Vi Bilägares forum

Axas Enyaq

Axas Enyaq

Jag tänkte att jag ska ha en tråd om min Enyaq och om mina erfarenheter av den. Även en plats att ställa frågor om just Enyaq. 
 

Det är en Enyaq iV 80 Sportline med 20 tumshjul. Ingen DCC. En del andra tillval dock såsom bl.a. dragkrok. 
 

Anledningen till Sportline var lite styvare chassi då jag avskyr när det kränger samt en massa lullull på köpet, tex sportstolarna och bättre inredning än standard. 
Sportstolarna är ganska hårda men omslutande. Man behöver nog gilla det för att tycka det är skönt. Har haft det tidigare med Seat och det passar mig bra. 
 

Nåja. Jag fyller på med inlägg vartefter. 

Uppdaterat: 2022-05-29 23:46

Kommentarer

Idag körde jag en längre bit, ca 13 mil. Snitthastighet 57 km/h (mestadels motorväg men en hel del köer pga trafik och olyckor) och hamnade på 16,1 kWh/100 km.

Uppdaterat: 2022-05-29 23:45

Grattis och det är nog den bil jag valt efter att provkört dom flesta andra utom tesla då.
Komfort och allmänt vettig.

Men när jag ser nycktert på det hela är den för stor för att sitta en eller två halv pensionärer i den.😬

Det blir kul att följa din erfarenhet och jag avvaktar istället en eventuell Fabia elbil om tre år 😂😊

Uppdaterat: 2022-05-31 11:44
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Mso
Ja, är det en liten familj, par eller äldre så kan Enyaq upplevas för stor. För mig fanns ett behov av något större och gärna lite större batteri då barnen kommit upp i ålder där det är mycket sportaktiviteter och en hel del åkande. Än så länge har bilen fyllt det behovet. 😀

Det jag i övrigt gillar är att den är mer traditionell än andra elbilar. Det finns en hel del funktioner men det kompletteras med en del traditonella reglage vilket jag gillar.

Frågan är om inte en Octavia-liknande elbil kommer före?

Uppdaterat: 2022-05-31 11:52

Testade Skodas variant av ACC med funktionen att den bromsar och gasar utifrån vägsträcka, rondell, etc.
Jag gillar det inte och funktionen var inte så bra som den är hos andra.
Första sträckan hemifrån har jag 80-väg som svänger en del men det är inga problem att köra 80 eller till och med snabbare. Med funktionen varnade Skodan för skarp kurva och bromsade ner till 65-70. När jag sedan kom till en rondell så upplevde jag att den bromsade in alldeles för sent, men den gjorde det till slut iallafall. 😆

Summa summarum. Jag gillar det inte men kommer ge det en chans på lite längre turer.

Enbart ACC duger för mig och jag gillar att man enkelt kan ställa in kraften på regenereringen enkelt och styra inbromsningen.

Uppdaterat: 2022-06-04 10:46

"Kupé-versionen" av din bil skall om jag förstått det rätt ha ett annat/nyare system, Axa. Du får väl testa en sån om den finns hos Möllers och se om det är nån skillnad.

Uppdaterat: 2022-06-04 19:05

Pi
Ah, så kan det vara. Ja, det är lär ju vara mer än en kosmetisk skillnad. Det märktes även i norska räckviddstestet med lägre förbrukning.

Kan säga att hade de haft coupe varianten förra året hade jag definitivt beställt den. Den är riktigt snygg.

Uppdaterat: 2022-06-05 02:09

Grattis Axa! Den snyggaste bilen bland sina syskon både interiört och exteriört.

Uppdaterat: 2022-06-08 09:09

Grattis till nya bilen!

Uppdaterat: 2022-06-08 12:43

Tack!
Ja, jag är fortsatt nöjd. De delar som har med bilande att göra, laddning, förbrukning, praktikalitet, komfort och interiör kvalitet är jag riktigt nöjd med. Det finns småsaker som är mindre bra såsom lite segt infotainment, någon enstaka bugg och vissa assistansfunktioner som inte är så pricksäkra. Men dock något bättre än förväntat. Och kanske något som förbättras med uppdateringar.

