alfettan var 1980 och den är underbart körglädje, mycket smidig motor och koppling och saknar. P.g.a behovs reparation ventilstyrning i motor för 10.000 kr och den hade bara gått 8800 mil jag sålde efter jag köpte var 8000 mil körde 20 mil på 1 dag upptäckte tickande ventilstyrning men ändå kört 800 mil samma tickande och rullar fortfarande. Det kan vara olika motoroljekvalitet och körde hårt förra ägare. Alfettan slutat tillverkar 1985 kommer efterträdare till nya Alfa 90.
Du menar att komma nya Alfettan 2016?
https://www.google.se/search?q=new+alfetta+2016&hl=sv&biw=1440&bih=661&site=webhp&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwj0g4CTxprLAhXqC5oKHWN7AMkQsAQIIQ

Uppdaterat: 2016-02-28 14:36
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Nä, tankevurpa fullständigt, jag menade Giulietta!

AL det var efter grundrabatten! Ord. pris är drygt 270000:-!
Och det är billigt om man jämför med motsvarande Golf med motsv. utrustning.

Uppdaterat: 2016-02-28 15:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Nä, tankevurpa fullständigt, jag menade Giulietta!
AL det var efter grundrabatten! Ord. pris är drygt 270000:-!
Och det är billigt om man jämför med motsvarande Golf med motsv. utrustning.

Aha oki. Just det är Giulietta provkörning på ViBilägare: http://www.vibilagare.se/test/biltester/provkorning/direktrapport-alfa-romeo-giulietta . Det var golfklassen och rimlig pris.

Uppdaterat: 2016-02-28 15:18
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Den gröna färgen som ”saabnisse” såg är den jag alltid väljer på alla modeller, en klassiker som kom på Lotus Omega, Senator, Omega och Calibra 1990, ger Astra ett exklusivt utseende i den dyrare versionen.
Pga. en rad orsaker har jag inte ens sett någon i verkligheten, rejält handikapp.

Själv har jag varit väldigt försiktig och avvaktande till denna och inte velat säga vad jag tycker, eftersom den skiljer sig så mycket från tidigare modeller är det okänt land... men när testresultaten nu börjar droppa in så lutar det åt att man vågar uttrycka en mer positiv uppfattning.

I senaste vintertestet kom den 2:a med förvånande konsekvent positiva betyg och liten kritik, det var oväntat.
Nu har den slagit A4 i krocksäkerhet, (som det ger intryck av byggkvalitet) och vinteregenskaper.

Jag lutar åt att svagheten är avsaknad av mekanisk utrustning i form av finesser i främst inredningen som fanns i gamla Astra och äldre Opel.
Och enstaka, mindre punktdetaljer som avsaknad av strålkastarspolare t.ex.
Å andra sidan är den nästan ensam om att kunna köra med konstant tända bakljus till enbart DRL...
Vilket är av betydelse för den ökända påkörningen bakifrån.
(Skyddet mot nackskador i EuroNcap oväntat mycket bra.)

Men - i övrigt - börjar bilden av en mycket välgjord, väl genomarbetad och kvalitativt påkostad bil att så sakta växa fram.

De elektroniska och elektriska finesserna och funktionerna är genomgående av hög klass och stöter på motstånd först i Mercedes A-klass, som dock blir slagen av Astra på ett par sådana punkter.

Den nakna plåtkarossen och dess utseende ser mycket bra ut.
Man tycks ha löst problemet med att rostskydd av höghållfast plåt är något mer krångligt att få bra än helt vanlig plåt genom att huvudsakligen ha vanlig plåt på utsidan och under bilen och istället ha flera lager höghållfast stål på insidan karossen.
Detta laminat bör göra karossen starkare.
Balkar och detaljer är snyggt och påkostat utförda.

Själv imponeras jag speciellt av detaljen med att bakskärmarnas plåt under bakljusen är sammanbundna med hjulhusen med en snedställd stödram, mycket ovanligt, ger intryck av väl byggd kaross.
Just balkar bak och den bakre delen av karossen brukar ingen lägga mycket krut på längre eftersom den delen av bilen inte krocktestas i oberoende undersökningar.

