Vi Bilägares forum

Test av pekskärmen i 11 bilar – ”gamlingen” vinner stort

Test av pekskärmen i 11 bilar – ”gamlingen” vinner stort

De fysiska knapparna i nya bilar har skrotats och skärmarna tagit över. Styrningen av bilens funktioner är inte vad den varit. Vi har testat förarmiljön i elva nya bilar och en äldre och kan slå fast: det var enklare förr.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-07-06 13:30

Kommentarer

Märkligt. Pekskärm spolades i "mitt" företag, för många många år sedan. Den var då en "fluga" i USA och Japan, men vi - och några andra biltillverkare - behöll fysiska knappar och reglage.

Därefter har "moderna tider" tagit över, och infört "hål i huvet" skärmar. Jag är glad att jag har kvar en av "våra" bilar samt en helt modern bil med fysiska skärmar/reglage.

Uppdaterat: 2022-07-06 17:41

Att göra inställningar med knappar är alltid enklare än att behöva gå in i en massa menyer innan man kan göra en inställning. Att hitta en knapp tar väl 2 sekunder ca.

Uppdaterat: 2022-07-07 06:52
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Menyer borde - självklart - vara förbjudna i bilar. Kan man lagstifta om andra - mer eller mindre - långsökta "säkerhetshöjande" funktioner, kan man förbjuda dumheter.

PS I en av mina bilar sitter start/stopp i ratten - tar mikrosekunder att "hitta". Placeringen sannolikt patenterad av koncern kollega.

Uppdaterat: 2022-07-07 07:45
Tjalle skrev:

Märkligt. Pekskärm spolades i "mitt" företag, för många många år sedan. Den var då en "fluga" i USA och Japan, men vi - och några andra biltillverkare - behöll fysiska knappar och reglage.
Därefter har "moderna tider" tagit över, och infört "hål i huvet" skärmar. Jag är glad att jag har kvar en av "våra" bilar samt en helt modern bil med fysiska skärmar/reglage.

Vilket företag?

Uppdaterat: 2022-07-07 08:23
Gillar kurvor och rondeller

Jag har en elbil utan pekskärm i en VW e-up 2020. Telefonen i hållaren för ev navigering. Fungerar förträffligt.

Uppdaterat: 2022-07-07 10:41

Det sorgliga är att V70N är en dålig representant för sin tid! Jag hade en i över 10 år och vreden var aldrig bra!
Varför!?
1. Det fanns flera vred som var lika stora och var omöjliga att särskilja utan att man tittade på dem.
2. Temperaturvreden var helt runda och man var tvungen att titta på dem för att se hur de stod.

Många andra bilar, även Volvo, t.ex. 850, hade vred där man kunde känna hur dem stod och som kändes olika när man rörde dem, men inte V70N och dess systerbilar.

Uppdaterat: 2022-07-07 12:04
Bo99 skrev:

Jag har en elbil utan pekskärm i en VW e-up 2020. Telefonen i hållaren för ev navigering. Fungerar förträffligt.

Hur nöjd är du?

Uppdaterat: 2022-07-08 23:06
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Bo99 skrev:
Jag har en elbil utan pekskärm i en VW e-up 2020. Telefonen i hållaren för ev navigering. Fungerar förträffligt.

Hur nöjd är du?

Jag är jättenöjd sedan ett år tillbaka. Bilen passar mina behov på alla sätt.

Uppdaterat: 2022-07-09 10:17
Bo99 skrev:

motorcykelentusiasten skrev:
Bo99 skrev:
Jag har en elbil utan pekskärm i en VW e-up 2020. Telefonen i hållaren för ev navigering. Fungerar förträffligt.
Hur nöjd är du?

Jag är jättenöjd sedan ett år tillbaka. Bilen passar mina behov på alla sätt.

Kul!
Vi har en bensin-Up sedan 10år och är toknöjda. Därav frågan

Uppdaterat: 2022-07-09 19:03
Gillar kurvor och rondeller

Kanske dags att byta ut testpanelen mot nyare utgåvor?

Uppdaterat: 2022-07-09 19:08
Mr Snoid skrev:

Kanske dags att byta ut testpanelen mot nyare utgåvor?