Det kommer dock bli intressant att se hur den klarar sig i vinter.

Uppdaterat: 2022-06-08 15:32

Åkte en sväng på riktigt kurvig väg. Ni vet, sådan nästan cykelbanesmal ute på landet.
Vilken skillnad mot fossilbil! Trots att bilen väger över 2 ton upplevdes inte alls tung. Tungt batteri i botten gör susen för väghållningen och det gjorde inget att jag valde variant med sportchassi. Dessutom är bil med elmotor trevligare på sådana här vägar än fossilbil där man behöver växla eller vänta på automaten. Satte motorbroms på nivå 3 vilket var lagom och behövde sällan röra bromsen. Bara släppa upp och gasa ur fint i kurvorna.
Riktigt trevlig åktur.

För övrigt så ligger jag enligt datorn på snitt 16 kWh/100 km. Och det är absolut ingen snål körning. Än så länge nöjd. 😀👍

Snart dags för en längre tripp och laddning på laddstation.

Uppdaterat: 2022-06-12 21:53

Låter som en rolig tur, är glad för din skull !

Uppdaterat: 2022-06-12 22:26
Gillar kurvor och rondeller

MC
Tack.
Naturligtvis gör en sportig elbil, typ tesla, det här ännu bättre men jag blev positivt överraskad över hur bra den gick på kurviga vägar.

Uppdaterat: 2022-06-12 22:44

...samtidigt som hög vikt brukar anses som o-bra....om man säger så.

Uppdaterat: 2022-06-13 13:16

Är på långtur och fotbollscup med en av barnen. Ikväll var hotellets distansladdare upptagna så då tänkte jag testa en av snabbladdarna i byn (100 kW). Tänkte att jag skulle toppa upp lite, från 60 till 90%.
Det lustiga var att allt gick jättebra. För bra.
Var beredd att behöva betala, app var nedladdad och klar. Men till min förvåning började den ladda utan att jag gjorde något. 😀👍
Tog ca 20 min. Har inte kunnat se laddhastighet i bilen men tyckte det stod 68 kw när jag stoppat i.

Uppdaterat: 2022-06-18 21:17

Visst är det trevligt med elbil. Räckviddsångesten försvinner efter ett par veckor och man konstaterat att det mest var en fobi.

Uppdaterat: 2022-06-18 22:18

Snoid
Ja, och hemmavid finns ingen räckviddsångest alls för man vet ju att man har laddmöjlighet varje dag.
Innan vi drog iväg var jag lite orolig kring ladd möjligheter då det är en hel del åka mellan matcher och förläggning. Men dels så har bilen mer räckvidd och är snålare än att man behöver oroa sig och dels var det ju inga problem att hitta någorlunda snabb laddare på orten.

Uppdaterat: 2022-06-18 22:43

Åkte förbi teslas laddstation med minst 10 stolpar. Det var helt tomt men tyvärr inte öppnad för övriga märken.

Uppdaterat: 2022-06-18 22:44
Mr Snoid skrev:

Visst är det trevligt med elbil. Räckviddsångesten försvinner efter ett par veckor och man konstaterat att det mest var en fobi.

Det där stämmer inte.
Långtur med elbil skapar utmaningar

Uppdaterat: 2022-06-18 23:36
Gillar kurvor och rondeller

Mc
Vi får se. Ska ut på långtur senare i sommar med flera laddstopp så vi får se hur det går. Men efter helgens farande kan jag vara lite lugnare.

Uppdaterat: 2022-06-18 23:59
motorcykelentusiasten skrev:

Långtur med elbil skapar utmaningar

Hur stor är din erfarenhet av detta? Vilken elbil är et du kört långt med som gav dig dessa utmaningar?
Jag har kört Småland-Jämtland/Västernorrland säger 15-20 ggr med elbil, inga problem alls. Även vart nere i Tyskland och kört. Nu i sommar bler det troligtvis en sväng ner till Frankrike och en sväng upp genom Norge med.
Kör drygt 125 mil i veckan i snitt och det är hellugnt med noll räckviddsångest.