Jag råkar ha några bilder på karossen, ”jag” finner intressanta.
Den tredje grumliga bilden är en smygtagen bild från en film och därför är kvaliten inte felfri men den visar den oerhört stora balken som döljer sig bakom panelerna, bakom baksätet i C-stolpen och igen bakskärmens stödram som utgår från hjulhuset.
Denna balk är orsaken till utformningen av C-stolpen.

Inte fri från svaga punkter, men enligt mitt sätt att bedöma bilar där jag tar hänsyn till 100 %, inte bara en handfull prioriterade detaljer, finns det ingen som är bättre sett till helheten.
Dvs. - alla - har svagheter någonstans.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-02-28 16:46

2.
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-02-28 16:48

3.
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-02-28 16:49

Jo jag såg också att priserna stack iväg rätt bra när man gick loss på deras hemsida, men det brukar ofta bli så. Och listpriser brukar man väl kunna få minst 5% rabatt på direkt.
Jag kollade också på 1,4;an fast med manuell låda och höll mig ifrån att köra skinn och massagestolarna. Men det drog ändå iväg som sagt.
Kollar man på en SEAT Leon med samma motor så blir den rätt många tusenlappar billigare och finns med lite roligare färger.

Samtidigt försöker jag kolla på bilar där det finns märkesverkstad på orten och då faller SEAT bort.

Giulietta är en ruskigt snygg bil, men tycker att varje gång jag hoppat in i en Alfa så har insidan aldrig reflekterat den trevliga utsidan.
Sista Alfan jag satt i var en Mito och hur en sådan charmig krabat på utsidan kan se så trist och kännas så billig på insidan är helt bortom mitt förstånd. Fast dom kanske är så kul att man glömmer bort det så fort man kör dom.

De tester jag kollat på youtube om Astran ger den överlag bra kritik och jag måste säga att jag gillar den lite städade strama (och kanske lite trista) interiören.
Det jag sett som den får som minus är ljudnivå/vägljud vilket hade varit intressant att höra om någon annan, som testat bilen, också upplevt samma sak.

Uppdaterat: 2016-02-28 17:09
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Angående vägljud är den nu konstruerad för att fungera med 15 och 16 tum fälgar även med 150 hk.
De bilar som släpps för provkörning har ofta värsta däcksutrustningen med 225/40 18 vilket ofta kan ge ökat vägljud.
205/55 16 låter mer förnuftigt.
Dock levereras den inte med sådana fälgar i aluminium utan då får man beställa dem separat.

Uppdaterat: 2016-02-28 17:37

Japsen, gick den tystare?

Uppdaterat: 2016-02-28 20:11
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Intressant Japsen, Mazda är en av handlarna som finns i byn och har gått och småklurat även på Mazda 3 men valde att inte ens testköra då många tester (och forum) sågat bilen rörande dålig komfort just ljudmässigt.
Varför föll valet på Mazda? Upplever du den som tystare än nya Astran? Var det bara priset som fällde avgörandet eller vad det något annat?
Just Mazda 3 är ihop med Seat Leon och Astran några av de bilarna jag tycker har trevlig design både när det gäller interiör och exteriör.

@N-iklas
Jo, just 18 är något som inte hamnade på tillvalslistan även om det ser snyggt ut. 17 räcker gott och är en bra kompromiss. Det ser hyffsat ut men brukar ändå vara komfortabelt nog på en bruksbil.

Uppdaterat: 2016-02-28 21:10
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Jag kan jämföra Golf Sportsvan och Mazda 3 och i det fallet är Golfen avsevärt tystare än Mazdan. Men som vanligt så kan man absolut leva även med Mazdan ljudmässigt för man jämför ju normalt aldrig 2 bilar direkt med varandra. Har också kört nya Astran men inte vid samma tillfälle som nån av de redan nämnda men skulle jag gissa så är det att den är mera lik Golfen än Mazdan ljudmässigt. Men f ö kändes det inte som att Astran stack ut speciellt jämfört med sina bättre klasskonkurrenter - möjligen undantagandes det adaptiva LED-ljuset. Men som vanligt måste man själv bedöma bilarna så provkörningar rekommenderas. Och kolla även sånt som inte jämt framgår direkt t ex inredning i bagageutrymmet. Jag gillar t ex dubbla golv så att man kan lägga grejor man behöver ha med sig i facken mellan dessa golv. Sen gillar jag också adaptiv farthållare och speciellt i kombination med automatlåda. Och sist men inte minst back-kamera.

