Vi Bilägares forum

Expertens smartaste tips: Så sänker du förbrukningen

Expertens smartaste tips: Så sänker du förbrukningen

Det finns några enkla knep som alla bilister kan ta till för att pressa ned förbrukningen. I vissa fall kan du spara hundralappar vid pumpen eller snabbladdaren.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-04-16 06:10

Kommentarer

Takbågar..en del kör runt med sina takboxar året runt typ.

Uppdaterat: 2022-06-16 19:30
hx30 skrev:

Takbågar..en del kör runt med sina takboxar året runt typ.

Ja det kan jag har inte förstå, tar massa energi och för ett jäkla oväsen. Min takbox hänger i taket i carporten. Har köpt flera takbågar för olika bilar jag haft och knappt använt lådan mer än ett par gånger per bil. Nu hamnar den nog på blocket

Uppdaterat: 2022-06-16 19:33

Själv har jag märkt stor skillnad på hur jag kör V90;n.

Följer man hastighetsgränserna och kör i ECO samt planerar sin körning går den lätt att köra under 0,5 liter milen. Nästan ned mot 0,4 l/mil om man verkligen tar i.

Kör man däremot för fort och hetsigt ligger man på 0,7 eller 0.8 (150 km/h på motorväg).

Så det bästa sättet att spara soppa på är att köra lugnt och med förstånd.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-06-16 22:10
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Själv har jag märkt stor skillnad på hur jag kör V90;n.
Följer man hastighetsgränserna och kör i ECO samt planerar sin körning går den lätt att köra under 0,5 liter milen. Nästan ned mot 0,4 l/mil om man verkligen tar i.
Kör man däremot för fort och hetsigt ligger man på 0,7 eller 0.8 (150 km/h på motorväg).
Så det bästa sättet att spara soppa på är att köra lugnt och med förstånd.
MVH AL

Och det är så klart inte så konstigt så hastigheten i kvadrat är den största variabeln i energiförbrukningen för att framdrivna ett fordon.

Uppdaterat: 2022-06-16 22:40

Nej så är det ju. Rörelseenergin och luftmotståndet växer ju inte proportionellt mot hastighetsökningen.

Men jag tycker ändå att det är stor skillnad om man kör med framförhållning och då i ungefär samma hastighet.

En sak som jag tycker fungerar bra på min bil är att inte köra i samma hastighet uppför som på plan väg. Jag brukar stänga av farthållaren och köra lite långsammare uppför medan jag när det går utför frirullar. Det har gjort stor skillnad för mig.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-06-16 22:48
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Exakt, du skall inte omvandla lägesenergin du samlat på dig till värme genom att bromsa eller för den del motorbromsa.
Det är fördelen med en elbil att den lagrar överflödig lägesenergi i batteriet.
Dom riktiga snålkörarna kör som du beskriver, även med elbil.

Uppdaterat: 2022-06-17 07:33

Ja det är något jag reagerade på med elbilen. Den bromsar för mycket! Effektivt i tätort. Utanför städerna är det dock inte lika nödvändigt.

Och detta är lite av min poäng. Dagens diskussioner handlar mycket om bilens deklarerade förbrukning(uppkryddat med allehanda egentolkningar). Den handlar inte om hur föraren själv kan påverka.

Jag tror det sistnämnda vore en betydligt effektivare insats än att jaga tiondelar i bränsledeklarationen..

MVH AL

Uppdaterat: 2022-06-17 08:58
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL
Köper du ”rätt” elbil så kan du justera så bilen ”bromsar” så som du själv vill ha det.
Allt från i-pedal till frirull eller automatiskt beroende på trafiksituationen.
Min bil har tre nivåer på auto och 0-3 fast och i-pedal.

Uppdaterat: 2022-06-17 10:15

Precis. Jag har fyra nivåer på ”motorbromsen” och då väljer man själv helt enkelt. Första nivån är som motorbroms hos en bensinare. Om man nu vill köra som förr.

Uppdaterat: 2022-06-17 20:46

Ja på lite dyrare elbilar tycks man kunna justera bromsverkan.