Uppdaterat: 2022-06-19 00:14
motorcykelentusiasten skrev:

Mr Snoid skrev:
Visst är det trevligt med elbil. Räckviddsångesten försvinner efter ett par veckor och man konstaterat att det mest var en fobi.

Det där stämmer inte.
Långtur med elbil skapar utmaningar

Tänk det visste jag inte, bra att du upplyste mig om denna begränsning.

Uppdaterat: 2022-06-19 09:32

...och som vanligt ligger väl sanningen nånstans mittemellan..:) Och säkert väldigt individuellt. Själv skulle jag nog inte ha speciellt stor räckviddsångest om jag åkte elektriskt,..

Uppdaterat: 2022-06-19 09:45

Rätt ok förbrukning under fotbollscupen. En hel del kortkörning men till och från luffande på landsväg och motorväg med fullgasomkörningar. Hamnade på ca 17,5 kWh/100 km.

Uppdaterat: 2022-06-20 11:28
Pi skrev:

...och som vanligt ligger väl sanningen nånstans mittemellan..:) Och säkert väldigt individuellt.

+1

Uppdaterat: 2022-06-20 18:55
Gaston skrev:

motorcykelentusiasten skrev:
Långtur med elbil skapar utmaningar

Hur stor är din erfarenhet av detta? Vilken elbil är et du kört långt med som gav dig dessa utmaningar?
Jag har kört Småland-Jämtland/Västernorrland säger 15-20 ggr med elbil, inga problem alls. Även vart nere i Tyskland och kört. Nu i sommar bler det troligtvis en sväng ner till Frankrike och en sväng upp genom Norge med.
Kör drygt 125 mil i veckan i snitt och det är hellugnt med noll räckviddsångest.

Olika behov.
Har tidigare skrivit om detta.
Grannar som köpt Tesla S och sedan bytt tillbaka.
Själv testat och åkt med div elbilar.
Kör man på tar elen slut relativt snabbt.
Tex är jag o hustrun nu snart i Basel. Lämnade Göteborg kl 15 igår. (22 tim sedan, inklusive hotell med 6h sömn i Kassel)
Tankade nyss, första tankningen från Göteborg, du kan själv kolla sträckan i mil - hur många elstopp hade det krävts?
Medelförbrukning 0.55l/mil är bra givet hastigheten.
Kommer vara i Italien ikväll.
Det fixar ingen elbil.
För en v sedan var jag på möte 35mil från Göteborg, sedan hem samma dag.

Som sagt olika krav.
Elbil i stan är perfekt, på landsväg inte bra nog för mig.
Hade jag haft 1.5mille så hade jag dock köpt EQS.
Trots att jag hade behövt sänka ambitionsnivån på långresor.
Totalt överlägset bästa bilen jag kört !!
Otrolig komfort och njutning.
Första elbilen som gör att min E-klass känns gammal

Uppdaterat: 2022-06-23 12:52
Gillar kurvor och rondeller

Mc
Kollade i ABRP för en sådan resa med min Enyaq. Det är lite justerat i inställning. Bland annat att jag ska ha minst 50% kvar vid ankomst. Men enligt appen är restiden 16 Tim 23 min med 7 laddstopp om 2 Tim och 36 min. Samt 6 timmar sovstopp.
Alltså totalt 22 Tim 23 min.

För övrigt anger appen att kostnaden för all laddning hade hamnat på 118 euro. Då utgår appen från standardpris vid vald laddstation och tar alltså inte hänsyn till eventuella abonnemang.

Andra elbilar gör det säkert på färre laddstopp och billigare.