Jo det ligger något i vad du säger. Yngre personer som är vana vid skärmar överallt kan nog tycka att en analog ratt eller knapp bara är så ålderdomligt och oerhört tråkigt. Att tiden är en faktor är inget de tycker är ett problem. De Teslaägare med enbart skärm i bilen och inget annat kör ju omkring.

Uppdaterat: 2022-07-10 09:23

Klart att "tiden är ett problem" när det gäller att ändra inställningar i bilen samtidigt som man kör. I alla fall till dess vi har helt självkörande bilar.
F ö är det ju faktiskt fortfarande tillåtet även för äldre att köra bilar så inställningar och information man skall läsa bör ju anpassas så att alla kan använda och se den - t ex är liten och likaså kontrast-svag text inte lämplig för äldre förare.

Uppdaterat: 2022-07-10 10:59

Bo99@: Ditt förslag att ersätta testpanelen med digitalvana ungdomar med typ bakvänd keps, kanske ligger i tiden. Men vi ska inte glömma att Vi Bilägare riktar sig mot en bred läsekrets, och jag tippar att medelläsaren inte hör till din önskade ålderskategori. Jag tycker nuvarande testpanel har ett brett åldersspann, från unga vuxna till nästan seniorer.

Uppdaterat: 2022-07-10 10:55
40-talisten skrev:

Bo99@: Ditt förslag att ersätta testpanelen med digitalvana ungdomar med typ bakvänd keps, kanske ligger i tiden. Men vi ska inte glömma att Vi Bilägare riktar sig mot en bred läsekrets, och jag tippar att medelläsaren inte hör till din önskade ålderskategori. Jag tycker nuvarande testpanel har ett brett åldersspann, från unga vuxna till nästan seniorer.

Jag föreslår ingenting, var får du det ifrån? Och att du lägger till bakåtvänd keps är ju bara dumt för det har jag inte skrivit om alls. Jag bara spånar om att yngre inte tycker att en skärm är något problem. Själv föredrar jag en elbil utan skärm vilket jag ju har. I bilen då alltså för i övrigt är jag en flitig skärmanvändare hela tiden.

Jag svarade Mr Snoid med "Jo det ligger något i vad du säger" vilket inte innebär att jag rakt av tycker att han har 100% rätt och att panelen ska bytas ut. Dessutom kan det vara så att yngre personer på ett helt annat sätt hittar rätt i en skärm på en avsevärt kortare tid än en äldre inte så skärmvan användare.

Uppdaterat: 2022-07-10 12:41

Mycket bra det ni tar upp om att biltillverkarna lägger in allt i pekskärmen. Det är ju helt groteskt att de ö h t får hålla på så.
Jag är - och då inte bara av ekonomiska skäl - livrädd för att behöva köpa ny bil. Jag har nu en Volvo C30 1,8 F (utr. nivå Kinetic) som jag tog ut fabriksny hösten 07 (CKE 831), årsmodell 08. Den torde sålunda vara ganska jämförbar med den Volvo V70 ni har med i jämförelsen. Jag har kört några få nyare bilar korta sträckor, med undantag av en Volvo 40, årsmodell 13, som jag körde lite längre tid p g a rep. av en mindre påkörningsskada
på min ordinarie. Jag har ö h t inte kört någon bil av senare årsmodell än 17 el 18. Min bil har varit väldigt krångelfri - gäller inklusive elektroniken.
Under bilarnas första 120 år - från ung. 1892 till 2012 - var det givet att varje ny modell var förändrad till det bättre. Men därefter tycks varje ny modell mest innebära försämringar. Ny "fiffig" elektronik tycks mest innebära mer som går sönder. Tillverkarna har medvetet försämrat runtomsikten, t ex elhandbroms måste
innebära en klar försämring - de fastnar i påslaget läge eller aktiverar sig under full fart (har hänt). Min årsmodell var en av de sista med ett ordentligt rektanulärt
fack (med jalusi) mellan framstolarna. Där kan man lägga plånbok, mobil eller glasögonfodral. Sedan gjorde Volvo om det till en idiotisk mugghållare. Som om man skulle sitta och dricka hela tiden under en långkörning. Man blir ju bara mer kissnödig. Klimatanläggningen håller ju dräglig kupétemperatur även heta sommdagar. Jag har den vid varm sommardag inställd på 24-25 vid annat väder 23, 21-22, vintertid ofta 19.
Men allra värst är ju detta med borttag av knappar och vred - och detta av biltillverkare som säger sig vilja höja säkerheten! Jag undrar hur många påkörningar, dikeskörningar,
frontalkrockar/körningar in i vajerräcket som detta varit upphov till? Inte minst Volvo burkar ha hög svansföring i fråga om trafiksäkerhet, innebärande bl a att de nyligen införde en dum och löjlig toppfart på 180. Detta samtidigt som de alltså försämrar säkerheten genom minskat rostskydd - för att inte tala om detta att de lägger in allt i pekskärmen!
Försämrad runtomsikt p g a små bakrutor borde inte heller få ske. Oaktar speglar och kameror så är det direkt visuella synfältet alltid att föredra.