På Opel Mokka hittade jag ingen sådan inställningsfuktion dock. Den verkade bara finnas med ett läge (som jag tyckte var för klent)

MVH AL

Uppdaterat: 2022-06-17 22:09
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Jag kör hela tiden med max regen, och att den bromsar in till helt stopp. När man lärt känna bilen går det köra flera dagar utan att aldrig röra bromspedalen.
Följer man graferna ser man att den hämtar hem betydligt mer energi än man tror.

Uppdaterat: 2022-06-17 22:32
Gaston skrev:

Jag kör hela tiden med max regen, och att den bromsar in till helt stopp. När man lärt känna bilen går det köra flera dagar utan att aldrig röra bromspedalen.
Följer man graferna ser man att den hämtar hem betydligt mer energi än man tror.

En modern elbil har massa möjligheter som alla ger att bilen återlagrar mest möjlig rörelseenergi.
Man kan köra den som en ICE bil.

Uppdaterat: 2022-06-17 22:40

Visst är det så, däremot tycker jag det känns så otroligt mycket skönare med one-pedal-driving.

Uppdaterat: 2022-06-17 22:41

A.L, men du vet ju? ("Rörelseenergin och luftmotståndet växer ju inte proportionellt mot hastighetsökningen"). Hur kan du då sitta och säga att SUV modeller inte drar mycket mer än vanliga bilar? Frontarean är så mycket större på en SUV än en vanlig bil, eller hur? I farter över 70 km/h är tveklöst de aerodynamiska egenskaper avgörande för förbrukningen. I artikeln tar man dessutom upp vikten, vilket jag kan tycka är lite märkligt, att många då går och köper en 400-500 kg tyngre SUV och sedan skall man kasta ut 30-40 kg som kanske ligger i bilen för att spara på bränslet. Som jag alltid sagt, tyngden och hur aerodynamiskt utformat är det som styr vad bilmodellen förbrukar (drivlinor mm brukar inte skilja mer än max 1-3% mellan jämnförbara bilar ur samma biltyp (hybrid, el, diesel, bensin mm)).

Uppdaterat: 2022-11-08 09:34

Gaston, min elbil som vi kör kanske 40-60% inne i stan ligger på ca 20% regenrerad el av total förbrukning (det är i alla fall vad appen visade under September månad). Vissa månader har det varit upp till 25%. Sedan vet jag inte hur bilen räknar, snittförbrukningen brukar ligga runt 1,65 Kwh/mil vilket jag tycker är en aning högt för en Leaf. Men bilen är oftast ställd i "ECO" mode och man behöver som du säger, nästan aldrig använda bromsen. (one pedal driving). Motorvägen är hemsk för förbrukningen, speciellt kalla dagar med mycket vind. Hade önskat en lite lägre och mer aerodynamisk bilmodell.

Uppdaterat: 2022-11-08 09:41

Bästa sättet att sänka förbrukningen är att inte köra en större och tyngre bil än man verkligen behöver. Högre markfrigång och fyrhjulsdrift ökar också förbrukningen.

Uppdaterat: 2022-11-08 14:18

Bästa sättet att minska förbrukningen på motorväg, är att ligga kvar i högerfilen bakom lastbilarna. De håller numera 90 km/h även i uppförsbackarna. Inga omkörningar som stör, lugnt och fint. Farten räcker, man hinner fram dit man ska...

Uppdaterat: 2022-11-08 14:34

Ja, håller man fartgränserna och kanske inte heller nyttjar dom fullt ut vid t ex 120 så har man ett bra utgångsläge. I kombination med att köra mjukt och i möjligaste mån undvika kraftiga accelerationer.

Uppdaterat: 2022-11-08 19:55

Följ råvarupriset på oljan så kan man tajma sina tankningar rätt bra. Går priset ner på oljan så brukar det ge effekt dagen efter vid pumpen. På helgerna så höjs eller sänks inte priset vid pumparna. Tyvärr är den starka dollarn en stor orsak också till höga priser, den har gått upp med 2kr bara sen sen årskiftet. Hade dollarn varit runt 7-8 kr så hade vi haft bensinpris på 16-18kr nu trots lite dyr olja.

Uppdaterat: 2022-11-09 15:06