Uppdaterat: 2016-02-28 22:11

Tack för den inputen Pi.
Vilken motor satt i Astran du provade? Och hur upplevde du interiören? Av det man kunnat läsa så verkar Opel satsat lite på en ombonad interiör och lite skönare känsla i materialen.
Det får bli en bilprovarhelg men sitter redan nu och gör lite kalkyler och klurar lite. Just Opel får jag åka nästgårds till då det inte finns någon ÅF i byn (dock en märkesverkstad).
Något som är intressant är hur olika tillverkare tar betalt för vissa tillbehör. Opel tar t.ex. över 10 000 för en dragkrok till Astran, känns lite väl saftigt faktiskt. Å andra sidan så tar SEAT 10 000 för LED lysen framtill och det ingår ju i de dyrare paketen på Opel.

Uppdaterat: 2016-02-28 22:25
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Dragkroken är lite ?
I konfigurationen står priset 8500 och i tillbehörslistan 6106?
Vet inte vad som ligger bakom olikheterna.

Insignia har en lyxig variant som sitter i ett skyddat fack under bilen och svängs ut genom att dra i en spak, men den finns nog inte till Astra.

Uppdaterat: 2016-02-28 23:03

Helt rätt N-iklas, jag blandade ihop siffrorna där, det är på Mazda en dragkrok gick loss på runt 10K. För Astra är det 8500 och det finns tillgängligt att beställa från V14.

Uppdaterat: 2016-02-29 08:01
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Benny - jag har kört två versioner - dels "toppversionen" med en 1,4 l motor och dels "mellanversionen" med 1,2 l motor (vill jag minnas). Interiören är OK i kupén men som jag antydde så är inredningen i bagaget inte så bra relaterat till mina krav eftersom dubbelt golv saknas. Sen vill jag t ex ha backkamera och hos VW ingår detta när man väljer till dragpaketet (dragkrok också ett krav) vilket jag tycker är utmärkt. Sen tror jag inte att man kan få adaptiv farthållare som tillval till Astran ens i högsta utrustningsnivån och det liksom autobroms är ju faktiskt standard även i lägsta utrustningsnivån på Golf.
Men smaken är som baken och visst känns nya Astran som ett steg framåt jämfört med den förra modellen. Sen återstår att se hur den står sig när den faceliftade Golfen dyker upp som enligt vissa uppgifter skall ske redan om nån eller några få månader. Personligen tycker jag att Opel tagit i lite väl mycket prismässigt samtidigt som man kortat garantitiderna.

Uppdaterat: 2016-02-29 10:15

(Studerade just Giulietta eftersom jag inte gjort det och upptäckte en inte oväntad brist, en mycket vek vindrutebalk, som i princip inte är en balk överhuvudtaget, Saabs gamla grej med älgkrockar är inget för den.)

Uppdaterat: 2016-02-29 12:19
N-iklas skrev:

(Studerade just Giulietta eftersom jag inte gjort det och upptäckte en inte oväntad brist, en mycket vek vindrutebalk, som i princip inte är en balk överhuvudtaget, Saabs gamla grej med älgkrockar är inget för den.)

Det kan säkert stämma, det är ju ont om älg söderut!

Uppdaterat: 2016-02-29 14:27
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

En bil som kommer vara intressant för mig när det är bilbyte är när nya generationen av Insignia kommer, hoppas bara att den kommer innan jag ska byta bil... Sen tycker jag att nya Astra är väldigt snygg men är för liten eftersom jag vill ha en sedanmodell av lite större modell.

Uppdaterat: 2016-02-29 17:40
Pär

Rost är nog inget problem längre på nyare Oplar.