Uppdaterat: 2022-08-19 10:21
Ulf Parde

Det kan inte vara lätt att vara så negativ Ulf....
Nu kan jag inte svära på om det är så på alla modeller men väldigt många av de nyare Volvo och andra bilar jag haft där de har mugghållare mellan stolarna, (vilket för övrigt inte alls är idiotiskt utan helt perfekt), så har den insatsen gått att ta ur och behålla det fack Ulf så desperat behöver till sina attiraljer som tydligen inte verkar gå att lägga i nåt annat fack istället......
Sen att bara utgå från sig själv är ju också ett tecken på extrem trångsynthet......själv så har jag alltid dricka med i bilen så fort jag kör lite längre.
Sen tror jag inte fallerande elektrisk handbroms är ett dugg större problem än trilskandes manuella handbromsar. Källa på det Ulf?

Uppdaterat: 2022-08-19 10:33

Artikeln borde ha kommenterat att flera av dessa manövrer kan göras med röststyrning, åtminstone i Volvon. De två första momenten, klimat och radio styr jag med röststyrning, de andra har jag inte provat ännu, har inte haft behovet. Har en Volvo med nya Google-systemet och röststyrningen där är oerhört bra.
Men i grunden instämmer jag i kritiken, fysiska vred/knappar är enormt mycket bättre och enklare. Pekskärmar borde bara få användas för funktioner som man ställer in när bilen står stilla.
Stolsvärme, elbakruta, fläkthastighet, instrumentbelysning, yttre belysning, vindrutetorkare, radiovolym är exempel på funktioner jag anser det måste finnas fysiska reglage till om inte de kan styras med röststyrning.
Men jag förstår att vi inte kommer undan pekskärmarna då antalet ändringsbara funktioner är så betydligt många flera jämfört med i skärmlösa bilar.

Uppdaterat: 2022-08-19 10:57

Av nämnda trafiksäkerhetsskäl ska vi alltid kunna kräva fysiska knappar och vred till minst de funktioner Uffeeh räknat upp. Det är sanslöst att tillverkarna får hålla på så här. Sverige är för litet för att ensamt kunna kräva, men på EU-nivå kan det gå.

Uppdaterat: 2022-08-19 11:29
Ulf Parde

Att en manuell handbroms aktiverar sig själv, medan man kör i full fart har nog aldrig hänt och kan inte hända. Jag vidhåller (i likhet med många andra) att det borde vara förbjudet lägga in vanliga funktioner i menyn i st f att behålla knappar och vred. Röststyrning är inte bättre - hur hörs det om man har radion på? Måste man börja med att gå in i någon meny för att stänga radion då? Allt nytt är inte bättre.

Uppdaterat: 2022-08-19 11:34
Ulf Parde

Har aldrig heller upplevt att en elektrisk handbroms aktiverat sig själv medan man kör... Däremot är det ju inte speciellt ovanligt att manuella handbromsar måste repareras - kanske för att dom inte används så frekvent. Med Autohold på den elektriska så motioneras ju denna ständigt vilket kan vara rätt bra.

Uppdaterat: 2022-08-19 11:57

Perfekt fungerande röststyrning är nog att föredra. Inte ens Tesla har väl det? Typ: Tesla, slå på torkarna. Höj tempen till 23 eller blinka vänster.

