Vi Bilägares forum

Transportstyrelsen om A-traktorerna: ”Gick för snabbt”

Transportstyrelsen om A-traktorerna: ”Gick för snabbt”

Remisstiden för att göra om reglerna för A-traktorerna var för kort, erkänner Transportstyrelsens generaldirektör.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-10-28 06:20

Kommentarer

Jag har gjort en "snabbutredning" (dock inte lika snabb som TRP STYR) map mopedbilar:
-dom ÄR "dåliga" - speciellt krocksäkerhet - även vid 50 km/h.
-EURO-NCAP HAR provat dom: kritiserar även bälte och förarairbag.
Dvs det är inte sannolikt att de, inom rimlig tid - då EU är inblandat - kommer upp i vettig säkerhet.

Det politiska trycket FÖR A traktorer är högt- inklusive att de skall få framföras i 45 km/h.
Begränsning till 2 personer och säkerhetsbälten är "givet". Inget baksäte.
Då återstår det svåra - hur säkerställa att de inte går att ändra till mer än 45 km/h?
Steg 1 är - tycker jag - att kräva årlig besiktning, därefter att kartlägga de metoder som finns/kommer att finnas för att underlätta för bilprovning att hitta "fusk"

Uppdaterat: 2022-10-28 09:34

Med tanke på hur detta genomfördes och ansvarigas blåögdhet hur ungdomars beteende gällande fartmanipulering och säkerhet (se mopedhistoria) borde dessa ställas till ansvar för vållande till annans död och kroppsskada. Så infantila beslut borde inte gå obestraffade!

Uppdaterat: 2022-10-28 18:06

Det är väl bra att ungdomar kan transportera sig själva och ha ett bra intresse!?
Se till att de får gå 45km/h och att det införs bälteskrav!

Uppdaterat: 2022-10-28 18:26

Anders
Och om inte det fungerar? Höja till 60 km/h och lite mer utbildning? Och om inte det fungerar? Höja till 80 km/h och lite mer utbildning?

Uppdaterat: 2022-10-28 20:32

Axa
Det handlar om att låta A-traktorerna hålla samma hastighet som mopeder klass 1 och mopedbilar.
Det handlar om att få till en effektiv hastighetsbegränsning.
Och det handlar framför allt om en vettig trafikutbildning!

Uppdaterat: 2022-10-28 20:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Sverige är det enda landet i EU som har A-traktorer - som dessutom vilar på en historia som är 100 år gammal och således går tillbaka till en tid som inte finns kvar. Alla bör ju begripa att det inte hjälper att höja hastigheten, för då höjs trimningen ännu mer. Utbildning hjälper heller inte, då ungdomars hjärnor är kvar på barnstadiet. HELT ENKELT: FÖRBJUD A-TRAKTORERNA!

Uppdaterat: 2022-10-28 21:15
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Saabnisse
Vet inte om du missade min poäng. Men den aktuella debatten kring a-traktorer kommer från ökat antal olyckor och det faktum att det fuskas en del med effektbegränsningen.

Att då höja tillåten hastighet är enligt mig ologiskt. Så vad är nästa steg ifall man inte får bukt med problemen? Höja ytterligare.

Uppdaterat: 2022-10-28 21:51

Nej Snooker, trimningen höjs inte mer bara för man höjer Max hastighet för A-traktorer. Skulle tro att suget efter att kunna åka lite fortare däremot kanske minskar något.
Det är ju helt vanliga bilar som elektroniskt har begränsats. Har man en Porsche Cayenne så går den 30km/Tim då den är spärrad, ospärrad så gör den 240-250km/Tim.
Skall man ha dessa fordon så måste både storlek och motoreffekt vara begränsad från början.
Är väl i så fall bättre att ta fram ett körkort för 16-åringar som får köra ”lätt personbil” typ Hyundai Atos, max effekt och vikt på bilen och spärrad hastighet till 70 km/Tim.

Uppdaterat: 2022-10-28 21:59
Axa skrev:

Saabnisse
Vet inte om du missade min poäng. Men den aktuella debatten kring a-traktorer kommer från ökat antal olyckor och det faktum att det fuskas en del med effektbegränsningen.
Att då höja tillåten hastighet är enligt mig ologiskt. Så vad är nästa steg ifall man inte får bukt med problemen? Höja ytterligare.

Axa, det finns ingen effektbegränsning. Där har du ett problem, säkert skitkul att ha >200hk under huven och koppla ur spärren och busköra.
Tänk om tänk nytt. Lätt personbil, på samma vis som lätt MC (eller vad det nu mer heter, förr var det 125cc) en rejäl utbildning och uppkörning.