Så…

Uppdaterat: 2022-06-23 13:56
Axa skrev:

Mc
Kollade i ABRP för en sådan resa med min Enyaq. Det är lite justerat i inställning. Bland annat att jag ska ha minst 50% kvar vid ankomst. Men enligt appen är restiden 16 Tim 23 min med 7 laddstopp om 2 Tim och 36 min. Samt 6 timmar sovstopp.
Alltså totalt 22 Tim 23 min.
För övrigt anger appen att kostnaden för all laddning hade hamnat på 118 euro. Då utgår appen från standardpris vid vald laddstation och tar alltså inte hänsyn till eventuella abonnemang.
Andra elbilar gör det säkert på färre laddstopp och billigare.
Så…

Det går oavsett inte att genomföra denna resa 🤣😂
Och ingen kan ha gjort det

Uppdaterat: 2022-06-23 14:21

Ja, och det finns en del ute på Youtube med folk som visar på långresor med elbil genom Europa. Även Tesla-Björna har ju gjort långresor, bland annat till Lofoten om jag minns rätt.

Uppdaterat: 2022-06-23 15:43

Ja, det börjar snart bli lätt pinsamt hur en del fortfarande klamrar sig fast i ursäkten att elbil fungerar inte på långfärd som om det vore en gammal snuttefilt som skyddar mot det okända läskiga.....

Jag vet jag skrivit det innan men jag körde både innan elbil och nu efter väldigt ofta från Växjö till Ö-vik/Umeå-trakten och det tar mig ungefär 15 minuter längre i elbil mot vad det gjorde i fossilbil. Om man ser på det nyktert och vettigt och inte drar något av alternativen till sin spets....

Uppdaterat: 2022-06-23 17:19

MEN den som inte läser på och väljer fel elbil då är det inte säkert att det blir så jätte bra helhet.

Så det är bra att läsa på och höra olika ägare av olika fabrikat av deras erfarenheter.

Uppdaterat: 2022-06-23 17:47
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

MEN den som inte läser på och väljer fel elbil då är det inte säkert att det blir så jätte bra helhet.

Nu har faktiskt de flesta elbilar blivit såpass bra att man knappt behöver läsa på.
Det är liksom självklart att man inte väljer en liten citybil om man har behovet av många långa resor.

Uppdaterat: 2022-06-23 17:48

Mso
Så är det. Men det bör ju ligga i ens egenintresse att läsa på inför bilköp oavsett el eller fossilbil.

Uppdaterat: 2022-06-23 17:48
Axa skrev:

Mc
Kollade i ABRP för en sådan resa med min Enyaq. Det är lite justerat i inställning. Bland annat att jag ska ha minst 50% kvar vid ankomst. Men enligt appen är restiden 16 Tim 23 min med 7 laddstopp om 2 Tim och 36 min. Samt 6 timmar sovstopp.
Alltså totalt 22 Tim 23 min.

Vilket hastighet hade du angett i appen?

Uppdaterat: 2022-06-24 08:24
Gillar kurvor och rondeller
Gaston skrev:

Ja, det börjar snart bli lätt pinsamt hur en del fortfarande klamrar sig fast i ursäkten att elbil fungerar inte på långfärd som om det vore en gammal snuttefilt som skyddar mot det okända läskiga.....
Jag vet jag skrivit det innan men jag körde både innan elbil och nu efter väldigt ofta från Växjö till Ö-vik/Umeå-trakten och det tar mig ungefär 15 minuter längre i elbil mot vad det gjorde i fossilbil. Om man ser på det nyktert och vettigt och inte drar något av alternativen till sin spets....

Det verkligt pinsamma är att en del inte kan förstå att kraven är olika.

Vilken hastighet håller du?
Vägen ned till södra tyskland är inte 90km/t.
Är tex 120 största delen på svenska motorväg som jag åker då jag ska långt, tex från Göteborg nedåt till Danmark, i Danmark mest motorväg o sen tyskland med sin höga hastighet.
Blir ju enbart fånigt att envist hävda att elbil fixa det.