Uppdaterat: 2022-08-19 12:30

Som jag tidigare nämnt, så har det hänt att elhbr aktiverat sig i full fart på motorväg. Min manuella hbr fungerar bara finfint efter 15 år o 15 000 mil. Nämnas kan, att jag parkerar betydligt oftare med hbr (används alltså mkt ofta) än på vx.

Uppdaterat: 2022-08-19 12:31
Ulf Parde
Ulf Parde skrev:

Som jag tidigare nämnt, så har det hänt att elhbr aktiverat sig i full fart på motorväg. Min manuella hbr fungerar bara finfint efter 15 år o 15 000 mil. Nämnas kan, att jag parkerar betydligt oftare med hbr (används alltså mkt ofta) än på vx.

Allt kan hända tekniskt men att en elektrisk handbroms så där bara aktiverar sig på motorvägen tror jag helt enkelt inte på. Det hade varit fulla rubriker om detta och jag har inte sett något om detta. Däremot kan jag tycka att kunna dosera en handbroms är att föredra framför den elektriska som helt enkelt drar fullt direkt och som jag förmodar utan att abs aktiveras.

Uppdaterat: 2022-08-19 12:49
Ulf Parde skrev:

Att en manuell handbroms aktiverar sig själv, medan man kör i full fart har nog aldrig hänt och kan inte hända. Jag vidhåller (i likhet med många andra) att det borde vara förbjudet lägga in vanliga funktioner i menyn i st f att behålla knappar och vred. Röststyrning är inte bättre - hur hörs det om man har radion på? Måste man börja med att gå in i någon meny för att stänga radion då? Allt nytt är inte bättre.

Varför är du så negativ till det du inte ens provat? Du utgår ju bara på myter och påhitt. T.ex. att du måste stänga av radion för att röststyra. Den stänger av ljudet själv medans du röststyr. Då är det svårare att få passagerarna att hålla käft medans du röststyr.
Nej en manuell handbroms aktiverar sig inte själv men släpper inte utan ligger på för att du kanske inte använder den frekvent. En elhandbroms lägger i sig själv och därmed motioneras den hela tiden. Har aldrig strulat på mina 3 senaste bilar som gått i trafik ca 25000 mil. Sedan att elhandbromsen lägger i sig självt på motorvägen, är jag säker på är en myt som du svalt med hull och hår. Vet du hur man oftast lägger ur en elhandbroms? Jo genom att köra iväg och den lossar sig själv vilket betyder att du inte kan göra en handbromsvändning med elhandbroms, så att den skulle påverka en bil i fart finns inte om man förstår funktionen.

Uppdaterat: 2022-08-19 13:27

Min elhandbroms bromsar för fullt om jag aktiverar den när jag kör. Är väl fö ett krav om färdbromsen skulle fallera.

Uppdaterat: 2022-08-19 14:03

Jag har varit med om flera bilar där den manuella handbromsen legat i fast jag själv har motsatt mig det. Med elektrisk handbroms har jag ännu inte haft problem.

När man väl har lärt sig vilka röststyrningskommandon bilen accepterar är det säkert bra precis som med knappar. Peta på skärmar som är aktiva och byter storlek på saker när händerna närmar sig kan vara en smula enerverande.

Uppdaterat: 2022-08-19 14:05
L West skrev:

Min elhandbroms bromsar för fullt om jag aktiverar den när jag kör. Är väl fö ett krav om färdbromsen skulle fallera.

Och det betyder? Lika kraftig bromsning som med bromspedalen? Skulle inte tro det!

Uppdaterat: 2022-08-19 15:13

Jag har aldrig varit med om att en elektriska handbroms aktiverar sig själv på motorväg. Och om man aktiverar manuellt den elektriska handbromsen så är det inte mer än att den börjar bromsa. Men det är definitivt inget tvärstopp.

Uppdaterat: 2022-08-19 15:53

Jodå, för några år sedan kunde man läsa, att en elhbr utan anledning hoppat in i full fart på motorvägen. Jag vill minnas, att det var en Citroen (el. möjligen Mercedes).

