Vi Bilägares forum

Tesla öppnar största Supercharger-stationen

Tesla öppnar största Supercharger-stationen

Den nyöppnade Supercharger-laddaren längs E6:an blir Sveriges största.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-06-22 14:18

Kommentarer

Trevlig nyhet! Verkar även som att layouten gör att det går att ladda bilar som inte har laddporten vänster bak, iaf på vissa av laddarna, trots Teslas dåliga design på själva laddaren.

Uppdaterat: 2022-06-22 15:25

Vi kommer också att börja använda Teslas laddstationer.

Uppdaterat: 2022-06-22 16:09

Ser ut som Teslas vanliga design av sina laddstationer. Med laddare märkta för en viss ruta. Har man kontakten på annat ställe så använder man fel laddare eller står åt fel håll.

Uppdaterat: 2022-06-22 16:36

Ja precis, det är ju det som är det dåliga med Teslas design. Kan ju hoppas de tänker på det om det blir någon "V4"version av laddare. Det är ju inte rocket science och andra tillverkare har ju löst det.

Uppdaterat: 2022-06-23 13:25
Kalle_ skrev:

Ja precis, det är ju det som är det dåliga med Teslas design. Kan ju hoppas de tänker på det om det blir någon "V4"version av laddare. Det är ju inte rocket science och andra tillverkare har ju löst det.

Fast du får ju tänka på att Teslas design är gjord utifrån Teslas bilar. Så att kalla det en dålig design är ju ganska korkat, det är en riktigt grymt bra design för Teslabilar.
Sen är ju frågan om det är Teslas ansvar att skapa laddare som passar alla möjliga och omöjliga placeringar av laddluckor.
En fördel med deras laddare med lite kortare kablar är ju att du aldrig ser några kablar släpandes i backen eller överkörda kontakter som spruckit och gått sönder eller liknande.

Uppdaterat: 2022-06-23 14:05

Om nu Tesla valt att utveckla laddare för sina bilar och standardiserat positionen för laddkontakten och automatisk handskakning vid laddning när ingen annan tillverkare gjort detta. Varför ska då Tesla anpassa sig till andra märken när de så sakteliga vaknar ur sin Törnrosa sömn.

Uppdaterat: 2022-06-24 10:52

Tesla öppnar upp sitt laddnätverk för att tjäna mer pengar, för de får inte tillräcklig ekonomi i att det bara har funnits för Tesla. Det kostar dem mer än det smakar.

Så eftersom man ändå öppnar upp för att göra laddnätverket till en ekonomiskt hållbar verksamhet, då blir det rätt poänglöst ur affärssynpunkt om man inte även anpassar layouten av dem för andra märken och modeller.

Eftersom deras idé ändå är att tjäna pengar på andra.

De kan lösa det enkelt genom längre kablar. Och jag tror de kommer att göra den investeringen.
Eftersom de tjänar för lite med bara Tesla bilar som laddar.

Uppdaterat: 2022-06-25 11:25