Uppdaterat: 2016-02-29 18:32

Insignia sedan ser ut att endast säljas som Buick, Opel ser så långt ut att endast erbjuda S.T. och kombi kupen med ett utseende som är likt Vectra GTS, och gamla original Monza, fast inte många minns hur den såg ut.
Bortsett från instrumentpanelen som ryktas bli "annorlunda" kan man redan se all teknik den får i nya Buick LaCross.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-02-29 18:45

En av de flitigaste kritikerna mot Astra är att det är FÖR LITE... elektroniskt bling-bling, trist inställning, jag läser just nu Volvo XC90 instruktionsbok och man storknar och vill bara híva eländet efter knappt 100 av 570 sidor, alldeles för mycket, en ren handikappbil för den som inte ens kan andas själv.

Uppdaterat: 2016-02-29 18:57

Nädå N-iklas - inte för lite men kanske fel prioritering på vilket elektroniskt bling-bling som är mest användbart.

Uppdaterat: 2016-02-29 19:08

Hm?
Intressant, med tanken på vilka önskemål som förkommer allmänt är det svårt att peka på något som är onödigt eller som man kunde varit utan.
(även om nu jag kunde varit utan mycket, men det är en annan sak.)
Fast vid närmare eftertanke finns det en del Golf inte har som Astra har, något av det skulle alltså kunna tas bort?
Jag skulle förvisso tio gånger mer ha önskat att de justerbara bältena varit kvar än något annat.
Speciellt med tanke på att det var Opel som hittade på det från början.

Uppdaterat: 2016-02-29 20:04
Antifeministen skrev:

Pi wrote:Rost är nog inget problem längre på nyare Oplar.
Inte mer problem än hos andra bilmärken, menar du? ;)
Nå, det är ju i vart fall en förbättring mot min ungdomsuppfattning.
.

Och på vilken planet har du bott på Antifeministen? [Redigerad//Deeds]
Ursäkta jag menar att Opel idag är ett av de bilmärken som är bäst på att förebygga rost och är det rost du är rädd för, så slappna av.

Uppdaterat: 2016-02-29 20:57
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Lägg av och fjanta dig christer_1!
Ta en snickers så kanske det känns bättre.

Uppdaterat: 2016-02-29 20:41

Fast i just detta fall tycker jag nog att christer har en poäng eftersom Opel idag har ett bra rostskydd.

Uppdaterat: 2016-02-29 20:47
Pi skrev:

Fast i just detta fall tycker jag nog att christer har en poäng eftersom Opel idag har ett bra rostskydd.

Japp just i den saken hade han rätt även om jag tycker mig "se" en hel del ironi i det hela.

Uppdaterat: 2016-02-29 21:24

Antifeministen sprider sin hedenhös uppfattning om Opel och rost i olika forum, beklagligt

Uppdaterat: 2016-02-29 22:04

Det som är intressant med Astran är ju bland annat att den har en del kul teknik och har hunnit ifatt i vissa områden, passerat inom andra och kanske även ligger lite efter inom några.
Det handlar väl om hur man prioriterar.
Varför just Astran är intressant för mig är att dom fått till en trevlig design, fått med saker som Carplay, har LED lysen (som testerna visat vara bra) sant har en interiör som numera tilltalar mig.
Sen ska det ju kännas bra i verkligheten och när man kör den också, något jag ej hunnit komma iväg att göra.
Det som talar emot Astran är bristen på miljövänligare motorer, tänker då främst på gas och hybrider.
Sen tycker jag att det är konstigt att dom inte tagit med de roligare färgerna som finns till Adam upp till Astran. Säger inte att Golf har mkt roligare färger att välja på men SEAT Leon som fortfarande är ett alternativ har en del kul som gör att den sticker ut i massan.
Leonen har ju också LED, även om den inte är riktigt lika intresserad som Astrans.

Det får bli en tur i helgen till E-tuna och provköra lite och så får vi se om Astran levererar lika bra i verkligheten som testerna säger.

Uppdaterat: 2016-02-29 22:58
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Det har faktiskt i all tysthet som undgått uppmärksamhet kommit en gasversion av Karl, så kanske en gasversion av den 3-cylindriga dyker upp?