Uppdaterat: 2022-10-28 22:04

Snoid
Mjo, det skulle kunna vara ett alternativ, motsvarande lätt mc. Samma höga krav för körkortsbehörighet samt att fordonet faktiskt är effektbegränsat genom motorstorlek. Idag finns ju inget sånt fordon utom möjligen mopedbil som närmaste släkting.

Frågan om en ny fordonstyp skulle tillåtas av EU?

Egentligen är dagens A1 kanske inte bästa exemplet då dessa också är lätta att ”trimma”. Många A1 på marknaden är i princip ”strypta” A2 eller A där det är lätt att plocka bort strypningen.

Uppdaterat: 2022-10-28 22:18
Axa skrev:

Saabnisse
Vet inte om du missade min poäng. Men den aktuella debatten kring a-traktorer kommer från ökat antal olyckor och det faktum att det fuskas en del med effektbegränsningen.
Att då höja tillåten hastighet är enligt mig ologiskt. Så vad är nästa steg ifall man inte får bukt med problemen? Höja ytterligare.

Jag håller med dig, Axa. Njut av den!

Uppdaterat: 2022-10-28 22:33
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Snooker
Tack. Ibland händer det att två hönor springer åt samma håll. ;-)

Uppdaterat: 2022-10-29 00:23

Jag får sälla mig till skaran Axa + Snooker...:)

Uppdaterat: 2022-10-29 09:55

Jaha, är jag alltså ensam på min sida? Jag förstår inte vitsen med att bara förbjuda och begränsa ungdomars liv. Jag har inte läst någon statistik, men har mycket svårt att tro att det totalt sett skadas fler personer i A-traktorer än vad det gör med tvåhjuliga EU-moppar. Livet överlag vore väl extremt tråkigt utan minsta risk...🤓

Uppdaterat: 2022-10-29 10:42

Anders Egermo, du är absolut inte ensam, men det är tyvärr alltför många som inte tänker efter utan är fast i sitt fördömande och ropar på förbud och tror att man löser problemen på det sättet.
Jag har skrivit vad det handlar om, men det finns de som inte kan ta åt sig det, som inte vill ha en vettig lösning.
Det gäller att hjälpa ungdomen på ett sätt de också kan respektera och då hjälper inte förbud.
Eller vill alla gamla kunniga stofiler förbjuda ungdomen?

Uppdaterat: 2022-10-29 11:15
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Anders E - såvitt jag förstått så är detta ett helt svenskt fenomen så behovet tycks inte finnas i andra länder - eller så har man där förstått att 15-åringar inte är mogna att framföra stora fordon på allmänna vägar. Sen är det ju inte bara de som skadas i A-traktorerna som har betydelse - dessa kan ju också skada andra trots allt. Sen vet jag inte om det är sant men läste häromdagen att fylle-körningar med A-traktorer ökat ordentligt. Om detta är sant så finns ju ett ytterligare argument där att förbjuda dessa fordon.

Uppdaterat: 2022-10-29 11:21

Men med som argumenten Pi, ja då måste man förbjuda vanliga personbilar också.
Bevisligen förolyckas många i personbilar, många kör allt för fort och helt säkert betydligt fler berusade av både alkohol och narkotika.
Så förbud är troligen det enda som hjälper…..

Uppdaterat: 2022-10-29 11:25

Guran - mitt huvudargument var inte fylle-körningarna utan det är fortfarande att 15-åringar inte är mogna för dessa fordon och dessutom saknar utbildning att framföra dessa. Sen kan jag absolut hålla med om att vanliga personbilar med behöriga förare alldeles för ofta är alltför slarviga i trafiken. Bl a detta med att (inte) använda blinkers.

Uppdaterat: 2022-10-29 12:24

Vi kan se en positiv sak med det hela iaf.
Det genererar ungdomar som lär sig skruva o meka, praktiskt kunnande. De är lättare att skola i praktiska yrken.

Uppdaterat: 2022-10-29 12:41
Rikard skrev:

Vi kan se en positiv sak med det hela iaf.
Det genererar ungdomar som lär sig skruva o meka, praktiskt kunnande. De är lättare att skola i praktiska yrken.

Tycker inte det uppväger den senaste tidens dödsolyckor med A-traktorer.

