Vi Bilägares forum

Ukrainare säljer törstiga suvar – byter till elbil

Ukrainare säljer törstiga suvar – byter till elbil

Norska bilhandlare exporterar allt fler billiga elbilar till Ukraina. Anledningen är den svåra bränslebristen.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-06-21 19:10

Kommentarer

Eldrift tryggar energisäkerheten.

Uppdaterat: 2022-06-21 22:39
Power to the people

Alltså människan.. vi håller på att utrota oss själva, begår de mest konstiga och irrationella handlingar. I USA hände samma för jättelänge sedan, priset på bränsle steg markant och folk sålde sina SUV's till det en dag inte gick att byta in den hos bilhandlaren för att de inte tog emot dem. När priset på bränslet återigen gick ned började man köpa SUV igen. Vi är oss aldrig av historien, eller väljer starkt att blunda för problem som kan dyka upp. Nu skall alla köpa en ELSUV och tror man gör klimatet en tjänst, dock tänkte kanske man inte efter och fråga sig själv vart all energi kommer ifrån? Är den "gratis"? finns den alltid tillgänglig .. osv..

Uppdaterat: 2022-06-22 09:33

Elbils-marknaden är på det stora hela omogen. När det gäller konventionella bilar har förbrukningen varit viktig under många år men tydligen inte när det gäller elbilar. Istället pratas det räckvidd och det kureras med större batterier. Men jag vill gärna tro att det kommer ett fokus på förbrukningen även för elbilar och det skulle då kunna resultera i att behovet av batterier med hög kapacitet skulle kunna minska. Just nu är väl Tesla de med generellt bäst energieffektivitet.

Uppdaterat: 2022-06-22 09:45

Per Bolunds (MP) våta dröm är att ALLA ska köpa en elbil. Han verkar sväva i det blå när han tror att de flesta har den ekonomiska möjligheten. Har han sig själv som måttstock vad en ”normal” inkomst är? Och vad ska vi göra med alla miljoner bensin/dieselbilar som i princip blir värdelösa? Vilket gigantiskt resursslöseri om alla hamnar på bilskroten.

Uppdaterat: 2022-06-22 09:51
Togga

Togga
Vad händer med alla uttjänta fordon idag?
Alla kommer så småningom vilja ha elbil men det kommer ta tid att ställa om. Elbil idag behöver inte bli dyrt.

Uppdaterat: 2022-06-22 10:32
Axa skrev:

Togga
Vad händer med alla uttjänta fordon idag?
Alla kommer så småningom vilja ha elbil men det kommer ta tid att ställa om. Elbil idag behöver inte bli dyrt.

Uttjänta bilar är en sak, fullt fungerande halvnya en annan. Att köra en elbil måhända vara billigt, men när en elbil typ VW id4 kostar uppemot 600 tkr kan man väl säga att det är dyrt. Visst, det finns ”billiga” elbilar också, men att jämföra en sån mot en bensinbil för 350 tkr är som att jämföra äpplen och päron…

Uppdaterat: 2022-06-22 10:46
Togga

Det kommer att bli den eviga livscykeln - dåliga bilar byts mot lite bättre och skulle mot förmodan avsättningen vara låg i Sverige så går våra halvgamla på export och ersätter ännu sämre (ur miljösynpunkt) bilar i andra länder. Så det är då inget att oroa sig över.

Uppdaterat: 2022-06-22 11:08

Betydligt bättre med El SUV vs fossila bilar.

Därför tillverkare valt att elektrifiera dessa först för att dessa kunderna köper.

Energi effektiviteten är Hyundai och Tesla riktigt bra av sedan bilar.

Mercedes Eqxx concept verkar riktigt bra.

Elbilar med solenergi som Lightyear One, Aptera Motors verkar vara dom bästa men Aptera kommer fler ha råd att köpa.

Först med nästa bil Lightyear blir i ett pris konsumenter har råd med

Uppdaterat: 2022-06-22 11:15
Elbilar

Tesla bygger väldig effektiva SUV modeller, både X och Y är effektiva aerodynamiskt sätt. men det ser man på sidan av bilmodellen att fronten på bilen är väldig låg (som på en vanlig bil), och sedan är formen som en flygplansvinge och detta gör att modellerna blir väldigt bra aerodynamiskt. Dock tycker jag att biltillverkare borde inse att de inte kan bygga bilar som väger 2+ ton, det funkar inte i längden. Att bara trycka in större och tyngre batterier ökar inte räckvidden så mycket som man önskade (blir mest slöseri med energi).
Större fokus borde ligga på att se hur mycket bilen drar vid motorvägsfart, är det 1,25 eller 2,25.. det spelar väldigt stor roll i längden speciellt om vi nu alla köper elbilar. Vill vi tillverka 100 GWh, eller 200 GWh för samma mängd körd vägsträcka?

Uppdaterat: 2022-06-22 11:37

En av de me mest energisnåla elbilarna i motorvägsfart är gamla Ioniq.
Den håller sig på de nivåer du önskar HK. Skulle tro att nya Ioniq 6 kommer att bli nått motsvarande.
Men den kommer troligen väga drygt 2 ton då batteriet (77kWh) väger dryga 500kg. Det är det som drar upp vikten i en för övrigt lätt konstruktion.

Uppdaterat: 2022-06-22 12:41
hx30 skrev:

Vill vi tillverka 100 GWh, eller 200 GWh för samma mängd körd vägsträcka?

Bra Vargen!!! Du tar ju uppenbarligen till dig det jag skriver.

Hur många personkilometer kan vi lösa givet den energi som finns tillgänglig (fossil eller inte).

Där har vi den stora frågeställningen. Inte om någon bränner en massa diesel i en SUV, eller inte.

Nu behöver du bara förklara denna grundläggande fysik för de Googlande skolungdomarna också. Det är dock lättare sagt än gjort;-).

MVH AL

MVH AL

Uppdaterat: 2022-06-22 13:07
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Intressant motargument till de som hävdar att vi måste behålla importerade fossila bränslen av beredskapsskäl.

Uppdaterat: 2022-06-22 15:35