Uppdaterat: 2016-03-01 02:35

Häftigt, kan man knö detta i en liten Karl så går det ju att fixa det i en Astra.
Samtidigt så förstår jag lite att man kanske drar på att göra det, just nu är diesel och bensin billigt och intresset för alternativa bränslen är lågt för privatbilister i den prisklassen.

Uppdaterat: 2016-03-01 07:56
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Benny - finns det ens en Opel-handlare i E-tuna numera ? Annars kan jag rekommendera Köping där man har en mycket trevlig Opel-handlare.

Uppdaterat: 2016-03-01 09:50

Har raderat användaren Winguider.se:s inlägg då det inte är tillåtet att föra reklam för egen eller annat företags räkning i forumet.
Läs forumsreglerna Winguider.se

Uppdaterat: 2016-03-01 10:28
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Du har helt rätt Pi, hade helt för mig att jag sett en Opel ÅF i E-tuna men icke.
Det är i dina hoods, Köping eller Enköping som gäller.
Provkörning sker nog i hufvudstaden dock och det blir nog Hedin bil.

Det finns en märkesverkstad i den lokala byn där jag bor men ska nog ta och dubbelkolla det, stället ser rätt nergånget ut och dom kränger mest Kia verkar det som. Det är dock listat på Opels hemsida.

OT: Bra jobbet Hacken, den siten ser allt annat än seriös ut.

Uppdaterat: 2016-03-01 11:19
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Fick precis mail från verkstaden på orten och det var som jag befarade, dom håller på att lägga ner verksamheten.
Jag får nog släppa det där med att leta bil där man har handlare och verkstad på orten, finns lite för trist utbud.

Uppdaterat: 2016-03-01 11:36
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Benny - vet inte var dina hemtrakter är men mina är i Västerås och även här har vi Opel-handlare. Men trots att jag är tämligen bekant med även den handlaren så tycker jag ändå att det är värt omvägen till Köping för den handlaren är mycket trevlig och tillmötesgående - och såvitt jag uppfattat det också mycket seriös. Generellt så brukar handlare i mindre städer ofta vara trevligare att ha att göra med även om det givetvis finns undantag. Och trots att jag handlat en del VW-bilar på Möllers i Västerås så är försäljarna där verkligen inte mina favoriter men däremot har jag, förvånansvärt nog, mycket bättre erfarenhet av verkstadspersonalen som för det mesta varit mycket trevliga och tillmötesgående.

Uppdaterat: 2016-03-01 11:38

Benny, visst finns Opelsäljare i E-tuna, kolla Landrins Bil på Växelvägen!

Uppdaterat: 2016-03-01 19:28
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse - tyvärr stämmer det inte.

Uppdaterat: 2016-03-01 19:37

Nej du har rätt, det var gamla uppgifter. Nu är det Björkmans i Västerås som gäller som närmast. Märkligt!

Uppdaterat: 2016-03-01 19:55
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Fast som jag redan nämnt - kolla hos Motor-Nilsson i Köping istället. Jonas Larsson är en mycket trevlig och sympatisk ägare/säljare.
Sen såldes Opel tidigare i de lokaler som Landrins har i E-tuna men inte längre. Märkligt att märket saknar representation i en såpass stor stad.
Precis som att Honda saknar representation i Västerås numera men i E-tuna finns dom. Fast kanske lite enklare att förstå det eftersom Honda är såpass små i Sverige.

Uppdaterat: 2016-03-01 20:34

Tack för den inputen Pi och Saabnisse.
Närmaste ort är Strängnäs, och då är närmaste serviceverkstad Enköping eller Södertälje. Men en helgtur till Västerås eller Köping för en provkörning är bara kul.
Ser också att VW säljer ut lite Golf GT modeller med R och dragpaket, sannolikt då facelift är på G ut. Det ryktas om att den skulle visas i Geneve.
Och Möller bil finns i Strängnäs, men dom har väl inte gett något lysande intryck direkt samt att dom bara säljer och servar VW där, men blir det en Golf så funkar ju det.