Uppdaterat: 2022-10-29 12:51

En anledning till att A-traktorerna är vanliga i Sverige är ju våra avstånd och våra extrema väderförhållanden, speciellt i Norrland där ju de tätaste bestånden finns.
Sedan är det ju en missuppfattning att det inte finns motsvarande ungdomsbilar även utomlands, mopedbilar som körs av ungdomar finns inom hela EU och ingen ska kunna påstå att dessa plastburkar är säkrare än en A-traktor.

Uppdaterat: 2022-10-29 12:52
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Snoid
Men som vuxen bestraffas man på annat sätt när det gäller grova trafikbrott. Grovt rattfylleri är normalt fängelse.

Uppdaterat: 2022-10-29 12:56

Saabnisse
Men är det verkligen vanligast med A-traktorer i norr eller glesbefolkade områden? Måste väl finnas statistik på det.

Uppdaterat: 2022-10-29 12:57

Axa
https://www.vibilagare.se/nyheter/karta-har-finns-flest-traktorer-och-mopedbilar

Uppdaterat: 2022-10-29 13:06
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Rikard skrev:

Vi kan se en positiv sak med det hela iaf.
Det genererar ungdomar som lär sig skruva o meka, praktiskt kunnande. De är lättare att skola i praktiska yrken.

Så mycket mekande är det väl inte på en modern A-traktor?

Uppdaterat: 2022-10-29 13:17
Villevalle

Se gärna serien Epaliv så får ni en inblick i vad ungdomarna håller på med.

https://www.svtplay.se/epaliv-1

Uppdaterat: 2022-10-29 13:27
Villevalle skrev:

Rikard skrev:
Vi kan se en positiv sak med det hela iaf.
Det genererar ungdomar som lär sig skruva o meka, praktiskt kunnande. De är lättare att skola i praktiska yrken.

Så mycket mekande är det väl inte på en modern A-traktor?

Det beror väl på intresse. De som brinner för bilar och motorer mekar garanterat mycket och lär sig otroligt mycket!❤️

Uppdaterat: 2022-10-29 13:34

Fast de som åker relativt nya, stora SUV:ar tror jag knappast har dessa för att få utlopp för sitt ev mekar-intresse. På EPA-traktorernas tid var det säkert så i många fall men nu tror jag att det i väldigt många fall är ett transportmedel och lekredskap även om det givetvis också finns de som mekar.
Och i den relativt stora stad jag bor i så finns det numera mängder av dessa fordon så det gäller nog inte bara i Norrland.

Uppdaterat: 2022-10-29 14:45

Helt klart utgör A-traktorn mer ett transportredskap på vischan än i städerna och säkert är det färre som förargas över den där.
Jag tror också att landsbygdsbor förargas betydligt mindre än stadsbor och det beror inte på att jag anser dessa i allmänhet är mer toleranta än stadsborna.

Men jag tror att mycket kan liknas med raggarkulturen på 1950-60 talet då ”motorburen ungdom” som det kallades i kvällspressen, ställde till det med stora samlingar på platser de absolut inte borde vara på, där de roade sig med väldigt olämpligt beteende, spelande förskräcklig rockmusik på oerhört hög volym och oftast med, på gränsen, till oanständig klädsel.

Är det någon som får några minnen tillbaka?

Uppdaterat: 2022-10-29 17:12
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Helt klart utgör A-traktorn mer ett transportredskap på vischan än i städerna och säkert är det färre som förargas över den där.
Jag tror också att landsbygdsbor förargas betydligt mindre än stadsbor och det beror inte på att jag anser dessa i allmänhet är mer toleranta än stadsborna.
Men jag tror att mycket kan liknas med raggarkulturen på 1950-60 talet då ”motorburen ungdom” som det kallades i kvällspressen, ställde till det med stora samlingar på platser de absolut inte borde vara på, där de roade sig med väldigt olämpligt beteende, spelande förskräcklig rockmusik på oerhört hög volym och oftast med, på gränsen, till oanständig klädsel.
Är det någon som får några minnen tillbaka?

Näää! Ungdomen är glömd av de flesta här på forumet.

Uppdaterat: 2022-10-29 18:57

Helt rätt Christer och Nisse.
Jag minns när jag var ung på tidigt 80-tal. Trimmade Amazoner var populärt då. Brukade åka till teknis med Arvidsson, han hade en bra trimmad bil. Planad och portad topp, dubbla Weber 45:or, R-kam och dubbelt avgassystem. Var nog första gången jag åkt i +200km/Tim i den bilen, bromsarna var inte ”trimmade” så det tog lång tid att få ner farten. ”Svinto” hade en trimmad Rally Kadett (en äkta) som han körde som en biltjuv med och hade en komponent stereo som spelade såpass att sidorutorna bak skramlade loss.
Tänk att dagens ungdom inte skall få ha något kul om dom vill och har motorintresse. Visserligen var man tvungen vara 18 år, men innan det så var det vråltrimmade mopeder som gällde för de motorintresserade och de utan konsekvenstänk körde och skadad sig eller förolyckades.

