Vi Bilägares forum

Premiär för Volkswagen ID. Aero – siktar på Tesla

Premiär för Volkswagen ID. Aero – siktar på Tesla

Låg förbrukning och lång räckvidd är i fokus när Volkswagen visar upp nya eldrivna sedanmodellen ID. Aero.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-06-27 15:15

Kommentarer

Det mest intressanta är hur mycket den drar på motorvägen i motorvägsfart (ca 110 km/h), ligger den under 1,5 kWh/mil är det riktigt bra. Det är här man skiljer agnarna ifrån vetet...
Hoppas modellen har rimligt stora hjul (max 18 tum), helst 16-17, och att vikten hålls nere till rimliga nivåer.

Uppdaterat: 2022-06-27 16:10

Ska bli intressant att se hur dom håller ihop i drivlinan. Har sett att dom snålat in effektivisert och använder förre kullager driveuniten som är hälften så stora som Tesla.

Uppdaterat: 2022-06-27 16:27

Ganska snygg. Infällda handtag är nog inte så praktiskt. Om Skoda tillåts släppa ett syskon så gissar jag att den blir snyggare och mer praktisk.

Uppdaterat: 2022-06-27 16:42

Hx, då är ju nästan ID.4 i din klass…
Idag i hettan, Uppsala-Jönköping enligt skyltarna, även 120 där det påbjöds och det landade på 17 i förbrukning. Tror det gått att få ner det till 16,2-3 om jag fortsatt med 110 mellan Linköping och Gränna.

Uppdaterat: 2022-06-27 19:48
*Robban

Man får hoppas att det kommer en mindre variant som är en riktig sedan och inte blir onödigtvis hög.

Uppdaterat: 2022-06-27 21:18
EnannanRobban skrev:

Hx, då är ju nästan ID.4 i din klass…
Idag i hettan, Uppsala-Jönköping enligt skyltarna, även 120 där det påbjöds och det landade på 17 i förbrukning. Tror det gått att få ner det till 16,2-3 om jag fortsatt med 110 mellan Linköping och Gränna.

Nu får du inte glömma att HX vill ha den förbrukningen även vintertid.
I dag var elbilen väldigt snål på elektronerna, eller snarare batteriet var i sitt rätta element.

Uppdaterat: 2022-06-27 21:44

Hahaha, jag tror inte du kör denna på 1,7... Det är mindre än en Leaf. Skulle en ID4 vara så mycket effektivare? Jag avfärdar inte din siffror..men de är misstänkt låga. I Tyskland ligger snittet på ca 2-2.1 på motorvägen...

Uppdaterat: 2022-06-28 00:50
hx30 skrev:

Hahaha, jag tror inte du kör denna på 1,7... Det är mindre än en Leaf. Skulle en ID4 vara så mycket effektivare? Jag avfärdar inte din siffror..men de är misstänkt låga. I Tyskland ligger snittet på ca 2-2.1 på motorvägen...

jag kör inte i Tyskland utan i Sverige.
Inga problem att köra den på 17, landar ofta på 15-16 på landsväg och motorväg nu på sommaren.
Hade det gått att posta bilder så hade du kunnat få se. Körde med två kajaker på taket, 25 mil i helgen, landade på ca 18, men då var det 80 och 100-väg bortsett från lite samhällen och småvägar.
Mitt långsnitt ligger nu på ca 20 men då har det varit en del riktig vinterkörning.

Uppdaterat: 2022-06-28 07:29
*Robban

Sen har ju Leaf aldrig varit speciellt snål om man kollar testerna... Så visst kan en Id.4 säkert vara ungefär lika snål. Men troligen är en Tesla Model Y ännu snålare - för att inte tala om Model 3.

Uppdaterat: 2022-06-28 08:22

Ja verkligen synd det inte går att posta bilder här, tog en bild på min färddator nu i morse innan jag kom på det med. Körde 8,6 mil med en snittfart på 97 km/h och en förbrukning på 161 Wh/km nu i morse. Lite tätortskörning i bägge ändar och däremellan 110 km/h.
Detta med en "suv" på 2 ton, AWD och knappt 400 hk.
Så kul hur alla de som inte kör elbil "vet" så mycket mer än oss som gör det om hur det fungerar.....