Nu när Opel Astra blivit årets bil så lär nog prutmån sjunka på bilen, men vi får se när jag väl får satt mig ner och klurat lite. Man får väldigt mycket bil för 200 000 men det hänger ju mkt på om man kan hitta en lagerbil med det man vill ha.

Uppdaterat: 2016-03-01 21:07
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Såg just en Dynamic för 185 000, med 105 hk.

Uppdaterat: 2016-03-01 21:49

Verkar dock inte vara några som tagits in med avtagbar dragkrok tyvärr. Det stod i specen att det tillbehöret först börjar tillverkas V14, kanske förklarar varför jag inte sett några lagerbilar med det än.

Uppdaterat: 2016-03-01 21:59
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Har dom inte infällbar dragkrok på Astran ? Avtagbar är jag tveksamt in ställd till - i så fall föredrar jag nog fast dragkrok istället. Och innebär fabriksmonterat drag att man också får back-kamera "på köpet" som på bl a Golf ?

Uppdaterat: 2016-03-01 23:02

När wiren till den utfällbara dragkroken på min Vectra gick av skulle reservdelen kosta 11000 kr,dvs hela kroken.
Sånt får mig att välja fast krok.

Uppdaterat: 2016-03-02 08:22

Har försökt att räkna ut vad en Golf kostar med den standardutrustning som är på en Astra Dynamic och det var inte enkelt så makalöst invecklat som VW utrustningsprogram är, lätt att göra fel.

Men resultatet blev 239 000 mot Astras 195 000 - 44 000, en summa svårt att blunda för.
Det är en vanlig Golf eftersom val av GT, GTI och andra lyxmodeller skulle ha blivit för dyrt.

Skyltavläsning där Astra har marknadens mest avancerade system just nu, fick jag avstå från på Golf eftersom det kräver val av navigation för 27 500 och det är orimligt, så skyltavläsning kan man i praktiken inte få på Golf.

En anmärkningsvärd detalj som är svårt att tro på men så står det i utrustningslistan...
är att varken bältessträckare eller påminnare i baksätet är standard på denna modell av Golf.

Astra har manuell handbroms vilket inte går att få på Golf.
Och omställbar styrning och gasrespons via sportknapp - Golf har ett sportläge via meny i skärmen, men den ändrar bara gasen och skillnad går inte att märka.
Astras fönster kan öppnas och stängas med fjärrkontrollen, i varje fall denna Golf saknar den funktionen.
Astras bakljus brinner med DRL och har vanliga glödlampor för blinkers vilket syns bättre än LED blinkers därför att LED är endast av - på, av - på, en vanlig lampa tonar ner och tonar upp och ger därför mer rörelse i ljuset vilket uppmärksammas bättre av ögat.

Golf har i detta standard utförande 7-8 större och små saker som saknas på Astra, men Astra har å andra sidan en hel mängd elektriska och elektroniska finesser som saknas i Golf, så det jämnar ut sig.
Sedan tillkommer kaross och design, som också erbjuder mer än Golf

Om man inte för livet måste ha just precis den där detaljen som endast Golf har, så ser Astra väldigt svårslagen ut, trots vissa utrustningsbrister.

Uppdaterat: 2016-03-02 17:53

Jag kan sätta en femhundring på att Golf har bättre andrahandsvärde trots att Astran är färsk.

Uppdaterat: 2016-03-02 18:05

44 000 uppväger en hel del andrahandsvärde, och årets bil i form av just den här Årets bil som inte fått vinsten endast för att den råkar var italiensk eller fransk, lär förbättra värdet något.

Uppdaterat: 2016-03-02 18:18
L. Mäkinen skrev:

Jag kan sätta en femhundring på att Golf har bättre andrahandsvärde trots att Astran är färsk.

Det kom en stor rapport från Tyskland i november angående andrahandsvärde. Den hade Astra på pallplats i sin klass med bättre andrahandsvärde än Golf.
Efter den publicerades har Astra vunnit flera priser och nu senast årets bil, som inte borde göra saken sämre.

Uppdaterat: 2016-03-02 18:33