Uppdaterat: 2022-08-19 16:40
Ulf Parde
Ulf Parde skrev:

Jodå, för några år sedan kunde man läsa, att en elhbr utan anledning hoppat in i full fart på motorvägen. Jag vill minnas, att det var en Citroen (el. möjligen Mercedes).

Och då hände? Minne eller myt?

Uppdaterat: 2022-08-19 17:21

Det kunde slutat ännu värre.

Uppdaterat: 2022-08-19 18:00
Ulf Parde
Ulf Parde skrev:

Det kunde slutat ännu värre.

Och hur vet du det? Åkte du med?

Uppdaterat: 2022-08-19 18:38
Gaston skrev:

Det kan inte vara lätt att vara så negativ Ulf....
Nu kan jag inte svära på om det är så på alla modeller men väldigt många av de nyare Volvo och andra bilar jag haft där de har mugghållare mellan stolarna, (vilket för övrigt inte alls är idiotiskt utan helt perfekt), så har den insatsen gått att ta ur och behålla det fack Ulf så desperat behöver till sina attiraljer som tydligen inte verkar gå att lägga i nåt annat fack istället......
Sen att bara utgå från sig själv är ju också ett tecken på extrem trångsynthet......själv så har jag alltid dricka med i bilen så fort jag kör lite längre.
Sen tror jag inte fallerande elektrisk handbroms är ett dugg större problem än trilskandes manuella handbromsar. Källa på det Ulf?

Här måste jag säga att jag har ägt bil sedan 1974 och har aldrig någonsin haft en "trilskande" vanlig handbroms.

Uppdaterat: 2022-08-20 09:38
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Då har du haft en väldig tur, Hacken. Har haft bilar längre än vad du har och nog har det funnits några där man bl a fått byta handbroms-wire och lite annat.

Uppdaterat: 2022-08-20 12:00

Rena förslitningsskador, som att man får byta hbrwire, är inte samma sak som det elektronikkrångel man när som helst kan få med elhbr.

Uppdaterat: 2022-08-20 12:20
Ulf Parde

elhandbroms är sällan problem med, då de används ofta

Uppdaterat: 2022-08-20 12:48
Gillar kurvor och rondeller

Jo det är inte alls problemfritt med elektrisk handbroms. Det är inte alls ovanligt att motorn som spänner vajern går sönder med ganska dyra reparationskostnader som följd.
Och när man drar i ”spaken” för elektriska handbromsen under färd så är det bilens ordinarie bromsar som anläggs, så även vid autohold.

Uppdaterat: 2022-08-20 14:15
Mr Snoid skrev:

Jo det är inte alls problemfritt med elektrisk handbroms. Det är inte alls ovanligt att motorn som spänner vajern går sönder med ganska dyra reparationskostnader som följd.
Och när man drar i ”spaken” för elektriska handbromsen under färd så är det bilens ordinarie bromsar som anläggs, så även vid autohold.

Och hur vanligt är det att man fått byta motor till elhandbromsen? 50%, 10% eller 1% av alla bilar med elhandbroms? Känner inte någon som fått göra det.
Och hur många är det som sitter och leker med elhandbromsen under färd?
Enligt Ulf Parde så hände det (tror han) på motorväg att elhandbromsen gick i av sig självt.
Nää här tror jag att problem med elhandbromsen förstoras å det grövsta.

Uppdaterat: 2022-08-20 17:14

Christer, Har du testat att trycka på knappen för handbromsen under färd?
Eller läst i instruktionsboken vad som sker?
Jag hävdar att bilen bromsar med färdbromsen, dvs tvärnitar. Därav helt omöjligt att göra en handbromsvändning med en bil med elektrisk
parkeringsbroms.
Om du inte gjort det, Pröva så får du se hur bilen reagerar.

Uppdaterat: 2022-08-20 17:33

Har försiktigt testat som Snoid skriver, full bromsning, inget som man leker med.

Uppdaterat: 2022-08-20 20:13
Mr Snoid skrev:

Christer, Har du testat att trycka på knappen för handbromsen under färd?
Eller läst i instruktionsboken vad som sker?
Jag hävdar att bilen bromsar med färdbromsen, dvs tvärnitar. Därav helt omöjligt att göra en handbromsvändning med en bil med elektrisk
parkeringsbroms.
Om du inte gjort det, Pröva så får du se hur bilen reagerar.