Uppdaterat: 2022-06-28 08:22

Nu med optimal utetemperatur så snittar jag 16-17 i min vardagspendling där jag kör 100-120 km/h ca 80% av sträckan.

Uppdaterat: 2022-06-28 08:26
EnannanRobban skrev:

Hx, då är ju nästan ID.4 i din klass…
Idag i hettan, Uppsala-Jönköping enligt skyltarna, även 120 där det påbjöds och det landade på 17 i förbrukning. Tror det gått att få ner det till 16,2-3 om jag fortsatt med 110 mellan Linköping och Gränna.

Riktigt bra!

Uppdaterat: 2022-06-28 09:52
Gillar kurvor och rondeller

För ett par veckor sedan körde jag hem från jobbet 60km, 80km/h och en del stadskörning (snitt 52km/h). 17grader varmt, soligt. ACn på.
Försökte inte köra snålt, men körde ändå försiktigt.
1,19kwh/mil med id.3.

Uppdaterat: 2022-06-28 10:31

McTar
Riktigt bra! 👍

Uppdaterat: 2022-06-28 11:59

Helt plötsligt vill jag köpa en Volkswagen! Vilken snygging (så här långt i alla fall).

Undrar bara vad Cd-värde är ... =)

Uppdaterat: 2022-06-28 14:29
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Vad drar era elbilar på vintern?
ID-modellerna är inte så aerodynamiska så undar vad Tesla 3 drar nu.

Uppdaterat: 2022-06-28 16:27
Gillar kurvor och rondeller

MC
Jag får återkomma i vinter med min Enyaq. :-)
Jag killgissar dock att jag kommer ligga runt 22-23 i förbrukning ifall det är för hemorten normal vinter. Dvs pendlandes mellan 5 och -10 större delen av vintern.

Uppdaterat: 2022-06-28 16:35

Siffran som står i färddatorn säger ju inte hela sanningen heller, en får glatt räkna med 5-10% mer inköpt elenergi beroende på ladd- och omvandlingsförlusterna.

Uppdaterat: 2022-06-28 17:19
Power to the people
motorcykelentusiasten skrev:

Vad drar era elbilar på vintern?
ID-modellerna är inte så aerodynamiska så undar vad Tesla 3 drar nu.

20,5 drog min under vinter, från 23 december. Nu går den stadigt nedåt 19,2 är dagsnoteringen. Lär fortsätta ticka ned och hoppas landa runt 18 på årsbasis.

Uppdaterat: 2022-06-28 17:58

ID4:an ligger på typ 22-23 på vintern och som sagt 16-18 på sommaren.
17,3 idag, 43 mil med 92 i snittfart.
En god del regn drog ner farten och upp förbrukningen

Uppdaterat: 2022-06-28 19:10
*Robban

Och som vanligt kan man inte alls jämföra siffror rakt av då det egna körmönstret ger resultatet. Enda man kan kolla på är väl de räckviddstester som t.ex NAF gör där ser man hur förbrukningen varierar mellan olika modeller körda samma sträcka under samma dag. Men olika förare kan så klart ge viss variation.

Uppdaterat: 2022-06-28 19:28

Visst är det så, Snodden men det ger en fingervisning om vad som är rimligt.
Sedan har jag väldigt lätta fötter, men kör i och för sig med farthållaren till 90% säkert, och håller hastighetsbegränsningarna.

Uppdaterat: 2022-06-28 21:15
*Robban
EnannanRobban skrev:

Visst är det så, Snodden men det ger en fingervisning om vad som är rimligt.
Sedan har jag väldigt lätta fötter, men kör i och för sig med farthållaren till 90% säkert, och håller hastighetsbegränsningarna.

Har blivit samma för mig, kör mycket på farthållaren och har ställt in så att när jag accepterar den hastighetsskylt som bilen registrerar så ställer den farthållaren 5km/Tim över det. Men gasfoten är lika tung vid omkörningar, en del av tjusningen att ha 605 Nm vridmoment tillgängligt så fort pedalen berörs :) trodde inte det skulle vara så enkelt att nyttja elbil som det faktiskt är. Kunde inte bli mer lägligt att avyttra dieselbilen innan drivmedelspriserna stack till väders.

