Vi Bilägares forum

Svenska priser på Volkswagen ID. Buzz – så mycket kostar elbussen

Svenska priser på Volkswagen ID. Buzz – så mycket kostar elbussen

De svenska priserna på elbussen Volkswagen ID. Buzz börjar på strax över 600 000 kronor.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-06-29 10:46

Kommentarer

Utrymmesmässigt så är detta en bil i min smak att efterträda vår v70 då den är praktisk utformad.
Snabbladdningen är i lägsta laget men hade kunnat accepteras.
Men -Räckvidden känns klen, med tanke på all luft som ska klyvas ”av en val och inte en fågel.”
Hade jag vetat att jag hade 40 mil vintertid, fine!
Nu lär den väll knappt komma 30 mil..
Vilket gör att bilen kommer bestämma över mig och inte jag över bilen när jag vill (resa o) ladda.

Hade den haft supersnabb laddning så hade det kompenserats lite..
Speciellt om man ser på ägandeperioden -att jag skulle äga bilen i +fem år. i och med den utveckling idag med 800 v laddning och allt snabbare laddhastigheter, så känns den redan lite på förhand kämpigt.

Uppdaterat: 2022-06-29 11:46

Värmepumpen är värd att vänta på. Det är ett stort utrymme som skall värmas/kylas så det kommer att märkas på räckvidden.
Det ryktas ju om 111kwh-batteri också, det skulle ju göra en del också, framförallt i Califonia-utförande

Uppdaterat: 2022-06-29 11:57

California-utförande med 111 kWh, V2L och solpanel på taket blir en perfekt offgrid camper.

Uppdaterat: 2022-06-29 12:05
Power to the people

En blivande hippie-buss, med surfbräda på taket och en stor kylbox med öl… nice!

Uppdaterat: 2022-06-29 12:47
*Robban

Ja även jag blir sugen.
Bilar runt i Södra Italien nu sen en vecka och det är kanon att se så mycket.
Med en camper spar man sjuka hotellkostnader

Uppdaterat: 2022-06-29 13:50
Gillar kurvor och rondeller
ksoderlund skrev:

Utrymmesmässigt så är detta en bil i min smak att efterträda vår v70 då den är praktisk utformad.
Snabbladdningen är i lägsta laget men hade kunnat accepteras.
Men -Räckvidden känns klen, med tanke på all luft som ska klyvas ”av en val och inte en fågel.”
Hade jag vetat att jag hade 40 mil vintertid, fine!
Nu lär den väll knappt komma 30 mil..
Vilket gör att bilen kommer bestämma över mig och inte jag över bilen när jag vill (resa o) ladda.
Hade den haft supersnabb laddning så hade det kompenserats lite..
Speciellt om man ser på ägandeperioden -att jag skulle äga bilen i +fem år. i och med den utveckling idag med 800 v laddning och allt snabbare laddhastigheter, så känns den redan lite på förhand kämpigt.

Supersnabb teknikutveckling gör att jag väntar lite till.
700k är mycket pengar för en vettig bil

Uppdaterat: 2022-06-29 13:52
Gillar kurvor och rondeller

För dyr för mig. Vill inte lägga de pengarna på en bil.

Uppdaterat: 2022-06-29 14:02
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Håller med om att 600.000kr är mycket pengar, men en ID.4 börjar väl på ca 570.000kr. Letar man en lite större bil för en familj så skulle nog Buzzen var intressant, i alla fall för mig. Har haft en del MPV bakåt, när kidsen var mindre, det var en ganska positiv tid. Bara stuva in grejer som ska med till innebandy, fotboll eller liknande träningar/matcher. De hade t.o.m sju sittplatser vilket underlättade betydligt i vintertid när det var dags att dra uppåt och åka skidor.
Men när plånboken ska fram så är 600.000kr mycke stålar

Uppdaterat: 2022-06-29 14:10

Räntorna är på väg upp, snabbt. Det kanske inte längre känns vettigt att låna halv miljon till en elbil?

Uppdaterat: 2022-06-29 16:49
Grosser skrev:

California-utförande med 111 kWh, V2L och solpanel på taket blir en perfekt offgrid camper.

Bättre än en litet tält möjligen. Men inte mycket bättre. Mobil fritid kräver utrymme om man önskar komfort.

Uppdaterat: 2022-06-29 20:36
Mycket vatten har runnit under hjulen...