Uppdaterat: 2022-10-29 19:48

Jag läste de fullständiga reglerna för A-traktorer: de är så dåliga att Gud lipar åt dom( =TRP STYR)

Jag är inte kompetent att skriva/utfärda fullständiga regler, men här är ett utkast:
- nuvarande regler/tillstånd upphör att gälla.............................
-A-traktor skall registreringsbesiktas innan den tages i bruk (får köras till besiktning). Får ny typ av skyltar.
-krav på maximal hastighet 45 km/h. Krav på motorstyrenhet förlagd i okrossbar/förseglad box. Möjlighet för kontrollorgan att kontrollera och därefter försegla. Viktig punkt: de som jobbar med elektronik/motortrimning kan - sannolikt - specificera bättre
-max. en passagerare - i framsäte.
-adekvata bromsar - klarar prov hos bilprovning. Även handbroms?
-krav på säkerhetsbälten.
-samma krav på däckmönster som på bil.
-krav på vinterdäck - om vinterväglag.
-krav på belysning, blinkers, skyltbelysning etc. Även om det finns på alla bilar, är det lätt att ej underhålla/ demontera om ej krävs.

Jag ser fram emot:
-konstruktiv kritik
-att jämföra förslaget mot det TRP STYR presenterar imorgon. Jag hoppas att deras är bättre, men....

Uppdaterat: 2022-10-30 08:14

Nåja, så dåligt skrivna tycker jag inte föreskrifterna är. de är ju ganska omfattande, men det kan ju var och en bedöma genom att ge sig tid att läsa dem:
https://webapp.trafikverket.se/TRVFS/pdf/2003nr019.pdf

Men visst behöver de kompletteras och modifieras till vissa delar och vi får se vad man kommer fram till.

Uppdaterat: 2022-10-30 09:54
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Bjelvenstam "erkänner" att det inte blev bra - "de hade för kort tid på sig". När blev det OK för statliga tjänstemän att "göra ett dåligt jobb" pga påtryckningar från politiker?
Och det är inga "dåliga" misstag:
-inte krav på att använda säkerhetsbälten
-inte krav på "säkerställd" hastighetsbegränsning. Svårt, men man försökte inte ens. Statliga organ är pigga på att använda konsulter för "svåra/jobbiga" problem - här försökte man inte ens.

Uppdaterat: 2022-10-30 11:53
saabnisse skrev:

Anders Egermo, du är absolut inte ensam, men det är tyvärr alltför många som inte tänker efter utan är fast i sitt fördömande och ropar på förbud och tror att man löser problemen på det sättet.
Jag har skrivit vad det handlar om, men det finns de som inte kan ta åt sig det, som inte vill ha en vettig lösning.
Det gäller att hjälpa ungdomen på ett sätt de också kan respektera och då hjälper inte förbud.
Eller vill alla gamla kunniga stofiler förbjuda ungdomen?

Tagga ner om att inte kunna "ta åt sig" eller "inte förstå". Vem är du, då?

Det är ju så här enkelt att vi har "barn" som bara har lärt sig att köra moped, men som rakt av får sätta bakom ratten i en bil med allt det innebär. De nya reglerna gjorde att man kunde bygga om en vanlig bil och sedan "bara" spärra elektroniken. Det kan inte komma som en nyhet för någon att allt som är spärrat och förbjudet, inbjuder till "låt oss lura det här". Och vips går det att köra i 90 km/h eller mer. Och bara en sådan sak som att det inte är bältestvång är helt obegripligt. Det här är självklart inte "barnens" fel, men vem tror att bältestvång kommer att följas i någon större utsträckning? Dessutom finns ju bälten redan på plats (i vart fall fram), så varför används de inte? Jo, därför att "barnen" inte begriper bättre. Och tror någon att det är bara A-traktorn som ska krocka "med sig själv" i 30 km/h mot ett träd? Har det aldrig föresvävat någon att A-traktorn riskerar att krocka med en bil som kör i 100 km/h (oavsett vems felet är)?

Att låta "barn" sätta sig och köra bil med bara kraven motsvarande att framföra en moped, är genomidiotiskt. Det är som att sätta en svensson bakom spakarna på en Airbus A380 eller vid reglagen på en Finlandsfärja med motiveringen att han har varit passagerare i en Cessna som en bekant har flugit eller att han har (haft) en fritidsbåt.

