Vi Bilägares forum

Förslaget: Lägre trängselskatt för elbilar i Stockholm

Förslaget: Lägre trängselskatt för elbilar i Stockholm

Stadens grönblå ledning vill ändra reglerna för att gynna utsläppsfria bilar.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-09-06 11:08

Kommentarer

Kan väl bara gälla rena elbilar? Ska laddhybrider ingå kan också bensin- och dieselbilar vara med!

Uppdaterat: 2022-09-06 11:39
Togga

Desperationen hos politikerna ökar.

Kul att elbilar tydligen skapar mindre trängsel än vanliga bilar....

Uppdaterat: 2022-09-06 11:46

priset på nya elbilar är subventionerat med skattemedel, vägskatten är subventionerad med skattemedel-Ok, men här kommer nya förslag. Hur mycket ska andra skattebetalare vara med och betala? de som inte alls har bil, de som inte har råd med en dyr elbil, de som ännu inte har möjlighet att ladda vid hemmet eller på jobbet-en förutsättning för att ha en elbil för de flesta. Nä, nu får det räcka med rabatter för en del. Lägg pengar och resurser på att förbättra infrastruktur för laddning.

Uppdaterat: 2022-09-06 12:47

Fast den mannen vill inte ha bilar överhuvudtaget i Stockholm folk ska åka kommunalt eller med cykel enligt honom. Tomma ord bara för att fiska röster.

Uppdaterat: 2022-09-06 13:37

Rösta rätt så är den dåren ett minne blott

Uppdaterat: 2022-09-06 16:16

Etanolbilar betalade väl inte heller trängselskatt först? Sedan kom man på att de också skapar trängsel...
Straffa gärna fossila utsläpp, men de har inget med trängsel att göra!

Uppdaterat: 2022-09-06 16:38

Självklart borde detta enbart gälla Bev om dom bestämmer lägre vägtullar och parkering kostnader.

Helt säker att detta skulle göra så att fler elbilar säljs och följer fler städer efter så blir stadskärnan bättre.

Även Zero emission zoner kan göra så fler elbilar säljs.

Uppdaterat: 2022-09-06 16:46
Elbilar
Elbil_Vw skrev:

Självklart borde detta enbart gälla Bev om dom bestämmer lägre vägtullar och parkering kostnader.
Helt säker att detta skulle göra så att fler elbilar säljs och följer fler städer efter så blir stadskärnan bättre.
Även Zero emission zoner kan göra så fler elbilar säljs.

Men vad har detta med trängselavgifter att göra? Och som sas i ett tidigare inlägg: elbilar tar väl minst lika stor plats som andra bilar. Vill man minska trängseln är väl det helt galet att göra det billigare för vissa? Det motverkar väl syftet? Stockholmspolitikerna verkar inte ha alla hästarna hemma om man säger så…

Uppdaterat: 2022-09-06 18:42
Togga

Billigaste sättet att bli av med bilar i centrum är att ta bort subvensionen på boendeparkering

Uppdaterat: 2022-09-06 19:27

Rösta rätt nu gubbs så vi slipper all symbolpolitik inom miljöområdet!
De kör vårt land i botten med höga el och bränslepriser. Katastrof.
Börja bygg ut kärnkraft NU! Och hugg av kabeln till EU så vi får koll på priserna på kort o lång sikt.
Samt skicka ut alla Kinabolag som bygger vindkraft, vem tror ni kommer få betala nedmontering och återställande av all förstörd mark då de gjort konkurs för att slippa dessa kostnader.

Uppdaterat: 2022-09-06 19:42
Gillar kurvor och rondeller

MP brukar kunna "samarbeta" med alla större partier på kommunal nivå... Vågmästare brukar många behöva.

Uppdaterat: 2022-09-06 21:07
Pi skrev:

MP brukar kunna "samarbeta" med alla större partier på kommunal nivå... Vågmästare brukar många behöva.

Ja och frågan är vilket eller vilka partier som i störst utsträckning har en miljö- och klimatpolitik som är värd namnet ur ett vetenskapligt perspektiv och som inte mest är symbolpolitik eller i stort sett inget alls. Jag lämnar det till er själva att kolla upp och kommenterar inget mer här.

Uppdaterat: 2022-09-07 23:31
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.