Uppdaterat: 2022-06-24 09:07
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Gaston skrev:
Ja, det börjar snart bli lätt pinsamt hur en del fortfarande klamrar sig fast i ursäkten att elbil fungerar inte på långfärd som om det vore en gammal snuttefilt som skyddar mot det okända läskiga.....
Jag vet jag skrivit det innan men jag körde både innan elbil och nu efter väldigt ofta från Växjö till Ö-vik/Umeå-trakten och det tar mig ungefär 15 minuter längre i elbil mot vad det gjorde i fossilbil. Om man ser på det nyktert och vettigt och inte drar något av alternativen till sin spets....

Det verkligt pinsamma är att en del inte kan förstå att kraven är olika.
Vilken hastighet håller du?
Vägen ned till södra tyskland är inte 90km/t.
Är tex 120 största delen på svenska motorväg som jag åker då jag ska långt, tex från Göteborg nedåt till Danmark, i Danmark mest motorväg o sen tyskland med sin höga hastighet.
Blir ju enbart fånigt att envist hävda att elbil fixa det.

Det är minst lika fånigt att envist hävda att en elbil inte fixar det. Visst blir det tätare stopp i autobahn hastighet, men läste på MB EQ sidan om en herre som kört sin EQS genom Sverige 70 mil motorväg med snitthastighet 105 km/tim.
Och EQS är inte på något vis unik.

Uppdaterat: 2022-06-24 17:11

Motorcykelentusisten, hör har jag saxat en reseskildring från Ioniq 5 gruppen på FB

Hemma igen efter resa till Belgien. Allt har fungerat mycket bra. Hyundaikortet har fungerat på båda destinationskaddarna vi använt vilket vi inte förväntat oss. IONITY-nätverket är väldigt väl utbyggt. Drog mindre än jag räknat med ABRP räknade mycket högre än verkligheten.
För det mesta landade vi med för hög SOC, mellan 25-35% men det spelar ingen roll. Laddade alltid till över 70%, ofta drygt 80%. En gång laddade bilen fullt innan vi han tillbaka en annan gång till 98%. Körde som längst 290km. 95% motorväg oftast 125 km/h men allt från 105-140 km/h.
Började igår köra från Zwolle i Nederländerna 07:15, hemma drygt 1500km senare 01:05. Sex laddstopp.

Uppdaterat: 2022-06-24 17:19

Mc
I appen var inställningen att man håller skyltad hastighet.

Uppdaterat: 2022-06-25 00:10
Mr Snoid skrev:

Motorcykelentusisten, hör har jag saxat en reseskildring från Ioniq 5 gruppen på FB
Hemma igen efter resa till Belgien. Allt har fungerat mycket bra. Hyundaikortet har fungerat på båda destinationskaddarna vi använt vilket vi inte förväntat oss. IONITY-nätverket är väldigt väl utbyggt. Drog mindre än jag räknat med ABRP räknade mycket högre än verkligheten.
För det mesta landade vi med för hög SOC, mellan 25-35% men det spelar ingen roll. Laddade alltid till över 70%, ofta drygt 80%. En gång laddade bilen fullt innan vi han tillbaka en annan gång till 98%. Körde som längst 290km. 95% motorväg oftast 125 km/h men allt från 105-140 km/h.
Började igår köra från Zwolle i Nederländerna 07:15, hemma drygt 1500km senare 01:05. Sex laddstopp.

Ok så du tycker 150 mil på 18h och sex stopp är bra?
Det är ju enbart 83 km/h i snitt !
Min bil har på denna resan fixat 125-130mil per tank i snitt.
(Två tankningar, en i södra Tyskland och en 20 mil innan vi kom fram. Drog mer i Italien pga krypkörning i 3 tim på motorvägen. Är nu ”i hälen” av södra Italien.