Uppdaterat: 2022-06-28 22:08

ID Aero är en grymt snygg bil som mycket väl kan bli nästa bil då ID3:an ska bytas ut efter ca 25 000 körda mil under tre år. Vi är oerhört nöjda med bilen som nu rullat över 6 000 mil. Min fru dagpendlar drygt 38 mil med den. Snittförbrukningen sedan nyköpet i höstas dvs över drygt 6 000 mil ligger på ca 18 kWh / 100 km. Nästa bil blir definitivt en till VW ID alt en Tesla om ekonomin så tillåter.

Uppdaterat: 2022-06-29 18:42

Även om det inte har med bilar att göra så måste jag ändå fråga hur nån orkar dagpendla 38 mil till jobbet....
Ungefär som Västerås--Sundsvall - i o f s enkelt avstånd i den jämförelsen men det är långt när det gäller vardaglig arbetspendling. Och inte minst dyrbart.

Uppdaterat: 2022-06-29 19:37

Vardaglig arbetspendling på 38 mil tycker jag är korkat, det finns väl trevligare sysselsättning än att tillbringa 4-5 timmar dagligen bara för att ta sig till och från jobbet!
Själv har jag 2,5 mil dit och det tar 20 minuter, det räcker, men jag behöver inte åka dit varje dag.

Uppdaterat: 2022-06-29 20:13
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Vardaglig arbetspendling på 38 mil tycker jag är korkat, det finns väl trevligare sysselsättning än att tillbringa 4-5 timmar dagligen bara för att ta sig till och från jobbet!
Själv har jag 2,5 mil dit och det tar 20 minuter, det räcker, men jag behöver inte åka dit varje dag.

En del gillar att sitta bilen och sluka asfalt i timtal varje dag. Själv är jag nöjd efter 5 mil till torpet eller Ikea. Vi är alla olika...

Uppdaterat: 2022-06-29 20:32

Min fru fick ett extremt lockande tidsbegränsad tjänst i Eskilstuna som varar till 2024 samtidigt som vi numera bor strax norr om Stockholm och flytta vill / kan inte resten av familjen så då blev det att sälja fruns diesel Mercedes och köpa en elbil, ID3.

Hon tycker dessutom att resan är avkopplande / får värdefull ”egentid” och slipper dessutom att ”rycka” i Stockholms timslånga bilköer som hon vanligtvis gjort i många år.

Var ute och kikade i ID3ans färddator och såg att långtidsförbrukningen ligger på 15,9 kWh / 100 km där snittfarten är 82 km / h.

Uppdaterat: 2022-06-29 21:09

Saabnisse:
Jag trodde i min enfald att du är pensionär sedan ca 15 år tillbaka och slipper åka till jobbet. Tänk så fel man kan ha!

Uppdaterat: 2022-06-29 21:15

Jag är pensionär helt riktigt, men det innebär inte att jag slutat jobba.
Men mycket kan jag göra hemifrån.

Uppdaterat: 2022-06-29 21:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Vardaglig arbetspendling på 38 mil tycker jag är korkat,

Och varför ska du döma, du saknar insyn i förhållandena.

Uppdaterat: 2022-06-29 22:09
Gillar kurvor och rondeller
saabnisse skrev:

Vardaglig arbetspendling på 38 mil tycker jag är korkat, det finns väl trevligare sysselsättning än att tillbringa 4-5 timmar dagligen bara för att ta sig till och från jobbet!
Själv har jag 2,5 mil dit och det tar 20 minuter, det räcker, men jag behöver inte åka dit varje dag.

Alla är vi olika. De dagar jag är på kontoret har jag en timma hem, 86 km, och det är värdefull egentid att varva ned, släppa jobbstressen, skaka av sig lite av deadlines, lyssna på nåt bra och kanske fundera på vad jag ska laga för mat när jag kommer hem. Sen när jag väl är hemma och träffar dottern är jag harmonisk och släppt det mesta av jobb m.m. De dagar jag jobbar hemifrån och jobbar intensivt ända fram tills det är familjetid så är jag betydligt mer frånvarande och disträ och har kvar huvudet i jobbgrejer på ett annat sätt.
Så jag tror att det är dels hur man är och dels vad för typ av jobb man har.

Uppdaterat: 2022-06-29 22:19