Ja jag har testat och vet att om man manuellt aktiverar elhandbromsen så bromsar den på alla 4 hjulen men varför skall man göra det under färd. Det jag har ifrågasatt är att bilen själv skulle handbromsa under färd och att elmotorerna skulle gå sönder ofta.
Jag har fotbroms som jag använder och elhandbromsen som läggs i automatiskt vid stillastående och autohold vid tillfälliga stopp som vid rödljus eller i backe. Så elhandbromsknappen rör jag inte under färd och varför skulle jag det.

Uppdaterat: 2022-08-20 22:31

Har får mig att jag testade detta vid nåt tillfälle och den bromsade momentant men släppte "handbromsen" tämligen omgående. Men det är nåt år sen jag provade och minnet kan svika. Men som Christer påpekar - varför skall man ens testa detta...

Uppdaterat: 2022-08-21 00:23

Varför skulle du inte testa hur bilen fungerar?
Och apropå den bilen som tydligen la i handbromsen på motorvägen.
Det kan naturligtvis vara så att det blivit nått vajsing och bilen tvärnitat, eller medpassagerare tryckt på knappen (förutsatt att den sitter i mittkonsolen)
Men det är inte parkeringsbromsen som aktiveras utan bilens färdbromsar.

Uppdaterat: 2022-08-21 09:36

Jag tror att vi alla inser att vi människor är olika, en del gillar pekskärm-andra inte. Det som är trist är att biltillverkarna bestämmer att snart ska alla använda pekskärm. Varför inte ge oss möjligheten att välja( gäller i viss mån övrig utrustning förutom säkerhetsutrustning. Jag skulle gärna betala några tusen för att slippa skärmeländet.

Uppdaterat: 2022-08-21 15:47

Håller med Stefan.

Uppdaterat: 2022-08-21 16:20
Ulf Parde
Christer skrev:

Mr Snoid skrev:
Christer, Har du testat att trycka på knappen för handbromsen under färd?
Eller läst i instruktionsboken vad som sker?
Jag hävdar att bilen bromsar med färdbromsen, dvs tvärnitar. Därav helt omöjligt att göra en handbromsvändning med en bil med elektrisk
parkeringsbroms.
Om du inte gjort det, Pröva så får du se hur bilen reagerar.

Ja jag har testat och vet att om man manuellt aktiverar elhandbromsen så bromsar den på alla 4 hjulen men varför skall man göra det under färd. Det jag har ifrågasatt är att bilen själv skulle handbromsa under färd och att elmotorerna skulle gå sönder ofta.
Jag har fotbroms som jag använder och elhandbromsen som läggs i automatiskt vid stillastående och autohold vid tillfälliga stopp som vid rödljus eller i backe. Så elhandbromsknappen rör jag inte under färd och varför skulle jag det.

Så handbromsen bromsar alla hjulen? Normalt har det alltid varit endast bakhjulen.

Uppdaterat: 2022-08-21 18:27

Nya tider... Skulle var bra om man kunde välja handbroms på alla eller endast bakhjulen. Tänker på handbromssvängar.

Uppdaterat: 2022-08-21 19:16
L West skrev:

Nya tider... Skulle var bra om man kunde välja handbroms på alla eller endast bakhjulen. Tänker på handbromssvängar.

Knappen har två funktioner, använder du den under färd så ”panikbromsar” bilen med alla fyra hjulen.
När du står stängt av bilen så aktiveras parkeringsbromsen. Som en helt vanlig bil med spak, men det är en elmotor som drar i vajern.

Uppdaterat: 2022-08-21 19:48

Handbroms-svängar lär även motarbetas av bilens antisladd-system så sånt får man nog anse vara nåt man bara kan tänka tillbaka på ifrån den "gamla, goda tiden"...:)

Uppdaterat: 2022-08-21 20:01

Nej då Pi. Finns många bilar där du kan stänga av antisladdsystemet. Har du bara en krycka att dra i så går det fortfarande fint att utöva denna ädla konst.

Uppdaterat: 2022-08-21 20:06