Uppdaterat: 2022-06-25 00:23
Gillar kurvor och rondeller

Och vi mesar inte fram i 90 km/t direkt…

Uppdaterat: 2022-06-25 00:25
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Och vi mesar inte fram i 90 km/t direkt…

Det behöver du väl inte med en elektrisk bil heller, men du får stanna och fylla ström mycket oftare, var annan timme, eller var 25:e mil om man har bra fart och inte mesar fram i 90km/tim.
Men så klart man kan inte å ligga och sträckköra utan att ta nån paus med en elbil, det blir du nött till. Har man dom behoven och inte kan göra avkall på det så är så klart en komfortabel bil med oljebrännare outstanding.

Uppdaterat: 2022-06-25 09:24

Jag vet inte säkert, men jag tror att behovet av att regelbundet åka från Sverige till Italien med bil är begränsat till några få individer. De flesta kan stå ut med att stanna några gånger under en sån resa eftersom det är så sällan de åker.

Uppdaterat: 2022-06-25 09:55

+100, Mäkinen ! Och alla kanske inte heller har behovet att resa med mycket hög medelhastighet ! I mina ögon snarast ett ansvarslöst beteende.

Uppdaterat: 2022-06-25 10:40

Sedan handlar det inte bara om skillnaden i minuter och antal stopp utan det blir skillnad i kostnader. Både vad gäller ”bränsle” men även sett till att långresorna kortar ner mellan serviceintervall där fossilbilen är helt klart dyrare.

Och om man nu har så jävla bråttom genom Europa då tar man ju inte bilen.

Uppdaterat: 2022-06-25 11:48
Pi skrev:

+100, Mäkinen ! Och alla kanske inte heller har behovet att resa med mycket hög medelhastighet ! I mina ögon snarast ett ansvarslöst beteende.

Ansvarslöst att köra fort på autostrada och autobhan?

Uppdaterat: 2022-06-25 12:09
Pi skrev:

+100, Mäkinen ! Och alla kanske inte heller har behovet att resa med mycket hög medelhastighet ! I mina ögon snarast ett ansvarslöst beteende.

Inser ni hur pinsamt PK ni är?
Tävling i att vara rediga verkar det som.
Otroligt fånigt att heller inte inse att krav är olika.

Och så får man höra att jag är ansvarslös. Ni har ingen anining om hur jag o hustrun kör.
Skärpning!

Någon som vågar utmana mig på antalet olyckor på bil o MC under 40år?
Noll st har jag.
Inga.
En fartbot då jag var 23år.
Hustrun har noll även på fartböter.
Hur är det med er?

Det är 120 på motorvägar och skillnaden på att åka elbil i 90 är stor om man ska åka mellan de större svenska städerna.
Ska man ner i södra EU är det monumental skillnad.

Uppdaterat: 2022-06-25 12:41
Gillar kurvor och rondeller

MC - verkar snarare vara en tävling i hur snabbt man kan åka mellan Sverige och Italien. Och jag kan absolut utmana dig när det gäller olycksfrihet - fast för mig under 54 år.
"Guran" - ansvarslöst att snabbköra så lång sträcka utan ordentliga pauser - vilket det knappast kan bli med hög snitthastighet. Såvida man inte räknar denna på eget sätt. Sen är det ju inte Autobahn hela vägen. Nåja - denna tråd handlar om Axas Enyaq och inte om snabbresor i Europa.

Uppdaterat: 2022-06-25 12:54

För övrigt funkar det att köra Enyaq i 120. Det går att köra snabbare än så också. 😆

Uppdaterat: 2022-06-25 13:27
Axa skrev:

För övrigt funkar det att köra Enyaq i 120. Det går att köra snabbare än så också. 😆

Det kan jag hålla med om, maken till komfort och tysthet i bilen har jag aldrig haft förut. Jag bara testade min och på ett jehuj så visade mätaren 187km/t.
Monumental skillnad mot min förra MB :)

Uppdaterat: 2022-06-25 13:33

Ja den är bättre tyckte jag än Audi’s systerbil

Uppdaterat: 2022-06-25 15:01
Gillar kurvor och rondeller