Uppdaterat: 2022-10-30 20:15
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Saabnisse
Det är på sina håll fortfarande ett problem idag. Det kallas motorburen problematik och polisen samt kommunerna är inte särskilt förtjusta i problemen.

Uppdaterat: 2022-10-30 20:19

Jag orkar inte ens argumentera för min sak. Ni lever uppenbarligen inte i ungdomars och min verklighet!

Uppdaterat: 2022-10-30 20:52

Jag orkar inte ens argumentera för min sak. Ni lever uppenbarligen inte i ungdomars och min verklighet!

Uppdaterat: 2022-10-30 20:52

Anders
Nåja, en annan verklighet är den som beskriver det negativa med a-traktorer.

Uppdaterat: 2022-10-30 23:46

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pQPQGE/bosse-bildoktorn-om-a-traktorer-hal-i-huvudet

Uppdaterat: 2022-10-31 06:34
Lås inga trådar.

Tillägg till förslag (se ovan):
-baserat på att jag sett tre personer komma ut ur höger framdörr på "EPA": galler mellan fram och baksäte: ex. 10 mm stänger i rutnät om 200mm. Fastsvetsat!
-bakdörrar fastsvetsade.

Notera: det finns ingenting som säger att man skall underlätta att "lyxbilar" anpassas till A-traktor - för att sedan åter konverteras till "lyxbil".

Återigen: det "svåra" är att förhindra att hastighetsspärren kan elimineras. Den spärr som finns idag är - uppenbarligen - undermålig. Jag tvingas ha en GPS-sändare installerad för att bilförsäkringen skall gälla. Försäkringsbolaget kan gå in - slumpmässigt eller efter olycka - och kolla position och hastighet.

Uppdaterat: 2022-10-31 09:16

Till alla A-traktorkramare: Är det här ok, verkligen? Snacka om att låta en småbåtsägare få styra ett kryssningsfartyg i Medelhavet! Hur är detta möjligt? "Overkligt" är bara förnamnet!

https://www.expressen.se/nyheter/eddie-15-har-en-lastbil-som-a-traktor-overkligt/

Uppdaterat: 2022-10-31 23:24
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

I mitten av 80-talet hade en kompis till mig "Sveriges högsta A-truck", en Mercedes trailerdragare (kan ha varit en MAN). Då var man förstås tvungen att vara 16 för att köra A-traktor.

Uppdaterat: 2022-11-01 08:40

SnookerPro
Det finns säkert många fartygsbefäl på kryssningsfartyg i Medelhavet som är småbåtsägare .

Uppdaterat: 2022-11-01 09:28
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse - du förstod rimligen jämförelsen som Snooker gjorde.

Uppdaterat: 2022-11-01 10:17

Nej, jag tycker den var ganska korkad.
Men ta det lugnt nu tills vi fått reda på vad de nya reglerna innebär.

Uppdaterat: 2022-11-01 11:00
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Pi skrev:

saabnisse - du förstod rimligen jämförelsen som Snooker gjorde.

Ja, vill man missförstå och/eller medvetet twista till det, så ...

Men enbart för saabnisse, då: Vi låter inte en småbåtsägare få framföra ett kryssningsfartyg utan adekvat, mångårig utbildning. Vi låter inte en person med flygcertifikat för en liten enmotorig Cessna få flyga en Airbus 380 (eller 360, 340 eller vad du nu vill).

Ser nu att förslagen är helt undermåliga. Jag hade gärna sett en "minikörkortsutbildning" på körskola bestående av två, tre teorilektioner följt av ett par, tre körlektioner. Och kom inte och säg att ungdomarna inte skulle ha råd med det, när de har råd att slanta upp för själva bilen och alla kostnaderna för att bygga om den.

Uppdaterat: 2022-11-01 13:55
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

SnookerPro
Ursäkta, jag försökte bara vrida till det för att bli lite rolig, men jag håller helt med, det är alldeles galet att låta ett körtillstånd för moped klass 1 vara tillräckligt för en A-traktor eller mopedbil, men tyvärr verkar det inte som någon skärpning finns med i de nya förslagen som delvis lades fram idag.
Istället talar man om krav på bälte, vilket är självklart, krav på vinterdäck under vinterperioden, vilket är lika självklart.
Men inga krav på körkunskap på vinterväg!
Men inget är fastslaget ännu, det finns tid för förändring.

Uppdaterat: 2022-11-01 20:23
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre