Hastig punktering eller däckexplosion är relativt vanligt på svenska husvagnar, visar nya siffror.
Däckhaveri på var sjätte husvagn – kan vara livsfarligt
Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-06-23 12:30
Hastig punktering eller däckexplosion är relativt vanligt på svenska husvagnar, visar nya siffror.
Kommentarer
"Däcken på husvagnar löper betydligt högre risk att drabbas av sprickor eller separation av slitbanan jämfört med vanliga personbilsdäck. En möjlig anledning kan vara att husvagnarna står stilla under en stor del av året. Det gäller också att använda rätt lufttryck i däcken."
Artikeln missar den avgörande anledning till att husvagnsdäck oftare får punktering, nämligen att många kör med alldeles för gamla däck. Eftersom mönsterdjupet fortfarande är bra, pga låga körsträckor, så byts dom inte ut när dom borde göra det. Däck är färskvara, gamla däck torkar och får sprickor, så vill man slippa däckexplosioner bör man byta när däcken är 6-7år, oavsett mönsterdjup.
Jo, ett av våra däck small runt 2015, och det berodde nog på att däcken var från 1998.
Det finns en annan möjlighet också: överlast eller "lång tid med maxlast". Däcken "ser klena ut" - men jag förutsätter att dom är godkända för vagnens "tomvikt" och lite till.
Det innebär dock att dom går nära sin gräns - och ibland över, vilket i sin tur innebär att corden "masseras"/deformeras "ständigt", vilket kan leda till haveri.
Däcken jag har på min 1800 kg personbil är större än de sonen har på sin 3.5 ton lastbil.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.